به مناسبت سالروز وفات جانسوز عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب(س)

زنی درقامت حماسه


اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
نیمه رجب مصادف با وفات یکی از چهره‌های عاشورایی، حضرت زینب(س) است. بانوی بزرگی که نام و یادش با حماسه عاشورا همراه شده والهام بخش آزادگان و ستم ستیزان درطول تاریخ بوده است. همراهی حضرت زینب(س) با کاروان شهادت و حضور در تمامی مراحل نهضت حسینی(ع) و طنین بخشیدن به پیام جوانمردان عاشورایی در امتداد تاریخ نشانگر نقش برجسته دختر علی(ع) درنهضت خونین کربلاست. بانوی بزرگی که به رغم قرار گرفتن در کانون مصایب بسیاربا ملکه صبر و استواری الگویی نمونه از زن مسلمان به‌دست داده و شأن و منزلت نوع زن را ارتقا بخشید. نقش حضرت زینب(س) در رخداد عاشورا در سه موضوع قابل دسته‌بندی است.
صبر بربلایا و مصایب بزرگی که فوق طاقت هرانسانی بویژه یک زن بوده و پی افکندن شالوده حماسه‌ای بزرگ درنتیجه صبر و شکیبایی. حضرت زینب با مقاومت در برابر آسیب‌های عاطفی مصایب شکننده و تبدیل احساسات آن به‌طوفانی بنیان کن و انتقال احساسات و عواطف به دیگران حتی نسل‌های بعدی نقشی استثنایی از خود در تاریخ برجای گذاشت و به‌نهضت عاشورا به‌عنوان واقعه‌ای تأثیر‌گذار و زنده استمرار بخشید. به‌گونه‌ای حرکت توابین و قیام‌های عدالت طلبانه را می‌توان شکوفایی بغض‌های فروخفته حضرت زینب(س) برشمرد.
 دومین محوری که در ارتباط با نقش حضرت زینب(س) می‌توان از آن یاد کرد، صیانت از روایتگری عاشورا آنگونه که بود قبل از تحریف آن است. یزیدیان از غروب عاشورا دست به‌کار شدند تا موضوع را در چارچوب‌های اعتقادی لوث و مصادره به مطلوب کنند. آنگونه که رسم و سبک ستمگران و مستبدین تاریخ است. اما حضرت زینب(س) در کنار امام سجاد(ع) از تحریف وقایع و اهداف نهضت کربلا جلوگیری کرده و اجازه نداد سایه شوم تحریف از گرما و حرارت آن بکاهد.
 سومین محور نقش آفرینی حضرت زینب(س) در امتداد نهضت عاشورا سخنوری و بلاغت آن حضرت است. حضرت زینب(س) با تسلط روحی در مقاطع حساس به ایراد خطبه‌های دشمن شکن پرداخت و با نفوذ کلام خود، یزیدیان را متوجه خطاهایشان نمود. به‌گونه‌ای که یزید درصدد چاره‌جویی برآمده و شیوه تبلیغی خود را که ازکوفه تا شام برنیزه کردن سرهای شهدای عاشورا و نشان دادن آنها به علامت پیروزی بود تغییر داده و مزورانه به رفتار خود وحکومتیان با اسرا  رنگ ملاطفت بخشید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7576/24/570737/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها