اخبار


اعلام آخرین جزئیات بیمه ازکارافتادگی

رئیس اداره امور ازکارافتادگی سازمان تأمین اجتماعی گفت: هزینه‌های حوادث ناشی از رعایت نکردن مقررات حفاظت فنی از طرف کارفرما، توسط سازمان تأمین اجتماعی پرداخت و از کارفرما مطالبه خواهد شد.
مریم چراغی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: طبق ماده ۶۶ قانون تأمین اجتماعی، در صورتی که ثابت شود وقوع «حادثه ناشی از کار» به طور مستقیم ناشی از رعایت نکردن مقررات حفاظت فنی و بروز بیماری ناشی از رعایت نکردن مقررات بهداشتی و احتیاط لازم از طرف کارفرما (یا نمایندگان این کارفرما) بوده است، سازمان تأمین اجتماعی هزینه‌های مربوط به معالجه، غرامات و مستمری‌ها را پرداخت و طبق ماده ۵۰ قانون از کارفرما مطالبه و وصول خواهد کرد.
وی تصریح کرد: در صورت وقوع حوادث ناشی از کار، کارفرما مکلف است اقدامات لازم اولیه برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده را به عمل آورده و مراتب را ظرف مدت سه روز اداری به صورت کتبی به اطلاع سازمان تأمین اجتماعی برساند.
به گفته چراغی، در صورتی که کارفرما بابت اقدامات اولیه متحمل هزینه‌ شده باشد، سازمان تأمین اجتماعی هزینه‌های مربوطه را هم پرداخت خواهد کرد.
رئیس اداره امور از کارافتادگی سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: همچنین طبق تبصره یک ماده ۶۶ قانون تأمین اجتماعی، کارفرمایان مقصر می‌توانند با پرداخت معادل 10 سال مستمری موضوع این ماده به سازمان تأمین اجتماعی، رفع تکلیف کنند.
چراغی توضیح داد: تعهدات این سازمان در مقابل حوادث ناشی از کار (که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه‌شده اتفاق می‌افتد) بدون لحاظ مدت سابقه پرداخت حق بیمه ارائه می‌شود.
بیمه‌شده‌ای که در اثر حادثه ناشی از کار، از کارافتاده کلی، از کارافتاده جزئی یا مشمول دریافت غرامت مقطوع نقص عضو شناخته شود یا فوت کند، بدون در نظرگرفتن مدت پرداخت حق بیمه، حسب مورد، استحقاق دریافت تعهدات قانونی متناسب با آن را خواهد داشت.
«حوادث ناشی از کار» وقایعی را شامل می‌شود که در حین انجام وظیفه برای کارگر رخ دهد؛ به عبارت دیگر در شرایطی که بیمه‌شده در کارگاه، مؤسسات وابسته یا ساختمان‌ها و محوطه کارگاه مربوطه مشغول به کار بوده و دچار حادثه شود، می‌تواند از مزایای بیمه‌ای ناشی از این طرح استفاده کند. مطابق با قانون تأمین اجتماعی، «هر فرد پس از آغاز بیمه‌پردازی، می‌تواند از تأمین‌اجتماعی خدمات بیمه‌ای و درمانی را در چهارچوب ضوابط سازمانی مطالبه کند و اگر بیمه‌شده در روزهای اول اشتغال، دچار حادثه ناشی از کار شود، سازمان تأمین ‌اجتماعی بدون لحاظ سابقه بیمه‌پردازی از بیمه‌شده حمایت می‌کند» و مستمری ازکارافتادگی برقرار می‌شود.

 
وزارت تعاون بیشترین ارتقای رتبه را در صدور مجوزها به خود اختصاص داد

وزارت تعاون در بخش مشاغل خانگی با ارتقای 16 پله‌ای رتبه بین 22 دستگاه و وزارتخانه، بیشترین ارتقای رتبه را در صدور مجوزها به خود اختصاص داده است.
بر این اساس، صندوق نوآوری هیچ تأخیری در بررسی درخواست‌های صدور مجوز نداشته و وزارت بهداشت با 73.4 درصد، بیشترین درصد تأخیر را در بررسی درخواست‌های صدور مجوز داشته است.
وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت علمی ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۱ هیچ مجوز کسب‌وکاری را از طریق درگاه ملی مجوزها، صادر نکرده‌اند. همچنین سازمان حفاظت محیط زیست با کاهش 3 پله‌ای رتبه، با بیشترین کاهش رتبه بین 22 دستگاه روبه‌رو شده است. وزارت بهداشت، وزارت صمت، وزارت تعاون (بجز مشاغل خانگی) و وزارت میراث فرهنگی قعرنشینان جدول درخواست و صدور مجوزها هستند.
از ابتدای امسال تا چهارم آذرماه 1401 از تعداد 467 هزار و 276 درخواست صدور مجوز به درگاه ملی مجوزهای کشور، 135 هزار و 507 مجوز، معادل 29 درصد کل درخواست‌ها، صادر شده است.

 
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید خبر داد
پرداخت ۷۰درصد تسهیلات اشتغال روستایی

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از پرداخت بیش از ۷۰ درصد تسهیلات اشتغال روستایی خبر داد و با بیان اینکه بیشترین میزان تسهیلات به طرح‌های کشاورزی بوده است، گفت: از محل پرداخت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید در طرح اشتغال روستایی، بیش از ۸۴ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد شده است. به گزارش ایسنا، نعمت‌الله رضایی درباره آمار پرداخت منابع و تسهیلات صندوق کارآفرینی امید به طرح اشتغال پایدار روستایی اظهار کرد: تاکنون بیش از ۷۰ درصد تسهیلات به مردم واگذار شده و بیش از ۷۵ درصد تسهیلات مصوب شده است. در سال‌جاری برخی منابع به صندوق پرداخت شده و فرایند تصویب طرح‌ها در حال اجراست و امیدواریم که تا پایان سال صددرصد منابع را جذب کنیم.
وی درباره هدفگذاری پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی تا پایان سال گفت: هدفگذاری ما تا پایان امسال بیش از ۵۵۰۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون از محل منابع موجود توسط صندوق کارآفرینی امید بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است و تا پایان سال ۱۵۰۰ میلیارد تومان دیگر باید پرداخت کنیم. رضایی با اشاره به بیمه متقاضیان طرح‌های اشتغال روستایی اظهار کرد: تمام طرح‌هایی که به آنها تسهیلات پرداخت کردیم، در چهارچوب دستورالعمل مصوب کارگروه ملی و مطابق با قانون است و صحت سنجی آن توسط دستگاهای نظارتی صورت گرفته است.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در پاسخ به این پرسش که از محل پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی توسط صندوق چه میزان شغل ایجاد شده است؟ گفت: میزان اشتغالی که از محل منابع صندوق در طرح اشتغال روستایی به وجود آمده بیش از ۸۴ هزار و ۵۰۰ شغل بوده و این تعداد کسانی بودند که از منابع اشتغال روستایی برای راه‌اندازی طرح‌های خود استفاده کرده‌اند. به گفته وی در بین بخش‌های صنعت، کشاورزی وخدمات، بیشترین میزان تسهیلات پرداختی صندوق به بخش کشاورزی و طرح‌های این حوزه بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8068/13/635385/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها