وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از نمایشگاه قرآن مطرح کرد

هنرمندان سرزمین ما انس خوبی با قرآن دارند


گروه فرهنگی/ ‌محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه پنجشنبه اول اردیبهشت ماه در دیدار از نمایشگاه قرآن کریم و با حضور در غرفه هنرمندان پیشکسوت با هنرمندان حاضر در این غرفه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
اسماعیلی در این دیدار گفت: «هنرمندان سرزمین ما از جمله افرادی هستند که انس خوبی با قرآن دارند و نفس برپایی غرفه هنرمندان پیشکسوت در نمایشگاه قرآن بیانگر همین مسأله است.»
سعید امیرسلیمانی، رضا بنفشه‌خواه، عنایت‌الله بخشی، محمد فیلی، رضا ناجی، داوود لواسانی، بهروز کریمی، شکرخدا گودرزی، اسماعیل خلج، محمد شیری، عباس شیرخدا، اسدالله تابع‌منش، مجید قناد و صفا آقاجانی از هنرمندان حاضر در این دیدار صمیمانه بودند. در این دیدار اسدالله قورچیان، نقاش و هنرمند تجسمی کشورمان به نمایندگی از هنرمندان در سخنانی به بیان مشکلات و موانع این عرصه پرداخت. همچنین وزیر فرهنگ در حاشیه این دیدار بیان کرد: «ما آثار هنری قرآنی بسیاری داریم و خدا را شاکریم که در این نمایشگاه این فرصت به‌ وجود آمد تا هنرمندان در این محفل حضور پیدا کرده و آثار هنری‌شان را به نمایش بگذارند.»
باید به فکر راه‌اندازی جشنواره‌های قرآنی مختص بانوان در کشور باشیم
همچنین وزیر فرهنگ با حضور در محفل «اُنس با قرآن» ویژه بانوان در نمایشگاه قرآن گفت: «باید به فکر راه‌اندازی جشنواره‌های قرآنی مختص بانوان در کشور باشیم.»
او در ادامه تصریح کرد: «امیدواریم در این ایام و شب‌های مبارک ماه ضیافت الهی، اعمال همه بندگان خوب خدا و خواهران مورد قبول درگاه الهی باشد. امید است از این سفره ضیافت‌الله به اندازه حُسن معنوی خودمان بهره ببریم و خداوند با ما معامله نیکو کرده و به ما خیرات بسیار اعطا کند.»
اسماعیلی ضمن قدردانی از محفلی که به همت امور بانوان معاونت قرآن و عترت برپا شد، افزود: «امسال نمایشگاه با یک وقفه دو ساله با استقبال مختلف آحاد جامعه مواجه شده و مایه دلگرمی ماست که در بخش‌های مختلف فعالیت‌های خوبی در حال برگزاری است و همه گروه‌های سنی را دربرمی‌گیرد.»
اسماعیلی گفت: «جامعه ما مدت‌ها با موضوع کرونا در یک حالت خمودگی قرار گرفته بود و حالا محلی برای تبلور فعالیت‌های الهی در کشور ایجاد شده است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر فعالیت‌های حوزه بانوان اظهار کرد: «در زمینه فعالیت‌های حوزه بانوان نسبت به گذشته در نقطه پیشرفت ایستاده‌ایم. همین میزان از فعالیت بانوان در عرصه قرآنی از نقطه تصور دور بود که به برکت انقلاب اسلامی و هدایت‌های رهبر قرآنی، امروز زنان اندیشمند و غیور در عرصه فعالیت‌های قرآنی همپای جامعه مردان به جلو آمدند. آماری که از فعالیت قرآنی بانوان داریم، مایه امیدواری است. حوزه فعالیت‌های قرآنی در معاونت قرآن و سازمان اوقاف باید به سمتی جلو برود تا امکان فعالیت‌های گسترده بانوان فراهم شود.»
وی ادامه داد: «این فعالیت پیش‌شرط‌هایی هم دارد و از آنجایی که در این عرصه بانوان عفیف و امینی حضور دارند، باید همه اقتضائات شرعی برای آنها فراهم شود تا به فعالیت بپردازند. دکتر علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت این امر را تدبیر کردند و با یک مشاور باتدبیر، مجمع مشورتی را تقویت و گسترش دادند.»
اسماعیلی با اشاره به اینکه باید مؤسسات قرآنی بانوان را هویت بیشتری ببخشیم، گفت: «اگر هویت مؤسسه‌ای در راستای فعالیت بانوان بیشتر شود، می‌توان آن را هدفمند جلو برد. این هویت‌سازی امکان حمایت بیشتری برایشان فراهم می‌کند. ما در این عرصه برای بانوان هیچ محدودیتی نمی‌شناسیم. در گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام ارزانی نیز گسترش فعالیت‌های بانوان در کانون‌های مساجد را خواستار شدیم. در آنجا نیز باید فعالیت‌هایی برای بانوان تدارک دیده شود.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه معاونت قرآن و عترت وظیفه ستادی داشته و در حوزه سازمان‌های تابعه وظیفه پیگیری را اجرا می‌کند، اظهار کرد: «ما معاونت قرآن را مثل بقیه معاونت‌ها نمی‌دانیم، بلکه حوزه اجرایی در محدوده معاونت داشته و مسئولیت ستادی آن را برای پیگیری و اجراشدن برنامه‌های قرآنی لازم می‌دانیم.»
وی افزود: «دولت دینی بر مبنای گسترش آموزه‌های دینی است. در واقع در صدر حاکمیت دینی فعالیت‌های قرآنی قرار دارد و آغاز نهضت امام خمینی(ره) نیز بر همین اصول استوار بوده است. به برکت مجاهدت ایثارگران این میراث در اختیار ماست. ماهم وظیفه ملی و بین‌المللی در این حوزه داریم. قرآن همه را به صلاح و فلاح دعوت می‌کند و حوزه مستعدی است.»
به گفته اسماعیلی قرآن اعجاز پیامبر اسلام است و این عمق نفوذ در شفابخشی و اثربخشی، خودش را نشان می‌دهد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: «ما باید به جشنواره‌ای مختص بانوان در تهران و همه استان‌های کشور فکر و برای آن برنامه‌ریزی کنیم. در استان‌های همدان و اصفهان بانوان فعالیت‌های خوبی داشتند و در همه جای کشور این موج و اشتیاق وجود دارد. امیدواریم موفق شده و گام‌های مؤثری برداریم.»
اسماعیلی ادامه داد: «یکی از شاخص‌های ارتقای دولت دینی، ارتقای فعالیت‌های قرآنی است. در کنار قرآن ما مفتخر به پیروی از مکتب اهل‌بیت(ع) هستیم. قرآن و عترت دو بال جدانشدنی هستند. ما امیدواریم از معارف قرآنی و عترتی پاسداری کرده و توفیق نشر آنها را داشته باشیم.»
وزیر ارشاد جویای حال «هادی خانیکی» شد
همچنین محمدمهدی اسماعیلی شامگاه همزمان با شب قدر، در گفت‌و‌گوی تلفنی با هادی خانیکی استاد علوم ارتباطات اجتماعی و سردبیر سابق دو نشریه آیین و آیین گفت‌و‌گو، ضمن احوالپرسی، پیگیر روند درمان او شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این تماس تلفنی ضمن ابلاغ سلام و دعای خیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، برای این استاد علوم ارتباطات دانشگاه آرزوی بهبودی و سلامتی عاجل کرد. به گزارش ایرنا، خانیکی در این گفت‌و‌گو ضمن تشکر از رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره وضعیت حال عمومی خود توضیح داد که در بیمارستان بستری بوده و در حال حاضر مراحل شیمی‌درمانی را طی می‌کند. اواخر هفته گذشته هادی خانیکی با انتشار ویدیویی در حساب کاربری خود در اینستاگرام از ابتلا به سرطان پانکراس و بستری بودن در یکی از بیمارستان‌های تهران خبر داد و گفت که مراحل شیمی‌‌درمانی را آغاز کرده است. امید اجتماعی و چالش‌های دانشگاه در ایران از جمله کتاب‌هایی است که به قلم هادی خانیکی منتشر شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پیامی درگذشت آیت‌الله سیدمهدی موسوی بجنوردی را تسلیت گفت. در پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: در روز شهادت امیر مؤمنان و مولای متقیان، حضرت علی ابن ابیطالب علیه‌السلام، خبر رحلت فقیه وارسته، حضرت آیت‌الله سیدمهدی موسوی بجنوردی موجب تالم و تأسف شد. ایشان با تقوا‌پیشگی، اخلاق‌مداری و اخلاص در عمل، به تربیت شاگردان مبرز و برجسته و نیز تألیف آثار ارزشمند دینی همت گمارد. اینجانب فقدان این فقیه اهل بیت علیهم‌السلام را به محضر حضرت ولیعصر روحی و ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب اسلامی، امام خامنه‌ای(مد ظله العالی)، بیت شریف و اخوان گرامی، صمیمانه تسلیت می‌گویم و در لیالی استجابت دعا و شب‌های گرانسنگ قدر، از درگاه حضرت احدیت علو درجات و رحمت واسعه برای آن فقید سعید مسألت دارم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7893/23/610792/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها