اخبــــار




کشتی «هانکوک چیمی» پس از سه ماه، آزاد شد
نخست وزیر کره جنوبی یکشنبه در تهران

خبرگزاری یونهاپ به نقل از وزارت خارجه کره جنوبی گزارش داد که ایران نفتکش کره جنوبی و ناخدای آن را حدود سه ماه پس از توقیف آزاد کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم با تأیید این خبر در توضیح دلایل آزادی کشتی کره جنوبی، عدم سوء‌سابقه ناخدا و کشتی در زمینه تخلف در منطقه را زمینه ساز نگاه مثبت دادستان دانست. به گزارش ایرنا، «سعید خطیب‌زاده» افزود: در پی تکمیل تحقیقات در مورد تخلف کشتی کره‌ای و بنا به درخواست مالک و دولت کره برای آزادی کشتی، دستور آزادی کشتی از سوی دادستان محترم صادر شد. وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با سواحل طولانی در خلیج فارس و دریای عمان، بر رعایت کامل مقررات دریایی از جمله مقررات‌ ناظر بر حفظ محیط زیست تأکید دارد و هرگونه تخلف در این زمینه را رصد و پیگیری می‌کند. نیروی دریایی سپاه ۱۵ دی ماه سال گذشته یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی را به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس توقیف کرد. این کشتی ۲۰ ملوان داشت که پنج خدمه آن کره‌ای بودند.
این در حالی است که دفتر نخست وزیر کره جنوبی دیروز اعلام کرد، «چونگ سیه کیون» برای گفت‌وگو با مقامات ایرانی درباره روابط دو جانبه و سایر موضوعات یکشنبه پیش رو به تهران سفر می‌کند.به گزارش تسنیم، بنا بر گفته دفتر نخست وزیر کره این سفر سه روزه بوده و از یکشنبه آغاز خواهد شد.پیشتر رسانه‌های کره جنوبی احتمال آزادسازی نفتکش را دلیلی بر پیشرفت در زمینه پول‌های مسدودشده ایران در بانک‌های کره‌ای عنوان کرده بودند. سعیدخطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز سفر نخست‌وزیر کره جنوبی به ایران در روزهای ۲۲ و ۲۳ فروردین را تائید کرد.


بازدید نمایندگان از ۴ سایت هسته‌ای
صنعت هسته‌ای کشورمان بالنده و پویاست

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به منظور نظارت میدانی مجلس شورای اسلامی بر روند اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، روز چهارشنبه و پنجشنبه، ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس، عمدتاً از کمیسیون‌های امنیت ملی و انرژی، از چهار سایت هسته‌ای کشورمان در اصفهان، نطنز، خنداب و فردو بازدید کردند. به گزارش خانه ملت، این نماینده مجلس ادامه داد: در بازدید از مجتمع شهید احمدی روشن در نطنز مشاهده شد که در اجرای ماده ۳ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم،  هزار سانتریفیوژ IR2m اخیراً در این سایت نصب شده است. همچنین یک زنجیره ۱۶۴ تایی از سانتریفیوژهای نسل ۶ در مهلت ۳ ماهه قانونی، در سایت نطنز نصب شده است. وی همچنین عنوان کرد: در بازدید از سایت فردو مشاهده کردیم که روند تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد، طبق ماده یک قانون، در ۶ زنجیره سانتریفیوژهای نسل اول IR1 با دقت جریان دارد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در نظارت میدانی از چهار سایت هسته‌ای روشن بود که صنعت هسته‌ای کشورمان بالنده و پویاست و جوانان دانشمند ایرانی با همت عالی خود در حال پیشبرد علم و فناوری ایران هستند. سازمان انرژی اتمی هم گام‌های اساسی در اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها برداشته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7599/3/573843/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها