دیپلماسی



عشق آباد پایان سفر منطقه‌ای ظریف
تأکید ترکمنستان برای گسترش همکاری‌ها با ایران

عشق آباد، پایتخت ترکمنستان آخرین مقصد سفر وزیر امور خارجه ایران به آسیای مرکزی بود. محمد جواد ظریف در سفر به این کشور با «قربانقلی بردی محمداف»، رئیس‌جمهوری ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهوری ترکمنستان در دیدار وزیر امور خارجه ضمن حمایت از روابط تهران و عشق آباد در حوزه‌های مختلف، بر عزم کشورش برای گسترش همکاری‌های فیمابین تأکید کرد. وزیر امور خارجه ایران هم دراین دیدار با تشریح ابعاد روابط دو کشور در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر اهمیت روابط دو کشور همسایه تأکید کرد.
ظریف همچنین پس از آن با وزیر خارجه ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی در دیدار با «رشید مردوف»، همتای ترکمنستانی خود این ملاقات را سازنده توصیف کرد و افزود: «ملاقات بسیار خوبی بود و نشانگر عمق روابط بین دو کشور و اهمیتی است که رهبران دو کشور به روابط بین ایران و ترکمنستان قائل هستند. معتقدم با نظراتی که آقای رئیس‌جمهوری در ملاقات مطرح کرد که این نظرات مطابق با نظرات آقای روحانی و رهبری جمهوری اسلامی ایران است، این امکان را داشته باشیم که من و جنابعالی و همین طور جنابعالی و رئیس کمیسیون مشترک از جانب ایران روابط را با جدیت پیش ببریم».
در این سفر نیز برنامه همکاری وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه ترکمنستان توسط وزرای امور خارجه دو کشور امضا شد. ظریف همچنین در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی ترکمنستان اظهار داشت: «مواضع مشترکی در سطح منطقه و جهان داریم و برای روابط دوجانبه بین ایران و ترکمنستان ارزش بسیار زیادی قائل هستیم. همکاری ما در روابط تجاری، ترانزیت و انرژی بسیار خوب است و ان‌شاءالله هر روز گسترش یابد. همکاری برای صلح و ثبات در منطقه و افغانستان حتماً امروز نیاز ویژه است و بیش از پیش همکاری خواهیم کرد».
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این به ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان سفر و با رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه این سه کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود. ظریف در هفته‌ای که گذشت نیز سفری دوجانبه به تاجیکستان داشت و ضمن رایزنی با رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه این کشور در نهمین کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول درباره افغانستان شرکت و با برخی مقامات شرکت کننده از جمله رئیس‌جمهوری افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه ایران در پایان در گزارشی توئیتری از آخرین مرحله سفرش به چهار کشور آسیای مرکزی نوشت: «سفر به آسیای مرکزی را با دیدار فوق‌العاده از ترکمنستان پایان دادم.دیدارهای طولانی، پرمحتوا و سازنده با رئیس‌جمهوری بردی محمد‌اف و وزیر امور خارجه رشید مردوف. در خصوص گسترش روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی توافق کردیم».

گروه کاری مشترک نیروهای مسلح ایران و تاجیکستان

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بعد از دیدار وزیر دفاع تاجیکستان با وی در جمع خبرنگاران گفت: با آغاز فصل بهار میزبان وزیر دفاع کشور دوست و همسایه جمهوری تاجیکستان بودیم؛ در این سفر پایه‌های توسعه روابط نظامی دو کشور گذاشته شد. به‌ گزارش فارس، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: گروه کاری مشترکی بین دو نیروهای مسلح ایران و تاجیکستان ایجاد می‌شود و این کارگروه آینده روابط نظامی و دفاعی دو کشور را ترسیم و برنامه‌ریزی می‌کند. او ادامه داد: وزیر دفاع تاجیکستان با هیأت همراه از مجموعه‌های صنایع دفاعی کشور ما بازدید داشتند و در نشست پنجشنبه هم در خصوص گروه‌های کاری مختلف در حوزه نظامی از جمله همکاری‌های آموزشی و... مذاکره شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7599/3/573841/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها