یاد

درگذشت یدالله مفتون، یادی از فرهاد ناظرزاده کرمانی به مناسبت سالروز تولدش، حضور انیمیشن «لوپتو» در جشنواره‌های بین‌المللی، اظهار نظر عجیب برایان انو (نوازنده و آهنگساز انگلیسی‌تبار) درباره زاکربرگ‌، گوگل و روپرت مرداک بخشی از اخبار خواندنی در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی است که در ادامه می‌خوانید.

چهره روز
یدالله مفتون امینی بعدازظهر پنجشنبه، دهم آذر ماه، در ۹۶ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت. مفتون با شاعرانی چون شهریار، رهی‌ معیری و فریدون مشیری دوستی داشته، شعر «دریاچه‌»اش را در خرداد ۱۳۳۱ سروده است. مجموعه‌های شعر «دریاچه»، «کولاک»، «انارستان»، «عاشیقلی کروان»، «فصل پنهان»، «یک تاکستان احتمال»، «سپیدخوانی روز»، «عصرانه در باغ رصدخانه»، «شب ۱۰۰۲»، «من و خزان و تو»، «اکنون‌های دور» و... از جمله آثار منتشرشده این شاعرند. ایسنا در گزارشی درباره او آورده است: «مفتون امینی، ۷۰ سال شاعری کرد، با نسل‌های مختلف شاعران نشست و برخاست داشت، برخلاف هم‌نسلانش شاعر سیاسی‌ای نبود و معتقد بود: «شاعر نباید با قدرت کشتی بگیرد؛ این کار شاعر نیست. شاعر معرفت انسان را بالا می‌برد و به افراد آگاهی می‌بخشد.»
امروز سالروز تولد استادی است که فرهاد تئاتر ایران نامیده می‌شود؛ استادی که سال‌ها قبل آرزو کرده بود درون‌مایه تئاتر آینده ایران، عشق و مبارزه با درنده‌خویی باشد. استادی که قهرمان دانشجویانش نبود ولی عاشقانه دوستش می‌داشتند. این عبارات بخشی از متن ایسنا به مناسبت سالروز تولد فرهاد ناظرزاده کرمانی است که برای قدیمی‌ترهای تئاتر نامی ستایش برانگیز است و برای جوان‌ترها نامی است قابل احترام. او چندین نسل از دانشجویان تئاتر را پرورده که اصغر فرهادی، علیرضا نادری، پانته آ بهرام، حمید فرخ‌نژاد و... تنها بخشی از آنان هستند.
اتفاق روز
انیمیشن سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری و تهیه‌کنندگی محمدحسین صادقی و احسان کاوه محصول مرکز انیمیشن سوره به بخش رقابتی هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سیه‌را راه یافت. این جشنواره از دوم تا چهارم دسامبر ۲۰۲۲ برابر با یازده تا سیزده آذرماه ۱۴۰۱ در شهر سانتاکروز کشور بولیوی برگزار خواهد شد. این انیمیشن در طول یک ماه اکران خود با استقبال کودکان و خانواده‌ها، توانسته صدرنشین گیشه ماهانه سینماهای ایران شود و هم‌اکنون با جذب ۲۴۰ هزار مخاطب، در مرز فروش ۶ میلیارد تومانی قرار دارد.
عدد روز
یک خودنگاره کمیاب و قابل‌توجه از «ماکس بکمان»، نقاش اکسپرسیونیست قرن بیستم در برلین به قیمت ۲۰ میلیون یورو معادل ۱۷ میلیون پوند فروخته شد و رکورد گران‌ترین اثر هنری فروخته‌شده در حراجی‌های آلمان را شکست. «بکمان» این نقاشی را که با عنوان «خودنگاره زرد و صورتی» شناخته می‌شود زمانی خلق کرد که با به قدرت رسیدن نازی‌ها از آلمان به هلند جلای وطن کرده بود. علاقه‌مندان به هنر برای تماشای آن ابتدا به نیویورک و سپس به برلین هجوم بردند، چرا که این شاهکار همیشه در مجموعه‌های خصوصی نگهداری شده و بازدید از آن به ندرت امکانپذیر است. حراج این خودنگاره با حضور خریدارانی از سراسر جهان برگزار شد اما هویت مالک جدید این نقاشی هنوز مشخص نیست.
چالش روز
محمدمهدی خاتمی کارگردان نمایش «شراره» که تا ۲۳ آبان در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه بود، با تأکید بر این نکته که شرایط برای اجرای تئاتر فراهم نیست، به مهر گفته است: «از ۲۹ شهریور سالن سایه در اختیار ما بود و دکور نمایش را در سالن نصب کردیم زیرا قرار بود از ۵ مهر اجرای عمومی خود را شروع کنیم. در همان ایام بود که شرایط جامعه تغییر کرد و اجرا به ۱۱ مهر، سپس اول آبان و در نهایت ۵ آبان موکول شد. به دلیل اینکه دکور نمایش را نصب و تمرین و هزینه برای اجرا کرده بودیم چاره‌ای جز اجرای نمایش نداشتیم.» او با اعلام این مطلب خبر داده که قرار است از ۱۸ آذر دور دوم اجراهای «شراره» آغاز شود.
سخن روز
برایان انو (نوازنده و آهنگساز انگلیسی‌تبار) که او را یکی از بنیانگذاران موسیقی «امبینت» می‌دانند، در گفت‌و‌گو با «گاردین» به موضوعات متعددی مانند دغدغه‌های محیط زیستی‌اش و انرژی هسته‌ای پرداخته است. آن طور که ایلنا گزارش داده او همچنین زاکربرگ‌ها، گوگل‌ها و روپرت مرداک را برای دنیا دردسرساز تلقی می‌کند. او می‌گوید: «به نظرم زاکربرگ‌ها، گوگل‌ها و روپرت مرداک دردسرساز هستند. چند نفر هستند که برای بدست آوردن همه‌چیز دست به هر کاری می‌زنند. وجود این افراد و کارهایی که انجام می‌دهند مرا نگران می‌کند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8068/24/635443/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها