واردات آیفون ممنوع می شود؟


موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های بالاتر از ۳۰۰ یورو از تابستان سال ۱۳۹۹ به‌عنوان راه‌ حلی برای مشکل واردات و کمبود گوشی مطرح شد و پس از آن در لایحه بودجه ۱۴۰۰، حقوق ورودی واردات گوشی‌های موبایل بالای ۶۰۰ دلار را ۱۲ درصد تعیین کردند. اکنون اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس وعده دادند تا در پی تأکیدها و گلایه‌های مطرح شده از واردات نیم میلیاردی گوشی لوکس امریکایی، در نیمه اول سال ۱۴۰۱ واردات آیفون ممنوع شود.
به گزارش ایسنا، محمدرضا عالیان سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با بیان اینکه هنوز ممنوعیتی در زمینه واردات گوشی‌های آیفون اعلام نشده، گفت: مجلس و دستگاه‌های دیگر در تلاشند این ممنوعیت را برای آیفون ایجاد کنند. این بحث امروز و دیروز نیست و از حدود 6 سال پیش هم مطرح بوده است. تمرکز صرفاً بر آیفون است و می‌گویند چون آیفون امریکایی است، باید با ممانعت از وارداتش به ایران، به امریکا ضربه اقتصادی بزنیم که ما را تحریم کرده و مردممان را در شرایط بدی قرار داده است. اما واقعیت این است که آیفون در چین تولید می‌شود و از طرفی فقط آیفون موبایل گرانی نیست. در بازار، آیفون جزو رده پرچمدارهاست، تمام برندهای دنیا پرچمدار دارند که در همان رده قیمت است، بنابراین صرفاً نمی‌توان به آیفون رده لوکس را اطلاق کرد. در موبایل‌ها، چند رده‌بندی داریم که قیمت گوشی را تعیین می‌کند. تمرکز رده‌بندی باید روی فناوری و امکانات باشد نه قیمت. گوشی‌ها به چند دسته پرچمدار، میان‌رده و ارزان‌قیمت یا پایین‌رده تقسیم‌ می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: گوشی ارزان‌قیمت این تصور را ایجاد می‌کند که موبایل گران‌تر، لوکس است، در صورتی که فناوری و امکانات است که تعیین می‌کند ارزش موبایل‌های پرچمدار بیشتر از ۶۰۰دلار باشد. بنابراین اگر می‌خواهیم از کلمه لوکس استفاده کنیم، فقط نباید آن را به آیفون تعمیم دهیم، درصورتی که همه برندها پرچمدارند و پرچمدارهایشان هم بالای ۶۰۰ دلار هستند. خارج از این بحث که سال‌ها درباره‌اش صحبت می‌شود، بحث جدی این است که موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار فعلاً مدتی است که وارد ایران نمی‌شود، اگرچه وارداتشان ممنوع نشده، اما ارزششان هم تأمین نشده است.
عالیان با بیان اینکه ممنوعیت واردات با تأمین نشدن ارز دو موضوع متفاوت است، گفت: اما چرا ارزشان تأمین نشده؟ چون تأمین ارز آنها بر اساس مصوبه‌ای که سال گذشته در خصوص تهاتر ارز خشکبار و موبایل‌های بالای ۶۰ دلار تصویب شد، باید از طریق ارز تهاتری با خشکبار باشد. برای این کار، تالار دومی در نیما تشکیل شد، اما هماهنگی لازم برای تأمین ارز خشکبار برای موبایل در آن تالار صورت نگرفت. در نهایت قرار شده در هفته جاری، این تصمیم‌گیری صورت بگیرد که به چه ترتیبی این فرایند اجرا شود تا هم به تأمین‌کنندگان ارز و هم به واردکنندگان کمترین آسیب را بزند و هم کمترین تأثیر را در بازار نهایی برای مصرف‌کننده داشته باشد.
وی اظهار کرد: با وجود این، حتماً باید برای منابع، مدیریت و برنامه‌ریزی شود و به همان نسبت هم برنامه‌ریزی دقیقی برای تأمین کالا در کشور صورت گیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7893/14/610761/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها