«ایران» از تلاشهای دولت سیزدهم در حوزه ترانزیت گزارش میدهد
13.8میلیون تن ترانزیت در یک سال؛ بالاترین آمار در تاریخ ایران
ترانزیت پار سال 11.5 میلیون و در سال 99 حدود 5.5 میلیون تن بوده، یعنی در 2 سال 170درصد رشد داشته است
گروه اقتصادی/ وعده دولت برای رشد ترانزیت عملی شده است. ترانزیت یک ساله (آغاز به کار دولت تا کنون) به 13 میلیون و 850 هزار تن رسیده است این در حالی است که ترانزیت در سال گذشته (1400) 11.5 میلیون تن بود. میزان ترانزیت در سال 99 حدود 5.5 میلیون تن بوده و به این ترتیب ترانزیت در طی 2 سال 170درصد رشد داشته. هدفگذاری ترانزیت 20 میلیون تن تا پایان امسال است که با برنامههای پیشرو برای افزایش مناسبات حمل ونقلی با کشورهای منطقه تحقق ترانزیت 20 میلیون تنی نزدیک است. علاوهبر کشورهای همسایه، مهمترین برنامه جذب بار خارجی، عبور کالاهای صادراتی و وارداتی چین و روسیه از مسیر ایران است.
جابهجایی کالا در سال 93، 12 و نیم میلیون تن، در سال 99، 5.5 میلیون تن و در سال گذشته به 11.5 میلیون تن رسید و این در حالی است که تا پایان امسال باید جابهجایی کالا به 20 میلیون تن برسد.در ۵ ماهه نخست امسال نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۵درصد افزایش جابه جایی کالا داشتیم.
درصورتی کـه همـه مبادلات کشورهای کریــدور شــمال - جنـوب و یکســوم مبــادلات چیــن و اروپا از مسیرهای ایران انجام شود امـکان کسـب درآمـد 11 میلیـارد دلاری از ایـن مسـیر بـرای ایـران وجـود دارد. ایـران از معـدود کشـورهایی اسـت کـه از موقعیـت بینالمللـی خاصـی بـرای ترانزیـت بـار برخـوردار اســت. معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سالانه حدود ۶۰ میلیون تن کالا از چین وارد کشورهای اروپایی میشود، میگوید: «با توجه به موقعیت ایران که هم در راهگذر شمال به جنوب و هم در راهگذر شرق به غرب قرار دارد، کشورمان میتواند مسیر مناسبی برای جابهجایی کالاها باشد.» شهریار افندیزاده با اشاره به درگیریهای روسیه و اوکراین خبر داده است که «وزارت راه وشهرسازی برای ترانزیت ۳۰ میلیون تن کالا از راهگذر شمال- جنوب برنامه منسجمی با سه محور اساسی تنظیم کرده و امیدوار است آن را در سالهای آینده افزایش دهد.»
علاوهبر محور شمال-جنوب، در محور شرق به غرب نیز ظرفیتهای بالایی برای جذب ترانزیت در کشور وجود دارد. از چین ۶۰ میلیون تن کالا به اروپا میرود که دو مرز سرخس و اینچه برون ظرفیت انتقال این بار را به سمت ترکیه و بعد به اروپا دارد.
موانع رشد ترانزیت
ترانزیت کشور در سالهای گذشته روند نزولی داشته است این روند از سال 93 که میزان ترانزیت بیش از 12 میلیون تن بوده در سالهای بعد کاهشی شده است تا در سال 99 به5.5 میلیون تن، کمترین میزان در دهه گذشته برسد. در حالی کرونا عامل کاهش ترانزیت در سالهای گذشته عنوان میشود که آمار نشان میدهد روند افت میزان ترانزیت قبل از کرونا آغاز شده است. کاهش رشد ترانزیت در گذشته بــه دلایــل مختلــف ازجملــه ناهماهنگیهــای داخلــی در امــر سیاســتگذاری کاهش یافته است و به این ترتیب در ترانزیــت نتوانســتیم از مزیتهـای متنـوع آن اسـتفاده کنیم. جدا از موضـوع تحریمهـا، برخـی مشـکلات داخلـی نیـز مانـع دسـتیابی و بهرهبـرداری ایـران از مزیتهـای فـراوان ترانزیـت و پتانسـیلهای بالقـوه کشـور در ایـن زمینـه شـده اسـت. در حوزه ترانزیت چالش تعرفهها و زمان طولانی توقف در مرزها نیز وجود دارد که موجب از دست رفتن ظرفیتها در این بخش شده است. دولت سیزدهم در جلسات دو جانبه با کشورهای دیگر بهدنبال به صفر رساندن تعرفهها است. موانع موجود در گمرکات زمان جابهجایی کالا را افزایش میدهد، برای رفع این مشکل ایران با کشورهایی مثل جمهوری آذربایجان و ترکمنستان که مرز ورود به کشورهای CIS و روسیه هستند در حال انجام توافقهایی برای دیجیتالی کردن عبور کالا و به صفر رساندن زمان برای افزایش سرعت بهرهوری است. یکی دیگر از موانع رشد ترانزیت، عقب ماندگی در بخش حمل ریلی است. بیــن حمل ونقــل ریلــی و جــادهای در کشور توازن و تناسـبی وجود ندارد. از کل بـار جابهجا شـده بـا روش زمینـی 92 درصـد حمل ونقـل کالا در کشـور در جادههـا و 8 درصد از طریق ریل صورت میگیرد. بر اساس گزارشی که مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی انجام داده است متوسـط مسـافت طــی شــده توســط یــک کامیــون در کشــور، در ســال 1400 برابــر 502 کیلومتــر بــوده اســت. ایــن بــه معنــای آن اســت کــه در حملونقــل جــادهای حمــل بــار در فواصــل طولانیتر از 300 کیلومتــر اتفــاق میافتــد. درحالی که در مسـافتهای بالاتر از 300 کیلومتـر بایـد حمـل بـار از طریـق ریـل صـورت بگیـرد.
بـرای رفـع موانـع در رقابتـی شــدن حمل ونقــل ریلــی و جــادهای بــه اقداماتــی نیــاز اســت کــه هــم ضعفهــای زیرســاختی در بخــش حمـل ریلـی برطـرف شـود و هـم برخـی مزیتهـای یکطرفـه کـه در حـال حاضـر بـه نفـع حمـل جـادهای اسـت، تغییــر کنــد و موازنــههای بیــن دو مدل حمل ونقــل ایجــاد شــود. از سوی دیگر خطوط ریلی برای تحقق هدف ترانزیتی کشور ناکافی است. خطـوط ریلـی در دسـت بهرهبـرداری کشـور برابـر 13954 کیلومتـر، خطـوط ریلـی در دسـت مطالعـه برابـر 6312 کیلومتـر و خطـوط ریلـی در دسـت اجـرا برابـر 3267 کیلومتـر اسـت. بـر اسـاس اسـناد بالادسـتی و طبـق مطالعـات طـرح جامـع حمل ونقـل کشـور، نیـاز بـه توسـعه شـبکه ریلـی به مراتـب بیـش از نیـاز بـه توسـعه شـبکه جـادهای اسـت و مزایـای حمل ونقـل ریلـی نیـز موجـب شـده در اسـناد بالادســتی متعــدد بــر اولویــت حمل ونقــل ریلــی تصریــح و تأکید شــود. با این حــال در طــول دهههای گذشــته توســعه جادههــا بــا شــتابی باورنکردنــی و چنــد برابــر توســعه ریلــی صــورت پذیرفتــه اســت. بــر اســاس اطلاعات موجـود در طـول 43 سـال گذشـته خطـوط ریلـی تنهـا 2.5 برابـر شـده درحالی کـه طـول آزادراههـا طـی همیـن مـدت نزدیـک بـه 20 برابـر و طـول بزرگراههـا نیـز 36.8 برابـر شـده اسـت. طـول راههـای اصلـی نیـز 6.7 برابـر و راههـای روســتایی بیــش از 5 برابــر شــده اســت، بنابراین رشد متوازن در بخشهای حملونقل جادهای و ریلی، دستیابی به اهداف ترانزیتی را میسر میکند.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی اعلام کرد
ایجاد 300 هزار شغل با رویکرد توانمندسازی مددجویان کمیته امداد
فیروزآبادی: توانمندسازی مددجویان با رعایت تکریم آنها، اصلیترین محور برنامههای کمیته امداد است
گروه اقتصادی/ اشتغال پایدار با نگاه عادلانه و با توانمندسازی که بتواند ضمن کاهش نرخ فقر، رشد اقتصادی کشور را تضمین کند، از اهداف اصلی دولت در یک سال اخیر بوده است؛ دولتی که با آغاز کار خود، انضباط پولی، مالی و توانمندسازی جمعیت فعال کشور را از ابتدا در دستور کار خود قرار داد و با این رویکرد و براساس سند تحول اقتصادی گامهای اساسی را در این راستا طی یک سال اخیر برداشته است.
نشانههای این موضوع را میتوان در روند کاهش مددجویان کمیته امداد امام خمینی یافت که در سال گذشته با توانمندسازی توانست میزان اشتغال را در این نهاد مردمی به حداکثر برساند.
دیروز، در شمال تهران، نمایشگاهی برپا شده بود که همه نشانههای گفتار پیشین را تأیید میکرد. این نمایشگاه به بهانه تقدیر از یاوران اشتغال و خودکفایی بر پاشده بود. اینها کسانی بودند که تا پیش از این مددجوی کمیته امداد بودند و حالا خود با حمایت این کمیته و بخصوص دولت کارآفرین شده و فرصتهای شغلی جدید را به ظرفیت اقتصادی کشور خواهند افزود.
اشتغالزایی با رویکرد توانمندسازی
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی معتقد است که توانمندسازی بهترین و اساسیترین نحوه حمایت از مددجویان این کمیته است. مرتضی فیروز آبادی، در این مراسم با این توضیح گفت که به همین دلیل است که ما بیش از برنامه ششم توسعه در سال 1400 بالای 300 هزار شغل ایجاد کردیم. این درحالی است که بر اساس برنامه ششم توسعه در مجموع میبایست کمیته امداد 350 هزار فرصت شغلی ایجاد کند.
فیروزآبادی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره تولید و رشد اقتصادی و اشتغال با رویکرد توانمندسازی آن را به یک اتاق جنگ تشبیه کرد و گفت که رویکرد کمیته امداد دراین مدت بر محوریت توانمندسازی بوده و بههمین خاطر توانستهایم موفقیتهایی در تولید، فعالیتهای دانش بنیان و اشتغالآفرینی داشته باشیم. به گفته وی، تعهد کمیته امداد در ایجاد اشتغال در سال 1400 ایجاد 300 هزار فرصت شغلی بود که خوشبختانه با همکاری بانکهای عامل و دیگر نهادهای ذیربط بطور 100 درصد این مشاغل محقق شد.
یکی دیگر از محورهایی که فیروزآبادی بر آن تأکید کرد، ایجاد مشاغل دانشبنیان و حرکت به این سمت بود. وی دراین باره توضیح داد که با همکاری و تفاهمنامههایی با معاونت علمی ریاست جمهوری، این کمیته درصدد سوق دادن جوانان به سمت فضای علم، فناوری و خلاقیت است.
وی دستاورد پهپاد سمپاش را نمونهای از این نوع فعالیت دانست و گفت که در راستای زنجیرههای تولید جهتگیریهایی صورت گرفته است، مثل تولید درخت توت، پیله ابریشم و...
به گفته وی، با توجه به تجربه سال 1400، کمیته امداد، حرکت خود را برای ایجاد 500 هزار شغل در سال جاری شروع کرده است. فیروزآبادی به نظارتهای مرحلهای در فرایند تسهیلات برای ایجاد شغل و پایداری آن از سوی کمیته امداد اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تنها 7 درصد انحراف منابع مشاهده شد که اگر در توزیع منابع توازن صورت میگرفت، این میزان انحراف نیز وجود نداشت.
تخصیص 10 هزار میلیارد تومان منابع اشتغالزایی به بانکهای عامل
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در این مراسم گفت که امسال 25 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در قالب بودجه سال 1401 به این کمیته اختصاص یافت که خوشبختانه در 17 فروردین ماه امسال این میزان منابع تخصیص یافت و ازاین میزان 10 هزار میلیارد تومان به بانکهای عامل ابلاغ شد که آنها نیز سهم استانها را مشخص و فعالیت در این راستا دو ماه زودتر از موعد مقرر آغاز شد.
مرتضی بختیاری با بیان اینکه مددجویان کمیته امداد خوش حسابترین مشتریان بانکها هستند، افزود: سقف وام اشتغالزایی مددجویان با کمک دولت به 300 میلیون تومان افزایش یافته است. او، از تعهد ایجاد 40 هزار پنل خورشیدی از مجموع 550 هزار پنل در کمیته امداد خبر داد و گفت: امیدواریم که درآمد پایداری از این میزان سهم عاید مددجویان شود.
به گفته بختیاری، خوداتکایی و خودباوری از محورهای برنامههای اشتغالزایی کمیته است . وی در ادامه گفت: روشهای علمی در کمیته امداد در بخش اشتغال خانگی در دستور کار قرار گرفته چرا که بیش از 50 درصد از سرپرستان خانوار تحت پوشش کمیته زنان خانهدار هستند. به گفته وی، بیش از ۷۰۰ هزار خانوار از سال ۹۴ تا ۹۸ از پوشش کمیته امداد خارج شدند.
وی همچنین از ایجاد صندوق ضمانت برای مددجویان خبر داد و گفت که این موضوع در دولت در حال بررسی نهایی است.
تا مهرماه سقف وام خرد به 300 میلیون تومان افزایش مییابد
قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی، از اجرایی شدن افزایش سقف وام خرد مددجویان به میزان 300 میلیون تومان تا مهرماه خبر داد.
اصغر ابوالحسنی هستیانی، در مراسم گشایش نمایشگاه دستاوردهای اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام افزود: بر اساس تبصره 16 قانون بودجه سال 1401، 25 هزار میلیارد تومان در اختیار کمیته امداد برای ایجاد فرصتهای شغلی قرار گرفت. با مردمیسازی یارانه توصیه شده که با هم افزایی، وامهای فردی و کارگاهی افزایش یابد به همین دلیل این درخواست مورد توجه قرار گرفت. به گفته وی، این امکان در حال فراهم شدن است و پیشبینی میشود که تا مهرماه سقف وامهای خرد به 300 میلیون تومان افزایش یابد.
وی همچنین به اصل 43 قانون اساسی کشور اشاره کرد و گفت که در این اصل به صراحت اعلام شده دولت باید زمینههای اشتغال و مسکن را برای عموم مردم مهیا کند.