اخبار


42 هزار واحد مسکونی آسیب‌دیده در دست بازسازی 

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه 42 هزار واحد مسکونی آسیب‌دیده از رخدادهای طبیعی در سراسر کشور توسط بنیاد در دست اجرا و تعمیر قرار دارند از بهره‌برداری بخش عمده‌ای از واحدها در نیمه اول سال بعد خبر داد. مجید جودی با تأکید بر اینکه یکی از مسئولیت‌های بنیاد مسکن در استان‌های سراسر کشور بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی آسیب‌دیده ازحوادث و رخدادهای طبیعی است، گفت: بنیاد مسکن در حال حاضر ۴۲ هزار واحد مسکونی آسیب‌دیده از حوادث و رخدادهای طبیعی از نیمه دوم سال گذشته را در دست تعمیر و بازسازی دارد. معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: از ۴۲ هزار واحد مسکونی آسیب‌دیده از رخدادهای طبیعی از نیمه دوم سال گذشته تاکنون ۱۶ هزار واحد احداثی و ۲۶ هزار واحد تعمیری و در مناطق مختلف در حال اجرا و تعمیر است. جودی توضیح داد: در برنامه بنیاد مسکن است تا واحدهای در دست احداثی که کار آنها آغاز شده است تا نیمه اول سال آینده به اتمام برسند و تحویل مردم شوند.


مشارکت ایران و کشتی‌ساز بزرگ دنیا برای ساخت کشتی

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی گیلان از ساخت یارد جدید کشتی‌سازی در بندر انزلی خبر داد و گفت:‌ یک شرکت بزرگ خارجی برای این کار اعلام آمادگی کرده‌ است. حسین یونسی اظهار کرد: از حدود 322 فروند کشتی که در دریای خزر است، 53 فروند متعلق به ایران است. وی با بیان اینکه تناژ این کشتی‌ها از 3 تا 6 هزار تن است، افزود: آبخور بنادر ایران در مقایسه با بندر آستاراخان خیلی بهتر است، در این بندر عمق آب پایین آمده و کشتی‌های حداکثر 4000 تنی می‌توانند در این بندر پهلوگیری کنند.
وی تصریح کرد:‌ یکی از مسائل افزایش ناوگان این است که کشتی‌ها باید از کانال ولگا عبور کنند، در این کانال محدودیت آبخور داریم. فاصله بندر آستاراخان تا ولگا حدود 100 کیلومتر (رودخانه) است و برای کاهش ارتفاع بین دریای خزر و رودخانه، مسیر را داک‌بندی کرده‌اند. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اعلام اینکه به دلیل محدودیت‌های افزایش ناوگان کشتیرانی در دریای خزر یک مجتمع کشتی‌سازی در بندر انزلی ساخته خواهد شد، اضافه کرد: برای این منظور 5 هکتار زمین در بهترین مکان بندر در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد. برای این کار فراخوان داده‌ایم که در زمان حاضر یک سرمایه‌گذار با جوینت خارجی داریم.
یونسی با تأکید بر اینکه جوینت خارجی یکی از کشتی‌سازان بزرگ دنیا است، گفت: این شرکت یک بِرند معروف در دنیا است که کشتی‌هایی با ظرفیت تا 300 هزار تنی را می‌سازد. در یارد جدید کشتی‌سازی بندر انزلی در ابتدا کشتی‌ها با تناژ 7000 تن ساخته خواهد شد. وی افزود: همین الان اگر کشتی زیادی داشتیم تناژ بارها در بنادر ایرانی افزایش می‌یافت. وی با بیان اینکه بحث ترانزیت به موضوع کانتینر گره خورده است، ادامه داد: با فعال‌تر شدن کریدور شمال-جنوب فعالیت در بخش کانتینری افزایش یافته و بندر انزلی به هاب کانتینری شمال کشور تبدیل خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با یادآوری اینکه عملکرد تخلیه و بارگیری بندر انزلی حدود 2 میلیون تن بوده است، گفت: در حال برنامه‌ریزی برای تقویت پورت اپراتور هستیم و در این راستا یک سری تجهیزات از یک کشور خارجی خریداری شده است.
وی با تأکید بر اینکه بار در بنادر شمالی کشور زیاد است، گفت: به‌صورت روزانه در حال بازاریابی برای بندر انزلی هستیم و طی دو ماه اخیر روزانه حدود 10 فروند کشتی حامل غلات، آهن‌آلات و... پهلوگیری می‌کنند. وی با اشاره به اینکه در دریای خزر حدود 322 فروند کشتی وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد 53 فروند متعلق به ایران است که بین 3 تا 6 هزار تن ظرفیت دارند. در زمان حاضر درفت بنادر ایرانی در شمال از بنادر کشورهای همسایه بهتر است. به‌عنوان مثال در بندر آستاراخان می‌توانند شناور تا 4 هزار تن را پهلودهی کنند.
وی در عین حال افزود: در بنادر انزلی و امیرآباد آبخور 5 متر است. در بندر آستارا لایروبی انجام شده و شناورها بدون محدودیت می‌توانند پهلوگیری کرده و عملیات تخلیه و بارگیری را انجام دهند.


فرودگاه‌های کشور موظف‌ به دریافت گواهینامه بین‌المللی هستند

معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه فرودگاه‌های بین‌المللی تا تیرماه ۱۴۰۳ موظف به دریافت گواهینامه هستند، گفت: با جدیت به‌دنبال ایجاد استانداردهای سازمان هواپیمایی برای اخذ گواهینامه فرودگاه‌های بین‌المللی هستیم. طبق مقررات و ضوابط سازمان ایکائو  و سازمان هواپیمایی کشوری به منظور استانداردسازی و عملیات هماهنگ طبق الگوهای شناخته شده بین‌المللی، فرودگاه‌های کشور ملزم به دریافت مدرک گواهینامه فرودگاه هستند. فرشید گلیج، معاون عملیات فرودگاهی در این خصوص اظهار کرد: فرودگاه‌های بین‌المللی تا تیرماه ۱۴۰۳ موظف به دریافت گواهینامه هستند، این در حالی است که از هم‌اکنون به‌دنبال ایجاد و ارتقای استانداردهای سازمان هواپیمایی و اخذ گواهینامه برای تعدادی از فرودگاه‌های بین‌المللی تا پایان سال هستیم. فرودگاه‌ها مقوله استانداردها و دریافت گواهینامه را با جدیت و به‌صورت جهادی پیگیری کنند. وی درباره آخرین وضعیت اداره کل تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی گفت: همه روزه نیروهای این اداره کل در حال فعالیت هستند. در همین راستا خوشبختانه در عمل جلوتر از مصوبات و برنامه‌ها هستیم. وی در پایان با اشاره به وضعیت قرارداد پروژه‌های فرودگاهی تأکید کرد: مدیران فرودگاه‌ها درباره رفع معارضات و موانع پروژه‌ها اقدام جدی داشته باشند. همچنین امیرحسین تابع‌جماعت، معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی، با بیان اینکه یکی از ملاک‌های مورد توجه در بودجه‌بندی سال آینده فرودگاهی، موضوع رضایتمندی مسافران است، گفت: دولت مردمی و همچنین وزارت راه و شهرسازی و مدیریت ارشد شرکت فرودگاه‌ها توجه ویژه‌ای به افزایش سطح رضایتمندی مسافران فرودگاهی دارند و روی این موضوع حساس هستند و مدیران فرودگاهی باید در این زمینه تلاش بیشتری انجام دهند.
به گفته تابع‌جماعت، فرودگاه‌های اصفهان، بندرعباس، مهرآباد، تبریز، شیراز، مشهد، زاهدان، اهواز و یزد، فرودگاه‌های حائز رتبه‌های نخست تا نهم در جدول رتبه‌بندی ASQ هستند.
تابع جماعت با اشاره به استقبال ۳۸ شرکت دانش‌بنیان از فراخوان شرکت فرودگاه‌ها برای استفاده از توان و دانش این شرکت‌ها، افزود: پس از بررسی طرح‌های این ۳۸ شرکت، با ۲۴ شرکت جلسات تخصصی را برگزار کرده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسیم. از مدیران فرودگاهی هم می‌خواهیم تا این فراخوان و زمینه‌های تعامل را به شرکت‌های دانش‌بنیان استانی خود به‌طور کامل معرفی کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8068/11/635377/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها