ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
حواشی سفر قالیباف به روسیه پایان ندارد
متهمسازی وزارت خارجه در روایتهای متناقض مجلسیها
حسین شریعتمداری پیش از این گفته بود که اساساً قراری برای دیدار پوتین و قالیباف نبوده است
گروه سیاسی/ در حالی که پیش از این نپذیرفتن پروتکلهای مقرر شده در روسیه از سوی رئیس مجلس کشورمان دلیل لغو دیدار پوتین و محمدباقر قالیباف اعلام شده بود، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس وزارت خارجه را متهم به کم کاری در این باره کرده است.
به گزارش ایسنا، محمدحسین فرهنگی در نشست خبری دیروز خود با بیان اینکه «شبهات و ابهاماتی درباره سفر رئیس مجلس مطرح بود که لازم است توضیحاتی داده شود»، گفت: دعوت برای انجام این سفر، از همان روزهای اول مجلس بود و زمانبندی و برنامهاش همانی بود که انجام شد و موضوعات مهمی مورد بحث قرار گرفت. به گفته فرهنگی، آنچه در این سفر جدید بود و قبلاً پیشبینی نشده بود، رساندن نامه مقام معظم رهبری بود؛ این نامه در شرایط خاصی ارسال شده؛ به لحاظ شرایطی که در ارتباط با برجام و ارتباط با شرق مسائل خاصی داریم و موضوعاتی که به مصالح و منافع ملی ما مربوط میشود.
نماینده تبریز در مجلس با بیان اینکه صلاح دانسته نشد که سفر با تأخیر انجام شود و بر اساس پروتکل دیپلماتیکی که از قبل بود سفر انجام شد، گفت: چون وزارت خارجه نتوانست هماهنگی مناسبی به عمل بیاورد، آنچه اتفاق افتاد، نامه به رئیس محترم دوما تحویل داده شد که با هماهنگی قبلی انجام شد.
فرهنگی ادامه داد: لذا اتفاق جدیدی بود و حواشی که در فضای مجازی و رسانههای مکتوب مطرح کردند ناصحیح بود و درست نبود.
پاسخ وزارت خارجه به ادعای کمکاری
ادعای کم کاری وزارت خارجه در حالی است که پیش از این توسط شخص وزیر امور خارجه و سخنگوی این وزارتخانه تکذیب شده بود. شامگاه 19 بهمن ماه، محمدجواد ظریف در گفتوگویی با خبرگزاری صدا و سیما در همین رابطه گفت که این وزارتخانه از سفر آقای قالیباف به مسکو اطلاع داشته و افزود: «البته هم پروتکلهای کرونایی و هم پروتکل ملاقات رؤسای مجالس، در واقع امکان ملاقات با آقای پوتین را فراهم نمیکرد و این را هم ما از ابتدا به دوستانمان در مجلس گفته بودیم. وزارت خارجه تلاشش را هم کرد، سفیر ما هم تلاشش را کرد.»
روز بعد هم سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت خارجه ادعای کمکاری این وزارتخانه را رد کرد و گفت: «در این سفر حداکثر همراهی و همکاری بین ظریف و قالیباف و مجلس و وزارت امور خارجه وجود داشت.»
او گفت که از ابتدا هم قرار نبوده است دیداری با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و آقای قالیباف انجام بگیرد و آقای قالیباف از این موضوع مطلع بوده است.
حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان هم پیش از این برخلاف ادعای سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که از همان ابتدا قراری بر دیدار قالیباف و پوتین نبوده؛ «موضوع سفر آقای قالیباف انتقال پیام نبود که ملاقات ایشان با پوتین ضروری باشد و مقایسه این سفر با سفر آقای دکتر ولایتی و ملاقات وی با پوتین متفاوت است و کسانی که این دو را باهم مقایسه میکنند، در اشتباهند.»
شریعتمداری البته روز بعد از این سخنان در روزنامه کیهان نیز نوشت: «آقای قالیباف رسماً از سوی رئیس پارلمان روسیه (دوما) به این کشور دعوت شده بود و انتقال پیام به سفر اضافه شده بود و از این روی مانند سفر آقای ولایتی، ملاقات با پوتین برای ابلاغ پیام در برنامه سفر ایشان دیده نشده بود.»
مدیرمسئول روزنامه کیهان در همین مطلب با انتقاد از «برخی اطرافیان آقای قالیباف»، تأکید کرد: «این دوستان که ظاهراً از روابط بینالملل و پروتکلهای تعریف شده آن شناخت کافی ندارند.»
شریعتمداری همچنین به این افراد توصیه کرد: «امید است اینگونه ناپختگیها تکرارپذیر نباشد و دوستان قبل از اظهار نظر در اینگونه موارد خود را از مشاوره با افراد کارشناس و مؤمن و مورد وثوق بینیاز ندانند.»
چگونگی بررسی لایحه بودجه در مجلس
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس هچنین درباره اصلاحات لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: ما از جزئیات اصلاحات انجام گرفته در سازمان برنامه و بودجه کل کشور اطلاعی نداریم و براساس اظهارنظرها، لایحه در دولت هنوز نهایی نشده است و این لایحه فردا (امروز) در جلسه هیأت دولت مورد بحث قرار میگیرد.
فرهنگی با بیان اینکه لایحه بودجه اصلاح شده به عنوان لایحه جدید وارد مجلس میشود، درباره نحوه رسیدگی به این لایحه توضیح داد: دو راهکار برای این مهم وجود دارد؛ نخست آن که براساس ماده (۱۸۴) آییننامه داخلی، برداشت هیأت رئیسه مشخص و بر اساس آن عمل شود و دوم آن که جمعی از همکاران طرحی دو فوریتی تدوین کردند که در صورت تصویب، ابهام ماده ۱۸۴ درباره شرایطی که کمیسیون تلفیق، لایحه بودجه را تأیید و صحن آن را رد کرده و اینکه باید نحوه رسیدگی به لایحه اصلاح شده از سوی دولت چگونه باشد، برطرف شود.
نماینده تبریز با بیان اینکه نمیتوان زمان طولانی ۴۵ روز را برای بررسی مجدد لایحه بودجه اعمال کرد، ادامه داد: دلایل رد لایحه بودجه را باید در صحبت مخالفان جستوجو کرد و مجلس موضع مشخص و منظمی مبنی بر دلایل رد لایحه بودجه ندارد، چرا که اساساً هر نمایندهای بر اساس دیدگاه خود عمل میکند. وی اضافه کرد: اگر با نظر هیأت رئیسه، کمیسیون تلفیق همان کمیسیون قبلی باشد طبیعتاً آنها دیدگاه خود را در گزارش قبلی داشتند و ممکن است تغییراتی در آن ایجاد کنند، در هر حال ما ناگزیر هستیم از اینکه برخی رسیدگیها را در کمیسیون تلفیق داشته باشیم.
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس همچنین گفت: رسیدگی به لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق را خواهیم داشت چه لایحه بودجه به کمیسیون ارجاع شود، چه درباره کلیات ابتدا در صحن تصمیمگیری شود، سپس به کمیسیون تلفیق ارجاع شود. وی با بیان اینکه توافقاتی با کمیسیونها به عمل میآید که اعضای کمیسیون تلفیق همان اعضای سابق باشند، افزود: کمیسیون تلفیق نظرات خود را درباره رسیدگی به جزئیات و کلیات لایحه بودجه مطرح میکند، اما به دلیل محدودیت باید زمان بررسی کوتاهتر شود. فرهنگی تصریح کرد: در صورت تصویب کلیات بودجه در صحن علنی، مجلس حتماً بررسی جزئیات را در سالجاری به اتمام میرساند اما در صورتی که کلیات به تصویب نرسد فرصت برای ارائه لایحه بودجه سوم نیست و چارهای جز بودجه چند دوازدهم باقی نمیماند.
طرح شفافیت دوباره در دستور کار قرار میگیرد
فرهنگی همچنین درباره طرح شفافیت آرا هم که کلیات آن در مجلس رد شد، گفت: اکثریت مجلس رأی موافق داد اما چون اصلاح آییننامه بود بر اساس آییننامه و قانون اساسی لازم بود دوسوم رأی داشته باشیم. سه نفر رأی کم داشتیم که علل مختلفی داشت و اشکالات را بنا شد رفع کنیم.
به گفته فرهنگی ماده ۱۳۰ آییننامه داخلی مجلس میگوید که اگر کلیات طرحی رأی نیاورد تا ۶ ماه قابل طرح نیست مگر آنکه ۵۰ نماینده طی نامهای درخواست بدهند و صحن رأی موافق دهد؛ نامه داده شده و سعی میشود این هفته در دستور کار قرار بگیرد و قطعاً مجلس موافقت خواهد کرد. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس افزود: یکی دو اصلاح جزئی را که مدنظر برخی نمایندگان بود هم اعمال کردیم، معتقدم که در مجلس به نتیجه خواهد رسید و رأی قاطع را خواهد داشت.
به گزارش ایسنا، محمدحسین فرهنگی در نشست خبری دیروز خود با بیان اینکه «شبهات و ابهاماتی درباره سفر رئیس مجلس مطرح بود که لازم است توضیحاتی داده شود»، گفت: دعوت برای انجام این سفر، از همان روزهای اول مجلس بود و زمانبندی و برنامهاش همانی بود که انجام شد و موضوعات مهمی مورد بحث قرار گرفت. به گفته فرهنگی، آنچه در این سفر جدید بود و قبلاً پیشبینی نشده بود، رساندن نامه مقام معظم رهبری بود؛ این نامه در شرایط خاصی ارسال شده؛ به لحاظ شرایطی که در ارتباط با برجام و ارتباط با شرق مسائل خاصی داریم و موضوعاتی که به مصالح و منافع ملی ما مربوط میشود.
نماینده تبریز در مجلس با بیان اینکه صلاح دانسته نشد که سفر با تأخیر انجام شود و بر اساس پروتکل دیپلماتیکی که از قبل بود سفر انجام شد، گفت: چون وزارت خارجه نتوانست هماهنگی مناسبی به عمل بیاورد، آنچه اتفاق افتاد، نامه به رئیس محترم دوما تحویل داده شد که با هماهنگی قبلی انجام شد.
فرهنگی ادامه داد: لذا اتفاق جدیدی بود و حواشی که در فضای مجازی و رسانههای مکتوب مطرح کردند ناصحیح بود و درست نبود.
پاسخ وزارت خارجه به ادعای کمکاری
ادعای کم کاری وزارت خارجه در حالی است که پیش از این توسط شخص وزیر امور خارجه و سخنگوی این وزارتخانه تکذیب شده بود. شامگاه 19 بهمن ماه، محمدجواد ظریف در گفتوگویی با خبرگزاری صدا و سیما در همین رابطه گفت که این وزارتخانه از سفر آقای قالیباف به مسکو اطلاع داشته و افزود: «البته هم پروتکلهای کرونایی و هم پروتکل ملاقات رؤسای مجالس، در واقع امکان ملاقات با آقای پوتین را فراهم نمیکرد و این را هم ما از ابتدا به دوستانمان در مجلس گفته بودیم. وزارت خارجه تلاشش را هم کرد، سفیر ما هم تلاشش را کرد.»
روز بعد هم سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت خارجه ادعای کمکاری این وزارتخانه را رد کرد و گفت: «در این سفر حداکثر همراهی و همکاری بین ظریف و قالیباف و مجلس و وزارت امور خارجه وجود داشت.»
او گفت که از ابتدا هم قرار نبوده است دیداری با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و آقای قالیباف انجام بگیرد و آقای قالیباف از این موضوع مطلع بوده است.
حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان هم پیش از این برخلاف ادعای سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که از همان ابتدا قراری بر دیدار قالیباف و پوتین نبوده؛ «موضوع سفر آقای قالیباف انتقال پیام نبود که ملاقات ایشان با پوتین ضروری باشد و مقایسه این سفر با سفر آقای دکتر ولایتی و ملاقات وی با پوتین متفاوت است و کسانی که این دو را باهم مقایسه میکنند، در اشتباهند.»
شریعتمداری البته روز بعد از این سخنان در روزنامه کیهان نیز نوشت: «آقای قالیباف رسماً از سوی رئیس پارلمان روسیه (دوما) به این کشور دعوت شده بود و انتقال پیام به سفر اضافه شده بود و از این روی مانند سفر آقای ولایتی، ملاقات با پوتین برای ابلاغ پیام در برنامه سفر ایشان دیده نشده بود.»
مدیرمسئول روزنامه کیهان در همین مطلب با انتقاد از «برخی اطرافیان آقای قالیباف»، تأکید کرد: «این دوستان که ظاهراً از روابط بینالملل و پروتکلهای تعریف شده آن شناخت کافی ندارند.»
شریعتمداری همچنین به این افراد توصیه کرد: «امید است اینگونه ناپختگیها تکرارپذیر نباشد و دوستان قبل از اظهار نظر در اینگونه موارد خود را از مشاوره با افراد کارشناس و مؤمن و مورد وثوق بینیاز ندانند.»
چگونگی بررسی لایحه بودجه در مجلس
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس هچنین درباره اصلاحات لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: ما از جزئیات اصلاحات انجام گرفته در سازمان برنامه و بودجه کل کشور اطلاعی نداریم و براساس اظهارنظرها، لایحه در دولت هنوز نهایی نشده است و این لایحه فردا (امروز) در جلسه هیأت دولت مورد بحث قرار میگیرد.
فرهنگی با بیان اینکه لایحه بودجه اصلاح شده به عنوان لایحه جدید وارد مجلس میشود، درباره نحوه رسیدگی به این لایحه توضیح داد: دو راهکار برای این مهم وجود دارد؛ نخست آن که براساس ماده (۱۸۴) آییننامه داخلی، برداشت هیأت رئیسه مشخص و بر اساس آن عمل شود و دوم آن که جمعی از همکاران طرحی دو فوریتی تدوین کردند که در صورت تصویب، ابهام ماده ۱۸۴ درباره شرایطی که کمیسیون تلفیق، لایحه بودجه را تأیید و صحن آن را رد کرده و اینکه باید نحوه رسیدگی به لایحه اصلاح شده از سوی دولت چگونه باشد، برطرف شود.
نماینده تبریز با بیان اینکه نمیتوان زمان طولانی ۴۵ روز را برای بررسی مجدد لایحه بودجه اعمال کرد، ادامه داد: دلایل رد لایحه بودجه را باید در صحبت مخالفان جستوجو کرد و مجلس موضع مشخص و منظمی مبنی بر دلایل رد لایحه بودجه ندارد، چرا که اساساً هر نمایندهای بر اساس دیدگاه خود عمل میکند. وی اضافه کرد: اگر با نظر هیأت رئیسه، کمیسیون تلفیق همان کمیسیون قبلی باشد طبیعتاً آنها دیدگاه خود را در گزارش قبلی داشتند و ممکن است تغییراتی در آن ایجاد کنند، در هر حال ما ناگزیر هستیم از اینکه برخی رسیدگیها را در کمیسیون تلفیق داشته باشیم.
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس همچنین گفت: رسیدگی به لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق را خواهیم داشت چه لایحه بودجه به کمیسیون ارجاع شود، چه درباره کلیات ابتدا در صحن تصمیمگیری شود، سپس به کمیسیون تلفیق ارجاع شود. وی با بیان اینکه توافقاتی با کمیسیونها به عمل میآید که اعضای کمیسیون تلفیق همان اعضای سابق باشند، افزود: کمیسیون تلفیق نظرات خود را درباره رسیدگی به جزئیات و کلیات لایحه بودجه مطرح میکند، اما به دلیل محدودیت باید زمان بررسی کوتاهتر شود. فرهنگی تصریح کرد: در صورت تصویب کلیات بودجه در صحن علنی، مجلس حتماً بررسی جزئیات را در سالجاری به اتمام میرساند اما در صورتی که کلیات به تصویب نرسد فرصت برای ارائه لایحه بودجه سوم نیست و چارهای جز بودجه چند دوازدهم باقی نمیماند.
طرح شفافیت دوباره در دستور کار قرار میگیرد
فرهنگی همچنین درباره طرح شفافیت آرا هم که کلیات آن در مجلس رد شد، گفت: اکثریت مجلس رأی موافق داد اما چون اصلاح آییننامه بود بر اساس آییننامه و قانون اساسی لازم بود دوسوم رأی داشته باشیم. سه نفر رأی کم داشتیم که علل مختلفی داشت و اشکالات را بنا شد رفع کنیم.
به گفته فرهنگی ماده ۱۳۰ آییننامه داخلی مجلس میگوید که اگر کلیات طرحی رأی نیاورد تا ۶ ماه قابل طرح نیست مگر آنکه ۵۰ نماینده طی نامهای درخواست بدهند و صحن رأی موافق دهد؛ نامه داده شده و سعی میشود این هفته در دستور کار قرار بگیرد و قطعاً مجلس موافقت خواهد کرد. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس افزود: یکی دو اصلاح جزئی را که مدنظر برخی نمایندگان بود هم اعمال کردیم، معتقدم که در مجلس به نتیجه خواهد رسید و رأی قاطع را خواهد داشت.
رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور:
فضای کشور در سال جدید انتخاباتیتر میشود
بر اساس یک نظرسنجی یک سوم سؤال شوندهها گفتهاند در انتخابات حتماً شرکت میکنند
گروه سیاسی/ «فاصله گرفتن از فضای سرد سیاسی». این وعدهای است که جمال عرف رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور در 4 ماه مانده تا انتخابات ۱۴۰۰ میدهد و حضور بیش از 50 درصدی مردم در آن را هم پیشبینی میکند.
عرف که با خبرگزاری مهر گفتوگو کرده است، پیشبینیاش از فضای انتخاباتی ۱۴۰۰ این است که پساز طی شدن ماههای پایانی سال ۱۳۹۹ فضای کشور انتخاباتیتر میشود و شرایط بهتری را تجربه خواهیم کرد. او معتقد است با تدابیری که اندیشیده شده است از فضای سرد سیاسیای که وزیر کشور با ابراز تأسف از آن خبر داده بود، فاصله خواهیم گرفت.
رئیس ستاد انتخابات کشور از ساخت اپلیکیشن شعبه یاب برای رأی دهندگان خبر داد و در خصوص افزایش ۱۰ درصدی شعب اخذ رأی در انتخابات ۱۴۰۰ هم گفت: تصمیمگرفتیم سرجمع به میزان
۱۰ درصد افزایش شعب داشته باشیم، بنابراین در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، قریب به ۷۰ هزار شعبه خواهیم داشت.
عرف در مورد پیشنهاداتی که حول محور انتخابات به وزارت کشور داده شده هم توضیح داد: برخی پیشنهادات از جمله افزایش روزهای انتخابات در قانون دیده نشده است که طبعاً آنها را کنار گذاشتیم. پیشنهاداتی در رابطه با برگزاری انتخابات بهصورت پستی داشتیم که چنین روشی را نمیتوانیم انجام دهیم و در قانون نیست یا پیشنهادی در مورد برگزاری اینترنتی انتخابات مطرح شد که در هیچ جای دنیا انتخابات را اینترنتی برگزار نمیکنند و اصلاً در آن فضا محرمانگی معنا ندارد. در نهایت به افزایش شعب و افزایش ساعات در روز رأیگیری رسیدیم. از آنجایی که در ۲۸ خرداد روز بلند است، تصمیم بر آن شد که اگر بتوانیم دو ساعت زودتر انتخابات را شروع کنیم و بهعنوان مثال به جای ۸ صبح، ساعت ۶ صبح انتخابات را کلید بزنیم تا هرکسی که علاقهمند است بتواند زودتر در انتخابات شرکت کند.
عرف در مورد ثبتنام مجازی کاندیداهای 4 انتخابات پیش رو هم گفت: ثبتنام این دوره انتخابات چه در ریاستجمهوری و چه در شوراهای شهر و روستا و دو میان دورهای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، بهشکل غیرحضوری خواهد بود و افراد در منزل یا محل کار و هر جایی که هستند وارد میشوند و اطلاعات خود را ثبت میکنند. در خود شعب هم، تمام پروتکلهای بهداشتی باید رعایت شود.
او در مورد نتایج نظرسنجیها در خصوص انتخابات سال آینده گفت: براساس بخشی از نظرسنجیها افرادی که قطعاً گفتند به انتخابات ورود میکنند یکسوم کسانی هستند که مورد سؤال قرار گرفتند. آرای نظرسنجیها متفاوت است و بعضی از نظرسنجیها بهصورت تلفنی گرفته میشود که یک اندازه اعتبار دارد و برخی با نمونهگیریهای دقیقتر نظرسنجی میکنند. به مرور که جلو میرویم، به نظر میآید که این عدد در حال افزایش است اما روند کندی دارد.
عرف با اشاره به اینکه هنوز فضای کشور انتخاباتی نشده است و امید داریم سال جدید فضا انتخاباتیتر و تکلیف گروهها و احزاب سیاسی روشن شود، گفت: البته این موضوع به این برمیگردد که گروهها و جریانات سیاسی هنوز در حال گفتوگو هستند و هنوز خیلی وارد فضای انتخاباتی نشدند. در سال جدید وقتی برنامه انتخاباتی گروهها و احزاب سیاسی و کاندیداهایی که قرار است معرفی کنند مشخص شود، منجر به شکلگیری گفتمانها میشود و پیرو آن، فضا اجتماعیتر شده و مقوله انتخابات وارد فضای عمومی جامعه خواهد شد.
او در ادامه گفت: ما در ۱۲ دوره انتخابات ریاستجمهوری، از مشارکت بین ۵۰ درصد تا ۸۵ درصد داشتهایم. یعنی کسی توقع ندارد ما بیش از ۸۵ درصد یا کمتر از ۵۰ درصد مشارکت داشته باشیم. تصور من این است که ما باید میانگین این درصدها را در نظر بگیریم.
عرف همچنین گفت که از ستاد ملی مقابله با کرونا تقاضا کردیم عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات، در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند و اگر این اتفاق صورت گیرد ایمنی خیلی افزایش پیدا میکند و ایمنی حداقل ۹۰ درصد میشود، البته در صورتی که دو دوز زده شده باشد. اگر واکسن به مقدار کافی وارد کشور شود، امیدوار هستیم که عوامل انتخابات واکسن بزنند. اگر به مقدار کافی نیاید باید حداقل سراغ تستها برویم.
اعتماد ملی فرد دیگری را بهعنوان دبیر کل معرفی کند
عرف در ادامه در خصوص رد صلاحیت مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی هم توضیح داد: یکی از مراحلی که در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مورد بحث قرار میگیرد، این است که اعضای شورای مرکزی براساس قانون ۱۰ احزاب نباید محکومیت داشته باشند. وقتی پرونده اعتماد ملی مطرح شد، دیدیم که این مسأله [محکومیت] برای چند نفر از اعضای شورای مرکزی وجود دارد، بنابراین باید قانون را رعایت میکردیم. البته این مسأله تنها برای این حزب نیست، بلکه برای سایر احزاب هم اتفاق میافتد. او تأکید کرد: کاری که اعتماد ملی یا امثال این حزب باید بکنند، این است که افراد دیگری را بهعنوان دبیرکل به ما معرفی کنند. این اتفاق پیچیدهای نیست.
عرف که با خبرگزاری مهر گفتوگو کرده است، پیشبینیاش از فضای انتخاباتی ۱۴۰۰ این است که پساز طی شدن ماههای پایانی سال ۱۳۹۹ فضای کشور انتخاباتیتر میشود و شرایط بهتری را تجربه خواهیم کرد. او معتقد است با تدابیری که اندیشیده شده است از فضای سرد سیاسیای که وزیر کشور با ابراز تأسف از آن خبر داده بود، فاصله خواهیم گرفت.
رئیس ستاد انتخابات کشور از ساخت اپلیکیشن شعبه یاب برای رأی دهندگان خبر داد و در خصوص افزایش ۱۰ درصدی شعب اخذ رأی در انتخابات ۱۴۰۰ هم گفت: تصمیمگرفتیم سرجمع به میزان
۱۰ درصد افزایش شعب داشته باشیم، بنابراین در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، قریب به ۷۰ هزار شعبه خواهیم داشت.
عرف در مورد پیشنهاداتی که حول محور انتخابات به وزارت کشور داده شده هم توضیح داد: برخی پیشنهادات از جمله افزایش روزهای انتخابات در قانون دیده نشده است که طبعاً آنها را کنار گذاشتیم. پیشنهاداتی در رابطه با برگزاری انتخابات بهصورت پستی داشتیم که چنین روشی را نمیتوانیم انجام دهیم و در قانون نیست یا پیشنهادی در مورد برگزاری اینترنتی انتخابات مطرح شد که در هیچ جای دنیا انتخابات را اینترنتی برگزار نمیکنند و اصلاً در آن فضا محرمانگی معنا ندارد. در نهایت به افزایش شعب و افزایش ساعات در روز رأیگیری رسیدیم. از آنجایی که در ۲۸ خرداد روز بلند است، تصمیم بر آن شد که اگر بتوانیم دو ساعت زودتر انتخابات را شروع کنیم و بهعنوان مثال به جای ۸ صبح، ساعت ۶ صبح انتخابات را کلید بزنیم تا هرکسی که علاقهمند است بتواند زودتر در انتخابات شرکت کند.
عرف در مورد ثبتنام مجازی کاندیداهای 4 انتخابات پیش رو هم گفت: ثبتنام این دوره انتخابات چه در ریاستجمهوری و چه در شوراهای شهر و روستا و دو میان دورهای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، بهشکل غیرحضوری خواهد بود و افراد در منزل یا محل کار و هر جایی که هستند وارد میشوند و اطلاعات خود را ثبت میکنند. در خود شعب هم، تمام پروتکلهای بهداشتی باید رعایت شود.
او در مورد نتایج نظرسنجیها در خصوص انتخابات سال آینده گفت: براساس بخشی از نظرسنجیها افرادی که قطعاً گفتند به انتخابات ورود میکنند یکسوم کسانی هستند که مورد سؤال قرار گرفتند. آرای نظرسنجیها متفاوت است و بعضی از نظرسنجیها بهصورت تلفنی گرفته میشود که یک اندازه اعتبار دارد و برخی با نمونهگیریهای دقیقتر نظرسنجی میکنند. به مرور که جلو میرویم، به نظر میآید که این عدد در حال افزایش است اما روند کندی دارد.
عرف با اشاره به اینکه هنوز فضای کشور انتخاباتی نشده است و امید داریم سال جدید فضا انتخاباتیتر و تکلیف گروهها و احزاب سیاسی روشن شود، گفت: البته این موضوع به این برمیگردد که گروهها و جریانات سیاسی هنوز در حال گفتوگو هستند و هنوز خیلی وارد فضای انتخاباتی نشدند. در سال جدید وقتی برنامه انتخاباتی گروهها و احزاب سیاسی و کاندیداهایی که قرار است معرفی کنند مشخص شود، منجر به شکلگیری گفتمانها میشود و پیرو آن، فضا اجتماعیتر شده و مقوله انتخابات وارد فضای عمومی جامعه خواهد شد.
او در ادامه گفت: ما در ۱۲ دوره انتخابات ریاستجمهوری، از مشارکت بین ۵۰ درصد تا ۸۵ درصد داشتهایم. یعنی کسی توقع ندارد ما بیش از ۸۵ درصد یا کمتر از ۵۰ درصد مشارکت داشته باشیم. تصور من این است که ما باید میانگین این درصدها را در نظر بگیریم.
عرف همچنین گفت که از ستاد ملی مقابله با کرونا تقاضا کردیم عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات، در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند و اگر این اتفاق صورت گیرد ایمنی خیلی افزایش پیدا میکند و ایمنی حداقل ۹۰ درصد میشود، البته در صورتی که دو دوز زده شده باشد. اگر واکسن به مقدار کافی وارد کشور شود، امیدوار هستیم که عوامل انتخابات واکسن بزنند. اگر به مقدار کافی نیاید باید حداقل سراغ تستها برویم.
اعتماد ملی فرد دیگری را بهعنوان دبیر کل معرفی کند
عرف در ادامه در خصوص رد صلاحیت مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی هم توضیح داد: یکی از مراحلی که در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مورد بحث قرار میگیرد، این است که اعضای شورای مرکزی براساس قانون ۱۰ احزاب نباید محکومیت داشته باشند. وقتی پرونده اعتماد ملی مطرح شد، دیدیم که این مسأله [محکومیت] برای چند نفر از اعضای شورای مرکزی وجود دارد، بنابراین باید قانون را رعایت میکردیم. البته این مسأله تنها برای این حزب نیست، بلکه برای سایر احزاب هم اتفاق میافتد. او تأکید کرد: کاری که اعتماد ملی یا امثال این حزب باید بکنند، این است که افراد دیگری را بهعنوان دبیرکل به ما معرفی کنند. این اتفاق پیچیدهای نیست.
عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه:
همه تحریمها باید لغو شود
سخنگوی وزارت خارجه امریکا بر شکست کارزار فشار حداکثری اعتراف کرد
سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران بازگشت امریکا به برجام را درصورت لغو تحریمها و مشاهده شدن آثار ملموس این اقدام امکانپذیر دانست. عراقچی در گفتوگویی با پایگاه اطلاعرسانی
KHAMENEI.IR درباره برجام و بازگشت امریکا به این توافق گفت: آنچه که برای ما اهمیت دارد، تعهداتی است که این کشورها در برجام به طور مشخص برای رفع تحریمها داشته و دارند. برجام بر دو پایه قرار دارد؛ یک پایه اقدامات هستهای ایران است که در یک دوره زمانی مشخص صورت میگیرد و دیگری تحریمها علیه ایران است که طرف مقابل باید برگرداند.
طبیعتاً هر کدام از این دو پایه وجود نداشته باشد، برجام موضوعیت خودش را از دست میدهد. عراقچی منظور از همه تحریمها را تحریمهایی دانست که در برجام پیشبینی شده و بعد از خروج امریکا از برجام دوباره وضع شده و هم تحریمهایی که جدیداً وضع شده و عنوانش عوض شده است. او در توضیح بیشتر این موضوع افزود: منظور از رفع تحریمها همه تحریمهایی است که اولاً در برجام پیشبینی شده و باید امریکا برمیداشت، ثانیاً تحریمهایی است که بعد از خروج امریکا از برجام جدیداً وضع شدند و ثالثاً تحریمهایی است که با ترفند حقوقی سعی کردند عناوینش را عوض کنند و شکل جدیدی بدهند.
بهگفته معاون وزیر خارجه در برجام تمامی تحریمهایی که (تحریمهای شورای امنیت، اتحادیه اروپا، امریکا، دستورات اجرایی رئیسجمهوری و قوانین کنگره) به خاطر برنامه هستهای علیه ما وضع شده بود، باید برداشته میشد. این قانون برجام است و در توافقنامه هم پیشبینی شده است. بنابراین، همه این تحریمها باید برداشته شود؛ اما بعد از خروج امریکا از برجام یکسری تحریمهای جدیدتری گذاشته شد که از نظر ما همه این تحریمها مشمول همین خواهد شد و باید برداشته شود.
عراقچی افزود: برای ما مهم نیست که امریکا امضا میکند که ایران بتواند نفت بفروشد یا تحریم خودش را بر نفت ایران برمیدارد یا متوقف میکند، بلکه مهم این است که نفت ما فروش برود و مشکلات مربوط به حملونقل، بیمه و همه مسائل جانبیاش حل بشود. در واقع نفت ما به دست خریدار برسد و مبلغش از طریق بانک به دست ما برسد. این تأثیر رفع تحریمهاست که در عمل باید خودش را نشان بدهد. اگر این پروسه اتفاق بیفتد، ما میتوانیم بگوییم که تحریمها واقعاً برداشته شده است.
این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه بعضی از تحریمها هم در عمل آثار فوری دارند، افزود: مثلاً مبادلات بانکی سریع انجام میشود. اگر اینچنین باشد، معلوم میشود که تحریم برداشته شده است؛ اما بعضی از تحریمها آثارش کمی طولانیتر است. فرض کنید اگر تحریم سرمایهگذاری در ایران برداشته شود، اثرش وقتی معلوم میشود که یک شرکت خارجی علاقهمند به سرمایهگذاری در ایران به کشور بیاید و کارش را شروع کند. معمولاً شرکتها برای سرمایهگذاری مطالعاتی دارند و چند ماه باید مطالعه کنند و شریک ایرانی پیدا بکنند و به تفاهم و قرارداد برسند، بعد سرمایهشان منتقل شود.
عراقچی در نهایت تصریح کرد که بنابر اطلاعاتی که حاصل شده امریکا هنوز به سیاست جدیدش در رابطه با ایران نرسیده و موضعی اعلام نکرده است.
ند پرایس: سیاست حداکثری امریکا شکست خورده است
سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا از رویکرد دونالد ترامپ رئیسجمهوری پیشین امریکا در قبال ایران انتقاد و برای برقراری دیپلماسی ابراز امیدواری کرد. «ند پرایس»، در بیانیهای که برای نشریه نیوزویک ارسال کرد با تکرار این موضوع که اگر ایران به پایبندی دقیق به تعهداتش در برجام بازگردد امریکا نیز همان کار را میکند تا یک توافق قویتر و طولانیتر بسازد، افزود: ما معتقدیم که کارزار فشار حداکثری شکست خورده است چراکه ایران برنامه هستهایاش را سرعت بخشیده و به فعالیتهای منطقهایاش ادامه داده است. رئیسجمهوری و وزیر امورخارجه مصمم هستند که دیپلماسی را بهعنوان ابزاری مؤثرتر برای دستیابی به اهدافمان بهکار گیرند.
KHAMENEI.IR درباره برجام و بازگشت امریکا به این توافق گفت: آنچه که برای ما اهمیت دارد، تعهداتی است که این کشورها در برجام به طور مشخص برای رفع تحریمها داشته و دارند. برجام بر دو پایه قرار دارد؛ یک پایه اقدامات هستهای ایران است که در یک دوره زمانی مشخص صورت میگیرد و دیگری تحریمها علیه ایران است که طرف مقابل باید برگرداند.
طبیعتاً هر کدام از این دو پایه وجود نداشته باشد، برجام موضوعیت خودش را از دست میدهد. عراقچی منظور از همه تحریمها را تحریمهایی دانست که در برجام پیشبینی شده و بعد از خروج امریکا از برجام دوباره وضع شده و هم تحریمهایی که جدیداً وضع شده و عنوانش عوض شده است. او در توضیح بیشتر این موضوع افزود: منظور از رفع تحریمها همه تحریمهایی است که اولاً در برجام پیشبینی شده و باید امریکا برمیداشت، ثانیاً تحریمهایی است که بعد از خروج امریکا از برجام جدیداً وضع شدند و ثالثاً تحریمهایی است که با ترفند حقوقی سعی کردند عناوینش را عوض کنند و شکل جدیدی بدهند.
بهگفته معاون وزیر خارجه در برجام تمامی تحریمهایی که (تحریمهای شورای امنیت، اتحادیه اروپا، امریکا، دستورات اجرایی رئیسجمهوری و قوانین کنگره) به خاطر برنامه هستهای علیه ما وضع شده بود، باید برداشته میشد. این قانون برجام است و در توافقنامه هم پیشبینی شده است. بنابراین، همه این تحریمها باید برداشته شود؛ اما بعد از خروج امریکا از برجام یکسری تحریمهای جدیدتری گذاشته شد که از نظر ما همه این تحریمها مشمول همین خواهد شد و باید برداشته شود.
عراقچی افزود: برای ما مهم نیست که امریکا امضا میکند که ایران بتواند نفت بفروشد یا تحریم خودش را بر نفت ایران برمیدارد یا متوقف میکند، بلکه مهم این است که نفت ما فروش برود و مشکلات مربوط به حملونقل، بیمه و همه مسائل جانبیاش حل بشود. در واقع نفت ما به دست خریدار برسد و مبلغش از طریق بانک به دست ما برسد. این تأثیر رفع تحریمهاست که در عمل باید خودش را نشان بدهد. اگر این پروسه اتفاق بیفتد، ما میتوانیم بگوییم که تحریمها واقعاً برداشته شده است.
این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه بعضی از تحریمها هم در عمل آثار فوری دارند، افزود: مثلاً مبادلات بانکی سریع انجام میشود. اگر اینچنین باشد، معلوم میشود که تحریم برداشته شده است؛ اما بعضی از تحریمها آثارش کمی طولانیتر است. فرض کنید اگر تحریم سرمایهگذاری در ایران برداشته شود، اثرش وقتی معلوم میشود که یک شرکت خارجی علاقهمند به سرمایهگذاری در ایران به کشور بیاید و کارش را شروع کند. معمولاً شرکتها برای سرمایهگذاری مطالعاتی دارند و چند ماه باید مطالعه کنند و شریک ایرانی پیدا بکنند و به تفاهم و قرارداد برسند، بعد سرمایهشان منتقل شود.
عراقچی در نهایت تصریح کرد که بنابر اطلاعاتی که حاصل شده امریکا هنوز به سیاست جدیدش در رابطه با ایران نرسیده و موضعی اعلام نکرده است.
ند پرایس: سیاست حداکثری امریکا شکست خورده است
سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا از رویکرد دونالد ترامپ رئیسجمهوری پیشین امریکا در قبال ایران انتقاد و برای برقراری دیپلماسی ابراز امیدواری کرد. «ند پرایس»، در بیانیهای که برای نشریه نیوزویک ارسال کرد با تکرار این موضوع که اگر ایران به پایبندی دقیق به تعهداتش در برجام بازگردد امریکا نیز همان کار را میکند تا یک توافق قویتر و طولانیتر بسازد، افزود: ما معتقدیم که کارزار فشار حداکثری شکست خورده است چراکه ایران برنامه هستهایاش را سرعت بخشیده و به فعالیتهای منطقهایاش ادامه داده است. رئیسجمهوری و وزیر امورخارجه مصمم هستند که دیپلماسی را بهعنوان ابزاری مؤثرتر برای دستیابی به اهدافمان بهکار گیرند.
اخبــــار
سردار سلامی:
سپاه در هیچ صحنهای شکست نمیخورد
همزمان با ایام سالروز عملیات غرور آفرین والفجر ۸ و روز حفاظت اطلاعات، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با فرماندهان نیروها، سپاههای استانی و سازمان حفاظت اطلاعات سپاه با تأکید بر اینکه هیچ صحنهای برای سپاه بنبست ندارد، گفت: هنر سپاه شکستن قدرتهای استکباری است. سپاه در دامنه قلهای است که از آن قله ولی فقیه با تدابیر نورانی خود چشمههای حکمت را جاری میکند و فرمولهای غلبه را میآموزاند، با این منطق سپاه در هیچ صحنهای شکست نمیخورد.
به گزارش سپاه نیوز، وی با تأکید بر اینکه سپاه خود را خادم ملت ایران میداند و پیشگام برای رفع مشکلات مردم است، گفت: مردم عزیز ما نیز در تمام صحنههای سخت سپاه را تنها نگذاشتند؛ از همدلی و حضور ایثارگرانه در سالهای ایثار و مقاومت در دوران دفاع مقدس تا بدرقه فرمانده دلاور سپاه و سردار دلهای ملت ایران این همدلی و همراهی به وضوح به چشم میخورد و مادامی که ارتباط سپاه، مردم و امام امت برقرار است هیچ قدرتی قادر نیست ما را شکست دهد.
فرمانده کل سپاه، اطلاعات را حیاتیترین سرمایه نهاد قدرتمندی مانند سپاه توصیف و با قدردانی از تلاشها و مجاهدتهای فرماندهان و کارکنان سازمان حفاظت اطلاعات سپاه و گفت: دشمن نباید کرانههای قدرت ما را ببیند؛ ابهام سازی برای دشمن بخشی از قدرت ما است. اگر امروز قدرت نیروهای هوافضا، دریایی و زمینی ما دست نخورده باقی مانده و دشمن نمیتواند اجزا و ارکان و گسترش این قدرت را ببیند، محصول این است که بین فرماندهی، حفاظت و تکتک پاسداران عزم و اراده جدی در صیانت از سپاه وجود دارد؛ هر چند گاهی برای ایجاد بازدارندگی و دقیق کردن محاسبات دشمن در رزمایشها یا مصاحبهها بخشهایی از قدرتمان را نشان میدهیم.
محسن هاشمی: گروهها دعوت کنند، 1400 میآیم
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران درباره ورود یا عدم ورود وی به انتخابات 1400 گفت: شرکت در انتخابات بویژه انتخابات ریاست جمهوری، عرصهای نیست که خود شخص معتقد شود که مثلاً میتواند این کار را انجام دهد یا محبوبیت او آن اندازه است که مردم به او اعتماد کنند. به این دلیل که یک انتخابات سراسری است و مردم باید فقط یک نفر را انتخاب کنند. به گزارش ایلنا، هاشمی افزود: به همین دلیل در انتخابات ریاست جمهوری اصولاً باید درخواست برای حضور از سوی اقشار مختلف مردم به نامزد مربوطه برسد یا احزاب و سیاستمدارانی که در کشور فعال هستند، این احساس و نظر را داشته باشند که مثلاً یک فردی میتواند برای مدیریت کشور به مدت چهار سال مفید باشد و همچنین مورد استقبال مردم قرار گیرد.
وی ادامه داد: نکتهای که در ایران حائز اهمیت و مورد توجه است، این است که فرد باید هم برنامه مناسب برای اداره امور و هم یک تیم مناسب و توانمند در کنار داشته باشد، در سوی دیگر لازم است که هماهنگی مورد نیاز را با نظام، سران قوا و سایر نیروهایی که اخیراً آقای آخوندی میگوید در کشور ۵ دولت وجود دارد، توان ایجاد هماهنگی با این نیروها را داشته باشد تا بتواند کشور را اداره کند. در نتیجه با توجه به این عوامل این فضایی نیست که خود فرد بتواند به تنهایی از هماکنون بگوید که من در انتخابات شرکت میکنم و توانایی دارم؛ در واقع کسی نباید «من، من» کند.
رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: منظور از گول همین مباحثی است که وجود دارد و باعث میشود که فردی تصمیم به حضور در انتخابات بگیرد و آن اینکه افرادی به سراغ او بیایند و او را مجاب کنند، به او بگویند که اولاً تو توانایی داری، قدرت مدیریت و قدرت هماهنگی داری (میخندد) خلاصه آنقدر هندوانه زیر بغل او بگذارند که او مجاب شود که بیاید و این خودش یک نوع گول خوردن است.
من این گونه میگویم اگر خدای نکرده یک همچین فضایی برای من ایجاد شد که یک عدهای از احزاب یا گروهها چه اصلاحطلب، چه میانهرو یا اصولگرایان آمدند و بعد در صحبتها چنین گفتند و دعوت به حضور کردند، چنین فضایی فراهم میشود.
هاشمی ادامه داد: به نظر من یکی از پارامترهایی که میتواند کاندیدا را گول بزند و زمینهساز حضور او شود، این است که فضای خیلی جدی انتخاباتی شکل بگیرد که رقابت در این فضا معنی و مفهوم بسیار بالایی پیدا کند و آن نامزد بتواند خودش را عرضه کند و در رقابت با دیگران قرار دهد اما اگر فضا سرد باشد، باعث میشود که فرد وارد انتخابات نشود.
احکام انتخاباتی وزیر کشور
با نزدیک شدن به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا، عبدالرضا رحمانی فضلی در احکامی، دبیر ستاد انتخابات کشور و همچنین رئیس کمیته حراست و استعلامات این ستاد را تعیین کرد.
به گزارش مهر، طی حکم عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، سید اسماعیل موسوی مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور به عنوان عضو و دبیر ستاد انتخابات کشور و محمد ابراهیم شوشتری به عنوان عضو ستاد انتخابات کشور و رئیس کمیته حراست و استعلامات ستاد منصوب شدند.
رضایی: فضای مجازی بخش مهمی از اقتصاد کشور است
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با فرماندهان و فعالان سایبری سپاه خراسان رضوی با اشاره به مختصات دهه پنجم انقلاب گفت: در این دهه، تهدیدها و فرصتها با دهههای دوم، سوم و چهارم متفاوت است.
برخی نظریهپردازان و حکمرانان غرب با هدف جلوگیری از ظهور تمدن نوین ایران اسلامی، مصمماند که در هشت سال آینده نیز درگیری و رویارویی اقتصادی را با کشور ما ادامه دهند و ما متقابلاً باید تلاش کنیم که تحریمها را خنثی یا کماثر کنیم و با تشکیل ایران بزرگ اقتصادی، غرب را از تحریم ملت ایران پشیمان کنیم. به گزارش ایسنا، محسن رضایی در پاسخ به نظرات کارشناسی فعالان سایبری که دیدگاههای کاربردی خود را جهت انتقال به شورای عالی فضای مجازی و مقام معظم رهبری به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کردند، گفت: فضای مجازی نقش مهمی در رونق تولید، اقتصاد ملی و کارآفرینی فناورانه دارد.
همچنین رسیدن به سبک زندگی ایرانی اسلامی در فضای مجازی و مدیریت فرصتها و تهدیدهای فضای مجازی بسیار مهم و حیاتی است. دشمنان ملت ایران بیشترین استفاده را از شبکههای اجتماعی انجام میدهند. با هستههای پراکنده در آفند و پدافند سایبری نمیتوانیم علیه شبکههای سازمانیافته از جمله منافقینی که از آلبانی شایعهافکنی میکنند، و اسرائیل مقابله کنیم.
رضایی با اشاره به آثار سوء غفلت از فضای مجازی گفت: امروز فضای مجازی بخش مهمی از اقتصاد کشور است و نقش مهم در نظام عرضه دارد و عامل مؤثر بر تحول فرآیند تولید و قیمتگذاری کالا و خدمات است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
متهمسازی وزارت خارجه در روایتهای متناقض مجلسیها
-
فضای کشور در سال جدید انتخاباتیتر میشود
-
همه تحریمها باید لغو شود
-
اخبــــار
اخبارایران آنلاین