وحید کریمی در گفت‌وگو با «ایران سیاسی» از ابعاد موج اسلام‌هراسی در فرانسه می‌‌گوید

فرانسه؛ اسلام‌ستیزترین کشور جهان


اسلام و مسلمانان مدت‌هاست که خاری در چشم نظام فرانسه بوده و با توجه به اینکه این کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، دیدگاه‌های راست افراطی در گفتمان عمومی در مورد جامعه مسلمانان، مهاجرت و امنیت نفوذ کرده است؛ بر این اساس می‌‌توان گفت که اسلام‌هراسی با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در حال افزایش است.
تحلیلگران می‌‌گویند که مسلمانان به طور فزاینده‌ای به عنوان تهدیدی برای جامعه فرانسه تحت ریاست جمهوری امانوئل مکرون به تصویر کشیده شده‌اند؛ در حالی که اساساً چنین موضوعی واقعیت ندارد و بیشتر تصویرسازی رسانه‌ای بوده است.  مجموعه اقدامات و قوانین فرانسه در دهه‌های اخیر نشان می‌‌دهد که این کشور همواره به دنبال محدود کردن سبک زندگی مسلمانان به بهانه مبارزه با تروریسم و اسلامگرایی بوده است.
در همین راستا وحید کریمی دیپلمات و دکترای روابط بین‌الملل  در خصوص حضور راستگرایان افراطی در این دوره از انتخابات فرانسه  و تأثیرات آن بر وضعیت مسلمانان و مهاجرین این کشور معتقد است: فرانسه تنها کشوری در اروپا است که بیشترین حجم اسلام‌‌هراسی در آن وجود دارد، متأسفانه چند روز پیش یک قرآن را در سوئد آتش زدند، که این موارد به صورت موردی در دیگر کشورهای اروپایی هست ولی در فرانسه همیشه وجود داشته است.
وی در گفت و گو با «ایران سیاسی»‌ اظهار داشت: این یک موضوع و مورد انتخاباتی است که بتوانند رأی بیشتری را از مسلمانان و مهاجرین این کشور بگیرند، ولی بعید به نظر می‌رسد که تبعات خاصی در بعد از انتخابات داشته باشد. چون به هرحال در عین حال که اسلام‌هراسی در آنجا بشدت وجود دارد، ولی بیشترین جمعیت مسلمانان کشورهای اروپایی در فرانسه متمرکز است. ولی به نظر من یک عامل سوءاستفاده انتخاباتی است که بتوانند سفیدپوست‌های نژادپرست را تحریک کنند تا آنها به پای صندوق‌های رأی بیایند.
کریمی با توجه به دیدگاه‌های نامزدهای این دوره انتخابات فرانسه نسبت به مسلمانان و کلاً دین اسلام در فرانسه و مواضع اسلام‌ستیزانه آنها افزود: خانم لوپن مواضع ضداسلامی بیشتری دارد چون نژادپرست است و آقای مکرون امکان دارد کمتر باشد، به صورت کلی این تبلیغات را انجام می‌دهند تا بتوانند از مسلمانانی که در آنجا حضور دارند سوء بهره‌برداری کنند. وی ادامه داد: نژادپرست‌های اروپایی با صهیونیست‌ها و یهودی‌ها هم ضدیت دارند، ولی چون در فرانسه قانون وجود دارد و اگر کسی اقدام به ضدیت با صهیونیست و یهودیت کند مجازات می‌شود این کار را نمی‌کنند، ولی کلاً چون قانونی برای اسلام‌هراسی و مبارزه با اسلام در کل اروپا به صورت شفاف و روشن وجود ندارد، این هجمه را انجام می‌دهند.
این تحلیلگر روابط بین‌الملل گفت: اگر خاطرتان باشد در انتخابات‌ قبلی نسبت به مهاجرین و مسلمانان هم همین رفتار را داشتند و اینها مسائلی است که به نظر من یک نوع تبلیغات قبل از انتخابات است و اگر بخواهید تبعاتش را بعد از انتخابات به صورت جدی بررسی کنید، همین امر باعث می‌شود که مسلمانان خودشان را شهروند درجه دو  کشور تلقی کنند و عده‌ای که مسائل مهاجرتی، ویزا و اقامتشان با مشکل مواجه است باید به صورت غیرقانونی برای گذراندن زندگی خودشان کار کنند، همین‌ها باعث می‌شود که از مهاجرین و مسلمانان سوء بهره‌برداری شود و با مزد کم به کار گرفته شوند و از حقوق برابر برخوردار نباشند.
کریمی ادامه داد: کلاً مخالف بودن و ضدیت نژاد سفیدهای اروپا و امریکا با اسلام بر کسی پوشیده نیست. هنگامی که زمان انتخابات می‌شود از این موضوع برای تهییج افکار عمومی فرانسویان اصیل استفاده می‌کنند تا آنها را تشویق کنند که به پای صندوق‌های رأی بیایند.
وی افزود: مثلاً چنین اقدامی در انتخابات انگلیس مطرح نیست. اگر دقت کنید دو نفر از اعضای کابینه آقای جانسون هندی‌الاصل و رنگین‌پوست هستند و سنخیتی با حزب محافظه‌کار ندارند یا در امریکا سیاه‌ها در امور اجرایی شرکت دارند و حتی مسلمانان توانسته‌اند عضو کنگره شوند.
این کارشناس مسائل اروپا اظهار کرد: در فرانسه شدت نژادپرستی نسبت به مسلمانان بیشتر است و همین طور در کشورهای حوزه اسکاندیناوی مثل سوئد، نروژ و... بسیار زیاد است که جای تأسف دارد. به نظر بنده اگر از سوی کشورهای اسلامی به این کشورها فشار وارد شود، مسلمانان دراین کشورها می‌توانند به برخی از حقوق خود دست پیدا کنند و قوانینی در آن کشورها وضع کنند که این رفتارهای تبعیض‌آمیز صورت نگیرد.
کریمی با توجه به سابقه پررنگ اسلام‌ستیزی در فرانسه و پیامدهایی که ممکن است برای این کشور در خصوص ایجاد شکاف‌های اجتماعی بین مسلمانان و دیگر جوامع این کشور داشته باشد، بیان کرد: در حال حاضر در فرانسه حدود پنج میلیون مسلمان حضور دارند و بخش کارگری این کشور را عموماً مسلمانان سرویس می‌دهند و نمی‌توان حضور آنان در جامعه فرانسه را نادیده گرفت.
تبعاتی که حضور مسلمان‌ها دارد بیشتر در زمینه تبلیغات انتخاباتی است که باعث می شود سفیدها و نژادپرست‌ها را به پای صندوق‌‌های رأی بیاورند. وی ادامه داد: مسلمان‌ها نیز در محدودیت‌های بیشتری قرار می‌گیرند و از حقوق اجتماعی کمتری برخوردار می‌شوند بخصوص قشر کارگر و سطح پایین جامعه که مجبور می‌شوند به صورت غیرقانونی کار کنند و مطیع کارفرما باشند و احتمالاً از حقوق اجتماعی کمتر و دستمزد پایین‌تری نیز برخوردار شوند.
این نوع رفتار نژادپرستانه چیز جدیدی در حکومت فرانسه نیست و در دوره‌های گذشته هم وجود داشته است که متأسفانه کشورهای اسلامی حمایتی از مسلمانان فرانسه نمی‌کنند. در حال حاضر در همین مسأله آتش زدن قرآن در سوئد، شما فکر می‌کنید چند کشور اسلامی واکنش نشان دادند؟
اگر واکنشی هم بوده غالباً از سوی ملت‌ها بوده و دولت‌های آن کشورها در این زمینه موضع خاصی اتخاذ نکرده‌‌اند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد اقداماتی که کشورهای اسلامی می‌توانند در حمایت از مسلمانان فرانسه انجام دهند، گفت: کشورهای اسلامی می‌توانند سفرای کشور فرانسه در کشورشان را احضار کنند و به آنها در این مورد تذکر بدهند که از موضوع مسلمانان آن کشور به عنوان یک حربه تبلیغاتی استفاده نشود. متاسفانه مسلمانان جهان با هم یکپارچه نیستند یا اینکه حداقل فعلاً این‌گونه است.
کریمی در پاسخ به این سؤال که به طور کلی اسلام‌هراسی در اروپا چه پیشینه‌ای دارد و اتحادیه اروپا چه مواضع نامناسبی را نسبت به مسلمانان داشته است، توضیح داد: قانون کلی و خاصی در این زمینه وجود ندارد که صراحتاً اعلام کند مسلمانان شهروند درجه دو هستند و باید به آنها اجحاف شود، ولی متأسفانه افغانستان که به آن صورت شد و اسلام افراط‌‌گرایانه و طالبان که در افغانستان ظهور پیدا کرد، باعث شد یک اسلام‌هراسی کلی بین غربی‌ها به وجود بیاید و منجر به چاپ کاریکاتورهای موهن به پیامبر و غیره شد که اینها جای تأسف دارد. تمام اینها هم به ضعف تصمیمات کشورهای اسلامی و عربی که از دولت‌های مردمی برخوردار نیستند، برمی‌گردد.
تأسف دیگر این است که طالبان دوباره به پاکستان برگشته و رفتارهای افراطی انجام می‌دهد که اینها به اسم اسلام و جهان اسلام تمام می‌شود و باعث مخدوش شدن چهره اسلام و مسلمانان می‌شود.
وی ادامه داد: تمام مواردی که به آن اشاره کردم از جمله ضعف‌های کشورها و دولت‌های اسلامی است که توسط کشورهای اروپایی مورد بهره‌برداری سوء قرار می‌گیرد و این کشورها برای اینکه بتوانند افکارعمومی را در کشورهای خودشان علیه مسلمانان  تهییج کنند و نشان بدهند که ما می‌توانیم سیاست‌های جدیدی را اتخاذ کنیم چون در مسائل اقتصادی در حال حاضر اروپا در آستانه ورشکستگی است.  الان دولت‌های اروپایی از مردم کشورهایشان خواسته‌اند که کمتر از آب‌گرم استفاده کنید، کمتر انرژی مصرف کنید و  نمی‌توانند  این مشکلات را مطرح کنند چون باعث ناراحتی مردم کشورشان می‌شود، ناچاراً موضوعات دیگری را دستمایه قرار می‌دهند تا بتوانند انگیزه‌ای در رأی‌دهندگان ایجاد کنند. یکی از موضوعاتی که کم‌هزینه و در دسترس است همین مسأله اسلام‌هراسی است که حسب مورد از آن استفاده می‌کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7893/6/610732/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها