اخبـــــار


مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو مطرح کرد
ضرورت راه‌اندازی سامانه پرداخت آنلاین مطالبات داروخانه‌ها

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، تکلیف وزارت اقتصاد برای راه‌اندازی سامانه پرداخت آنلاین مطالبات داروخانه‌ها به منظور جلوگیری از ایجاد معوقات بیمه‌ها را پیشنهاد داد.
محمد پیکان پور افزود: برای جلوگیری از به تعویق افتادن بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها، وزارت اقتصاد مکلف به راه‌اندازی سامانه پرداخت آنلاین شود؛ براین اساس به محض ثبت نسخ در داروخانه، در صورتی که حساب بستانکاری داروخانه از بیمه در سامانه وارد شد، تراکنش‌های هر روز در پایان آن روز به حساب داروخانه واریز شود که این مسیر منجر به همراهی کامل داروخانه‌ها در روند بهبود خدمات، توسعه انبار و جلوگیری از کمبودهای آتی خواهد شد.
مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: اعضای هیأت مدیره شرکت‌های داروسازی خصولتی و هلدینگ‌های مربوطه نیازمند اصلاح یا تکمیل هستند و جای بررسی دارد که به عنوان بخشی از حاکمیت مکلف شوند که تولید داروهای کم مصرفی که توسط سازمان غذا و دارو ابلاغ می‌شود را به هر نحو در دستور کار قرار داده و بابت آن به حاکمیت پاسخگو باشند.پیکان پور با اشاره به ابلاغ مصوبه ۹ به یک مالیات بر ارزش افزوده پس از تأخیر ۸ ماهه خاطرنشان کرد: این مصوبه با اختلالاتی در روند اجرا در مبادی گمرکی نظیر گمرک شهریار مواجه است که رفع این مشکلات نیز باید در دستور کار قرار گیرد. وی با تأکید بر لزوم کنترل قیمت مواد جانبی و بسته‌بندی داروهای تولیدی توسط وزارت صمت و تضمین تأمین این اقلام برای صنعت دارو، ادامه داد: یکی از مشکلات صنعت داروسازی این است که شرکت‌های تولیدکننده مواد بسته‌بندی با هر نوسان نرخ ارز، قیمت محصولات خود را بر اساس نرخ روز افزایش می‌دهند در حالی که قیمت محصول نهایی (دارو) به روز قابل تغییر نیست و در صورتی که فضای تولید این اقلام رقابتی شود، با قراردادهای بلندمدت می‌توان این ثبات را به حوزه تولید برگرداند. 

تداوم روز بدون فوتی کرونا در ایران

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته روزهای بدون فوتی کرونا در کشور تداوم داشته و اکنون مجموع جان‌باختگان این بیماری، در رقم ۱۴۴ هزار و ۶۳۴ نفر ثابت مانده است. ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ اولین روز صفر شدن مرگ کرونایی در ایران پس از ۲۸۱ روز از شیوع ویروس کرونا در کشور بوده و در روزهای ۱۱ و ۲۴ آبان و روزهای چهارم تا نهم آذر ماه نیز روزهای بدون فوتی کرونا تداوم یافته است.
از روز (پنجشنبه) تا ظهر جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۴ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۷۶۰ نفر رسید و تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۲۳۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۵۴ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۳۷۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. ۶۵ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۲۸۹ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۷۶۶ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۳۹۲ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۷۰ هزار و ۴۸۹ دوز رسید. در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز نبوده اما سه شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۱۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۳۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

۷ استان، مدرسه تخصصی اوتیسم ندارند

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در راستای توسعه عدالت تربیتی، ۸۰ مرکز ویژه یادگیری را در همین چندماه اخیر راه‌اندازی و به استان‌ها ابلاغ کردیم که تمام مناطق آموزشی کشور که فاقد این مرکز هستند باید حداقل یک مرکز تخصصی دایر کنند. این مراکز باید هم خدمات ارائه دهند و هم کار سنجش سلامت نوآموزان را پیگیری کنند.
حمید طریفی‌حسینی درباره روند ساخت‌وساز فضاهای آموزشی ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در نقاط مختلف کشور توضیح داد و در این‌باره به ایسنا گفت: چندی پیش مشکلاتی در ساخت مدارس اوتیسم داشتیم؛ برخی استان‌ها مدرسه اوتیسم دارند، اما فضای استانداردی که از ابتدای امر ویژه اوتیسمی‌ها ساخته شده باشد نداشتیم که در حال پیگیری‌های لازم برای بهسازی فضا هستیم.
وی افزود: هفت استان هم مدرسه اوتیسم نداشتند که زمین برای ساخت مدرسه تأمین و بخشی از کار شروع شده است. هنوز مدرسه تخصصی برای دانش‌آموزان اوتیسم در این استان‌ها نداریم و دانش‌آموزان ما در مدارس عادی استثنایی یا کلاس‌های ضمیمه مدارس معمولی تحصیل می‌کنند.
طریفی ادامه داد: از هفته دولت به این سو، بالغ بر ۱۱ مدرسه و مرکز استثنایی همانند مراکز ویژه یادگیری راه‌اندازی شده‌اند.

شرایط تجویز و مصرف «آنتی‌بیوتیک» و «دگزامتازون»

یک اپیدمیولوژیست با بیان اینکه احتمال افزایش مجدد آنفلوانزا و بویژه کرونا در زمستان وجود دارد، در عین حال نسبت به تجویز و مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک و دگزامتازون هشدار داد.
دکتر بابک عشرتی با اشاره به وضعیت ابتلا به آنفلوانزا و کرونا در کشور، به ایسنا گفت: در حال حاضر به طور کلی تعداد موارد کرونا و آنفلوانزا در کشور رو به کاهش است.
عشرتی درباره احتمال مواجه شدن با موج دیگری از آنفلوانزا یا کرونا در زمستان، گفت: احتمال اینکه مجدداً در زمستان هم در زمینه آنفلوانزا و بویژه در کرونا افزایش موارد را داشته باشیم، وجود دارد. باید توجه کرد که به طور کلی وقتی سطح ایمنی جامعه نسبت به ویروسی کاهش می‌یابد، مردم جامعه نسبت به آن ویروس حساس می‌شوند و در نتیجه احتمال ابتلای‌شان بالا می‌رود. بر همین اساس هم احتمال دارد که در بیماری کرونا در زمستان افزایش موارد را داشته باشیم.
این اپیدمیولوژیست تأکید کرد: از مردم خواهش می‌کنم که به صرف سرماخوردگی، گلودرد، آبریزش بینی و حتی سرفه، آنتی‌بیوتیک را به صورت خودسرانه مصرف نکنند. هیچ یک از این موارد دلیلی بر مصرف آنتی‌بیوتیک نیست زیرا عمده بیماری‌های حاد تنفسی که اکنون با آن مواجهیم، ویروسی است و در شرایط عادی همین که فرد استراحت کند، مایعات بخورد و تب‌بُر بخورد، کفایت می‌کند و نیازی به آنتی‌بیوتیک نیست. باید توجه کرد که مصرف بی‌مورد آنتی‌بیوتیک، خطرش بسیار بیشتر است و می‌تواند منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی شده و با میکروب‌های عجیب و غریب که درمان‌های سختی دارند، ‌ مواجه شویم. بنابراین خواهشم این است که مردم از پزشک درخواست آنتی‌بیوتیک نکنند. آنتی‌بیوتیک فقط در بیماری‌های میکروبی و آن هم در شرایط خاص خودش تجویز می‌شود.
عشرتی گفت: در عین حال تجویز دارویی مانند دگزامتازون هم در شرایط سبک و سرپایی ابتلا به بیماری درست نیست. در ظاهر مصرف دگزامتازون آب روی آتش ریختن است، اما این دارو جزو کورتون‌هاست و مشکلات خاص خودش را دارد. اصلاً دگزامتازون دارویی بیمارستانی است و در حوزه سرپایی خیلی درست نیست که استفاده شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8068/22/635433/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها