82 سالگی رادیو همراه با برخی از اهالی این رسانه‌


گروه فرهنگی/ سال‌ها پیش در چنین روزی اولین فرستنده عمومی رادیو در کشورمان کار خود را آغاز کرد. حالا 82 سال از آن روز می‌گذرد و به مناسبت روز رادیو برخی اهالی این رسانه‌ سخنانی درباره‌اش گفته‌اند؛ از«مهدی فؤادیان» گزارشگر پیشکسوت جنگ گرفته تا «محسن سوهانی» مدیر رادیو نمایش و «محمدباقر رضایی» نویسنده برنامه‌های ادبی رادیو.
 
گفت‌وگویی با گزارشگر پیشکسوت جنگ
در این بین خود رادیویی‌ها هم دست به کار شده‌اند و سراغ پیشکسوتان این رسانه رفته‌اند؛ امروز رادیو صبا در برنامه مستند «ماجرا» به گرامیداشت روز رادیو می‌پردازد و در این برنامه به سراغ مهدی فؤادیان از پیشکسوتان رادیو
می‌رود.
فؤادیان از گزارشگران پیشکسوت رادیو در دوران جنگ است که اجرا و گویندگی برنامه‌های ورزشی، مدیریت در رادیو پیام، آوا و رادیو ایران را در کارنامه کاری خود دارد. او در این گفت‌وگو از ماجرای ورودش به رادیو می‌گوید و در این برنامه
درد‌‌دل‌هایی درباره قدیمی‌های فراموش شده رادیو بیان می‌کند. این مستند امروز (یکشنبه) ساعت ۱۵ به تهیه‌کنندگی و گویندگی الهام حاجی‌نژاد از رادیو صبا پخش می‌شود.
یادی از تهیه‌کننده‌ای قدیمی
محمدباقر رضایی، نویسنده برنامه‌های ادبی رادیو هم به بهانه این روز درباره داوود جمشیدی، یکی از تهیه‌کنندگان قدیمی رادیو، متنی طنز و آهنگین نوشته است.  داوود جمشیدی از جمله تهیه‌کنندگان رادیو بود که گذشته از تسلط بر امور فنی تهیه‌کنندگی، دستی قوی در ادبیات و موسیقی داشت. همه او را تهیه‌کننده‌ مؤلف می‌شناختند.
اما خود محمدباقر رضایی هم از نویسندگان سرشناس رادیویی است که در برخی از برنامه‌های ادبی رادیو، طنزواره‌هایی درباره مفاخر و مشاهیر رادیو می‌نویسد و سال‌ها ویراستار مطالب این تهیه‌کننده‌ پیشکسوت بوده، او درباره جمشیدی گفته: «داوود جمشیدی استادی است که اکثر تهیه‌کننده‌های جوان و حتی گویندگان و نویسندگان، در استودیوی او می‌ایستادند تا ریزه‌کاری‌های برنامه‌سازی را با نگاه به عملکرد او یاد بگیرند.»
البته جمشیدی اکنون سال‌هاست که بازنشسته شده و رادیو گهگاه از دانش او در زمینه‌های کارشناسی و مشاوره استفاده می‌کند. متن یادداشت رضایی برای استاد رادیویی‌ها را می‌توانید در ایسنا بخوانید.
رادیو و خاطراتی ماندگار
علیرضا جاویدنیا هم یکی دیگر از هنرمندان و اهالی رادیو است که به مناسبت این روز یادی از سال‌های جوانی‌اش و قدم گذاشتن به این رسانه کرده و به مهر گفته: «من از ابتدای حضورم در رادیو در برنامه‌های مختلفی همچون «راه شب»، «صبح جمعه» و برنامه‌های مختلف دیگر حضور داشته‌ام. این برنامه‌ها همگی از پشتیبانی مردمی برخوردار بودند و خاطرات ماندگاری را از خود در اذهان به‌جا گذاشته‌اند.»
این گوینده پیشکسوت ادامه داد: «رادیو ایمان و آگاهی است و همکاران من هر آنچه که دارند عاشقانه در طبق اخلاص ارائه می‌کنند. رادیو واقعاً عشق است، کسی نمی‌آید در رادیو ویلاسازی کند و سرمایه‌دار شود و امیدوارم مسئولان محترم توجه بیشتری به دستمزدها داشته باشند تا انگیزه همکارانم بیشتر شود.»
پیام مدیر رادیو نمایش
محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش همزمان با فرا رسیدن روز ملی رادیو پیامی را منتشر کرده که در بخشی از آن آمده: «رادیو، یا به تعبیر دقیق‌تر امروزی‌اش «رسانه صداپایه» (که در قالب‌های نوپدیدی چون پادکست جزو پرطرفدارترین زمینه‌های رسانه‌ای دنیاست)، ذاتاً تعامل‌گرا، گرم، صمیمی و دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی منحصر است که بخصوص می‌‌تواند پیشران «توسعه فرهنگی و اجتماعی» باشد.»
او در بخش دیگری تأکید کرده: «در بیش از ۸۰ سالی که از تولد این رسانه گرم در ایران زمین می‌‌گذرد، «نمایش‌های رادیویی» سهم و جایگاه ویژه‌ای در خاطرات جمعی مردم داشته‌اند.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7893/23/610791/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها