از مشکلات پایتخت و سرگردانی مسئولان در میان طرح ها تا نظر مردم درباره مشکلات؛

اولویت های مردم برای زندگی در پایتخت


حمیده امینی فرد
خبرنگار
تهران در این یک ماهی که از سال جدید گذشته، نشان داده همچنان با همان چالش‌هایی روبه‌روست که در سال‌های گذشته نیز با آن دست و پنجه نرم کرده است. بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس و برگشت به زندگی تقریباً عادی پیش از کرونا، بر حجم ترافیک خودروهای عبوری در خیابان‌های تهران افزوده است. معلوم نیست چه زمانی دوباره آلودگی هوا پایش به آسمان پایتخت باز شود، با وجود این همچنان خبری از اجرای برنامه یا طرحی که نشان دهد قرار است امسال تهران با سال گذشته‌اش فرق کند، نیست. از سوی دیگر خبرها حاکی از این است که حدود ۲۱ میلیون نفر در بافت‌های فرسوده، تاریخی و حاشیه شهرها زندگی می‌کنند که با چالش‌های متعدد اجتماعی، محرومیت و شرایط نامناسب محیط زندگی شهری مواجهند. وضعیت فضای سبز پایتخت نیز این روزها به یک چالش دیگری تبدیل شده به طوریکه قطع یا جا به جایی درختان حداقل در دو منطقه تهران حاشیه‌هایی را به همراه داشته است و به نظر می‌رسد در تهران به بهانه توسعه شهری درختان همچنان قربانی می‌شوند. همه اینها حکایت از این دارد که تهران به طرح و برنامه نیاز دارد اما برخی کارشناسان نیز معتقدند تهران به طرح یا برنامه جدیدی نیاز ندارد و آنچه باعث شده در بر همان پاشنه سابق بچرخد، این است که اساساً همان طرح‌های مصوب هم اجرا نمی‌شود.
در جنگل قوانین، سر درگم شده‌ایم
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران معتقد است که هیچ نیازی به طرح جدید برای حل مشکلات اساسی شهر تهران وجود ندارد. او به «ایران» می‌گوید: ما در شهرداری و شورا با جنگلی از قانون مواجه هستیم که همه ما در آن گم شده‌ایم و به دنبال مسیری هستیم که خودمان را از بین درختانش خارج کنیم.
او ادامه می‌دهد: ما در تهران با سه مشکل اساسی روبه‌رو هستیم که اولویت اول مردم است و باید حل شود. طبق آخرین نظرسنجی‌هایی که سال گذشته از مردم تهران انجام گرفت، آلودگی هوا، ترافیک آزار دهنده و بافت فرسوده به ترتیب اولویت‌بندی شد. البته مشکلات دیگری هم وجود دارد. اما این سه بالاترین رتبه را بدست آوردند، اما برای حل این سه مشکل هیچ احتیاجی به قانون و طرح جدید نیست. ما اکنون در شورای ششم مستقر شده‌ایم، درحالی که در شورای پنجم برنامه سوم توسعه شهرداری تهران با ذکر جزئیات تصویب و ابلاغ شده و تکالیف شهرداری هم مشخص است که باید تا سال ١٤٠٢ اجرا شود، خب حتی اگر ٣٠درصد این برنامه هم تاکنون اجرا شده بود ما در هر سه مشکل گشایش جدی می‌دیدیم.
او با اشاره به اجرای قانون هوای پاک به عنوان یکی از مصادیق برنامه‌های اجرا نشده می‌گوید: ما در حوزه آلودگی هوا قانون مصوب مجلس (قانون هوای پاک) را داریم که دقیقاً مشخص کرده هر دستگاه چه وظیفه‌ای دارد، اما در اجرا حتی معلوم نیست چه کسی مسئول اجرای این قانون در تهران است! در متن قانون آمده که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مجری و هماهنگ کننده است اما شهردار تهران معتقد است که اجرای قانون بر عهده شهرداری است، جالب اینکه زمانی که هوا آلوده می‌شود استاندار تشکیل جلسه می‌دهد و تصمیم می‌گیرد و تنها یک نماینده از شهرداری در جلسه شرکت می‌کند که کسی هم به حرفش گوش نمی‌دهد. این یک سردرگمی است که در سایر حوزه‌ها هم دیده می‌شود.
امانی ادامه می‌دهد: مثلاً در حوزه ترافیک، راهکار مشخص است که باید حمل و نقل عمومی توسعه یابد و خودروی شخصی محدود شود، در برنامه ٥ ساله سوم هم اقدامات مشخص است. خب ما باید بر این اقدامات متمرکز شویم و لااقل در این سه سال باقی مانده روی همین اقدامات تمرکز کنیم تا شاید لااقل ٢٠ تا ٢٥ درصد مشکل کم شود و مردم بتوانند نفس بکشند، البته برای اجرای این إسناد بالادستی ما به راهکارهای علمی مبتنی بر دانش نیاز داریم اما به طرح‌های جدید هرگز!

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7893/22/610811/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها