اخبــــار


از سر‌گیری تجارت ایران با الجزایر

قائم‌مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا با بیان اینکه الجزایر می‌تواند شریک مناسبی برای ایران باشد، گفت: در تلاش هستیم تا با اراده و هماهنگی تشکل‌های تجاری دو کشور نه‌تنها تجارت بین ایران و الجزایر از سر گرفته شود، بلکه تجارت با این کشور نیز به عنوان دروازه ورود به شمال آفریقا به حد مطلوب و مناسب برسد. سید روح الله لطیفی درباره آخرین وضعیت تجارت ایران و الجزایر اظهار کرد: جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر با وسعت ۲.۴ میلیون مترمربعی در کنار مدیترانه در شمال آفریقا واقع شده که به دلیل اشتراکات دینی و فرهنگی و روابط نزدیک سال‌های گذشته و همسایگی با کشورهای مراکش، موریتانی، مالی، تونس، لیبی و نیجر می‌تواند شریک مناسبی برای تجار ایرانی باشد. او افزود: یکی از اقلام مهم وارداتی کشورمان در سال‌های اخیر نهاده‌های دامی و کالای اساسی بوده که الجزایر خود تولیدکننده گندم و جو است از طرفی کشورمان تولیدات مناسبی از مشتقات پترو پالایشگاهی، قیر و اوره دارد که با هدف‌گذاری مناسب و دقیق می‌توان در تجارت دو کشور از این ظرفیت‌ها استفاده کرد. قائم‌مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا افزود: مجموع تجارت الجزایر در سال گذشته میلادی ۸۴ میلیارد دلار بود که سهم صادرات کالا از این کشور در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۸ میلیارد دلار بوده که۳۳ میلیارد دلار آن مربوط به صادرات سوخت بوده است و بیشترین صادرات این کشور نیز به ترتیب به مقصد ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، امریکا و کره جنوبی صورت گرفته است. او در خصوص میزان واردات الجزایر در سال ۲۰۲۱ گفت: مجموع ارزش کالاهای وارداتی به مقصد الجزایر در سال ۲۰۲۱ میلادی بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار بوده است که ۵ قلم اول لیست واردات این کشور را به ترتیب ماشین‌آلات مکانیکی، غلات، ماشین‌آلات الکترونیکی، پلاستیک و وسایل نقلیه به خود اختصاص داده است که پنج کشور اول تأمین‌کننده کالا برای الجزایر به ترتیب چین، فرانسه، روسیه، اسپانیا و آلمان بودند.

حل مشکل صدور ضمانتنامه پیمانکاران ایرانی در عراق

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: عدم صدور ضمانتنامه از طرف بانک‌های ایرانی برای شرکت‌های عراقی به یک معضل بزرگ تبدیل شده است و از آنجا ‌که ضمانتنامه‌های بانکی ایرانی در عراق اعتبار ندارند پیشنهاد شد که وزارت اقتصاد ایران برای پیمانکاران ایرانی ضمانتنامه صادر کند و خوشبختانه کلیات این طرح در عراق قبول شده است.

افزایش مصرف فولاد در کشور

از ابتدای امسال تا پایان مهرماه، بیش از ۶۴ میلیون تن از انواع محصولات فولادی در کشور تولید شده است که از این میزان حدود هشت میلیون تن صادر و باقی (بیش از ۵۶ میلیون و ۳۸۱ هزار تن) صرف مصارف داخلی شده است. بر این اساس مصرف ظاهری فولاد کشور در این مدت در مقایسه با هفت ماهه سال ۱۴۰۰ رشد ۱۳ تا ۲۲ درصدی داشته است.
در هفت ماهه امسال، هفت میلیون و ۳۵۶ هزار تن مقاطع طویل فولادی تولید شده که پنج میلیون و ۸۲۷ هزار تن در داخل مصرف شده که نسبت به مصرف ظاهری آن در مدت مشابه سال گذشته معادل چهار میلیون و ۸۵۳ هزار تن، ۲۰ درصد بیشتر شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8068/8/635364/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها