ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گزارش «ایران» درباره تبلیغات بیضابطه و بدون نظارت در فضای مجازی و تبعات آن
شبکه مجازی کاروانسرای تبلیغاتی نیست
حمیده امینی فرد
خبرنگار
فضای مجازی حالا برای اغلب ما به یک فضای تجاری تبدیل شده است. حتی در جدیترین فضاهای خبری هم رد پای تبلیغات نامربوط دیده میشود. اما اوج این هنرنمایی را باید در شبکههای اجتماعی پررنگ و لعاب تصویری دید. فضایی که البته با همراهی افراد مشهور و معروف و تأثیرگذار به میدان رقابت کالاها و خدماتی تبدیل شده که هرکس تلاش میکند با جذب مخاطب بیشتر، درآمد هنگفتتری را به جیب بزند. بلاگرها و اینفلوئنسرها با تعداد فالوورهایشان در این میدان پیشتازی میکنند و البته سلبریتیها هم با خلق اتفاقاتی که برای خیلیهایمان عجیب و غریب بهنظر میرسد، گاهی از این معروفترینهای فضای مجازی هم جلو میزنند! تبلیغ در فضای مجازی البته در تمام دنیا و بویژه از سوی هنرپیشهها و مدلهای معروف انجام می گیرد، اما اینکه مسئولیت این تبلیغات را چه کسی بر عهده میگیرد و البته با چه وجدانی کالایی که هیچ پشتوانه اصولی و قانونی ندارد، تبلیغ میشود، سؤالی است که باید به آن پاسخ جدی داده شود. تبلیغاتی که معمولاً با همراهی سلبریتیها شروع میشود و مثلاً خانم هنرپیشه که برای اولین بار از امکانات لوکس یک سالن زیبایی استفاده کرده، مخاطبان را تشویق به آمدن میکند. او علاوه بر استفاده رایگان از پکیجهای درمانی و پوستی، برای یک تبلیغ یک دقیقهای چند میلیون تومان به جیب میزند و زمانی که مخاطب ترغیب به استفاده از این سالن میشود، میبیند که نرخها چند برابر و البته خدماتی که ارائه میشود، کاملاً غیر بهداشتی است! درآن سوی ماجرا البته پیجهایی که فالوورهای بیشتری دارند هم به هر روش فریبندهای متوسل میشوند تا مخاطبان را تشویق به خرید کنند. خانم عزتی میگوید آخرین بار که از یک فروشگاه اینترنتی عسل سفارش داده، دچار حساسیت شدید شده و بعد هم که مشکلش برطرف شده، دستش برای شکایت به جایی بند نبوده است. چون تبلیغ استوری حذف شده و پیج تبلیغکننده هم هیچ مسئولیتی نپذیرفته است! یا خانم نوری که یک ظرف شکسته را تحویل گرفته و بازهم کسی زیر باراین خسارت نرفته است. جالب اینکه پیجهای تبلیغاتی گاهی بهصورت هماهنگ دست به یک تبلیغ عمومی میزنند تا اعتماد مخاطب را بیشتر جلب کنند. نمونه این تبلیغات البته برای رستورانها و مواد غذایی بیشتر به چشم میخورد. اما آیا برای این تبلیغات هزینهای پرداخت میشود تا اگر مشکلی بهوجود آمد مسئولیت متخلف مشخص باشد؟ یا نه یک سود دوطرفه خالص است که در نهایت مشتری را مغبون میکند!؟
تأثیرتبلیغات کاذب بر سبک زندگی مردم
شهلا کاظمیپور، جامعهشناس با انتقاد از فضای رها شده تبلیغات در فضای مجازی به «ایران» میگوید: «شاید برخی سلبریتیها در انتشار این نوع تبلیغات نقش جدی داشته باشند، اما نمیتوانیم بگوییم فقط مربوط به سلبریتیهاست. هم اکنون در همه کانالهای تلویزیونی، شبکههای اجتماعی و فضای مجازی رد تبلیغات بیضابطه و بینظارت را میبینیم. خب بعد از کرونا این استدلال بهوجود آمد که درفضای مجازی نقش تبلیغات برای جذب مخاطب بیشتر شود. اما این وضعیت گاهی به شکل بیمارگونه دیده میشود و از حالت سالم و طبیعی خود خارج شده و ما میبینیم افراد چه بسا مشهور برای کسب درآمد به چه راههایی که متوسل نمیشوند! و البته مسأله اینجاست که اغلب این تبلیغات کاذب است. مطمئناً مخاطبان هم بعد از مدتی متوجه این فریب عمومی با هدف کسب درآمد میشوند، اما به هرحال این تبلیغات اثر منفی خودش را بر جامعه میگذارد و نمیتوان منکر آن شد.»
وی با تأکید براینکه باید ذهن مخاطبان بویژه جوانترها را برای پذیرش[یا عدم پذیرش] تبلیغات به شکل مثبت آماده کرد و این نیاز به مهارتآموزی دارد، میگوید: «ما باید دانش عمومی جامعه را افزایش دهیم تا براحتی فریب تبلیغات کاذب را نخورند، حتی اگر افراد مشهوری به معرفی کالا یا خدمات بپردازند، باید مخاطب قدرت تشخیص بالایی برای انتخاب داشته باشد. شخصاً البته عنوان سلبریتی را قبول ندارم، چون معتقدم، میزان تولیدات فیلم و سریالها بویژه در شبکههای خانگی به قدری زیاد شده است که ما با هنرپیشههای یکبار مصرف روبهرو هستیم که در واقع شغل اصلیشان همین تبلیغات در فضای مجازی است. در جامعه ما متأسفانه جایگزین خوبی برای سرگم کردن مردم وجود ندارد و بویژه جوان ترها فرصت بیشتری را در فضای مجازی میگذرانند که بعد از کرونا با کاهش سطح ارتباطات اجتماعی، این زمان بیشتر هم شده است و مخاطب در مواجهه با این حجم زیاد از تبلیغات در نهایت دست به انتخاب میزند که مطمئناً بعد از اتمام این وضعیت و از سر گرفتن دوباره ارتباطات حضوری و اجتماعی، کمتر خواهد شد.» او تأکید میکند: «حالت بیمارگونه تبلیغات، قدرت تفکر را از مخاطب میگیرد و مثلاً فردی که در مواجهه با خرید انواع و اقسام داروها و لوازم بهداشتی است از خود نمیپرسد، چرا کالایی که اینقدر تبلیغ میشود، در داروخانهها و فروشگاههای معتبر وجود ندارد؟! به هرحال چنین کالایی باید مهر استاندارد و تأییدیه وزارت بهداشت داشته باشد! فضای تبلیغات درفضای مجازی اتفاقاً شفاف است، اما این نظارت بر تولید محتوا بویژه درباره کالاهای حساس است که باید بهطور مشخص انجام شود! چون ضرر زیادی از نظر مادی و روانی به جامعه تحمیل میکند.»
بهدنبال سالمسازی فضای تبلیغات مجازی هستیم
علی قهرشی، معاون نظارت دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصویب و ابلاغ دستورالعمل ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی به «ایران» میگوید: «در هفتههای اخیر، با گروهبندی تبلیغات در فضای مجازی، دستورالعمل و مقررات تبلیغاتی کشور برای گروههای مرجع ارسال شده است. تلاش میکنیم با راهاندازی سامانه رصد، ضمن بررسی و پایش تبلیغات در فضای مجازی، به سالمسازی فضای تبلیغاتی کشورهم کمک کنیم. البته نشانهای تجاری، کانونهای تبلیغاتی و چهرههای تأثیرگذار در این حوزه، همراهی خوبی با دفتر تبلیغات داشتهاند و امیدواریم با تداوم همراهیها، فعالیت تبلیغاتی در این فضا بهتر شود.» او درباره جزئیات این دستورالعمل میگوید: «براساس این دستورالعمل، کانونها و انتشاردهندگان تبلیغات با ایجاد دسترسی رصد و پایش برای دفترتبلیغات، موظف به ایجاد سازوکار نظارتی برای پذیرش و انتشار آگهی هستند. البته دفتر تبلیغات و مرکز هم باید این سازوکار را برای نظارت بر آگهیها ایجاد کند. درصورتی که انتشارآگهی با اخطار دفتر تبلیغات مبنی بر وقوع تخلف روبهرو شد، باید نسبت به اصلاح یا توقف آن سریعاً اقدام کند. اما اگر تخلف ادامه یافت، تعلیق فعالیت انتشاردهنده تعلیق و گزارش تخلف هم به سایر نهادهای ذیربط ارجاع میشود.» وی با بیان اینکه رسیدگی به تخلف کانون، براساس آییننامه و مصوبات کمیته مرکزی انجام میشود، ادامه میدهد: «در مواردی که از طریق انتشار آگهی، جرم عمومی صورت بگیرد، علاوه بر اعمال مجازاتهای مقرر، پرونده متخلف یا متخلفان برای رسیدگی، به محاکم قضایی ارجاع میشود.»
قهرشی با تأکید بر اینکه این دستورالعمل از زمان تصویب یعنی آبان ماه امسال لازمالاجراست، میگوید: «البته با توجه به تحولات پرشتاب فضای مجازی، میتواند بنا به تشخیص کمیته مرکزی، بازنگری و به روزرسانی شود.»
اما سؤال اینجاست محتوای آگهیها چگونه باید باشد؟ «همه آگهیهای مندرج در رسانهها، تابع ماده 12 آییننامه وقانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیبرسان به سلامت در رسانههای ارتباط جمعی داخلی، بینالمللی و فضای مجازی، مصوب سال 97 مجلس و دیگر قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور است و رعایت این قوانین در انتشار آنها الزامی است، براین اساس مسئولیت محتوای گزارش آگهی بر عهده صاحب آگهی و انتشار آن برعهده انتشاردهنده است و آگهی بودن محتوا باید بهطور شفاف برای مخاطب مشخص شود.»
وی با تأکید بر اینکه افراد تأثیرگذار (افرادی که دنبالکنندگان قابل توجهی دارند، ، مثل چهرههای سیاسی، اجتماعی، ورزشی و اقتصادی...) برای هر نوع تبلیغ (مستقیم یا غیر مستقیم) باید بهطور شفاف، تبلیغاتی بودن محتوا را به مخاطب اطلاع دهند، میگوید: «صاحبان آگهی برای انتشار هر نوع آگهی در فضای مجازی باید از طریق کانون عمل کنند. ضمن اینکه انتشاردهنده باید در هنگام پذیرش آگهی، پس از احراز مشخصات کامل صاحب آگهی، مستندات فعالیت، مشخصات فردی و اطلاعات تماس را دریافت و به مدت 6ماه، نگهداری کند. همچنین باید اطلاعات کامل و مستند مربوط به صاحب آگهی درباره مشاغلی که از نظر نوع فعالیت به دریافت پروانه فعالیت یا پروانه کسب نیاز ندارند، مثل مشاغل خانگی هم دریافت شود.»
به گفته وی، رسانههای برخط، رسانههای کاربر محور، صفحات و کانالها و افراد تأثیرگذار و موتورهای جستوجو برا ی پذیرش و انتشار آگهی باید از طریق کانون اقدام کنند.
خبرنگار
فضای مجازی حالا برای اغلب ما به یک فضای تجاری تبدیل شده است. حتی در جدیترین فضاهای خبری هم رد پای تبلیغات نامربوط دیده میشود. اما اوج این هنرنمایی را باید در شبکههای اجتماعی پررنگ و لعاب تصویری دید. فضایی که البته با همراهی افراد مشهور و معروف و تأثیرگذار به میدان رقابت کالاها و خدماتی تبدیل شده که هرکس تلاش میکند با جذب مخاطب بیشتر، درآمد هنگفتتری را به جیب بزند. بلاگرها و اینفلوئنسرها با تعداد فالوورهایشان در این میدان پیشتازی میکنند و البته سلبریتیها هم با خلق اتفاقاتی که برای خیلیهایمان عجیب و غریب بهنظر میرسد، گاهی از این معروفترینهای فضای مجازی هم جلو میزنند! تبلیغ در فضای مجازی البته در تمام دنیا و بویژه از سوی هنرپیشهها و مدلهای معروف انجام می گیرد، اما اینکه مسئولیت این تبلیغات را چه کسی بر عهده میگیرد و البته با چه وجدانی کالایی که هیچ پشتوانه اصولی و قانونی ندارد، تبلیغ میشود، سؤالی است که باید به آن پاسخ جدی داده شود. تبلیغاتی که معمولاً با همراهی سلبریتیها شروع میشود و مثلاً خانم هنرپیشه که برای اولین بار از امکانات لوکس یک سالن زیبایی استفاده کرده، مخاطبان را تشویق به آمدن میکند. او علاوه بر استفاده رایگان از پکیجهای درمانی و پوستی، برای یک تبلیغ یک دقیقهای چند میلیون تومان به جیب میزند و زمانی که مخاطب ترغیب به استفاده از این سالن میشود، میبیند که نرخها چند برابر و البته خدماتی که ارائه میشود، کاملاً غیر بهداشتی است! درآن سوی ماجرا البته پیجهایی که فالوورهای بیشتری دارند هم به هر روش فریبندهای متوسل میشوند تا مخاطبان را تشویق به خرید کنند. خانم عزتی میگوید آخرین بار که از یک فروشگاه اینترنتی عسل سفارش داده، دچار حساسیت شدید شده و بعد هم که مشکلش برطرف شده، دستش برای شکایت به جایی بند نبوده است. چون تبلیغ استوری حذف شده و پیج تبلیغکننده هم هیچ مسئولیتی نپذیرفته است! یا خانم نوری که یک ظرف شکسته را تحویل گرفته و بازهم کسی زیر باراین خسارت نرفته است. جالب اینکه پیجهای تبلیغاتی گاهی بهصورت هماهنگ دست به یک تبلیغ عمومی میزنند تا اعتماد مخاطب را بیشتر جلب کنند. نمونه این تبلیغات البته برای رستورانها و مواد غذایی بیشتر به چشم میخورد. اما آیا برای این تبلیغات هزینهای پرداخت میشود تا اگر مشکلی بهوجود آمد مسئولیت متخلف مشخص باشد؟ یا نه یک سود دوطرفه خالص است که در نهایت مشتری را مغبون میکند!؟
تأثیرتبلیغات کاذب بر سبک زندگی مردم
شهلا کاظمیپور، جامعهشناس با انتقاد از فضای رها شده تبلیغات در فضای مجازی به «ایران» میگوید: «شاید برخی سلبریتیها در انتشار این نوع تبلیغات نقش جدی داشته باشند، اما نمیتوانیم بگوییم فقط مربوط به سلبریتیهاست. هم اکنون در همه کانالهای تلویزیونی، شبکههای اجتماعی و فضای مجازی رد تبلیغات بیضابطه و بینظارت را میبینیم. خب بعد از کرونا این استدلال بهوجود آمد که درفضای مجازی نقش تبلیغات برای جذب مخاطب بیشتر شود. اما این وضعیت گاهی به شکل بیمارگونه دیده میشود و از حالت سالم و طبیعی خود خارج شده و ما میبینیم افراد چه بسا مشهور برای کسب درآمد به چه راههایی که متوسل نمیشوند! و البته مسأله اینجاست که اغلب این تبلیغات کاذب است. مطمئناً مخاطبان هم بعد از مدتی متوجه این فریب عمومی با هدف کسب درآمد میشوند، اما به هرحال این تبلیغات اثر منفی خودش را بر جامعه میگذارد و نمیتوان منکر آن شد.»
وی با تأکید براینکه باید ذهن مخاطبان بویژه جوانترها را برای پذیرش[یا عدم پذیرش] تبلیغات به شکل مثبت آماده کرد و این نیاز به مهارتآموزی دارد، میگوید: «ما باید دانش عمومی جامعه را افزایش دهیم تا براحتی فریب تبلیغات کاذب را نخورند، حتی اگر افراد مشهوری به معرفی کالا یا خدمات بپردازند، باید مخاطب قدرت تشخیص بالایی برای انتخاب داشته باشد. شخصاً البته عنوان سلبریتی را قبول ندارم، چون معتقدم، میزان تولیدات فیلم و سریالها بویژه در شبکههای خانگی به قدری زیاد شده است که ما با هنرپیشههای یکبار مصرف روبهرو هستیم که در واقع شغل اصلیشان همین تبلیغات در فضای مجازی است. در جامعه ما متأسفانه جایگزین خوبی برای سرگم کردن مردم وجود ندارد و بویژه جوان ترها فرصت بیشتری را در فضای مجازی میگذرانند که بعد از کرونا با کاهش سطح ارتباطات اجتماعی، این زمان بیشتر هم شده است و مخاطب در مواجهه با این حجم زیاد از تبلیغات در نهایت دست به انتخاب میزند که مطمئناً بعد از اتمام این وضعیت و از سر گرفتن دوباره ارتباطات حضوری و اجتماعی، کمتر خواهد شد.» او تأکید میکند: «حالت بیمارگونه تبلیغات، قدرت تفکر را از مخاطب میگیرد و مثلاً فردی که در مواجهه با خرید انواع و اقسام داروها و لوازم بهداشتی است از خود نمیپرسد، چرا کالایی که اینقدر تبلیغ میشود، در داروخانهها و فروشگاههای معتبر وجود ندارد؟! به هرحال چنین کالایی باید مهر استاندارد و تأییدیه وزارت بهداشت داشته باشد! فضای تبلیغات درفضای مجازی اتفاقاً شفاف است، اما این نظارت بر تولید محتوا بویژه درباره کالاهای حساس است که باید بهطور مشخص انجام شود! چون ضرر زیادی از نظر مادی و روانی به جامعه تحمیل میکند.»
بهدنبال سالمسازی فضای تبلیغات مجازی هستیم
علی قهرشی، معاون نظارت دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصویب و ابلاغ دستورالعمل ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی به «ایران» میگوید: «در هفتههای اخیر، با گروهبندی تبلیغات در فضای مجازی، دستورالعمل و مقررات تبلیغاتی کشور برای گروههای مرجع ارسال شده است. تلاش میکنیم با راهاندازی سامانه رصد، ضمن بررسی و پایش تبلیغات در فضای مجازی، به سالمسازی فضای تبلیغاتی کشورهم کمک کنیم. البته نشانهای تجاری، کانونهای تبلیغاتی و چهرههای تأثیرگذار در این حوزه، همراهی خوبی با دفتر تبلیغات داشتهاند و امیدواریم با تداوم همراهیها، فعالیت تبلیغاتی در این فضا بهتر شود.» او درباره جزئیات این دستورالعمل میگوید: «براساس این دستورالعمل، کانونها و انتشاردهندگان تبلیغات با ایجاد دسترسی رصد و پایش برای دفترتبلیغات، موظف به ایجاد سازوکار نظارتی برای پذیرش و انتشار آگهی هستند. البته دفتر تبلیغات و مرکز هم باید این سازوکار را برای نظارت بر آگهیها ایجاد کند. درصورتی که انتشارآگهی با اخطار دفتر تبلیغات مبنی بر وقوع تخلف روبهرو شد، باید نسبت به اصلاح یا توقف آن سریعاً اقدام کند. اما اگر تخلف ادامه یافت، تعلیق فعالیت انتشاردهنده تعلیق و گزارش تخلف هم به سایر نهادهای ذیربط ارجاع میشود.» وی با بیان اینکه رسیدگی به تخلف کانون، براساس آییننامه و مصوبات کمیته مرکزی انجام میشود، ادامه میدهد: «در مواردی که از طریق انتشار آگهی، جرم عمومی صورت بگیرد، علاوه بر اعمال مجازاتهای مقرر، پرونده متخلف یا متخلفان برای رسیدگی، به محاکم قضایی ارجاع میشود.»
قهرشی با تأکید بر اینکه این دستورالعمل از زمان تصویب یعنی آبان ماه امسال لازمالاجراست، میگوید: «البته با توجه به تحولات پرشتاب فضای مجازی، میتواند بنا به تشخیص کمیته مرکزی، بازنگری و به روزرسانی شود.»
اما سؤال اینجاست محتوای آگهیها چگونه باید باشد؟ «همه آگهیهای مندرج در رسانهها، تابع ماده 12 آییننامه وقانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیبرسان به سلامت در رسانههای ارتباط جمعی داخلی، بینالمللی و فضای مجازی، مصوب سال 97 مجلس و دیگر قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور است و رعایت این قوانین در انتشار آنها الزامی است، براین اساس مسئولیت محتوای گزارش آگهی بر عهده صاحب آگهی و انتشار آن برعهده انتشاردهنده است و آگهی بودن محتوا باید بهطور شفاف برای مخاطب مشخص شود.»
وی با تأکید بر اینکه افراد تأثیرگذار (افرادی که دنبالکنندگان قابل توجهی دارند، ، مثل چهرههای سیاسی، اجتماعی، ورزشی و اقتصادی...) برای هر نوع تبلیغ (مستقیم یا غیر مستقیم) باید بهطور شفاف، تبلیغاتی بودن محتوا را به مخاطب اطلاع دهند، میگوید: «صاحبان آگهی برای انتشار هر نوع آگهی در فضای مجازی باید از طریق کانون عمل کنند. ضمن اینکه انتشاردهنده باید در هنگام پذیرش آگهی، پس از احراز مشخصات کامل صاحب آگهی، مستندات فعالیت، مشخصات فردی و اطلاعات تماس را دریافت و به مدت 6ماه، نگهداری کند. همچنین باید اطلاعات کامل و مستند مربوط به صاحب آگهی درباره مشاغلی که از نظر نوع فعالیت به دریافت پروانه فعالیت یا پروانه کسب نیاز ندارند، مثل مشاغل خانگی هم دریافت شود.»
به گفته وی، رسانههای برخط، رسانههای کاربر محور، صفحات و کانالها و افراد تأثیرگذار و موتورهای جستوجو برا ی پذیرش و انتشار آگهی باید از طریق کانون اقدام کنند.
رئیس جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:
همه باید مراقبت کنیم تا وارد موج چهارم کرونا نشویم
آژیر خطر موج چهارم کرونا در کشور با قرمز شدن 9 شهر در استان خوزستان به صدا درآمد. در برخی استانها خیز بیماری شروع شده و از تعداد شهرهای آبی در کشور کاسته و به تعداد شهرهای زرد و نارنجی افزوده شده است. مطابق اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا؛ هم اینک در مجموع 9 شهر قرمز، 39 شهر نارنجی، 228 شهر زرد و 172 شهر آبی در کشور وجود دارد، با این حال و بهرغم پایین بودن میزان فوتیها و دو رقمی شدن عدد مرگ و میر ناشی از کووید 19 میزان مراجعات سرپایی بویژه در دو استان خوزستان و آذربایجان غربی افزایش قابل توجهی داشته است بهطوری که معاونان وزارت بهداشت از احتمال اوجگیری بیماری در جامعه و جهشهای ویروس ابراز نگرانی میکنند و هشدار میدهند؛ کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی کرونا به میزان 74 درصد میتواند موجب شعلهور شدن بیماری کووید19 شود. در همین ارتباط رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا تغییر وضعیت برخی شهرهای کشور از نارنجی به قرمز طی هفته اخیر را اعلام خطر عنوان کرد و معنی این وضعیت را حرکت به سمت موج چهارم کرونا خواند و از مردم خواست برای داشتن تعطیلات نوروزی خوب همه باید برای جلوگیری از خیز چهارم در ماه پایانی سال دست به دست هم دهیم. همچنین وزیر بهداشت نیز در جمع رؤسای علوم پزشکی اعلام کرد: ویروس جهش یافته در کشور چرخیده است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، حسن روحانی دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مراقبت نسبت به ورودیها از خارج بویژه از کشورهایی که با ویروس جهشیافته مواجهند، باید با دقت بیشتری انجام گیرد و مراحل تست و قرنطینه مسافران در چارچوب پروتکلهای ابلاغی، با حساسیت رعایت شود. رئیس جمهوری همچنین شناسایی زودهنگام مبتلایان به ویروس جهشیافته را ضروری خواند و گفت که باید همه برای جلوگیری از خیز چهارم بیماری، دست به دست هم دهیم و اجازه ندهیم خیز احتمالی این بیماری به سلامتی و معیشت مردم با توجه به نزدیک شدن به ایام سال نو، آسیب بزند.روحانی با اشاره به تلاشهای انجام شده در جهان برای ساخت داروی مناسب برای درمان این بیماری، گفت: بهرغم قیمتهای گزاف برای برخی داروهایی که گفته شده در درمان این بیماری مؤثر هستند، هنوز هیچ داروی قطعی و اثرگذار برای درمان این بیماری معرفی نشده است. روحانی با اشاره به آغاز واکسیناسیون علیه کرونا در ایران از روز 21 بهمن ماه تأکید کرد: واکسیناسیون در کشور به ترتیب اولویتی که در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسیده، اجرا و عمل خواهد شد. رئیس جمهوری در عین حال راه اصلی مقابله با کرونا تا رسیدن به درمان قطعی این بیماری را همچنان رعایت کامل دستورالعملهای بهداشتی، عنوان کرد و افزود: بهرغم انجام واکسیناسیون، رعایت پروتکلهای بهداشتی و پرهیز از تجمعهای غیرضروری و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی همچنان یک ضرورت است و باید مراقب باشیم سبک جدید زندگی که در پیش گرفتهایم، دوباره به حالت قبل بازنگردد. روحانی تغییر وضعیت برخی شهرهای کشور از نارنجی به قرمز طی هفته اخیر را اعلام خطر برای همه دانست و گفت: معنی این وضعیت حرکت به سمت موج چهارم کرونا است و به همین خاطر برای اینکه عید خوبی داشته باشیم، همه ما باید برای جلوگیری از خیز چهارم در ماه پایانی سال دست به دست هم دهیم. رئیس جمهوری در پایان با اشاره به برگزاری جشنها و مراسم شادی در اعیاد و مناسبتهای پیشرو، گفت: همه باید مراقبت کنیم که خدای ناکرده مجالس جشن و شادی به مجالس عزا تبدیل نشود.
وزیر بهداشت: ویروس جهش یافته در کشور چرخیده است
وزیر بهداشت هم با اشاره به موارد ویروس جهش یافته کرونا، خطاب به رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی، گفت: روزهای سختی دارد برایمان آغاز میشود و باید خودتان را برای مبارزه با چموشترین ویروس موتاسیون یافتهای که متأسفانه دارد مملکت را گرفتار میکند، آماده کنید.به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در اجلاس رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی گفت: در شرایطی که جهان دچار مشکلات زیادی در زمینه ویروس کرونا بود، توانستیم به مرگهای زیر ۶۰ نفر برسیم. امروز عزیزان را جمع کردم تا بگویم شاید یکی از سختترین ایام مدیریتی ما در زمینه کووید۱۹ شروع شد.
نمکی ادامه داد: تمام تلاش ما در مکاتباتی که با شما داشتم، این بود که مرزها را بیشتر بپاییم، به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی در همه استانها دقت داشته باشید و حتی اعلام کردم که موارد غیرقانونی که جنس برای محلهای فروش میآورند، حتماً تست کنید. پریروز خبری دریافت کردم و هفته قبل هم خبری مبنی بر مرگ یک خانم ۷۱ ساله در خیابان وحدت اسلامی را دریافت کردم که هیچ مسافرتی به هیچ جا نداشت و اتفاقی که در آبیک و بیمارستان هشتگرد افتاد، اثبات کرد که ویروس موتاسیون یافته تقریباً در کشور چرخیده و ما باید همه جا فکر کنیم که زیر پوست هر شهری هر روستایی و هر خانوادهای ممکن است این ویروس پیدا شود و این یکی از زنگ خطرهای جدی در مدیریت کرونا است که آغاز شده است. وی افزود: به هر حال این ویروس جدید، ویروسی مهاجم، سرکش و با قابلیت سرایت و بیماریزایی بالا و همچنین مرگ و میر به مراتب بالاتر از ویروسهای قبلی است و باید فکر کنید که این ویروس همه جا چرخیده است. وی افزود: روزی گفتم که ویروسها پاسپورت نمیخواهند. همان طور که ویروس ووهان توانست قطب جنوب را تسخیر کند، ویروس موتاسیون یافته انگلیسی و آفریقایی هم میتواند در دورترین نقاط این سرزمین خودش را نشان دهد. بر این اساس اولین گامی که باید برداریم، تستهای بیشتر است. باید مرتب مقدار تستها را افزایش دهیم و در کنار تستهای رپید، حتماً PCR را به صحنه آوریم. حتماً اگر بیمار علامت داری دیدید و هر دو تست رپید و PCR برایش منفی بود، باز هم او را رها نکنید و حتماً مجدداً بیمار را تست کنید و حتماً نمونههایی را برای NGS برای سه مرکزی که قبلاً اعلام کرده بودیم، یعنی دانشکده بهداشت، انستیتو پاستور و معاونت تحقیقات و فناوری بفرستید و ارائه کنید تا بتوانیم اولین اثرات موتاسیون را بررسی کنیم. وی تأکید کرد: موتاسیون و جهش هم مختص ویروس آفریقایی و انگلیسی نیست و ممکن است در درون مرزهای خودمان هم با گستره جغرافیایی و ژنتیکی که داریم، به موتاسیونهای جدیدی برسیم و یا از کشورهای دیگر موتاسیونهای دیگری پا به مملکتمان بگذارند. وی ادامه داد: مرزها را بشدت مراقبت کنید. برای مطبهای خصوصی نیز معاونتهای درمان و بهداشت برنامه گذاشتند و حتماً باید بتوانیم اطلاعات این مطبها را به عنوان اولین جایگاهی که بیماران مراجعه میکنند ثبت و بیماران را رصد کنیم. وزیر بهداشت گفت: همچنین محدودیت مسافرتهارا ادامه دهیم. از کوچکترین قصوری نگذرید و اگر هم در استان حریف نیستید، به من اعلام کنید. حتماً روی بستن جاهایی که باید ببندید، بایستید و حتماً روی مرزهای استان خود و استان همجوارتان دقت کنید.
قرنطینهها را جدی بگیرید
نمکی افزود: قرنطینهها را جدی گرفته و اگر یک مورد مثبت موتاسیون یافته پیدا کردید، حتماً در قرنطینههایی که دکتر کولیوند (رئیس سازمان اورژانس و نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در طرح سلامت نوروزی 1400) آماده کرده، ببرید. با کمیتههای ما در ارتباط بوده و مراتب را مستمر گزارش کنید.
۹ شهر قرمز شدند
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در حاشیه پنجاه و هفتمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به خیز دوباره کووید۱۹ در برخی استانها هشدار داد و با بیان اینکه اکنون خوزستان بالاترین میزان شیوع بیماری را دارد، گفت: در مجموع اکنون ۹ شهر در وضعیت قرمز، ۳۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهر زرد و ۱۷۲ شهر در وضعیت آبی کرونا قرار دارند.دکتر علیرضا رئیسی گفت: کشور ما از جمله معدود کشورهایی در دنیا است که مسئولان بلندپایه آن و شخص رئیس جمهوری حداقل هفتهای دو روز به صورت حضوری موارد را پیگیری میکنند. وی با اشاره به وضعیت بیماری کووید ۱۹ در دنیا گفت: در دنیا با توجه به ویروسهای جهشیافته آفریقایی، انگلیسی و حتی ژاپنی موارد ابتلا و مرگومیر و تغییر الگوی رفتاری ویروس و میزان کشندگی و سرایت ویروس افزایش یافته است. وی افزود: در سطح کشور، ما همچنان روند نزولی فوت و مرگومیر داریم و مرگها هنوز دو رقمی و نزدیک ۵۰ تا ۶۰ مورد است؛ اما علیرغم آمار پایین فوتیها میدانیم که دو هفته پس از شیوع بیماری میزان بستریها افزایش مییابد و چهار هفته بعد میزان فوتی افزایش مییابد و برعکس.
خبر
شهردار تهران: تراکم نفروختیم
شهردار تهران گفت: تخلف ممکن است توسط مالکین در شهر صورت بگیرد اما پروانهای برخلاف طرح تفصیلی و بدون درج در سیستم صادر نمیشود، ضمن اینکه پروانه دستی هم صادر نمیکنیم. به گزارش ایسنا، پیروز حناچی دیروز در نشستی خبری گفت: از سال ۹۰ تا ۹۹، ۲ هزار و ۱۳ پرونده دارای افزایش طبقه در سیستم شهرداری ثبت شده است. ادعا میکنیم قولی که در حوزه شهرسازی به مردم داده بودیم، جامه عمل پوشاندیم. وی درباره عیسی شریفی[قائم مقام شهردار سابق تهران] گفت: او دستکم تا قبل از بازداشت در ۱۲سال قبل مسئولیت رسمی دیگری نداشت و نمیشد تصور کرد که موضوع مربوط به نهاد دیگری است. پرونده قضایی او به مسئولیت اصلی او ارتباط دارد و چون پرونده در نیروهای مسلح است ما اطلاعات لازم نداریم. اما ما هم جزو شاکیان آن پرونده هستیم.او در توضیح مسأله شکایت شهرداری از شریفی گفت: بر اساس اسناد و چرخش مالی منابع به آنجا که باید برمیگشت، برنگشته است. شهردار تهران درباره هوشمند شدن پایتخت، گفت: شهرداری تلاش ویژه برای بالابردن رنکینگ تهران کرده است؛ شرایط کرونا هم این را مهیا کرده است.حناچی با بیان اینکه بستر زیرساخت فضای دیجیتال و مجازی تهران خیلی قوی است، افزود: اطلاعات جغرافیایی (GIS) تهران یکی از اولینهاست و شهرداری تلاش کرده بسیاری از خدمات را در این بستر ارائه کند.به گفته او تهران من، سرویسهایی را در خود دارد که از این طریق به کاهش سفرهای درون شهری انجامیده است. رتبهبندی هوشمندی تهران سه رتبه ارتقا یافته است.وی گفت: ساختمانهای ناایمن در معرض خطر هستند و انتشار لیست آن دو وجه دارد؛ وجه مثبت آن این است که همه بدانند این ساختمانها در معرض خطر است و وجه منفی آن این است که برخی از در معرض خطر بودن این ساختمانها سوء استفاده کنند. لذا من موافق انتشار لیست ساختمانهای ناایمن در اینترنت و فضای مجازی نیستم. شهردار تهران درباره خرید بلیت مترو با کد ملی گفت: در ستاد کرونا اعلام کردند ۸۰ درصد کووید مثبتها در جامعه جابهجا میشوند و این حرکت باعث انتشار آلودگی میشود. گرفتن کد ملی در مترو نیز برای شناسایی اینها بود. او افزود: این سیستم در مورد افغانها و همسایگان مهاجر کارآیی ندارد. بنابراین بلیت فروشی تک سفره متوقف نیست و این افراد میتوانند از آن استفاده کنند. او همچنین با تأکید بر اینکه شهرداری تهران در انتخابات سال آینده به هیچ عنوان از کاندیدای خاصی طرفداری نمیکند، گفت: تأکید ما این است که شهرداری و اداره امور شهر را از مسائل سیاسی دور نگه داریم و بر این موضوع تأکید داریم. شهردار تهران همچنین با تأکید بر اینکه بنده هیچ برنامهای برای حضور در انتخابات سال آتی ندارم، گفت: اگرچه این موضوع در شهرداریهای سراسر کشور فینفسه به دلیل گستردگی کارشان انجام میشود اما بنده برای این موضوع برنامهای ندارم.
درگذشت پرستار باردار بیمارستان لقمان بر اثر کرونا
مهشید گودرز پرستار باردار بخش کرونای مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی لقمان دیروز بر اثر کرونا به شهادت رسید. بهگزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی در پیامی شهادت پرستار مدافع سلامت بیمارستان لقمان حکیم را تسلیت گفت. در متن پیام زالی آمده است: «شنیدن خبر شهادت مظلومانه پرستار سختکوش و فداکار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سرکار خانم مهشید گودرز قلب همه ما را دچار حزن و اندوه بیکران کرد. از دست دادن انسانهای پرتلاش، خبره و نوعدوستی همچون خانم گودرز که برای حفظ سلامت هموطنان، جان خود را در طبق اخلاص میگذارند داغ سنگینی است بر بدنه نظام سلامت کشور و بیشک نام و یاد این قهرمان حوزه سلامت، برای همیشه جاودانه خواهد ماند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
شبکه مجازی کاروانسرای تبلیغاتی نیست
-
همه باید مراقبت کنیم تا وارد موج چهارم کرونا نشویم
-
خبر
اخبارایران آنلاین