اخبار


پرداخت پاداش بازنشستگان از ۹ آذر آغاز شده است
آغاز بررسی بودجه از فردا در دولت

رئیس سازمان برنامه و بودجه از پرداخت پاداش خدمت بازنشستگان از ۹ آذرماه خبر داد و گفت: هر دستگاهی اسامی را بفرستد، پرداخت‌هایشان را انجام می‌دهیم. مسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود بودجه سال ۱۴۰۲ در کمیسیون‌های مربوطه بررسی شده است بنابراین چه زمانی به صحن دولت خواهد آمد و چه زمانی به مجلس می‌رسد، گفت: کار کمیسیون تمام شده است. از یکشنبه هم بودجه به صورت دو شیفت صبح و بعدازظهر در صحن دولت بررسی می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه امسال تبصره‌ها به کمیسیون رفت، دستگاه‌ها آمدند نقطه‌نظرات‌شان را گفتند و کمیسیون هم تا آنجا که امکان داشت، نظرها را اعمال کرد. وی ادامه داد: قوانین دائمی را جدا کردیم و قرار است به صورت جداگانه طبق یک لایحه به مجلس شورای اسلامی بدهیم. یعنی در قانون بودجه یکساله قانون دائمی را تغییر ندادیم. میرکاظمی یادآور شد: جلساتی برای بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ برگزار شد‌ و طی ۲‌ الی ۳ روز دستگاه‌ها به صورت مرتب حضور پیدا کردند و نظرات‌شان را گفتند، ان‌شاءالله به دلیل اینکه در کمیسیون تخصصی بررسی‌ها صورت گرفت، در این دوره بررسی بودجه وقت کمتری در دولت خواهد گرفت. وی در پاسخ به اینکه آیا لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به همراه برنامه هفتم تا پایان آذرماه به مجلس خواهد رفت، بیان کرد: بحث این‌ بود که ابتدا برنامه بیاید اما به دلیل آن‌که نظر برگشت، قرار شد روی بودجه کار شود. ما روی هر دو؛ هم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و هم برنامه توسعه هفتم همزمان کار می‌کنیم. وی تأکید کرد: امیدواریم بحث بودجه باتوجه به اینکه در کمیسیون فرعی کارش به اتمام رسیده و از سوی دیگر هم قرار است از روز یکشنبه در ۲ نوبت صبح و بعدازظهر کار بررسی‌اش در دولت شروع شود، در زمان خودش به مجلس برود. رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: بلافاصله هم بعد از اینکه بررسی احکام بودجه به اتمام برسد، بررسی احکام برنامه هفتم توسعه را به‌تدریج وارد دولت می‌کنیم. وی ادامه داد: ان‌شاءالله تا پایان آذرماه بودجه تقدیم مجلس می‌شود زیرا امسال کمیسیونی تشکیل شد که بررسی در دولت را تسریع می‌کند. میرکاظمی درباره پرداخت پاداش خدمت بازنشستگان گفت: پرداخت پاداش بازنشستگان از روز چهارشنبه ۹ آذرماه آغاز شده و هر دستگاهی اسامی را بفرستد، پرداخت‌هایشان را انجام می‌دهیم.

۸۰ میلیون نفر یارانه می‌گیرند
قیمت حامل‌های انرژی تغییر نمی‌کند

رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: نمی‌خواهیم قیمت انرژی را گران کنیم اما از طرف دیگر روند کنونی مصرف انرژی برای کشور آسیب‌زا است و باید برای آن فکری اساسی شود. به گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور، محمد جعفری در صد و یکمین نشست علمی تخصصی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با موضوع «پیامدهای اقتصادی و اجتماعی اصلاح قیمت حامل‌های انرژی» اظهار کرد: کنترل مصرف انرژی از الزامات دستیابی به رشد ۸ درصدی است و اگر مصرف گاز کنترل نشود، احتمال تبدیل شدن کشور به واردکننده گاز وجود دارد. رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور پرداختن به تبصره ۱۴ قانون بودجه را مهم دانست و گفت: هم‌اکنون حدود ۸۰ میلیون نفر در کشور، یارانه دریافت می‌کنند و باید به فکر منابع این بخش عظیم باشیم. جعفری در ادامه کنترل مصرف انرژی را از الزامات دستیابی به رشد ۸ درصدی دانست و افزود: برای مثال اگر مصرف گاز در کشور کنترل نشود، احتمال تبدیل شدن کشور به واردکننده گاز وجود دارد. وی سپس با بیان اینکه قطعاً امسال تغییری در قیمت حامل‌های انرژی نخواهیم داشت، گفت: در سازمان برنامه و بودجه کشور، هیچ فردی به فکر گران کردن قیمت انرژی نیست بلکه ما معتقدیم باید کاری اساسی انجام دهیم تا مشکلات موجود را با مردم در میان بگذاریم. رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: مصرف بالای انرژی، ناکارآمدی سیستم‌های موجود انرژی، شرایط تورمی حاکم و صدمه‌های وارد شده به طبقه متوسط جامعه در یک دهه گذشته، از جمله این مشکلات هستند. جعفری گفت: ما نمی‌خواهیم قیمت انرژی را افزایش دهیم و از سوی دیگر ادامه روند کنونی مصرف انرژی، به‌شدت برای کشور آسیب‌زا است و باید برای آن فکری اساسی شود.

رکوردشکنی دولت در پرداخت تسهیلات خرد بانکی

معاون بانکی وزیر اقتصاد با اشاره به جهت‌گیری دولت در تسهیل اعطای تسهیلات خرد گفت: از بهمن‌ماه سال گذشته تا مهرماه رقمی نزدیک به ۳۸ هزار میلیارد تومان به یک ‌میلیون نفر پرداخت شده که بسیار قابل توجه است و در تاریخ بانکداری این میزان پرداخت نشده است. به گزارش تسنیم، سیدعباس حسینی معاون امور بانکی، بیمه‌ای و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در نشست مشترک وزیر اقتصاد با نمایندگان استان‌های شمالی کشور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در شبکه بانکی کشور گلوگاه‌های متعددی وجود دارد که تسهیلات‌دهی را با مشکل مواجه می‌کند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، موضوع سرمایه بانک‌هاست؛ امسال دولت و مجلس کمک کردند تا 35 هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی از محل واگذاری سهام انجام شود. وی ادامه داد: اگر در بودجه سال آینده بتوانیم دغدغه‌ها را رفع کنیم، که البته در حال پیگیری چند مسأله با استفاده از ابزارهای مختلف هستیم، از جمله اینکه به‌صورت جدی بانک‌ها اموال مازاد خود را زودتر بفروشند و از محل فروش اموال مازاد سرمایه پایه بانک‌ها افزایش پیدا کند که در این شرایط توان بانک‌ها می‌تواند چند برابر افزایش یابد. معاون وزیر اقتصاد همچنین گفت: اگر بتوانیم با اصلاح ساختارمالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه نقدی باشیم، بخش زیادی از مشکلات آن‌ها در حوزه تسهیلات‌دهی رفع می‌شود. وی با اشاره به جهت‌گیری دولت در تسهیل در اعطای تسهیلات خرد یادآور شد: از بهمن ماه سال گذشته تا مهرماه رقمی نزدیک به 38 همت به بیش از یک‌میلیون نفر پرداخت شده که بسیار قابل توجه است و در تاریخ بانکداری این میزان پرداخت نشده است. حسینی یادآور شد: این موضوع از جهت‌گیری‌های اصلی وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده است و در راستای این جهت‌گیری در حالی که سرمایه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران 2 هزار و 500 میلیارد تومان بود با دستور وزیر اقتصاد و همراهی سهامداران به پنج هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و در ادامه نیز قرار است به 10 هزار میلیارد تومان برسد و این جهت‌گیری در تمامی بانک‌های تحت پوشش در دست پیگیری است. وی همچنین گفت: بر اساس گزارش بانک مرکزی در 8 ماهه ابتدای سال جاری 87 همت وام قرض‌الحسنه پرداخت شده است که معادل 108 درصد کل سال گذشته است.

صادرات ۱۲ میلیون دلاری از بازارچه میلک

رئیس کل گمرک گفت: در ۸ ماهه امسال، بازارچه میلک ۱۲ میلیون دلار صادرات داشته که رتبه اول را در بازارچه‌های استان به خود اختصاص داده است. علیرضا مقدسی افزود: ۳۱ بازارچه مرزی در کشور داریم که ۷ بازارچه مربوط به استان سیستان و بلوچستان است، به طور مشخص بازارچه میلک در ۸ ماهه امسال ۱۲ میلیون دلار صادرات داشته که رتبه اول را در بازارچه‌های استان به خود اختصاص داده است. او با اشاره به پیگیری و اجرای طرح رزاق برای ساماندهی خروج سوخت گفت: در این مورد بازدیدی از بخش مخازن در بازارچه میلک انجام دادیم و امیدواریم با اجرایی شدن مصوبه واردات و صادرات بدون نیاز به اظهار گمرکی به ارزش ۴۰۰ دلار در اجرای این طرح نیز تسریع شود. وی از اجرای معافیت ۴۰۰ دلاری برای روند تجاری در مرز پیشین استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8068/12/635380/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها