VAR؛ تکنولوژی‌ای که در جام جهانی خبرساز شده است

حاشیه‌های کمک داور ویدیویی!


گروه ورزشی/ کمک داور ویدیویی یا همان VAR، تکنولوژی‌ای است که در سال‌های اخیر به کمک فوتبال آمده و بسیاری از اشتباهات داوری را برطرف کرده است. با این حال، گاه هم پیش آمده که VAR دچار اشتباه شده و یا تصمیماتی که در اتاق شیشه‌ای این کار توسط داوران مخصوص آن گرفته شده، توسط تیم‌ها و مربیان مورد تأیید قرار نگرفته و جنجال آفرین شده است. از این دست موارد، در جام جهانی 2022 وجود داشته که حاشیه‌هایی را نیز در پی داشته است.
اعتراف کولینا به اشتباه VAR درباره تصمیم فغانی
در دیدار پرتغال و اروگوئه که قضاوت آن را علیرضا فغانی، داور مطرح و باتجربه کشورمان برعهده داشت، در دقیقه ۲+۹۰ خوزه ماریا خیمنس مدافع اروگوئه در اواخر بازی با پرتغال برابر برونو فرناندز قرار داشت اما توپ از بین پاهای بازیکن اتلتیکو مادرید عبور کرد و به دست این بازیکن خورد. فغانی داور مسابقه ادامه بازی را اعلام اما در ادامه بهVAR  متوسل شد و پس از مشاهده این صحنه پنالتی را اعلام کرد. موضوعی که واکنش‌های زیادی داشت و گفته شد که این یک حرکت طبیعی است و کار دیگری نمی‌توان انجام داد و بنابراین پنالتی گرفته شده صحیح نبوده است. در این میان، ادواردو آچه یکی از اعضای کمیته اجرایی اتحادیه فوتبال اروگوئه در یک گفت‌وگوی رادیویی گفت که پیرلوئیجی کولینا رئیس کمیته داوران فیفا اذعان کرد که اعلام پنالتی برای پرتغال در دیدار با اروگوئه اشتباه بوده است. او به نقل از کولینا گفت: «داور به خوبی اعلام ادامه بازی کرد ولی داور VAR او را صدا زد و تصمیم بدی گرفت.»
گلی که به نام رونالدو ثبت نشد
اتفاق دیگری که در جریان بازی پرتغال مقابل اروگوئه رخ داد گلی بود که به نام کریستیانو رونالدو ثبت شده بود اما از او پس گرفته شد و به نام فرناندز ثبت شد. چرا که آدیداس که توپ‌های جام جهانی را تولید می‌کند، اعلام کرد که سنسورهایی که در توپ وجود دارد، نشان می‌دهد، توپ برخوردی با سر رونالدو نداشته است اما رونالدو همچنان معتقد است که گل باید به نام او ثبت شود.
شکایت فرانسه به فیفا برای گل آفساید
اما فرانسه در حالی بازی آخرش در مرحله گروهی را 1-0 به تونس واگذار کرد که گل آنتوان گریزمن مهاجم این تیم در دقایق پایانی دیدار با تونس توسط کمک‌داور ویدیویی مردود اعلام شد و پس از این اتفاق، فدراسیون فوتبال فرانسه، شکایتی را به فیفا ارسال کرد. به نوشته وبگاه «یورو اسپورت»، در مورد گل گریزمن دو ماجرا اتفاق افتاده است. ماجرای اول مربوط به آفساید است که گفته شده مهاجم فرانسه هنگام ضربه اول در موقعیت آفساید بود اما دخالتی در بازی نداشت و پس از ضربه سر مدافع تونس توپ به او رسید که در این موقع، او در آفساید نبود و توپ را تبدیل به گل کرد. مورد دوم هم مربوط به VAR می‌شود. پس از گل گریزمن، بازی به مدت ۴۰ ثانیه از سر گرفته شد و طبق قانون، بررسی گل پس از این مدت قانونی نیست.
گل جنجالی ژاپن که فیفا آن را تأیید کرد
یکی از جنجالی‌ترین اتفاق‌های مربوط به VAR، به بازی ژاپن و اسپانیا مربوط می‌شود که با نتیجه 2-1 به سود سامورایی‌ها به پایان رسید. در دقیقه 53 بازی میتامو بازیکن ژاپن توپ را از آخرین نقطه عرضی زمین به دهانه دروازه فرستاد تا تاناکا دروازه خالی اسپانیا را باز کند. این گل در حالی به ثمر رسید که داور آن را مردود اعلام کرد ولی VAR در نهایت اعلام کرد بخشی از توپ در داخل زمین بوده و گل را سالم اعلام کرد تا ژاپن برنده بازی شود و آلمان از جام جهانی وداع کند. این در شرایطی است که در تصاویر تلویزیونی و عکس‌ها به نظر می‌رسید توپ کاملاً از خط عبور کرده و به اصطلاح پشت خط گل است اما فیفا با انتشار تصاویری از دوربین‌های چشم عقاب اعلام کرد با بررسی سنسورهای داخل توپ مشخص شد بخشی از توپ در هنگام ضربه بازیکن داخل زمین بوده و گل دوم ژاپن درست است. طبق اعلام دوربین چشم عقاب 1.8 میلی‌متر از توپ روی خط بوده و این عدد عجیبی است که تاریخ فوتبال جهان را تحت تأثیر خود قرار داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8068/20/635408/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها