با بهره‌برداری از پروژه آبرسانی به مرکز استان کردستان

کیفیت آب سنندج 80 درصد بهبود یافت


گروه اقتصادی / پروژه آبرسانی به سنندج در روزهای اخیر با کمک یکی از مدرن‌ترین و بزرگترین طرح‌های آبرسانی به نتیجه رسید. این طرح مهم که برای رفع مشکل آب مرکز استان کردستان در ماه‌های اخیر اجرایی شد، از چند منظر اهمیت دارد؛ از جمله اینکه برای اجرای این طرح برای اولین بار در کشور سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و ایستگاه کاهش فشار طراحی و اجرا شده که به گفته کارشناسان کم نظیر است. این پروژه به لحاظ نوع مسیر هم از سخت‌ترین پروژه‌های انتقال آب شرب کشور بوده است. اما مهمتر از این رکوردهای ثبت شده، بحث افزایش کیفیت آب شهر سنندج است که یکی از شاخص‌های رفاهی این شهر را تقویت کرد.
معاون اجرایی طرح آبرسانی به سنندج درباره اهمیت این طرح که روز پنجشنبه با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو افتتاح شد، می‌گوید: اکنون فاز دو طرح آبرسانی به سنندج در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است و با بهره‌برداری از این فاز 100 درصد آب شرب شهروندان سنندجی از سد آزاد تأمین می‌شود و شاهد توزیع آب با کیفیت و پایدار در این شهر خواهیم بود.
حجت‌الله محقق در گفت‌وگو با «ایران»، با اشاره به تسریع عملیات بهره‌برداری طی یک سال اخیر، بیان می‌کند: اجرای این طرح از ابتدای سال 1400 آغاز شده بود. او با اعلام اینکه ارزش این پروژه مبلغی بالغ بر 850 میلیارد تومان است، در مورد جزئیات طرح توضیح می‌دهد: مسیر پروژه آبرسانی از منابع آبی استان کردستان به شهر سنندج حدود 60 کیلومتر و ارتفاع پمپاژ 480 متر است که در این میان 27 کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به قطرهای 1400 و 1200 میلی‌متر منشعب شده است.
معاون اجرایی طرح آبرسانی به سنندج ادامه می‌دهد: بر این اساس با بهره‌برداری از شبکه آبرسانی، سالانه امکان انتقال 57 میلیون متر‌مکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج با دبی 2.4 متر مکعب بر ثانیه برای جمعیت700 هزار نفری، در افق سال 1425 میسر می‌شود.
محقق می‌گوید: در سال‌های گذشته سد قشلاق که منبع اصلی تأمین‌کننده آب شرب شهروندان سنندجی بود به لحاظ کیفی شرایط مساعدی نداشت و آب شرب حاصله از این سد با طعم و بوی نامطبوعی همراه بود که این امر با نارضایتی اجتماعی همراه شده بود.
او با اشاره به بهره‌برداری از فاز اول تأمین آب شرب با کیفیت و پایدار برای مردم سنندج در 28 آبان‌ماه سال‌جاری، اضافه می‌کند: بهره‌برداری از تصفیه‌خانه سنندج در دو فاز پیش‌بینی شد که فاز یک آن در آبان‌ماه افتتاح و به بهره‌برداری رسید، به طوری که هم‌اکنون 1100 لیتر آب در ثانیه به تصفیه‌خانه سنندج هدایت می‌شود و امید است فاز دو این طرح در روزهای آینده به مدار بهره‌برداری برسد، با بهره‌برداری از فاز دو 100 درصد آب شرب شهروندان سنندجی از سد آزاد تأمین می‌شود.
معاون اجرایی طرح آبرسانی به سنندج با اشاره به جمعیت 500 هزار نفری شهر سنندج، اظهار می‌کند: هم‌اکنون در این شرایط فصلی کل شهر سنندج به 1700 لیتر بر ثانیه نیازمند آب شرب است که 1100 لیتر از این آب با رعایت موارد استاندارد تأمین شده است، این مسأله موجب شد در بافت قدیم شهر با جمعیت 300 هزار نفری شاهد افزایش سطح رضایتمندی شهروندان باشیم؛ بر اساس آمار ارائه شده از سوی آزمایشگاه مستقر در شرکت آب و فاضلاب استان کردستان، هم‌اکنون حدود 80 درصد کیفیت آب شرب این شهر بهبود یافته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8068/14/635388/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها