هفدهمین دوره طرح تخفیف فصلی در راه کتابفروشیها
گروه فرهنگی/ هفدهمین دوره طرح تخفیف فصلی کتاب از هفدهم ماه جاری آغاز میشود؛ البته هنوز جزئیات دقیقی درباره آن اعلام نشده اما علاقهمندان میتوانند بنابر گفتههای متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از برگزاری آن اطمینان داشته باشند.
اردیبهشت ماه در حالی به پایان رسید که امسال هم خبری از برپایی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران نشد؛ آن هم در شرایطی که طی بیش از سه دهه شاهد برگزاری سالانه آن در نیمه دوم اردیبهشت ماه بودیم. البته اتفاق گریزناپذیری است که دیگر نمایشگاههای بینالمللی فیزیکی کتاب جهان را هم مبتلا کرده است.
گفتههای مسئولان با توجه به ضرورت برقرار بودن پروتکلهای بهداشتی برای کنترل بیماری کرونا حاکی از آن است که شاهد برقراری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران خواهیم بود. پیشتر زمان برگزاری این رویداد نشر تابستان اعلام شده بود اما از آنجایی که ناشران در انتشار آثار خود با کمبودهایی از جمله کاغذ مواجه هستند هنوز زمان قطعی آن اعلام نشده است.
با این حال معاونت فرهنگی با برگزاری دوره دیگری از طرح تخفیف فصلی کتاب درصدد کمک به حفظ حیات نشر است؛ هرچند که این یارانه حمایتی به طور مستقیم به دست علاقهمندان کتاب میرسد اما نکته قابل توجه اینکه به هر حال همین خریدها تا حدی به روشن ماندن چراغ نشر و بویژه کتابفروشیها نیز کمک میکند.
با این حال به گفته متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاقهمندان بزودی می توانند از این یارانه حمایتی تا سقفی که اعلام خواهد شد استفاده کنند. آنطور که علیرضا اسماعیلی، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در گفت و گو با روابط عمومی سایت ارشاد عنوان کرده، بهار کتاب 1400 بر اساس سیاست حمایت از حلقههای نشر، بویژه کتابفروشیها برگزار می شود. او دلیل توجه به کتابفروشی را در این عنوان کرده که آنها در جایگاه پاتوقهای فرهنگی نقش مهمی در حلقه نشر و گسترش فرهنگ ایفا میکنند.
هفدهمین دوره این طرح تخفیف فصلی کتاب به مدت یک هفته در سراسر کشور برپا میشود؛ هنوز زمان ثبت نام کتابفروشان اعلام نشده اما طبق روالی که از دورههای گذشته سراغ داریم، در این دوره هم کتابفروشیهایی که شرایط لازم را دارا باشند، پس از ثبت نام، میتوانند کتابهای خود را که با شرایط تعیین شده مطابقت داشته باشند، به خریداران بفروشند.
گفتنی است که تا به امروز 936 کتابفروشی در این طرح سراسری شرکت کردهاند، شانزدهمین دوره این طرح حمایتی زمستان 99 با فروش 21 میلیارد تومانی به کار خود پایان داد و مردم 440 هزار و 276 نسخه کتاب از 937 کتابفروشی سطح کشور خریدند. در زمستانه کتاب، سقف مجاز خرید برای هر خریدار 200 هزار تومان در نظر گرفته شده بود و علاقهمندان آثار مورد نظر خود را با تخفیفی 25 درصدی خریداری کردند.
«ایران»به بهانه آزادسازی خرمشهر از ساخت موسیقیهای ماندگار آن دوران گزارش میدهد
از نجوای محزون «ممد نبودی» تا نواهای حماسی امروزی
ندا سیجانی/ نزدیک به 40 سال از آزادسازی «خرمشهر» میگذرد، فتحی که روایتهای آن همچنان تازه است و دلنشین. البته ناگفته نماند طی این سالها حوزه فرهنگ و هنر هم در به تصویر کشیدن این حماسه فعال بوده و آثار بسیار و مانایی در عرصههای سینما، تئائر، تجسمی، ادبیات و همچنین موسیقی تولید و منتشر شده است. نواهایی که همچنان در بین مردم زمزمه میشود مانند نوای ماندگار و خاطرهانگیز «ممد نبودی» به خوانندگی غلامعلی کویتی پور با شعری از جواد عزیزی که به مناسبت آزادسازی خرمشهر و به یاد محمد جهانآرا خوانده شد؛ اثری که به گفته این خواننده، بیانگر غرور و شرف ملی ایران است. البته ریشه این ملودی برگرفته از موسیقیهای عزاداری بوشهر بوده که سالها قبل توسط جهانبخش کردیزاده (بخشو) نوحهخوان معروف در سوگ حضرت سیدالشهدا با مطلع «لیلا بگفتا ای شه لب تشنهکامان/ دستم به دامان، آقا الامان» خوانده شده است. لازم به ذکر است نخستین بار حسین فخری در اولین سالگرد شهادت جهانآرا این کار را بر مزارش خواند و در ادامه کویتیپور در سال ۱۳۶۲ مقارن با سالروز آزادسازی خرمشهر در مسجد جامع خرمشهر اجرا کرد. البته سال 1372 مسعود کرامتی، بازیگر تئاتر و سینما اثر «ممد نبودی» را با تنظیم محمدرضا علیقلی و با تغییراتی در شعر اجرا و بازخوانی کرد.
حماسه خرمشهر به روایت موسیقی
از دیگر آثار ماندگاری که به مناسبت فتح خرمشهر ساخته شد، «سمفونی حماسه خرمشهر» ساخته مجید انتظامی است که سال ۹۱ توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس تولید شد. این اثر شامل چهار موومان بوده که پیروزی خرمشهر با نتهای موسیقی به نمایش گذاشته شده. مجید انتظامی درباره ساخت این اثر گفته: «سمفونی خرمشهر را من قبل از آزادسازی این شهر نوشتم و در واقع من خرمشهر را در موسیقی قبل از آزادسازیاش، آزاد کردم و من وقایع جنگ را در هر بخش از موسیقی آوردم. در بخش اول که مردم در آرامش در حال زندگی کردن هستند و در بخش بعد حمله انجام میشود و بخشهایی از کشور از بین میرود و در ادامه هم که مردم با مقاومت شهر را پس میگیرند و در نهایت هم شادی مردم از آزادسازی روایت میشود.» یا دیگر اثر زیبایی که با محور خرمشهر ساخته شده، «پوئم سمفونیهای خرمشهر و حلبچه» به آهنگسازی هوشنگ کامکار است که مهرماه سال ۹۰ رونمایی شد. بیژن و ارسلان کامکار و ایرج رحمانپور خوانندگان این اثر هستند که آلبوم آن توسط مؤسسه آوای باربد روانه بازار موسیقی شده است. هوشنگ کامکار در توضیح این آلبوم موسیقایی گفته است: «به عنوان یک موسیقیدان ایرانی در قبال فجایعی مانند اشغال خرمشهر و بمباران حلبچه که به جرأت میتوان آنها را وقایع جهانی نامید، احساس مسئولیت کردم و آنچه در توان موسیقایی دارم، برای زنده نگه داشتن خاطره آنها در دل نه تنها ایرانیان بلکه جهانیان به صورت پوئم سمفونی بسازم. داستان اشغال خرمشهر و شجاعت دلیرمردان جنوب برای دفاع از میهن، ناموس و آرمانهای خود بر کسی پوشیده نیست. مردانی که زندگی خود را در این راه فدا کردند تا سرزمینشان آزاد و دیگران در آسایش و امنیت به زندگی خود ادامه دهند. داستان دلیرمردانی که در کوچههای خرمشهر از بامی به بام دیگر مردانه جنگیدند و از وجب به وجب آن با دستان خالی و اندک سلاح دفاع کردند. فاجعه حلبچه نیز به راستی دردناکترین تراژدی در تاریخ انسان و واقعه دهشتناک جهانی به شمار میآید که دل هر انسان شرافتمندی را به درد میآورد که متأسفانه در ماندگاری و ثبت این نسل کشی چندان اقدام جدی از سوی هنرمندان داخل و خارج نشده است.» و دیگر آثار چون قطعه «نخلهای بی سر» به خوانندگی محسن چاووشی، یا «خرمشهر» به آهنگسازی فؤاد حجازی و خوانندگی علیرضا عصار و همراه با ترانه سرایی علیرضا شجاعپور و دیگر کارهایی که در قالب موسیقی جنگ و دفاع مقدس ساخته شده است.
پای انقلاب و جنگ ایستادیم
اسفندیار قرهباغی از خوانندگان نام آشنای ایران که سالها در زمینه موسیقیهای انقلابی تلاش بسیار داشته، در گفتوگو با «ایران»، درخصوص ساخت موسیقیهای ملی و میهنی بیان کرد: «به یادم دارم اوایل انقلاب بود و مجاهدین خلق به رادیو حمله کرده بودند و آرشیو رادیو به غارت رفت. حتی هنوز هم روی دیوارهای بخش آرشیو جای گلولهها باقی است. هدف آنها در اختیار گرفتن رادیو بود و بر این اساس تمامی نوار کاستها را وسط حیاط به آتش کشیدند و این اتفاق ناگوار در تالار رودکی هم تکرار شد. بعد از این اتفاقات و نگاهی که در اوایل انقلاب به موسیقی وجود داشت سبب شد آن دوران موسیقی چندان فعالیتی نداشته باشد.» این خواننده دوران دفاع مقدس را عرصه تازه برای حضور موسیقی دانست: «تا زمان جنگ که نفس دیگری دمیده شد و در همان برهه زمانی به مسئولان وقت صدا و سیما پیشنهاد کردم واحد موسیقی رادیو بار دیگر راهاندازی شود. آن زمان هنرمندانی چون زنده یاد احمدعلی راغب یا مرحوم محمود شاهرخی و حمید سبزواری و... نیز حضور و فعالیت داشتند و سرانجام با وجود تمامی مخالفتهای شورای سرپرستی تلویزیون این واحد برپا شد و ساخت سرودهای انقلابی شکل گرفت. سرودهایی که باید به تأیید این شورا میرسید که البته با مشکلات بسیاری همراه شد به طوری که اکثریت کارهایی که با هزینه خود هنرمندان ساخته شده بود، مورد تأیید این شورا قرار نگرفت اما با وجود این مسائل در این سالها تلاش کردم هدف خود را دنبال کنم و سالها زندگیام را به پای ساخت این سرودها گذاشتم مانند کار ماندگار «امریکا ننگ به نیرنگ تو...» و سعیمان حفظ موسیقی بود. سال بعد هم در اداره کل موسیقی ارشاد به عنوان رهبر گروه کر کار کردم و در آن زمان هم سرودهای بسیاری ساخته شد اما متأسفانه تغییرانی که سالها بعد در موسیقی ایجاد گردید بویژه نسل امروز موجب شد تعریف دیگری از موسیقی ارائه شود.» او در پاسخ به این سؤال که چرا در این حداقل یک دهه اخیر به کارهای ارزشمند ملی و میهنی کمتر پرداخته میشود، بیان کرد: «آن دوران هنرمندان از روی عشق و علاقه به تولیدات موسیقی دست میزدند اما آرام آرام هنر را با مادیات آمیخته کردند و دیگر آن حس دلنشین و عِرقی که باید وجود داشته باشد، نیست یا کمتر وجود دارد. خود من در این سالها کارهای بسیاری ساختهام اما حتی یک ارگان از این کارها حمایت مادی و معنوی نداشته، با این اوضاع شما بگویید مردم چگونه به چنین کارهایی دسترسی داشته باشند؟ موسیقی ما دفاعی و دشمنشکن بود و پای انقلاب و جنگ ایستادیم. با این تفاسیر بر این باورم تاریخ یک روز از این موسیقیها نام خواهد برد، از هنرمندانی که پای مملکت و ناموس خود ایستادند و دفاع کردند.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کنگره آیتالله کوهستانی عنوان کرد
نسل جوان میتوانند جامعه هدف این کنگره باشند
گروه فرهنگی/ سید عباس صالحی عصر یکشنبه در دیدار اعضای شورای سیاستگذاری همایش ملی آیتالله کوهستانی با اشاره به ابعاد وجودی و شخصیتی آیتالله محمد کوهستانی، تأکید کرد: «تواضع ذاتی و خداباوری عملی این عالم ربانی اقتضا میکند روایت صادقانه و جذاب رویکرد اصلی کنگره آیتالله کوهستانی باشد.» آن طور که در گزارش روابط عمومی ارشاد آمده وزیر ارشاد ضمن تبریک پیروزیهای محور مقاومت، گفت: «آیتالله کوهستانی تعلقات زیادی به مشهد مقدس داشت و بخش عمدهای از علم خود را در این شهر آموخت و سپس به نجف سفر کرد. در زمان حضور ایشان در حوزه علمیه مشهد میتوان گفت این حوزه علمیه در سطح حوزه علمیه نجف بود و از این رو ایشان از نظر علمی در سطح خوبی قرار داشت.» وی ادامه داد: «از جمله ویژگیهای این عالم ربانی بعد اخلاقی ایشان است، زندگی ایشان به عنوان یک شخصیت تراز اول منطقه خود بسیار ساده بود، همچنین این زندگی و نوع اخلاق ایشان مورد توجه مردم عام و خاص بود، میتوان گفت ایشان به نوعی پناهگاه اجتماعی مردم به شمار میرفت.» صالحی یادآور شد: «فردی در این بلندای علمی وجودی محل زندگی خود را همان روستای محل تولد انتخاب میکند و خود را از فضای مرجعیت و زندگی در فضای شهری خارج میکند، وی در یک روستا به مدت نیم قرن زندگی و حوزه علمیه پویایی را در این منطقه راهاندازی کرد و با یک ایثار دست به کار بزرگی زد.» وزیر ارشاد درعین حال تأکید کرد: «نسل جوان و بخصوص طلاب میتوانند جامعه هدف این کنگره باشند و از دل محتواهای زیبای آیتالله کوهستانی میتوان عطش معنوی جوانان را برطرف کرد، البته در این مسیر پردازش دادهها مهم و در عین حال ضمن پرداختن به شخصیت این عالم ربانی باید به همسر و خانواده ایشان هم توجه کرد.» به گفته عباس زارع، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و دبیر اجرایی این همایش، آخرین مهلت ارسال مقالات ۳۰ آذر است و نتیجه نهایی مقالات پذیرش شده هم ۳۰ بهمن اعلام میشود. گفتنی است که زمان برگزاری مراسم بزرگذاشت آیتالله کوهستانی فروردین سال آینده اعلام شده است.
برگزاری مراسم دهمین سالگرد تأسیس شهرستان ادب
بنابر خبر دیگری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در مراسم دهمین سالگرد تأسیس شهرستان ادب که در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد نیز حضور داشت. سیدعباس صالحی با بیان اینکه شهرستان ادب در حوزه شعر، رمان و داستاننویسی اتفاق خوبی رقم زده و اخیراً در حوزه موسیقی هم ورود کرده است، گفت: «این مجموعه در حوزههای مختلف توفیقات زیادی را داشته است، یکی از حوزههای مورد توجه این مجموعه حوزه آموزش بویژه در حوزه شعر، داستان و رمان است که با تلاش زیادی که در این قسمت داشتهاند در حوزه استعدادیابی و پرورش استعداد اقدامات خوبی رقم زدند.» وی ادامه داد: «توجه به استعدادهای شهرستانی یکی از بخشهای مهم این مجموعه است و بخش قابل توجهی از شعرا، نویسندگان و داستان نویسانی که در این مجموعه در این 10 سال کار کردند در شهرستانها بودند. یک مجموعه با انرژی جوانانه و با انگیزه و همچنین با هزینه اندک و حداقل هزینههای بالاسری کار را به پیش میبرند. به نظر میآید یک تجریه خوبی از عملکرد جوانانه کشور در حوزه شعر و ادبیات را در این مجموعه شاهد هستیم.» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: «شهرستان ادب در حوزه شعر، رمان و داستاننویسی اتفاق خوبی رقم زده و اخیراً در حوزه موسیقی هم ورود کرده است، این حوزه بسیار برای کشور، نظام و انقلاب مهم است، براساس آمار سرانه فرهنگی کشور در سال ۹۸ میانگین مصرف موسیقی در ایران یک ساعت و ۶۳ دقیقه است و ۷۲ درصد مردم به موسیقی گوش فرا میدهند، این آمار در مقایسه با سینما و تئاتر که به ترتیب مخاطب 23 و ¾ درصدی داشته بیانگر علاقه مردم به این حوزه است.» وی ابراز داشت: «مسیری که در فضای موسیقی باید جدیتر از گذشته به آن توجه کنیم دامنه و ساعات مصرف گسترده و همچنین ذائقه مصرف بسیار متنوع مخاطبان است، بنابراین تلاش دوستان در شهرستان ادب برای بازکردن یک دریچه برای حوزه موسیقی یک اتفاق مبارک است.»
پس از انتشار گزارشی درباره پخش فیلمهای مناسبسازی شده برای ناشنوایان از شبکه سلامت با عنوان «ناشنوایان با صداوسیما بیگانهاند»، گروه «سینما اشاره» سینمای مخصوص ناشنوایان، که مسئولیت مناسبسازی این فیلمها را برعهده داشته در جوابیهای به انتقاد مطرح شده در این گزارش که از سوی مدیرعامل انجمن خانواده ناشنوایان ایران مطرح شده بود پاسخ داد.
اکنون که این مجموعه برای پذیرش نقدها آماده است شاید بهتر باشد با انجمنهای مختلف مرتبط با ناشنوایان ارتباط برقرار کند و انتقادهای آنها را درباره فیلمهای مناسبسازی شده برای ناشنوایان بشنود. آنچه در گزارش روزنامه ایران مطرح شد خلاصهای از انتقادی بود که مدتهاست جامعه ناشنوایان به فیلمها و برنامههای مناسبسازی شده برای این گروه از جامعه وارد میدانند.
جوابیه مارال دوستی که از سوی «سینما اشاره» برای روزنامه ایران ارسال شده به این شرح است:
حرف و صوت و گفت را بر هم زنم
تا که بی این هر سه با تو دم زنم
برای اینکه خواندن متن نگارنده، وقت عزیز شما را نگیرد، بیحاشیههای معمول و رایج به سراغ اصل میرویم. حاشیه داشتن و حاشیه خواستن استعداد و وقت میخواهد. از سال ۱۳۹۵ اکران فیلم برای ناشنوایان را آغاز کردیم. در همان سال، فیلمهای روز و حتی جشنواره را نیز همزمان مناسبسازی و اکران کردیم. اینکه از فعل جمع استفاده میشود چون یک گروه متفکر من را در این مسیر همراهی کردند. گروهی که دغدغهشان، خانوادهشان یا شغل ایشان گره خورده با جامعه فراگیر بوده است و نتیجهاش بعد از تعطیلی سینما پخش فیلمها و مناسبسازیشان با دوبلور برای ناشنوایان در شبکه سلامت است. برای مناسبسازی و تأمین هزینهها بارها شکست خوردم و پیروز شدیم. برای اعتمادسازی بارها ویران شدم و آباد شدیم. جهت اینکه شنوا، کمشنوا و ناشنوا با هم فیلم ببینید و نمایش بروند تلاش کردیم. چرا که در جامعه سالم هیچکس نباید در استفاده کوچکترین امکانات ساده به دیگری برتری داشته باشد. امکانات ساده چیست؟ ارتباط همین ارتباط گرفتن فرهنگسازی میخواهد که به هر دلیلی سخت و نشدنی بوده است. تا به همین هفته دلیل نشدنش را در دیگران جستوجو میکردم. اینگونه نیست. مالکیتطلبی و سهمخواهی همیشه گریبان جامعه فراگیر را گرفته است. این را وقتی سال ۱۳۹۸ مسئول اکران جامعه فراگیر(ناشنوا، نابینا، معلول حرکتی) در جشنواره فیلم فجر بودم؛ فهمیدم اما درک نکردم. ما مدیرهای کهنه شده خسته، ما مسئولین با فهم مشغول، ما مدیران خلاق بیبودجه، ما مدیران نشسته پشت میز کار بلدیم اما انجام نمیدهیم؟!
آنچه از شبکه سلامت پخش میشود؛ فیلمهای مناسبسازی شده توسط گروه «سینمااشاره/سینما سکوت» شیوه قابل فهم و جدیدی را ارائه کرده است. این همان شیوهای است که خانوادهها کنار هم میتوانند فیلم ببینید. همان راهی است که خانوادهها فیلم را برای هم توضیح میدهند. با این روش سالهاست اکران کردهایم، بازخورد دیدهایم و ویرایش شدهایم. تا آنجا که روشمان را برای قاب تلویزیون نیز مناسبسازی کردهایم. بر سواد و سابقه کانون ناشنوایان تکیه کردهایم که کم اشتباه باشیم. دوبلورهای ما همگی مسلط و کاربلدند. اینها را نوشتم که بگویم حمایت اگر نمیکنید دستکم فیلم را ببینید و بعد نظر بدهید. از آن مهمتر برچسب استقبال شده و نشده نچسبانید. دسترسی به آمار وجود ندارد. همین رفتار جامعه ناشنوا و کمشنوا را با صداوسیما و صداوسیما را با این جامعه دوست نگه نمیدارد. ما برنامههای متفاوتی را برای فراگیران آماده کردهایم که یک دریچهاش شبکه سلامت یا صدا و سیماست.
با تشکر از مدیریت محترم شبکه سلامت و بهزیستی که اعتماد کرده و حمایت میکنند. حتی مقدار این لطف و حمایت را حاضریم با سند در اختیار خبرنگاران و روزنامهنگاران قرار دهیم. حسابمان طوری پاک است که برای همه چیز آمادهایم. مناظره، مبارزه، ویرایش، نقد، بهتر شدن، متقاعد کردن. ما برای پذیرش و تفکر برای همه چیز آمادهایم جز نظر غیر کارشناسانه و حرف
نا حساب.
دور از اخبار بد و نزدیک به خوشی باشید.
نخستین دوره جشنواره کتاب صوتی از طریق اینترنت، با نظارت مرکز فرانسه در تونس و به صورت مشترک با جمعیت پر طاووس و انجمن فرانسه در بنزرت، کار خود را آغاز کرد. کتابخوانان علاقهمند به پیگیری این جشنواره میتوانند گزیدهای از این کتاب را انتخاب کرده و با صدای بلند در مدت حداکثر 2 دقیقه آن را بخوانند تا ضبط کنند تا پس از آن با پویه FestivalDuLivreAudio# به منظور پخش، به دبیرخانه جشنواره ارسال دارند./ روابط عمومی
نخستین جلسه شورای نظارت بر آموزشگاههای آزاد موسیقی با حضور اعضای شورا برگزار شد. در این جلسه که با حضور سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری همراه بود لوح درجه یک هنری به سیمون آیوازیان هنرمند موسیقی و عکاس از شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران اعطا شد./ روابط عمومی
بنرهای تبلیغاتی در مناطق مختلف شهر تهران با تصاویری از شهرام ناظری، از کنسرت آنلاین خواننده نامآشنای کشورمان خبر میدهد؛ خبری که البته هنوز به تأیید رسمی خود شهرام ناظری نرسیده است.
«استوارت پیوار»، یک مجموعهدار هنری اعلام کرده است یکی از شاهکارهای «ونگوگ» را که مدتها گم شده بود در یک حراجی کشف کرده است. به گفته «پیوار» این تابلو نقاشی که «اور» نام دارد و در سال ۱۸۹۰ خلق شده است، در وضعیت خوبی قرار دارد و امضای «ونگوگ» در پشت این تابلو وجود دارد./ ایسنا
مهدی فخیمزاده بعد از سالها دوری از تئاتر با بازی در نمایش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» به کارگردانی هادی مرزبان به صحنه بازمیگردد./ ایسنا
همزمان با امروز، سوم خرداد ماه که مصادف است با سالروز آزادسازی خرمشهر، موزه هنرهای معاصر فلسطین، میزبان عکسها و نقاشیهای هنرمندان میشود. علاقهمندان جهت بازدید از این نمایشگاهها میتوانند تا ۱۲ خردادماه همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ به موزه فلسطین مراجعه کنند. / ایسنا
مراسم پایانی پنجمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان در نیمه اول مردادماه سالجاری برگزار میشود./ روابط عمومی ارشاد
فروش بلیت فیلمهای راهیافته به سیوهشتمین جشنواره جهانی فجر از صبح سهشنبه چهارم خردادماه آغاز میشود. سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیهکننده سینما در تهران برگزار میشود./ ایسنا
مل گیبسون بازیگر یک فیلم جنایی با عنوان «راهزن» شد. «راهزن» با اقتباس از رمان پرفروش رابرت کناکل با عنوان «راهزن پرنده» ساخته میشود و آلن آنگار کارگردانی آن را انجام میدهد./ مهر
کانون نمایشنامهنویسان و مترجمان خانه تئاتر ایران، نهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران را با هدف شناسایی، معرفی و تقدیر از نمایشنامهنویسان و مترجمان ادبیات نمایشی در دیماه ۱۴۰۰ برگزار میکند./ ایلنا
کتاب صوتی «چراغها را من خاموش میکنم» نوشته زویا پیرزاد با صدای شبنم مقدمی و آهنگسازی مهدی زارع منتشر شد./ ایسنا