سید حسن خمینی:

راه حل مشکلات «بازگشت به مردم» است


یادگار امام با اشاره به وجود برخی مشکلات برای مردم و کشور، راه حل رفع آنها را بازگشت به مردم دانست و توضیح داد که این مهم نیز از طریق یک انتخابات پر شور میسر می‌شود. از نگاه سید حسن خمینی با ایجاد محدودیت‌ها و بگیر و ببند دیگر نمی‌توان مصونیت فرهنگی ایجاد کرد.
به گزارش جماران، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در دیدار با اعضای شورای سیاسی مجمع ایثارگران که روز پنجشنبه در حسینیه جماران برگزار شد، طی سخنانی گفت: امروز مشکل اصلی کشور در حوزه اقتصادی معضل فقر، گرانی و بیکاری است. البته شاخص‌های بیکاری تا حدی بهتر شده است ولی فقر، گرانی و تبعیض هنوز وجود دارد. وی با اشاره به بی ثباتی در وضع اقتصادی موجود یادآور شد: ممکن است همه مشکلات یاد شده، وجود داشته باشد ولی مردم بتوانند روی سرمایه‌ای که دارند برنامه‌ریزی کنند اما در وضع کنونی شما نمی‌دانید در آینده چه اتفاقی می‌افتد. وی با اشاره به تشدید مشکلات اقتصادی جامعه، هشدار داد: این امر به مرور می‌تواند بحث حاشیه‌نشینی و بحث دوگانه فقیر و غنی پدید بیاورد و بحث فرار مغزها را در پی داشته باشد و این تهدید هم شامل کسانی می‌شود که بیرون از ایران بازار بهتری برای سرمایه خود پیدا می‌کنند و  صاحبان مغزها، که می‌توانند با سرمایه خود بیرون از ایران زندگی کنند. وی با اشاره به آمار اخیری که درخصوص خروج روزانه پرستاران از کشور منتشر شد، افزود: این مسأله در مورد مهندسان و سایر تحصیلکرده‌ها هم صادق است. این نشان می‌دهد که توان ملی ما به سمت بیرون می‌رود. همه این موارد نشانه‌های موج‌های اولیه فقر اقتصادی است.
وقتی دینداران تصدی دنیا می‌کنند باید دنیا را بهتر از غیر دینداران بسازند
سید حسن خمینی تأکید کرد: دینداران وقتی تصدی دین مردم را دارند فقط مسئولیت آخرت را دارند ولی وقتی تصدی دنیا می‌کنند اگر نتوانند دنیا را خوب بسازند به دین هم لطمه زده اند. وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی نیز با یک تنزل مواجه هستیم که بخشی از آن زاییده همان فقر است، ادامه داد: فقر باعث تنزل فرهنگ عمومی می‌شود و ممکن است اعتیاد را پدید بیاورد و خود اعتیاد به نوعی خروج از آداب اجتماعی را دامن می‌زند. ادب اجتماعی تابع هنجار است و انسان می‌خواهد خودش را به عنوان یک عنصر «بهنجار» نشان دهد. سید حسن خمینی با اشاره به انتخابات پیش رو، گفت: درد امروز جامعه ما حتماً اقتصادی و در مرحله دوم فرهنگی است.
به مردم برگردیم
یادگار امام با اشاره به آثار بزرگ و سازنده انقلاب اسلامی و همین طور مشکلاتی که در ادامه راه ایجاد شده، یادآور شد: مشکلات ما خیلی زیاد است اما راه حل آنها این است که به مردم برگردیم و به خواسته آنها تن بدهیم. البته ممکن است آنچه مردم می‌خواهند مطابق خواسته شخص من نباشد. من تلاش می‌کنم آنها را راضی کنم که این حرف درست است. هیچ راهی جز بازگشت به مردم و هیچ چیزی برای کشور واجب‌تر از یک انتخابات پرشور و شامل نیست. انتخابات «شامل» یعنی باید همه در آن نماینده داشته باشند. شرط اول آن این است که بساط تنگ‌نظری و حذف برداشته شود. «تقسیم بر دو کردن» نیروهای کشور باعث ترفیع چاپلوسان و متملقانی می‌شود که اتفاقاً به سخنانی که می‌گویند هم باور ندارند.
معنا ندارد گروه‌هایی را از حق حضور در انتخابات محروم کنند
سید حسن خمینی تأکید کرد: بنده چه اولویتی نسبت به شما دارم که یکی را راه بدهم و یکی را راه ندهم؟! قانون هم اگر جلوی حقوق مردم را می‌گیرد، قانون غلطی است و باید به سمت اصلاح آن رفت. ضمن اینکه با قانون‌های موجود، بخصوص قانون اساسی، به راحتی می‌شود حقوق عمومی مردم را احیا کرد. وی با انتقاد شدید از رد صلاحیت شمار قابل توجهی از کاندیداهای انتخابات شورای شهر پیش رو، گفت: معنا ندارد که با نگاه تنگ نظرانه گروه‌هایی را از حق حضور در انتخابات محروم کنند. به چه حقی می‌توان پذیرفت که چند نفر با سلیقه خاص حق مردم برای حضور نماینده شان را نادیده بگیرند؟! وی افزود: اگر خود مردم تصمیم به مبارزه و مقابله بگیرند در صف می‌ایستند و حتی فقر را هم تحمل می‌کنند. اصلاً مهم نیست چه کسی رئیس جمهوری می‌شود، بلکه مهم این است که این مردم او را رئیس جمهوری کنند. اتفاقاً فقط کسی که مردم او را رئیس جمهوری کنند می‌تواند بخوبی مقابل امریکا بایستد و عزتمندانه منافع ملی را تأمین کند.
انتخابات پر شور از نان شب واجب‌تر است
یادگار امام اظهار کرد: برای رفع بیکاری، فقر و حتی مسائل اجتماعی از نان شب واجب‌تر این است که ما به سمت یک انتخابات پر شور برویم. اینکه چه کسی انتخاب می‌شود، بُعد دوم قضیه است. اما معنا ندارد که به لوازم آن تن ندهیم و بعد هم بگوییم «می خواهیم، اما امکانش نیست». «دوستی با پیلبانان یا مکن یا طلب کن خانه‌ای در خور پیل.» لذا من فکر می‌کنم هیچ امری واجب‌تر از بازگشت به این شعار امام نیست که «همه با هم». اول انقلاب این شعار سرتیتر آرم جهاد سازندگی قرار گرفت. به صورت «تنها» کاری پیش نمی‌رود ولی اگر دست‌هایمان در هم افتاد همه کار می‌توانیم بکنیم.
سید حسن خمینی در بخش پایانی سخنان خود گفت: اگرچه حل بخش زیادی از معضلات فرهنگی منوط به حل مشکلات اقتصادی است، اما بخش دیگر مشکلات به خاطر این است که هنوز به این واقعیت توجه نشده است که اگرچه تا برهه‌هایی از تاریخ می‌توانستیم با ایجاد محدودیت‌ها و بگیر و ببند مصونیت فرهنگی ایجاد کنیم، اما امروز دیگر نمی‌شود این رویکرد را ادامه داد. وی با تأکید بر اینکه آینده پژوهی در همه امور کشور ما واجب است، اظهار داشت: هم در اقتصاد و هم در فرهنگ و سیاست 10 سال آینده را ببینیم. فقط مملکت ما دچار این معضلات نیست. سنت ما، هم ملی و هم مذهبی است و امروز به خاطر تضعیف آن ناراحت هستیم ولی بقیه دنیا هم گرفتار همین شده‌اند. از همین رو، توجه به اقتضائات شرایط جدید در عرصه فرهنگ اصلاً به معنای ولنگاری و تسلیم نیست، بلکه به معنای آینده‌نگری است و نشان می‌دهد که ما به یک گام جلوتر از جایگاه فعلی توجه کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7599/1/573816/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها