ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای درگذشت کیومرث عباسی قصری، شاعر پیشکسوت
در سوگ ادیب و غزلسرای روشنضمیر
گروه فرهنگی: اهالی ادبیات داغدار یکی دیگر از بزرگان خود شدند. ساعتهای پایانی جمعهای که گذشت با انتشار خبر درگذشت «کیومرث عباسی قصری» همراه شد؛ شاعر غزلسرای پیشکسوت که در 81 سالگی، به علت کهولت سن و البته ابتلا به بیماری جان خود را از دست داد.
در همین رابطه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی درگذشت کیومرث عباسی قصری را تسلیت گفت. در پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: «در ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین، شاعری روشنضمیر از خیل ستایندگان آلالله، دعوت حق را لبیک گفت.»
در ادامه این پیام نوشته شده است: «استاد کیومرث عباسی قصری، غزلسرایی توانا بود که در عین پرداختن به مضامین گوناگون، در ستایش ولایت و شهادت نیز هیچ کم نگذاشت؛ به گونهای که میتوان غزل ایشان در مدح مولیالموحدین را در شمار بهترین اشعار علوی دهههای اخیر قرار داد و البته که آثار باقیمانده از ایشان در حیطه ادبیات دفاع مقدس نیز ارزشمند و ماندگار است. با طلب رحمت و نور برای آن پیر سفرکرده، این مصیبت را به خانواده کرامتمند ایشان و جامعه ادبی ایران اسلامی تسلیت میگویم و سلامت و توفیقشان را از درگاه دوست، خواهانم.»
یاسر احمدوند، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با انتشار پیامی درگذشت عباسی قصری را تسلیت گفته و نوشته است: «استاد کیومرث عباسی قصری، لبخند بیدریغ شعر که عمری جز با وضوی صفا غزل نسرود و هیچگاه از وظیفه شاعری غفلت نکرد، به دعوت دوست، «بلی» گفت و جاودانه شد؛ شاعر و ادیب گرانقدری که مهربانانه و فروتنانه، در مسیر ادب فارسی سلوک کرد و جز روشنی و نیکی و مردمی، در خاطر اهالی ادبیات بر جای نگذاشت و خوشا او که گفته بود «طاق ابروی محرّم را هلالی دیگر است» و بهشایستگی در این ایام، به سوی یار، بال گشود.»
افزون بر این محمد حیدری، سرپرست فرمانداری قصرشیرین هم پیامی در سوگ کیومرث عباسی قصری، شاعر قصرشیرینی منتشر کرده، پیامی که در ایرنا منتشر شده و در آن آمده است: «این ادیب توانا و متواضع، پژوهشگر پویا و بااخلاق و شاعر فرزانه، متعهد و برجسته دیار زاگرس و صاحب چندین اثر مکتوب و فاخر، در دوران حیات پربرکت و پرثمر خود میراثدار، حامی و پاسدار فرهنگ بود و آثار ارزشمند وی بیشک یادگاری بینظیر و بیبدیل برای آیندگان خواهد بود.»
گفتنی است، کیومرث عباسی قصری در سال ١٣٢٠ در قصر شیرین به دنیا آمد. او فارغالتحصیل رشته علوم قضایی در مقطع کارشناسی است. قصری در وصف امام حسین (ع) شعرهای متعددی را سروده است. او در سال ١٣٦١ ریاست راهنمایی و رانندگی کرمانشاه را به عهده داشته و با درجه سرهنگی بازنشسته شد و در سال ١٣٦٣ به تهران آمد.
قصری با انجمن شعرای ایران، انجمن ادبی خواجو (تهران)، حوزه هنری و فرهنگسراهای تهران همکاری داشت .از جمله آثار وی میتوان به «حسن ختام»، «باغ ابریشم غزلهای کرمانشاهی در قلمرو شعر امروز»، «آیههای زمینی آواز منتخبی از سرودههای 1372 - ١٣٥٧»، «گزیده ادبیات معاصر» و «زمزمه نای و نی» اشاره کرد. آیین وداع و تشییع زندهیاد کیومرث عباسی قصری، ساعت 10 صبح امروز(یکشنبه سیام مردادماه) در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار میشود.
در همین رابطه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی درگذشت کیومرث عباسی قصری را تسلیت گفت. در پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: «در ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین، شاعری روشنضمیر از خیل ستایندگان آلالله، دعوت حق را لبیک گفت.»
در ادامه این پیام نوشته شده است: «استاد کیومرث عباسی قصری، غزلسرایی توانا بود که در عین پرداختن به مضامین گوناگون، در ستایش ولایت و شهادت نیز هیچ کم نگذاشت؛ به گونهای که میتوان غزل ایشان در مدح مولیالموحدین را در شمار بهترین اشعار علوی دهههای اخیر قرار داد و البته که آثار باقیمانده از ایشان در حیطه ادبیات دفاع مقدس نیز ارزشمند و ماندگار است. با طلب رحمت و نور برای آن پیر سفرکرده، این مصیبت را به خانواده کرامتمند ایشان و جامعه ادبی ایران اسلامی تسلیت میگویم و سلامت و توفیقشان را از درگاه دوست، خواهانم.»
یاسر احمدوند، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با انتشار پیامی درگذشت عباسی قصری را تسلیت گفته و نوشته است: «استاد کیومرث عباسی قصری، لبخند بیدریغ شعر که عمری جز با وضوی صفا غزل نسرود و هیچگاه از وظیفه شاعری غفلت نکرد، به دعوت دوست، «بلی» گفت و جاودانه شد؛ شاعر و ادیب گرانقدری که مهربانانه و فروتنانه، در مسیر ادب فارسی سلوک کرد و جز روشنی و نیکی و مردمی، در خاطر اهالی ادبیات بر جای نگذاشت و خوشا او که گفته بود «طاق ابروی محرّم را هلالی دیگر است» و بهشایستگی در این ایام، به سوی یار، بال گشود.»
افزون بر این محمد حیدری، سرپرست فرمانداری قصرشیرین هم پیامی در سوگ کیومرث عباسی قصری، شاعر قصرشیرینی منتشر کرده، پیامی که در ایرنا منتشر شده و در آن آمده است: «این ادیب توانا و متواضع، پژوهشگر پویا و بااخلاق و شاعر فرزانه، متعهد و برجسته دیار زاگرس و صاحب چندین اثر مکتوب و فاخر، در دوران حیات پربرکت و پرثمر خود میراثدار، حامی و پاسدار فرهنگ بود و آثار ارزشمند وی بیشک یادگاری بینظیر و بیبدیل برای آیندگان خواهد بود.»
گفتنی است، کیومرث عباسی قصری در سال ١٣٢٠ در قصر شیرین به دنیا آمد. او فارغالتحصیل رشته علوم قضایی در مقطع کارشناسی است. قصری در وصف امام حسین (ع) شعرهای متعددی را سروده است. او در سال ١٣٦١ ریاست راهنمایی و رانندگی کرمانشاه را به عهده داشته و با درجه سرهنگی بازنشسته شد و در سال ١٣٦٣ به تهران آمد.
قصری با انجمن شعرای ایران، انجمن ادبی خواجو (تهران)، حوزه هنری و فرهنگسراهای تهران همکاری داشت .از جمله آثار وی میتوان به «حسن ختام»، «باغ ابریشم غزلهای کرمانشاهی در قلمرو شعر امروز»، «آیههای زمینی آواز منتخبی از سرودههای 1372 - ١٣٥٧»، «گزیده ادبیات معاصر» و «زمزمه نای و نی» اشاره کرد. آیین وداع و تشییع زندهیاد کیومرث عباسی قصری، ساعت 10 صبح امروز(یکشنبه سیام مردادماه) در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار میشود.
سازندگان «همسایههای خوب» به «ایران» از اهداف ساخت این مجموعه مستند گفتند
قصه خیرّانی که نگهبان امید هستند
نیلوفر ساسانی/ روایت زندگی و فعالیت افرادی که با استقامت، امید و انسانیت را زنده نگه داشتهاند و برای رقم زدن اتفاقات خوب تلاش میکنند درقالب مستند از اتفاقهای به اصطلاح حال خوب کنی است که این روزها در «همسایههای خوب» محقق شده است. جدیدترین محصول مرکز مستند و تلویزیونی سوره که با شعار «گاهی آدم، حال خوب قرض میکند از همسایه خوب» از شنبه تا سهشنبه هر روز ساعت 19 از شبکه دو سیما پخش میشود. این مجموعه مستند که مخاطبش خانواده و بهدنبال الگوسازی در جامعه است، زندگی آدمهای معمولی و سادهای را روایت میکند که بهدنبال رقم زدن حال خوب در جامعه هستند. «همسایههای خوب» از خیرّانی میگوید که امید میکارند و آرزو درو میکنند؛ آنان که در نزدیکی ما زندگی میکنند اما مانند شمع به اطرافشان روشنی میبخشند. این اثر که در 22 قسمت 30 دقیقهای تولید شده است، سوژههای خود را از استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان، زنجان، مازندران، گیلان، گلستان و تهران طی ۶ ماه کار پژوهشی انتخاب کرده تا علاوهبر به نمایش گذاشتن فضای بکر مناطق مختلف، قصههای متفاوتی را برای مخاطب تعریف کنند. مهدی بخشیمقدم کارگردان، مهدی شامحمدی تهیهکننده و امیر مهریزدان مدیر مرکز مستند و تلویزیونی سوره در گفتوگو با «ایران» از «همسایههای خوب» گفتهاند.
مهدی بخشیمقدم: باید نگاه حرفهایتری به مستند داشت
«همسایههای خوب» دومین مجموعه مستندی است که شما ساخت آن را برعهده داشتید. این اثر به لحاظ محتوایی و فرمی چه تفاوتی با پروژه قبلیتان دارد؟
تفاوت «همسایههای خوب» با مجموعه مستند قبلی من یعنی «یک چکه ماه» به لحاظ فرمی است. در این مجموعه با عوامل حرفهایتری کار کردم، شرایط ساخت بهتری برای کار فراهم بود و بالطبع برنامهریزی خوبی برایش اتفاق افتاد. همچنین 6 ماه صرف پیشتولید این مجموعه و تحقیق و پژوهش آن شد که حاصلش دستیابی به سوژههای منحصر به فرد بود. از سوی دیگر به لحاظ محتوایی «یک چکه ماه» درباره انسانهایی بود که تحولی در زندگیشان رخ داده اما در این مجموعه به سراغ افرادی رفتیم که توانستهاند حال خود و افراد جامعه را خوب کنند.
شعار این برنامه «گاهی آدم، حال خوب قرض میکند از همسایه خوب» است. شما رقم زدن حال خوب را وظیفه یک مستندساز تلقی میکنید؟
من رقم زدن حال خوب را وظیفه مستندساز نمیدانم و معتقدم این اتفاق باید به دست سیاستمداران و مسئولان رقم بخورد اما بهعنوان مستندساز سعی کردم زندگی افرادی را روایت کنم که در شرایط امروز جامعه خلاف جهت آب شنا و امید را در محیط اطراف خود پخش میکنند. شاید تولید این اثر توسط من و همکارانم بتواند دیگران را نیز ترغیب به انجام کارهای به اصطلاح «حال خوب کن» در سراسر کشور کند.
دوربین «همسایههای خوب» از پایتخت خارج شده و برای رسیدن به سوژهها به شهرهای دیگر ایران سفر کرده است. نگاه فراتهران تا چه اندازه حائزاهمیت است؟
اساساً سیاستهای کلی تلویزیون و نهادهای فرهنگی ما این است که آثار نگاه فراتهران داشته باشند و تمرکززدایی از پایتخت اتفاق بیفتد اما تا زمانی که شرایط برای فیلمساز و مستندساز فراهم نشود این اتفاق امکانپذیر نیست. بودجهای که برای فیلم و مجموعه مستند در نظر گرفته میشود آنقدر اندک است که کفاف هزینههای سفر به مناطق مختلف را نمیدهد پس کارگردانان ترجیح میدهند بهدلیل شرایط تولید از تهران خارج نشوند. مسئولان و کسانی که برای حوزه فرهنگ و هنر این کشور تصمیم میگیرند باید شرایط را فراهم و فیلمسازان و مستندسازان را به تولید اثر در خارج از تهران تشویق کنند، چراکه ما هنرمندان باید با همه اقشار و اقوام در ارتباط باشیم.
تفاوت «همسایههای خوب» با مجموعه مستند قبلی من یعنی «یک چکه ماه» به لحاظ فرمی است. در این مجموعه با عوامل حرفهایتری کار کردم، شرایط ساخت بهتری برای کار فراهم بود و بالطبع برنامهریزی خوبی برایش اتفاق افتاد. همچنین 6 ماه صرف پیشتولید این مجموعه و تحقیق و پژوهش آن شد که حاصلش دستیابی به سوژههای منحصر به فرد بود. از سوی دیگر به لحاظ محتوایی «یک چکه ماه» درباره انسانهایی بود که تحولی در زندگیشان رخ داده اما در این مجموعه به سراغ افرادی رفتیم که توانستهاند حال خود و افراد جامعه را خوب کنند.
شعار این برنامه «گاهی آدم، حال خوب قرض میکند از همسایه خوب» است. شما رقم زدن حال خوب را وظیفه یک مستندساز تلقی میکنید؟
من رقم زدن حال خوب را وظیفه مستندساز نمیدانم و معتقدم این اتفاق باید به دست سیاستمداران و مسئولان رقم بخورد اما بهعنوان مستندساز سعی کردم زندگی افرادی را روایت کنم که در شرایط امروز جامعه خلاف جهت آب شنا و امید را در محیط اطراف خود پخش میکنند. شاید تولید این اثر توسط من و همکارانم بتواند دیگران را نیز ترغیب به انجام کارهای به اصطلاح «حال خوب کن» در سراسر کشور کند.
دوربین «همسایههای خوب» از پایتخت خارج شده و برای رسیدن به سوژهها به شهرهای دیگر ایران سفر کرده است. نگاه فراتهران تا چه اندازه حائزاهمیت است؟
اساساً سیاستهای کلی تلویزیون و نهادهای فرهنگی ما این است که آثار نگاه فراتهران داشته باشند و تمرکززدایی از پایتخت اتفاق بیفتد اما تا زمانی که شرایط برای فیلمساز و مستندساز فراهم نشود این اتفاق امکانپذیر نیست. بودجهای که برای فیلم و مجموعه مستند در نظر گرفته میشود آنقدر اندک است که کفاف هزینههای سفر به مناطق مختلف را نمیدهد پس کارگردانان ترجیح میدهند بهدلیل شرایط تولید از تهران خارج نشوند. مسئولان و کسانی که برای حوزه فرهنگ و هنر این کشور تصمیم میگیرند باید شرایط را فراهم و فیلمسازان و مستندسازان را به تولید اثر در خارج از تهران تشویق کنند، چراکه ما هنرمندان باید با همه اقشار و اقوام در ارتباط باشیم.
مهدی شامحمدی: مخاطب «همسایههای خوب» خانوادهها هستند
مستندهای زیادی با موضوع معرفی کاراکترهای موفق و فعال ساخته شده است. تفاوت «همسایههای خوب» با این آثار چیست؟
تفاوت مجموعه مستند «همسایههای خوب» با دیگر آثار رویکرد محتوایی است. در حقیقت این مجموعه مستند رویکرد قصهگویی را در پیش گرفته است و به معرفی کاراکترهایی میپردازد که سعی میکنند شرایطی را مهیا کنند که حال خود و اطرافیانشان در شرایط سخت خوب باشد. این افراد، آدمهای خاص و عجیب و غریبی نیستند و به اصطلاح در ظاهر شقالقمر نمیکنند اما خروجی کار آنها مهم و بسیار مفید است. این مجموعه مستند به مخاطب میگوید که هر کدام از ما میتوانیم شبیه این افراد باشیم و بهراحتی امید را در جامعه گسترش دهیم.
«همسایههای خوب» برای قشر یا مخاطب خاصی ساخته شده است؟
مخاطب این مجموعه مستند در درجه اول خانوادهها هستند و چیزی که برایمان اهمیت دارد مسأله الگوسازی است. در حقیقت اگر مخاطبان این اثر را در جمع اعضای خانواده ببینند، متوجه میشوند که فعالیت اجتماعی که سوژهها بدان مشغول هستند براحتی میتوانند انجام دهند تا حال اطرافیانشان بهتر و باری از دوش آنها برداشته شود. از سوی دیگر «همسایههای خوب» در نگاه کلی مخاطب عامی دارد که از کودک و نوجوان تا افراد میانسال در هر موقعیت و سنی را شامل میشود و معتقد است اگر کسی قدمهای این چنینی بردارد، مطمئناً اتفاقات بهتری در انتظار جامعه خواهد بود.
یک تهیهکننده مستند با چه چالشهایی برای تولید اثرش روبهرو است؟
متأسفانه هرچقدر پروژه به پخش تلویزیونی نزدیکتر باشد، چالشهای تهیهکنندگی آن بیشتر است، چراکه بودجهای که برای مجموعه مستند در نظر گرفته میشود با بودجه فیلم مستند متفاوت است و به همین دلیل محدودیتهای بسیاری برای ساخت اثر در تلویزیون وجود دارد که شاید مهمترین آن منابع مالی باشد که به ما اجازه نمیدهد دست به ابزارهای فنی که کیفیت کار را بالا میبرد، بزنیم و این کار را سخت میکند. نکته مهم دیگر که ما از آن غافل هستیم این است که در دنیا شبکههای تلویزیونی با پخش رئالیتیشوها و فیلمهای مستند مخاطب جذب میکنند و حجم آثار نمایشی نسبت به تولیدات مستند پایین است. یعنی بیشترین بودجه و کیفیت کار به مجموعهها و رئالیتیشوهای مستند اختصاص دارد و از این طریق مخاطب خود را جذب میکنند. البته در مواردی نیز با برنامههای دیگری که در درازمدت هدفگذاری کردند، روی مخاطبشان تأثیر میگذارند. مسئولان تلویزیون ما باید با پیگیری و مطالعه الگوهای موفق در دنیا به این مسأله پی ببرند که چرا باید برای رئالیتیشوها و مجموعههای مستند اهمیت قائل شوند و چگونه باید این کار را انجام بدهند.
در ایران این قضیه کاملاً برعکس است یعنی بیشترین بودجه صرف تولید سریالهای داستانی میشود؟
بله. دقیقاً برعکس است یعنی در رسانه ملی بودجه برای سریالهای داستانی دسته چندم هزینه میشود که کمکم مخاطبان خود را از دست میدهند، چراکه در یک رقابت نابرابر با ویاودیها هستند. به هر حال مسئولان تلویزیون دیر یا زود متوجه میشوند باید ابزارشان را عوض کنند در حالی که ما مدتهاست بهعنوان کارشناس این مسأله فریاد میزنیم که بودجههایی که برای مجموعههای مستند در نظر گرفته میشود، بسیار پایین است و بهدلیل سیاستگذاریهای غلط در این مسیر مستندسازان و برنامهسازان ضعیف تربیت میشوند. در حالی که باید بهترین هزینهها را صرف کاری کرد که در دنیا جواب داده است و از این طریق مخاطب جذب میشود، اما متأسفانه این اتفاق نمیافتد. در نهایت باید بگویم بزرگترین چالش ما کمبود بودجه است که این موضوع مشکلات بسیاری را از انتخاب عوامل تا محدودیتهای فنی و... به وجود میآورد.
تفاوت مجموعه مستند «همسایههای خوب» با دیگر آثار رویکرد محتوایی است. در حقیقت این مجموعه مستند رویکرد قصهگویی را در پیش گرفته است و به معرفی کاراکترهایی میپردازد که سعی میکنند شرایطی را مهیا کنند که حال خود و اطرافیانشان در شرایط سخت خوب باشد. این افراد، آدمهای خاص و عجیب و غریبی نیستند و به اصطلاح در ظاهر شقالقمر نمیکنند اما خروجی کار آنها مهم و بسیار مفید است. این مجموعه مستند به مخاطب میگوید که هر کدام از ما میتوانیم شبیه این افراد باشیم و بهراحتی امید را در جامعه گسترش دهیم.
«همسایههای خوب» برای قشر یا مخاطب خاصی ساخته شده است؟
مخاطب این مجموعه مستند در درجه اول خانوادهها هستند و چیزی که برایمان اهمیت دارد مسأله الگوسازی است. در حقیقت اگر مخاطبان این اثر را در جمع اعضای خانواده ببینند، متوجه میشوند که فعالیت اجتماعی که سوژهها بدان مشغول هستند براحتی میتوانند انجام دهند تا حال اطرافیانشان بهتر و باری از دوش آنها برداشته شود. از سوی دیگر «همسایههای خوب» در نگاه کلی مخاطب عامی دارد که از کودک و نوجوان تا افراد میانسال در هر موقعیت و سنی را شامل میشود و معتقد است اگر کسی قدمهای این چنینی بردارد، مطمئناً اتفاقات بهتری در انتظار جامعه خواهد بود.
یک تهیهکننده مستند با چه چالشهایی برای تولید اثرش روبهرو است؟
متأسفانه هرچقدر پروژه به پخش تلویزیونی نزدیکتر باشد، چالشهای تهیهکنندگی آن بیشتر است، چراکه بودجهای که برای مجموعه مستند در نظر گرفته میشود با بودجه فیلم مستند متفاوت است و به همین دلیل محدودیتهای بسیاری برای ساخت اثر در تلویزیون وجود دارد که شاید مهمترین آن منابع مالی باشد که به ما اجازه نمیدهد دست به ابزارهای فنی که کیفیت کار را بالا میبرد، بزنیم و این کار را سخت میکند. نکته مهم دیگر که ما از آن غافل هستیم این است که در دنیا شبکههای تلویزیونی با پخش رئالیتیشوها و فیلمهای مستند مخاطب جذب میکنند و حجم آثار نمایشی نسبت به تولیدات مستند پایین است. یعنی بیشترین بودجه و کیفیت کار به مجموعهها و رئالیتیشوهای مستند اختصاص دارد و از این طریق مخاطب خود را جذب میکنند. البته در مواردی نیز با برنامههای دیگری که در درازمدت هدفگذاری کردند، روی مخاطبشان تأثیر میگذارند. مسئولان تلویزیون ما باید با پیگیری و مطالعه الگوهای موفق در دنیا به این مسأله پی ببرند که چرا باید برای رئالیتیشوها و مجموعههای مستند اهمیت قائل شوند و چگونه باید این کار را انجام بدهند.
در ایران این قضیه کاملاً برعکس است یعنی بیشترین بودجه صرف تولید سریالهای داستانی میشود؟
بله. دقیقاً برعکس است یعنی در رسانه ملی بودجه برای سریالهای داستانی دسته چندم هزینه میشود که کمکم مخاطبان خود را از دست میدهند، چراکه در یک رقابت نابرابر با ویاودیها هستند. به هر حال مسئولان تلویزیون دیر یا زود متوجه میشوند باید ابزارشان را عوض کنند در حالی که ما مدتهاست بهعنوان کارشناس این مسأله فریاد میزنیم که بودجههایی که برای مجموعههای مستند در نظر گرفته میشود، بسیار پایین است و بهدلیل سیاستگذاریهای غلط در این مسیر مستندسازان و برنامهسازان ضعیف تربیت میشوند. در حالی که باید بهترین هزینهها را صرف کاری کرد که در دنیا جواب داده است و از این طریق مخاطب جذب میشود، اما متأسفانه این اتفاق نمیافتد. در نهایت باید بگویم بزرگترین چالش ما کمبود بودجه است که این موضوع مشکلات بسیاری را از انتخاب عوامل تا محدودیتهای فنی و... به وجود میآورد.
امیر مهریزدان: امیدوارم از شعارزدگی به عملگرایی برسیم
شاید بتوان گفت «همسایههای خوب» اولین مجموعه مستند جدیدی است که در زمان مدیریت شما قرار است از شبکه دو سیما روی آنتن برود. موضوع «همسایههای خوب» چیست؟
بخش زیادی از طراحی و تصویب طرح و فرایند قرارداد و تولید در زمان مدیریت قبلی مرکز مستند و تلویزیونی سوره اتفاق افتاده و بیانصافی است که از یاسر فریادرس برای به نتیجه رسیدن این پروژه یاد نکنیم. اگر بخواهم به موضوع این مجموعه مستند اشاره کنم باید بگویم که ویژگی قابل توجه «همسایههای خوب» انتقال این حس به مخاطب است که میتوان با وجود تمام گرفتاریها، سختیها و مشکلات به دیگران کمک کرد و مشکلگشا بود. این مجموعه مستند با پژوهش قابل تأمل برای شناسایی سوژهها به مخاطب میگوید افرادی که به کمک دیگران میآیند لزوماً مرفه و بدون غصه و غم نیستند اما دغدغه این را دارند که برای اطرافیان خود رفاه ایجاد کنند.
آثاری که رویکرد آنها امیدآفرینیاست، ممکن است گرفتار شعار شوند. «همسایههای خوب» برای آنکه از این اتفاق فاصله بگیرد، چه راهی را در پیش گرفته است؟
یکی از رویکردهای جدی ما این است که قطعاً و طبعاً دنبال این نیستیم که بگوییم مشکلی در کشور وجود ندارد و حرفهای شعاری و بدون پایه و اساس درباره امیدآفرینی به مخاطب القا کنیم اما به این مسأله واقفیم یکی از مصادیقی که در امیدآفرینی میتواند مؤثر باشد این است که نشان دهیم در همین زمان که عدهای فکر میکنند بهدلیل مشکلات متعدد هیچ کاری نمیتوان انجام داد، افرادی معتقد با تمام وجود برای رفع مشکلات در همه زمینهها تلاش میکنند و ویژگی بارز آنها این است که هیچ وقت تحت تأثیر محیط اطراف و بعضاً فضای رسانهای سیاهی که قصد دارد به ما القا کند هیچ حرکتی نمیتوان انجام داد، قرار نگرفتند.
میتوان ادعا کرد که «همسایههای خوب» از شعار فاصله گرفته و عملگرایی را به نمایش گذاشته است؟
بله. ما معتقدیم امیدآفرینی یک فضای عینی است و باید فعالیت انسانهایی را به نمایش گذاشت که برای برادران و خواهران خود در یک جامعه اسلامی و در یک کشور عزیز و پُرقدمتی به نام ایران اهمیت قائل هستند و با تمام وجود تلاش میکنند که بگویند امید وجود دارد، چراکه ما در حال حرکت هستیم، زندگی میکنیم و با هدف پیش میرویم. امیدوارم این رویکرد در دیگر کارهای ما نیز خود را نشان بدهد و از شعارزدگی به عملگرایی برسیم.
بخش زیادی از طراحی و تصویب طرح و فرایند قرارداد و تولید در زمان مدیریت قبلی مرکز مستند و تلویزیونی سوره اتفاق افتاده و بیانصافی است که از یاسر فریادرس برای به نتیجه رسیدن این پروژه یاد نکنیم. اگر بخواهم به موضوع این مجموعه مستند اشاره کنم باید بگویم که ویژگی قابل توجه «همسایههای خوب» انتقال این حس به مخاطب است که میتوان با وجود تمام گرفتاریها، سختیها و مشکلات به دیگران کمک کرد و مشکلگشا بود. این مجموعه مستند با پژوهش قابل تأمل برای شناسایی سوژهها به مخاطب میگوید افرادی که به کمک دیگران میآیند لزوماً مرفه و بدون غصه و غم نیستند اما دغدغه این را دارند که برای اطرافیان خود رفاه ایجاد کنند.
آثاری که رویکرد آنها امیدآفرینیاست، ممکن است گرفتار شعار شوند. «همسایههای خوب» برای آنکه از این اتفاق فاصله بگیرد، چه راهی را در پیش گرفته است؟
یکی از رویکردهای جدی ما این است که قطعاً و طبعاً دنبال این نیستیم که بگوییم مشکلی در کشور وجود ندارد و حرفهای شعاری و بدون پایه و اساس درباره امیدآفرینی به مخاطب القا کنیم اما به این مسأله واقفیم یکی از مصادیقی که در امیدآفرینی میتواند مؤثر باشد این است که نشان دهیم در همین زمان که عدهای فکر میکنند بهدلیل مشکلات متعدد هیچ کاری نمیتوان انجام داد، افرادی معتقد با تمام وجود برای رفع مشکلات در همه زمینهها تلاش میکنند و ویژگی بارز آنها این است که هیچ وقت تحت تأثیر محیط اطراف و بعضاً فضای رسانهای سیاهی که قصد دارد به ما القا کند هیچ حرکتی نمیتوان انجام داد، قرار نگرفتند.
میتوان ادعا کرد که «همسایههای خوب» از شعار فاصله گرفته و عملگرایی را به نمایش گذاشته است؟
بله. ما معتقدیم امیدآفرینی یک فضای عینی است و باید فعالیت انسانهایی را به نمایش گذاشت که برای برادران و خواهران خود در یک جامعه اسلامی و در یک کشور عزیز و پُرقدمتی به نام ایران اهمیت قائل هستند و با تمام وجود تلاش میکنند که بگویند امید وجود دارد، چراکه ما در حال حرکت هستیم، زندگی میکنیم و با هدف پیش میرویم. امیدوارم این رویکرد در دیگر کارهای ما نیز خود را نشان بدهد و از شعارزدگی به عملگرایی برسیم.
آمار هفتگی فروش نمایشهای روی صحنه اعلام شد
میلیاردی شدن «شکوفههای گیلاس» و تعطیلی تئاتر در روز دوشنبه
گروه فرهنگی/ آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایشهای به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر در حالی اعلام شد که تمام سالنهای تئاتر در روز دوشنبه ۳۱ مرداد ماه بهدلیل شهادت حضرت امام زینالعابدین(ع) اجرایی ندارند.
طبق اعلام روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایشهای به صحنه رفته در تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و همچنین تالار هنر به تفکیک اجراها اعلام شد.
نمایش «شکوفههای گیلاس» به کارگردانی سیدمحمد مساوات که از ۳۰ تیر ماه اجرای خود را در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ تماشاگر و قیمت بلیت ۱۲۰ هزار تومان آغاز کرده، روز جمعه ۲۸ مرداد با مجموع ۲۱ اجرا (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و میهمان) و میزبانی از ۹ هزار و ۶۰۹ تماشاگر به فروشی معادل یک میلیارد و ۳۷ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.
نمایش «آلنده نازنین» به کارگردانی محمد برهمنی که از روز ۱۷ تیرماه در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر آغاز کرده با مجموع ۳۴ اجرا (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و میهمان) ۴ هزار و ۳۷۵ تماشاگر و ۳۲۴ میلیون تومان فروش داشته است.
نمایش «تب» به کارگردانی رویا کاکاخانی نیز که از روز ۲۴ تیرماه اجرای خود را در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر آغاز کرده بود در فصل اول اجراهای خود (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و میهمان) با ۲۱ نوبت اجرا و میزبانی از یک هزار و ۹۰ تماشاگر به فروشی معادل ۶۱ میلیون و ۳۱۳ هزار تومان دست پیدا کرد.
نمایش «جانور» به کارگردانی کیانوش ایازی که از روز ۲۱ مرداد در کارگاه نمایش با ظرفیت ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان روی صحنه رفته بود با مجموع ۷ اجرا (احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و میهمان) و ۱۸۳ تماشاگر ۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان فروش داشته است.
نمایش «پایین گذر سقاخانه» به کارگردانی رضا بهرامی هم که از بیستم مرداد ماه در تماشاخانه سنگلج با ظرفیت ۲۳۶ نفر روی صحنه رفته است (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیفدار و میهمان) با ۸ نوبت اجرا و ۶۵۶ تماشاگر به فروش ۲۸ میلیون و ۳۹۶ هزار تومان دست پیدا کرده است.
نمایش «غول نخود فرنگی» به کارگردانی حسین فدایی حسین هم که از روز ۹ تیر ماه با قیمت بلیت ۳۰ هزار تومان در تالار هنر روی صحنه رفت، تاکنون با مجموع ۳۰ اجرا و ۳ هزار و ۸۳۹ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و میهمان) به فروشی معادل ۸۶ میلیون و ۶۶۶ هزار تومان دست یافته است.
نمایش «پنگوئنها» به کارگردانی زیبا برجی فلاح نیز که از روز جمعه دهم تیرماه اجرای خود را با قیمت ۳۰ هزار تومان در تالار هنر روی صحنه رفته، تاکنون با مجموع ۳۱ اجرا و ۳ هزار و ۹۰۴ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیفدار و میهمان) به فروشی معادل ۸۴ میلیون و ۷۱۲ هزار تومان دست پیدا کرده است.
همچنین بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، تمامی تالارهای نمایشی روز دوشنبه سی و یکم مرداد ماه بهدلیل فرارسیدن سالروز شهادت امام زینالعابدین(ع) اجرایی نخواهند داشت.
طبق اعلام روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایشهای به صحنه رفته در تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و همچنین تالار هنر به تفکیک اجراها اعلام شد.
نمایش «شکوفههای گیلاس» به کارگردانی سیدمحمد مساوات که از ۳۰ تیر ماه اجرای خود را در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ تماشاگر و قیمت بلیت ۱۲۰ هزار تومان آغاز کرده، روز جمعه ۲۸ مرداد با مجموع ۲۱ اجرا (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و میهمان) و میزبانی از ۹ هزار و ۶۰۹ تماشاگر به فروشی معادل یک میلیارد و ۳۷ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.
نمایش «آلنده نازنین» به کارگردانی محمد برهمنی که از روز ۱۷ تیرماه در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر آغاز کرده با مجموع ۳۴ اجرا (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و میهمان) ۴ هزار و ۳۷۵ تماشاگر و ۳۲۴ میلیون تومان فروش داشته است.
نمایش «تب» به کارگردانی رویا کاکاخانی نیز که از روز ۲۴ تیرماه اجرای خود را در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر آغاز کرده بود در فصل اول اجراهای خود (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و میهمان) با ۲۱ نوبت اجرا و میزبانی از یک هزار و ۹۰ تماشاگر به فروشی معادل ۶۱ میلیون و ۳۱۳ هزار تومان دست پیدا کرد.
نمایش «جانور» به کارگردانی کیانوش ایازی که از روز ۲۱ مرداد در کارگاه نمایش با ظرفیت ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان روی صحنه رفته بود با مجموع ۷ اجرا (احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و میهمان) و ۱۸۳ تماشاگر ۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان فروش داشته است.
نمایش «پایین گذر سقاخانه» به کارگردانی رضا بهرامی هم که از بیستم مرداد ماه در تماشاخانه سنگلج با ظرفیت ۲۳۶ نفر روی صحنه رفته است (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیفدار و میهمان) با ۸ نوبت اجرا و ۶۵۶ تماشاگر به فروش ۲۸ میلیون و ۳۹۶ هزار تومان دست پیدا کرده است.
نمایش «غول نخود فرنگی» به کارگردانی حسین فدایی حسین هم که از روز ۹ تیر ماه با قیمت بلیت ۳۰ هزار تومان در تالار هنر روی صحنه رفت، تاکنون با مجموع ۳۰ اجرا و ۳ هزار و ۸۳۹ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و میهمان) به فروشی معادل ۸۶ میلیون و ۶۶۶ هزار تومان دست یافته است.
نمایش «پنگوئنها» به کارگردانی زیبا برجی فلاح نیز که از روز جمعه دهم تیرماه اجرای خود را با قیمت ۳۰ هزار تومان در تالار هنر روی صحنه رفته، تاکنون با مجموع ۳۱ اجرا و ۳ هزار و ۹۰۴ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیفدار و میهمان) به فروشی معادل ۸۴ میلیون و ۷۱۲ هزار تومان دست پیدا کرده است.
همچنین بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، تمامی تالارهای نمایشی روز دوشنبه سی و یکم مرداد ماه بهدلیل فرارسیدن سالروز شهادت امام زینالعابدین(ع) اجرایی نخواهند داشت.
اخبــــــــار
معرفی برگزیدگان ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران
مراسم اختتامیه و آیین افتتاح نمایشگاه ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران، شامگاه جمعه ۲۸ مردادماه در سالن ایران فرهنگستان هنر برگزار شد و عکاس خبرگزاری مهر نشان این دوره را دریافت کرد. در ابتدای این مراسم مهدی قاسمی هنرمند عکاس که اجرای مراسم را برعهده داشت، با یادی از بابک برزویه عکاس فعال در حوزه سینما و مطبوعات، از حاضران درخواست کرد یک دقیقه ایستادند و فاتحهای قرائت کردند. محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان ایران از مشکلات و مسائل اصناف گفت و از مدیران بدسلیقه و کم سلیقه انتقاد کرد. ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که عضویت عکاسان مطبوعاتی در صندوق اعتباری هنر محقق شده است. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم بهعنوان سخنران پایانی مراسم، با اشاره به سختیهای کار عکاسان، عنوان کرد که عکاس بد اخلاق نداریم: «ما عکاس بداخلاق نداریم و این موضوع، سختی کار و صبر آنها را زیاد میکند و همین موضوع سبب میشود دقیق و نکته سنجانه عکاسی کنند.» در این دوره که دبیری آن را ابوالفضل نسایی برعهده داشت، مریم کامیاب عکاس خبرگزاری مهر نشان عکس سال را دریافت کرد. در بخش تک عکس ورزشی مریم کامیاب عکاس خبرگزاری مهر موفق به دریافت جایزه اصلی و تندیس ششمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی شد. جایزه و تندیس مجموعه عکس ورزشی به جاوید نیکپور رسید. جایزه بخش تکعکس مستند به مریم آل مؤمن دهکردی اهدا شد. تندیس و جایزه مجموعه عکس مستند را حمید سبحانی دریافت کرد. در بخش مجموعههای بلند مدت (لانگترم) نیز زبیر موحد بهعنوان برگزیده اعلام شد. جایزه و تندیس بخش مجموعه عکس خبری نیز به مجموعه علی خارا از افغانستان تعلق گرفت.
درخواست نرگس آبیار برای دریافت پروانه سینمایی «سووشون»
در حالیکه خبرهای منتشر شده از پروژه جدید نرگس آبیار با نام «سووشون» از ساخت نخستین سریال او برای پخش از شبکه نمایش خانگی حکایت داشت، به نظر میرسد این فیلمساز قصد دارد ابتدا «فیلم سینمایی» «سووشون» را روی پرده سینماها نمایش دهد. آن طور که ایسنا گزارش داده این کارگردان سینما سال ۱۳۹۹ برای ساخت «سووشون» براساس رمان معروف سیمین دانشور از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفت و پروژه خود را شروع کرد و در حالی که تقریباً به روزهای پایانی کار خود رسیده، هفته گذشته خبر رسید که اعضای شورای صدور مجوز تولید ساترا (سامانه تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر) با طرح سریال «سووشون» به نویسندگی و کارگردانی نرگس آبیار و تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی موافقت کردهاند. این در حالی است که به تازگی درخواست سازندگان این اثر برای دریافت پروانه ساخت در قالب «فیلم بلند داستانی سینمایی» در سایت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد ثبت شده است و به نظر میرسد آبیار و قاسمی قصد دارند ابتدا نسخه سینمایی «سو وشون» را اکران کنند.
نجات کتابفروشان رود «سن» توسط گردشگران
با بازگشت گردشگران به پایتخت فرانسه، فعالیت کتابفروشان مشهور اطراف رود «سن» نیز رونق گرفته است. به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، گردشگران به پاریس بازگشتهاند و حالا کتابفروشان مشهور رود «سن» دیگر نگران نیستند که همهگیری ویروس کرونا این کسب و کار را که قدمتش به قرن شانزدهم میلادی میرسد نابود کند. «رشید بونوار» یک ملوان سابق است که این روزها در قلب پاریس کتابهای دست دوم قدیمی را در قفسه چوبی کنار رود «سن»، به مردمی که برای بازدید از این رود آمدهاند میفروشد. حالا ۱۸ کتابفروش جدید دیگر در فضای ۳ کیلومتری اطراف رود «سن» مشغول فعالیت شدهاند و «بونوار» فقط یکی از آنها است. نقاط مخصوص قفسههای کتاب اطراف «رود سن» در قالب دورههای پنج ساله توسط شورای شهر پاریس به فروشندگان اختصاص داده میشوند. با اینکه کتابفروشها اجارهای پرداخت نمیکنند، اما آنها باید دستکم چهار روز در هفته فعالیت داشته باشند.
آغاز تصویربرداری فصل دوم سریال «مستوران»
تصویربرداری فصل دوم سریال «مستوران» به کارگردانی سید علی هاشمی و تهیه کنندگی عطا پناهی آغاز شد. لوکیشن اصلی این سریال در شهرک مستوران قرار دارد و گروه جدیدی از بازیگران به فصل دوم این سریال اضافه شدهاند. فصل دوم سریال مستوران که عاشقانهای برگرفته از قصهها و افسانههای کهن ایرانی است به قلم محمد حنیف به نگارش درآمده است. فصل اول سریال «مستوران» به کارگردانی مسعود آبپرور و سیدجمال سیدحاتمی تابستان امسال از شبکه یک سیما روی آنتن رفت و با استقبال مخاطبان مواجه شد. این مجموعه محصول سازمان هنری رسانهای اوج و «استودیو بادبان» مجری طرح این پروژه است. بازیگران این مجموعه تلویزیونی بزودی معرفی میشوند.
زبان فارسی و قاره سیاه در دهمین نشست زبانشناخت
دهمین نشست زبانشناخت با موضوع زبان فارسی و قاره سیاه، ساعت ۱۶ تا ۱۸ دوشنبه ۳۱مرداد به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با حضور حجتالاسلام والمسلمین سیدعبدالله حسینی شاعر، نویسنده و مدیر مرکز اسلامی آفریقایجنوبی در حوزه هنری برگزار میشود. به نقل از روابط عمومی دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، حجتالاسلام والمسلمین سید عبدالله حسینی را میتوان یکی از پرچمداران شعر حوزه در بعد از انقلاب دانست. جلساتی که او در حوزه هنری مشهد در دهه شصت پایهگذاری کرد نقش بسزایی در این بخش ازشعر معاصرمان ایفا کرده است. حسینی مجموعه شعرهای نافله باران، فصل فراق و ضریح آفتاب را منتشر کرده و مجموعه شعر سقراط معمم و کتاب سال سقوط اسرائیل ـ بررسی یک پیشبینی قرآنی- را نیز در دست انتشار دارد. این نشست همزمان با برگزاری در جلسه حضور به میزبانی حوزه هنری تهران، بهصورت زنده از صفحه اینستاگرام حلقه زبان فارسی به نشانی h.z.farsi نیز پخش میشود.
مراسم اختتامیه و آیین افتتاح نمایشگاه ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران، شامگاه جمعه ۲۸ مردادماه در سالن ایران فرهنگستان هنر برگزار شد و عکاس خبرگزاری مهر نشان این دوره را دریافت کرد. در ابتدای این مراسم مهدی قاسمی هنرمند عکاس که اجرای مراسم را برعهده داشت، با یادی از بابک برزویه عکاس فعال در حوزه سینما و مطبوعات، از حاضران درخواست کرد یک دقیقه ایستادند و فاتحهای قرائت کردند. محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان ایران از مشکلات و مسائل اصناف گفت و از مدیران بدسلیقه و کم سلیقه انتقاد کرد. ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که عضویت عکاسان مطبوعاتی در صندوق اعتباری هنر محقق شده است. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم بهعنوان سخنران پایانی مراسم، با اشاره به سختیهای کار عکاسان، عنوان کرد که عکاس بد اخلاق نداریم: «ما عکاس بداخلاق نداریم و این موضوع، سختی کار و صبر آنها را زیاد میکند و همین موضوع سبب میشود دقیق و نکته سنجانه عکاسی کنند.» در این دوره که دبیری آن را ابوالفضل نسایی برعهده داشت، مریم کامیاب عکاس خبرگزاری مهر نشان عکس سال را دریافت کرد. در بخش تک عکس ورزشی مریم کامیاب عکاس خبرگزاری مهر موفق به دریافت جایزه اصلی و تندیس ششمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی شد. جایزه و تندیس مجموعه عکس ورزشی به جاوید نیکپور رسید. جایزه بخش تکعکس مستند به مریم آل مؤمن دهکردی اهدا شد. تندیس و جایزه مجموعه عکس مستند را حمید سبحانی دریافت کرد. در بخش مجموعههای بلند مدت (لانگترم) نیز زبیر موحد بهعنوان برگزیده اعلام شد. جایزه و تندیس بخش مجموعه عکس خبری نیز به مجموعه علی خارا از افغانستان تعلق گرفت.
درخواست نرگس آبیار برای دریافت پروانه سینمایی «سووشون»
در حالیکه خبرهای منتشر شده از پروژه جدید نرگس آبیار با نام «سووشون» از ساخت نخستین سریال او برای پخش از شبکه نمایش خانگی حکایت داشت، به نظر میرسد این فیلمساز قصد دارد ابتدا «فیلم سینمایی» «سووشون» را روی پرده سینماها نمایش دهد. آن طور که ایسنا گزارش داده این کارگردان سینما سال ۱۳۹۹ برای ساخت «سووشون» براساس رمان معروف سیمین دانشور از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفت و پروژه خود را شروع کرد و در حالی که تقریباً به روزهای پایانی کار خود رسیده، هفته گذشته خبر رسید که اعضای شورای صدور مجوز تولید ساترا (سامانه تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر) با طرح سریال «سووشون» به نویسندگی و کارگردانی نرگس آبیار و تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی موافقت کردهاند. این در حالی است که به تازگی درخواست سازندگان این اثر برای دریافت پروانه ساخت در قالب «فیلم بلند داستانی سینمایی» در سایت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد ثبت شده است و به نظر میرسد آبیار و قاسمی قصد دارند ابتدا نسخه سینمایی «سو وشون» را اکران کنند.
نجات کتابفروشان رود «سن» توسط گردشگران
با بازگشت گردشگران به پایتخت فرانسه، فعالیت کتابفروشان مشهور اطراف رود «سن» نیز رونق گرفته است. به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، گردشگران به پاریس بازگشتهاند و حالا کتابفروشان مشهور رود «سن» دیگر نگران نیستند که همهگیری ویروس کرونا این کسب و کار را که قدمتش به قرن شانزدهم میلادی میرسد نابود کند. «رشید بونوار» یک ملوان سابق است که این روزها در قلب پاریس کتابهای دست دوم قدیمی را در قفسه چوبی کنار رود «سن»، به مردمی که برای بازدید از این رود آمدهاند میفروشد. حالا ۱۸ کتابفروش جدید دیگر در فضای ۳ کیلومتری اطراف رود «سن» مشغول فعالیت شدهاند و «بونوار» فقط یکی از آنها است. نقاط مخصوص قفسههای کتاب اطراف «رود سن» در قالب دورههای پنج ساله توسط شورای شهر پاریس به فروشندگان اختصاص داده میشوند. با اینکه کتابفروشها اجارهای پرداخت نمیکنند، اما آنها باید دستکم چهار روز در هفته فعالیت داشته باشند.
آغاز تصویربرداری فصل دوم سریال «مستوران»
تصویربرداری فصل دوم سریال «مستوران» به کارگردانی سید علی هاشمی و تهیه کنندگی عطا پناهی آغاز شد. لوکیشن اصلی این سریال در شهرک مستوران قرار دارد و گروه جدیدی از بازیگران به فصل دوم این سریال اضافه شدهاند. فصل دوم سریال مستوران که عاشقانهای برگرفته از قصهها و افسانههای کهن ایرانی است به قلم محمد حنیف به نگارش درآمده است. فصل اول سریال «مستوران» به کارگردانی مسعود آبپرور و سیدجمال سیدحاتمی تابستان امسال از شبکه یک سیما روی آنتن رفت و با استقبال مخاطبان مواجه شد. این مجموعه محصول سازمان هنری رسانهای اوج و «استودیو بادبان» مجری طرح این پروژه است. بازیگران این مجموعه تلویزیونی بزودی معرفی میشوند.
زبان فارسی و قاره سیاه در دهمین نشست زبانشناخت
دهمین نشست زبانشناخت با موضوع زبان فارسی و قاره سیاه، ساعت ۱۶ تا ۱۸ دوشنبه ۳۱مرداد به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با حضور حجتالاسلام والمسلمین سیدعبدالله حسینی شاعر، نویسنده و مدیر مرکز اسلامی آفریقایجنوبی در حوزه هنری برگزار میشود. به نقل از روابط عمومی دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، حجتالاسلام والمسلمین سید عبدالله حسینی را میتوان یکی از پرچمداران شعر حوزه در بعد از انقلاب دانست. جلساتی که او در حوزه هنری مشهد در دهه شصت پایهگذاری کرد نقش بسزایی در این بخش ازشعر معاصرمان ایفا کرده است. حسینی مجموعه شعرهای نافله باران، فصل فراق و ضریح آفتاب را منتشر کرده و مجموعه شعر سقراط معمم و کتاب سال سقوط اسرائیل ـ بررسی یک پیشبینی قرآنی- را نیز در دست انتشار دارد. این نشست همزمان با برگزاری در جلسه حضور به میزبانی حوزه هنری تهران، بهصورت زنده از صفحه اینستاگرام حلقه زبان فارسی به نشانی h.z.farsi نیز پخش میشود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
در سوگ ادیب و غزلسرای روشنضمیر
-
قصه خیرّانی که نگهبان امید هستند
-
مهدی بخشیمقدم: باید نگاه حرفهایتری به مستند داشت
-
مهدی شامحمدی: مخاطب «همسایههای خوب» خانوادهها هستند
-
امیر مهریزدان: امیدوارم از شعارزدگی به عملگرایی برسیم
-
میلیاردی شدن «شکوفههای گیلاس» و تعطیلی تئاتر در روز دوشنبه
-
اخبــــــــار
اخبارایران آنلاین