139 روزمانده به افتتاح بازی‌های آسیایی ‌هانگژو

باز هم کرونا واحتمال تعویق


در صورت تعویق بازیهای آسیایی، احتمال دارد که انتخابات کمیته ملی المپیک ایران زودتر از موعد برگزار شود

مهری رنجبر / 139 روز مانده به افتتاح بازی‌های آسیایی 2022‌ هانگژو، زمزمه تعویق یکساله شنیده می‌‌شود. اتفاقی که احتمالاً انتخابات کمیته ملی المپیک ایران را هم تغییر دهد.
این روزها با شیوع دوباره کرونا در شانگهای، بزرگترین بندر اقتصادی چین، 25 میلیون شهروند در خانه‌هایشان محبوس شده‌اند. شهری که در 200 کیلومتری ‌هانگژو قرار دارد. همین مسأله مسئولان شورای المپیک آسیا را نگران کرده تا حدی که حسین المسلم، مدیر کل شورای المپیک آسیا در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفته: «احتمالاً بازی‌های آسیایی 2022 چین به سال آینده موکول شود. البته تاکنون هیچ تصمیم رسمی گرفته نشده، اما احتمال تعویق بازی‌ها وجود دارد.» در حالی این شایعه سر زبان‌ها افتاده که مسئولان برگزاری بازی‌ها در چین گفته‌اند 56 محل برگزاری مسابقات تکمیل شده‌ و قول داد‌ه‌اند که طرح کنترل ویروس که از بازی‌های المپیک زمستانی الگوبرداری شده را منتشر کنند.
لو چونجیانگ یکی از مقامات مسئول عملیات در مرکز ورزشی المپیک‌هانگژو به تلویزیون دولتی چین گفت: «در حال انجام تنظیمات نهایی و بهبود امکانات هستیم.» حتی کادر برگزاری اماکن مسابقه و سایت‌های فرعی شهر ژجیانگ هم سوگند یاد کردند تا عزم و اطمینان خود را برای دستیابی به موفقیت نهایی در آماده‌سازی بازی‌های آسیایی ‌هانگژو ۲۰۲۲ بکار ببرند. از طرف دیگر همزمان با سوگند کادر برگزاری پوسترهای تبلیغاتی رسمی بازی‌ها هم با موضوعاتی با محوریت «تاریخ و علوم انسانی»، «فناوری هوشمند»، «ورزش و رقابت» و «شهر شاد» منتشر شد. ۱۴ خط مترو برای تسهیل جابه‌جایی مردم هفته قبل در روز رویداد‌ هانگژو افتتاح شد. از سویی برای استقبال از بازی‌های آسیایی 5 ورزشکار چراغ‌های ساحل رودخانه کیانتانگ را روشن کردند.
با همه این شرایط، در حالی که چینی‌ها آماده برگزاری بازی‌ها هستند، هنوز هیچ چیز تا بعد ازجلسه هیأت اجرایی شورای المپیک آسیا قطعی نیست. قرار است جلسه هیأت اجرایی شورای المپیک آسیا، هفته آینده یعنی بعد از عید فطر به میزبانی ازبکستان برگزار شود. سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک ایران هم در این جلسه به عنوان یکی از اعضا شرکت می‌‌کند. البته این گمانه‌زنی‌ها در حالی مطرح می‌‌شود که چینی‌ها، بهمن سال قبل در اوج شیوع اُمیکرون، بازی‌های المپیک زمستانی 2022 را در پکن برگزار کردند. بنابراین از حالا و بدون برگزاری جلسه هیأت اجرایی شورای المپیک آسیا در ازبکستان و دفاعیات چینی‌ها، هرگونه گمانه‌زنی درباره تعویق بازی‌ها نادرست است.
به همین دلیل کمیته ملی المپیک ایران هم فعلاً بنا را بر برگزاری بازی‌ها گذاشته و کارها را طبق روال قبلی انجام می‌‌دهد. پیمان فخری سرپرست کاروان ایران در بازی‌های آسیایی تأکید کرد: «تا به حال ستاد برگزاری بازی‌ها چیزی درباره تعویق به ما اعلام نکرده و بنابراین ما کارها را طبق روال انجام می‌‌دهیم. هرچند اظهار نظر حسین المسلم حائز اهمیت است.» در این میان نکته مهم اینکه با تعویق احتمالی بازی‌های آسیایی، تاریخ انتخابات کمیته ملی المپیک ایران هم تغییر می‌‌کند. مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک قرار بود 17 اسفندماه سال قبل برگزار شود که با آماده نبودن آیین نامه انتخابات، مجمع انتخاباتی به عمومی تبدیل شد و اعضای مجمع به برگزاری انتخابات بعد از بازی‌های آسیایی 2022 یعنی مهرماه رأی دادند. اما ظاهراً تعویق بازی‌ها، تاریخ انتخابات را هم تغییر می‌‌دهد و احتمالاً زودتر از موعد برگزار می‌‌شود. با این شرایط شاید انتخابات کمیته ملی المپیک به بعد از بازی‌های کشورهای اسلامی به میزبانی قونیه موکول شود؛ یعنی یک ماه زودتر از قبل. البته سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، هفته پیش با نامه دفتر ریاست جمهوری تا پایان شهریورماه در کمیته ملی المپیک ماندگار شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7893/21/610783/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها