به نام تاریخ


9 اسفند
سال 1395 در چنین روزی فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را به دست آورد. فرهادی در اعتراض به قانون دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود مردم ایران و 6 کشور دیگر به امریکا، به این کشور نرفت و در مراسم اسکار حاضر نشد.
تولدها
سعید پورصمیمی: بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون سال 1322 در چنین روزی به دنیا آمد. سعید پورصمیمی کارش را با تئاتر آغاز کرد و سال 1340 با تشکیل گروه بازارگاه همراه پرویز پورحسینی، پرویز فنی‌زاده و اسماعیل پورحسینی وارد بازیگری شد. «آندورا»، «پژوهشی ژرف و سترگ»، «استثنا و قاعده»، «ریچارد سوم»، «بازرسی»، «خسیس» و «هنر» نمایش‌هایی بود که پورصمیمی در آنها بازی کرد. سال 1365 با بازی در «ناخدا خورشید» وارد سینما شد و لوح زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از جشنواره فیلم فجر گرفت. پس از آن او را در فیلم‌های «تحفه ها»، «تا غروب»، «پرده آخر»، «مدرسه پیرمردها»، «دلشدگان»، «آبادانی‌ها»، «زشت و زیبا»، «سرزمین خورشید»، «عروس آتش»، «اینجا چراغی روشن است»، «معادله»، «قاعده بازی»، «یه حبه قند»، «بوسیدن روی ماه»، «در سکوت»، «کلمبوس» و «دوزیست» دیدیم که برای «پرده آخر» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر شد. پورصمیمی در تلویزیون هم بسیار فعال بود و پس از بازی در چند تله تئاتر در سریال «سلطان صاحبقران» بازی کرد و سال 1373 با بازی در سریال «در پناه تو» بیشتر به شهرت رسید. «بچه‌های خیابان»، «نشانی»، «ماه عسل»، «توطئه فامیلی» و «سیر و سرکه» دیگر سریال‌هایی است که با بازی پورصمیمی پخش شده‌اند.
الیزابت تیلور: امروز هشتاد و نهمین سالروز تولد بازیگر انگلیسی و مشهور هالیوود است. الیزابت تیلور از نوجوانی بازیگری را آغاز کرد و سال 1944 با بازی در «وِلوت ملی» به یک ستاره محبوب نوجوان تبدیل شد. سال 1950 با بازی در «پدر عروس» بیشتر مورد توجه قرار گرفت و بازی‌اش در «مکانی در آفتاب» از سوی منتقدان تحسین شد. «غول»، «آیوانهو»، «گربه روی شیروانی داغ»، «ناگهان تابستان گذشته»، «باترفیلد 8»، «کلئوپاترا»، «مرغ دریایی»، «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد»، «رام کردن زن سرکش»، «همراسمیت از دور خارج شده» و «چهارشنبه خاکستر» شاخص‌ترین فیلم‌ها و بازی‌های تیلور در سینما بودند. او در دهه 50 میلادی یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین ستارگان هالیوود بود و سال 1999 بنیاد فیلم امریکا او را به عنوان هفتمین زن افسانه بزرگ پرده سینما معرفی کرد. تیلور برای «باترفیلد 8» و «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد» برنده جایزه اسکار شد. او سال 2011 درگذشت.
   سالروز تولد جان اشتاین بک نویسنده امریکایی، علی سرابی بازیگر، داوود داداشی بازیگر، محمدرضا کریمی کارگردان و بازیگر، مریم ساحلی داستان نویس، حسن فرازمند شاعر، طیبه گوهری داستان نویس، محمدرضا نعمتی‌زاده شاعر، کیت مارا بازیگر امریکایی و جاش گروبن خواننده امریکایی هم امروز است.
درگذشت‌ها
خشایار الوند: فیلمنامه‌نویس جوانی که او را با نوشتن فیلمنامه «پایتخت» می‌شناسید سال 1397 در چنین روزی درگذشت. خشایار الوند متولد 1346 بود و با بازی در فیلم «آوار» به کارگردانی برادرش سیروس الوند در سال 1363 کارش را آغاز کرد؛ در دهه 70 به عنوان فیلمنامه‌نویس کارش را ادامه داد و فیلمنامه فیلم‌های «مزاحم» و «برگ برنده» را نوشت. سال 1382 یکی از نویسندگان مجموعه طنز «نقطه چین» شد و پس از آن بیشتر نویسنده سریال‌های طنز مانند «کمربندها را ببندیم»، «شب‌های برره»، «باغ مظفر»، «گنج مظفر»، «مرد هزار چهره»، «مرد دو هزار چهره»، «مسافران» و «قهوه تلخ» شد. الوند سال 1390 یکی از نویسندگان سریال «پایتخت» شد و تا سری پنجم این سریال نویسنده آن باقی ماند. «خانه اجاره ای»، «دست بالای دست»، «ساخت ایران»، «ویلای من»، «شوخی کردم»، «در حاشیه»، «دیوار به دیوار» و «گلشیفته» دیگر کارهایی است که با نویسندگی خشایار الوند دیدیم.
مجید وفادار: آهنگساز و نوازنده مشهور ویولن سال 1354 درگذشت. مجید وفادار متولد 1291 بود و از حسین خان اسماعیل‌زاده نواختن ویولن را آموخت و پیش درآمدها و ضرب‌ها و ردیف میرزا حسنقلی را هم از استادانی همچون رضا محجوبی و علی اکبر شهنازی یاد گرفت. سال 1315 اولین ترانه‌اش را با نام «شب جدایی» ساخت و با استقبال مواجه شد و پس از آن رهبر ارکستر شماره 3 رادیو شد. او در سال‌های فعالیتش با هنرمندانی همچون حسین قوامی، داریوش رفیعی، مرتضی محجوبی و رهی معیری همکاری کرد و حدود 400 قطعه ساخت که «مرا ببوس» با صدای حسن گل نراقی مشهورترین آنهاست. «عاشقم من»، «گل اومد بهار اومد»، «به سوی تو»، «زهره»، «دوست» و «منتظرت بودم» مشهورترین ترانه‌هایی است که وفادار آهنگساز آنها بود.
   تقی ظهوری بازیگر، مهری ودادیان بازیگر و ایران بزرگمهری راد دوبلور هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7576/24/570739/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها