اوراسیا


ارسال 5 بمب بسته‌ای به مراکز دیپلماتیک و سیاسی مادرید شوک امنیتی به اسپانیا

زهره صفاری/ ارسال 6 بسته انفجاری برای شماری از مقامات بلندپایه اسپانیا از جمله نخست وزیر، این کشور را در وضعیت فوق امنیتی قرار داده است.
به گزارش رویترز، تهدید این بسته‌های انفجاری از 24 نوامبر با ارسال نخستین بمب به دفتر پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در دستور بررسی قرار گرفت اما از روز چهارشنبه، وزارت دفاع اسپانیا، یک پایگاه هوایی، کارخانه تولید سلاح، سفارت اوکراین و سفارت امریکا نیز بسته‌هایی را دریافت کردند که انفجار یکی از این بسته‌ها، مجروحانی بر جا گذاشت. یک منبع نزدیک به دایره تحقیقات پلیس اسپانیا اعلام کرده است این بمب‌های ارسالی که در پاکت‌های قهوه‌ای رنگ قرار دارد شامل مقادیری پودرهای انفجاری و یک مکانیسم الکترونیکی اشتعال‌زا است که با توجه به حساسیت بسیار بالا، یکی از آنها در بازرسی سفارت اوکراین منفجر شد. از آنجا که اسپانیا در 9 ماهه آغاز بحران شرق اروپا، با ارسال کمک‌های نظامی و حتی موشک‌های زمین به هوا، پدافند‌های موشکی و ... و همچنین بسته‌های بشردوستانه، اوکراین را در جبهه مقابل روسیه بشدت کمک کرده است، شایعات درباره اینکه علت این تهدیدهای انفجاری، منع اسپانیا از ادامه کمک‌ها به کی‌‌یف است، سبب شده اوکراین، روسیه را پشت پرده این اقدامات بداند. موضوعی که سفارت روسیه در اسپانیا با انتشار توئیتی آن را رد و هرگونه تهدید یا اقدام تروریستی در این پرونده بویژه با توجه به اهداف دیپلماتیک آن را بشدت محکوم کرد. در همین حال مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع اسپانیا نیز با انتقاد از این اقدامات گفت: «نه این بسته‌های انفجاری و نه هیچ اقدام دیگری نمی‌تواند اسپانیا، کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا را از کمک به اوکراین بازدارد.»
نگرانی‌های امنیتی
آخرین بسته انفجاری در سفارت امریکا در اسپانیا روز پنجشنبه کشف و به پلیس این کشور تحویل داده شد. این بسته در اتاقک انفجاری پلیس منفجر شد. این درحالی است که بسته ارسالی به سفارت اوکراین در اسپانیا نیز در دستان مأموران امنیتی این سفارتخانه منفجر و چند نفر از کارکنان جراحات جزئی برداشتند. همین دو بسته کافی بود تا هشدار امنیتی در اطراف سفارتخانه‌های اوکراین و حامیانش اعلام شده و پلیس در وضعیت آماده‌باش قرار گیرد. اما تمهیدات امنیتی در سراسر این کشور سبب بسته شدن جاده‌ها و بحران ترافیکی بویژه در محدوه‌های مناطق دیپلماتیک و ساختمان‌های عمومی نیز شد و روند حمل و نقل بویژه در پایتخت اسپانیا را با مشکلاتی روبه‌رو کرد.  وزارت کشور اسپانیا اعلام کرد شواهد اولیه در بررسی این بسته‌ها نشان می‌دهد همگی از داخل کشور ارسال شده‌اند اما به‌رغم شکل دست‌ساز بمب‌ها، این ابزارهای انفجاری نمی‌تواند ساخته دست فرد باشد.
 
اسنودن تابعیت روسیه را پذیرفت

وکیل ادوارد اسنودن خبر داد، موکل وی مراسم تحلیف تابعیت روسیه را ادا کرده است. به گزارش اسپوتنیک، آناتولی کوچرنا، وکیل ادوارد اسنودن روز گذشته به خبرنگاران گفت، اسنودن، که نزدیک به دو ماه پیش تقاضای تابعیت روسیه را کرده بود، مراسم تحلیف تابعیت را ادا کرد و پاسپورت روسی خود را بدست آورد. وی در مورد وضعیت همسر اسنودن نیز گفت: او اکنون در مرحله ثبت درخواست‌اش است. اسنودن در پایان ماه سپتامبر طبق فرمان رئیس جمهور، تابعیت روسیه را دریافت کرد. کوچرنا در همان زمان خاطرنشان کرد که پس از اسنودن، همسرش نیز برای دریافت تابعیت روسی درخواست خواهد کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8068/4/635358/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها