محمدرضا الوند از چهره‌های فعال تئاتر دیروز به خاک سپرده شد

لحن گفت‌وگو درباره خطوط قرمز را می‌شناخت


خیرالله تقیانی‌پور
 کارگردان تئاتر و تلویزیون
محمدرضا الوند از چهره‌های فعال در عرصه تئاتر ایران که سابقه ریاست شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنر‌های نمایشی را در کارنامه کاری خود داشت و مدیر امور تئاتر استان‌های اداره کل هنر‌های نمایشی نیز بود، پنجشنبه، در ۵۶ سالگی و بر اثر ابتلا به کرونا چشم از جهان فروبست و دیروز در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد. مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به همین مناسبت پیام‌های تسلیتی منتشر کردند.

مرحوم الوند جزو مسئولانی بود که در مرکز هنرهای نمایشی همیشه دغدغه جوان‌ها را داشت و کسی بود که می‌دانست خطوط قرمز را با چه ادبیات و لحنی به این جوان‌ها منتقل کند تا جلوی خلاقیت آنها گرفته نشود و صدمه‌ای از این بابت متحمل نشوند.
او هرگز  به مناسبات اداری و مناسبات خاص ورود نکرد همان‌طور که گفته شد زمانی که توجه به جوان‌ها و فراهم کردن بستر کار کردن برای‌ آنها خیلی باب نبود او چنین دغدغه‌ای داشت.
بعضاً اگر کم کاری حس می‌شد، در پی رفع و پیگیری آن بود و وجود و بروز مشکلات را کتمان نمی‌کرد و موقعیت شغلی خود را ارجح بر حل مشکلات نمی‌دانست و همین باعث می‌شد که سکوت نکند و شاید به خاطر همین مواضع صریح‌اش آن‌طور که باید و شاید در بسیاری از مناسبات ورود نمی‌کرد.
از سوی دیگر، الوند تحصیلکرده نمایش بود و به حوزه متن‌ اشراف داشت و در بازبینی‌هایش این نکته‌های فنی را مدنظر قرار می‌داد و اهل گفت‌وگو بود و پای حرف جوان‌ها می‌ایستاد. نه سفارش قبول می‌کرد و نه اجازه می‌داد حقی از کسی ضایع شود.
الوند همان‌طور که گفته شد صرفاً یک بازبین نبود که خط قرمزها را مشخص کند یا نکات ممیزی و اخلاقی را بگوید. از نظر من او بسیار نکته‌سنج بود و نمایشی را که خوب بود رها نمی‌کرد و آن را به سالن‌ها و مدیران فرهنگی معرفی می‌کرد تا از آن‌حمایت شود و همین کارش باعث شد خیلی از جوان‌های آن زمان وارد بازار شوند که محمدرضا الوند یک استعدادیاب هم بود و با اینکه اصلاً وظیفه و حوزه‌اش نبود اما این دغدغه را داشت و همیشه دنبال آن بود که چهره‌های مستعد را معرفی کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7576/24/570735/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها