اخبــــــار


پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله بجنوردی

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز جمعه با صدور پیامی درگذشت فقیه عالیقدر مرحوم آیت‌الله آقای حاج سیدمهدی بجنوردی را به خاندان مکرم ایشان و بیت شریف مرحوم آیت‌الله حاج میرزا حسن بجنوردی اعلی‌الله مقامه و دیگر وابستگان و ارادتمندان و مستفیدان از محضر ایشان تسلیت گفتند و علو درجات این عالم جلیل‌القدر را -که عمری با سلامت نفس و تقوا و طهارت در نجف و تهران گذرانیدند- از خداوند متعال مسألت کردند. همچنین رئیس جمهور و معاون اول وی نیز در پیام‌های جداگانه‌ای رحلت عالم پارسا آیت‌الله موسوی بجنوردی را به حوزه‌های علمیه، علمای اعلام، شاگردان، علاقه‌مندان و بیت مکرم و اخوان محترم ایشان تسلیت گفتند.


حمله تروریستی به خودروی ‌فرمانده تیپ سلمان فارسی
شهادت در سحرگاه بیست و یکم رمضان

بر اثر تیراندازی اشرار مسلح به خودروی ‌فرمانده تیپ سلمان فارسی، ستوان دوم «محمود آبسالان» فرزند جانشین فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان ‌‌به شهادت رسید. به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سحرگاه دیروز شنبه مقارن با شب قدر بر اثر تیراندازی اشرار مسلح به سمت خودروی سردار الماسی فرمانده تیپ سلمان فارسی، ستوان دوم محمود آبسالان فرزند جانشین فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان به شهادت رسید. این شهید بزرگوار در محل ایست و بازرسی نیروهای امنیتی بسیج در منطقه تأمین اجتماعی زاهدان بر اثر تیراندازی اشرار مسلح ‌سوار بر یک خودروی پژو‌، به درجه رفیع شهادت نائل آمده است. با عکس‌العمل بموقع تیم عملیات سپاه‌، هر چهار سرنشین خودروی ضارب دستگیر شدند. همچنین براساس این گزارش، تیراندازی حوالی بیمارستان تأمین اجتماعی در مسیر تیپ 110 به داخل شهر اتفاق افتاده است. علیرضا مرحمتی معاون امنیتی - انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در این باره به ایرنا گفت: عوامل این درگیری دستگیر شده‌اند که اقدامات اطلاعاتی و تحقیقاتی در حال انجام است. گفتنی است مراسم وداع و تشییع پیکر مطهر شهید والامقام «محمود آبسالان» عصر دیروز در شهر زاهدان برگزار شد.

یک مرزبان به فیض شهادت نائل آمد
همچنین به گزارش ایرنا از معاونت اجتماعی فرماندهی مرزبانی سیستان و بلوچستان، استوار دوم شهید «مجتبی میر» روز چهارشنبه هفته گذشته در حین حراست و پاسداری از مرزهای ایران اسلامی در سراوان به شهادت رسید. مراسم وداع و تشییع پیکر این شهید بزرگوار نیز پنجشنبه گذشته در شهرستان زابل برگزار شد.


مرز دوغارون موقتاً بسته شد
بروز تنش بدون درگیری میان نیروهای مرزبانی ایران و افغانستان

روز گذشته به دلیل بروز تنش میان مرزبانان ایرانی و نیروهای طالبان، مرز دوغارون موقتاً بسته شد. این تنش بدون درگیری نظامی بود و حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت که این اتفاق، ناشی از یک اختلاف یا سوءتفاهم درباره خط مرزی است و قرار است با حضور مقام‌ها و کارشناسان رسمی دو طرف، مسأله بررسی شود. به گزارش فارس، این تنش پس از آن بروز کرد که نیرو‌های مرزی طالبان قصد ساخت یک جاده در منطقه مرزی دو کشور را داشتند که با مخالفت نیرو‌های مرزبانی جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شدند. این اقدام ایران با مقاومت نیرو‌های طالبان مواجه شد و پس از بحث و مشاجره دو طرف به حالت آماده‌باش درآمدند. یک منبع آگاه در هرات به «فارس» گفت که فعلاً مرز اسلام‌قلعه تا اطلاع ثانوی بسته شده و نیرو‌های امنیتی طالبان به مرز رفته‌اند تا ماجرا را از نزدیک بررسی کنند. باوجود این، گزارش‌ها نشان می‌دهد که هیچ درگیری منجر به تیراندازی میان نیرو‌های مرزبانی دو کشور صورت نگرفته است. هرچند پس از این تنش میان مرزبانان دو طرف، مرز اسلام‌قلعه بسته شد.
باز هم اشتباه طالبان در تشخیص مرز
حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در گفت‌و‌گو با «تسنیم» اظهارکرد: روز گذشته طالبان اقدام به جاده‌سازی بدون هماهنگی قبلی در محدوده مرز دوغارون و نقض مرز کرد که مرزبانی جمهوری اسلامی ایران مانع شد. وی افزود: در تماسی که با وزارت داخله و دفاع طالبان صورت گرفت تأکید شد که اقدامات باید متوقف و موضوع در چهارچوب کمیسیون عالی مرزی و مدرنیزاسیون اسناد دو کشور حل و فصل شود. گزارش‌ها حاکی است که روز گذشته گفت‌و‌گو میان مرزبانی ایران و هیأت تحقیقات طالبان آغاز شده است. همچنین در راستای حفظ امنیت، محموله‌های مختلف موجود در مرز دوغارون به پارکینگ‌ها با فاصله امن از مرز منتقل شده بودند. پیشتر، در آذرماه سال گذشته نیز به دنبال درگیری مرزی میان مرزبانان ایران و افغانستان که به خاطر عدم تشخیص درست مرز از سوی نیروهای طالبان اتفاق افتاده بود، سخنگوی طالبان ضمن اعلام کنترل درگیری در مرز مشترک گفته بود که دستورات لازم برای جلوگیری از وقایع مشابه صادر شده است.

وزیر دفاع خبر داد
خودروهای جنگی تولید داخل تحویل نیروهای مسلح می‌شود

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: تولیدات مختلفی در حوزه خودروهای جنگی داریم که اکنون در حال تحویل به نیروهای مسلح است. به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ محمدرضا قرآیی آشتیانی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه درباره خودروسازی و قطعه‌سازی افزود: وزارت دفاع به حوزه قطعه‌سازی و مباحث گلوگاهی در صنعت بویژه صنعت خودروسازی ورود کرده و کمک‌هایی در این حوزه‌ها انجام داده است و این اقدامات استمرار دارد. وی با بیان اینکه اقدام وزارت دفاع براساس نیازمندی‌هایی است که در بخش‌های مختلف به این وزارتخانه ارجاع می‌شود، در پاسخ به این پرسش که آیا قراردادی با خودروسازان در این زمینه منعقد شده است، گفت: بله، براساس قراردادها در حال فعالیت هستیم؛ برخی قطعات مورد نیاز این مجموعه‌ها نقش گلوگاهی دارد یا باید از خارج کشور تأمین شود که البته وزارت دفاع در حال تولید این قطعات است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7893/2/610842/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها