ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گزارش «ایران» از چالش های والدین و هزینه سرویسهای مدارس در آستانه سال تحصیلی جدید
نرخ سرویس مدرسه؛ حداقل 6 حداکثر 11 میلیون تومان
حمیده امینی فرد
خبرنگار
روزنامه ایران چندی پیش در گزارشی به هزینه بالای سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید پرداخته بود. در آن گزارش از زبان والدین دانشآموزان به ارقام نجومی 20 تا 25 میلیون تومانی سرویس مدارس در مسیرهای مختلف اشاره شد که برخی از والدین را ناگزیر کرده بود تا خودشان مسئولیت حملونقل فرزندشان را برعهده بگیرند. برخی والدین ادعا کرده بودند که برای یک مسیر کوتاه هزینه سرویس معادل 10 میلیون و 500 هزار تومان قیمتگذاری شده است که اگر این رقم را در تعداد دانشآموزانی که سوار سرویس میشوند، ضرب کنیم به رقمی معادل 42 میلیون تومان برای یکسال تحصیلی میرسیم. این درحالی است که این رقم در مقایسه با هزینهای که همان والدین برای یک دانشآموز با تاکسی اینترنتی باید بپردازند برای 180 روز آموزشی منهای تعطیلات در حدود 9 میلیون تومان میشود که فقط یک دانشآموز را به مدرسه میرساند! اگر بخواهیم به ازای هر 4 دانشآموز محاسبه کنیم، 6 میلیون ارزان تر تمام میشود. این ارقام عجیب و غریب البته موجب شده تا هم اکنون بعضی از مدارس با عقبنشینی از آن، به سراغ ارائه ارقامی بروند که منطقیتر است. برای مثال کرایه برخی مسیرهای کوتاه از سوی مدرسه نرخ 6 میلیون و 700 هزار تومان پیشنهاد شده که از نظر والدین مقرون به صرفهتر است. با وجود این سؤال اصلی اینجاست نرخ حداقلی و حداکثری با چه منطقی تعیین شده و اساساً این حداقل و حداکثر چه میزان است؟ شورای شهر تهران برای امسال افزایش 25 تا 35 درصدی را تصویب کرده بود، اما به نظر میرسد که این افزایش چندان مورد اعتنا قرار نگرفته و نرخهای اعلامی بیشتر سلیقهای است تا مصوب!
شورای شهر تهران: نرخ پایه سرویس مدرسه 4 میلیون و 200 هزار تومان
علی اصغر قایمی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه هر سال نرخ سرویس مدارس بر اساس مصوبه شورای شهر افزایش پیدا میکند و ارتباطی با شورای عالی ترافیک ندارد، به «ایران» میگوید:«شورا افزایش تا ۳۵٪ (با حفظ میانگین ۲۵٪) را در بودجه مصوب کرده است. مشکلی که وجود دارد این است که تعیین کننده فرمول، منطقهبندی و سایر موارد کارگروهی با عنوان «کارگروه ماده ۱۸ دستورالعمل سرویس مدارس» است که در آموزش و پرورش تشکیل میشود و تاکسیرانی به نمایندگی از شهرداری عضو این کارگروه است و این کارگروه امسال خارج از سطح مصوب شورای شهر افزایش نرخ داشته است.»
وی با بیان اینکه فرمول محاسبه تعیین شده از سوی کارگروه مبلغ ۴ میلیون و 200 هزار تومان بهعنوان پایه برای یک سال به علاوه مبلغ ۴۵ هزار تومان به ازای هر کیلومتر در هر روز تعیین شده است، میگوید:«این ارقام حداکثر نیز متناسب با مسافت خواهد بود. بنابراین مبالغ اعلامی از طرف تاکسیرانی و فرمانداری بهصورت مکتوب مورد اعتراض واقع شده و طبق اطلاعاتی که به ما دادهاند، قرار شده به سرعت بازنگری شود.»
آموزش و پرورش: حداقل نرخ 6 میلیون تومان، حداکثر 11 میلیون تومان!
محمد رضا ولیزاده رئیس اداره توسعه انجمنهای اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش نیز با تأیید افزایش 25 تا 35 درصدی نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید به «ایران» میگوید: « براساس دستورالعمل اجرایی حملونقل دانشآموزی این مبلغ باید تماماً به راننده پرداخت شود و هیچ مبلغی از آن کسر نشود. بنابراین کارگروه ماده 18 هزینهای با عنوان مالیات بر ارزش افزوده (9 درصد)، بیمه قرارداد (3 تا 5 درصد)، حق پیمانکار (5 تا 6 درصد) و حق نظارت تاکسیرانی (2 درصد) را به این عدد اضافه کرده است. آموزش و پرورش هم امسال طبق همان دستورالعمل برای اینکه حسن نیت خود را نشان دهد، هیچ مبلغی بابت نظارت برنداشته است. بنابراین این درصدها را باید به نرخ نهایی اضافه کرد که البته با توجه به حجم قرارداد پیمانکاران متفاوت است.»
او با انتقاد از رقمهای عجیبی که در فضای مجازی مطرح میشود، میگوید: «این اعداد واقعی نیستند، چراکه باید توجیه منطقی داشته باشند. مرجع نرخ شورای شهر است و مرجع ابلاغ هم فرمانداری که اعلام کرده باید همان نرخ مصوب شورا از والدین دریافت شود. بنابراین ما هم از آن دفاع میکنیم و همین نرخ را به مدارس ابلاغ کردهایم که پیمانکاران مورد تأیید شهرداری هم باید آن را اجرا کنند. اما برخی پیمانکاران که فاقد پروانه هستند و بهصورت آزاد با والدین کار میکنند، مبالغ متفاوتی را دریافت میکنند. در این چند روز هم ما جلسات متعددی با وزارت کشور، اتحادیه تاکسیرانی و فرمانداری داشتیم تا درباره منطق نرخها بحث کنیم.»
کمبود راننده اما از جمله مشکلاتی است که موجب شده تا والدین به جای سرویسهای مورد تأیید به سراغ سرویسهای آزاد بروند. ولیزاده با اشاره به 48 هزار درخواستی که از سوی والدین برای سرویس مدرسه ارائه شده است، میگوید: «این در حالی است که تاکنون فقط 5 هزار راننده برای سرویس مدارس ثبتنام کردهاند و خلأ جدی در این زمینه وجود دارد.»
اما چرا رانندهها علاقهای به ثبتنام در سامانه سرویس مدارس ندارند؟
به گفته ولیزاده، رانندهها به نرخ مصوب شورا اعتراض دارند، چراکه به اعتقاد آنها این افزایش نرخ با تورم همخوانی ندارد و برایشان بهصرفهتر است که با سرویسهای اینترنتی فعالیت کنند بویژه در مقاصدی که در طرحهای ترافیکی قرار دارد. چون همین بهانهای میشود برای دریافت وجه اضافه! بنابراین پیمانکاران مبالغ نجومی اعلام میکنند تا رانندگان جذب سرویس مدارس شوند اما این ترفند به بهای تحمیل هزینه به والدین تمام میشود. او البته در دفاع از برخی مبالغ اعلامی هم میگوید: «مثلاً مبلغ 24 میلیون برای سرویس مدارس در محدوده مسافت بین شهرری (منزل دانشآموز) و مدرسه در منطقه یک یعنی مسیری در حدود 26 کیلومتر، منطقی است.»
او حداقل نرخ سرویس مدرسه را در مسیرهای کمتر از 15 کیلومتر 6 میلیون تومان و حداکثر 11 میلیون تومان اعلام و تأکید میکند: «در مسیرهایی با بیش از 15 کیلومتر نرخ باید توافقی بین والدین و پیمانکار تعیین شود. نرخ مصوب شورای شهر شامل مدارس دولتی و غیرانتفاعی میشود و همه مدارس باید تابع قانون باشند. براین اساس والدین باید اول مهر 40 درصد مبلغ را به حساب مدرسه واریز کرده و ما بقی را بهصورت اقساط تا بهمن ماه واریز کنند. اگر مدرسه یا پیمانکار مبلغی فراتر از این مبلغ را درخواست کرد، والدین میتوانند شکایت خود را در سایت آموزش و پرورش ثبت کنند تا شکایات آنها بررسی شود.»
او با بیان اینکه آخرین سال حضوری مدارس در سال 98 بود، میگوید: «اما نباید در سال 1401 به نرخ اعلامی شورا در سال 98، 25 درصد اضافه شود بلکه باید سه سال را در نظر گرفت. ولیزاده درباره نظارت بر عملکرد سرویسهای مدارس میگوید: «درسامانه سپند والدین میتوانند با دانلود اپلیکیشن، رفت و آمد دانشآموزان از زمان رفت تا برگشت را رصد کنند. در غیر این صورت نیز طبق قراردادی با انجمن اولیا و مربیان، مدرسه و پیمانکار تعهدات هر سه طرف مشخص میشود.»
به نظر میرسد که موضوع سرویس مدارس همچنان یک مسأله پیچیده است. خصوصاً اینکه بزرگترین مشکل شاید این باشد که هیچ جایگزین مقرون به صرفه تری وجود ندارد. یعنی به نظر میرسد باید ونها یا اتوبوسهایی برای جا به جایی دانشآموزان به خدمت گرفته شود تا بتواند مبلغ دریافتی را از خانوادهها کاهش دهد.
بــــرش
چرا خط اتوبوس و مینی بوس برای مدارس راه اندازی نمی شود؟
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران روز گذشته در جلسه شورای شهر تهران خواستار اعلام علل عدم راهاندازی مسیرهای خط اتوبوس و مینی بوس مدرسه (مطابق ماده یازدهم مصوبه برنامه عملیاتی ایمنی حمل و نقل دانشآموزان) شد.
زهرا شمساحسان با بیان اینکه در آستانه شروع سال تحصیلی جدید هستیم و هماهنگیهای لازم در راستای استفاده حداکثری از حملونقل عمومی و نیمه عمومی و کاهش سفر خودروهای شخصی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: متأسفانه گزارشهای متعددی از بلاتکلیفی والدین در ثبت نام سرویس مدارس در اثر عدم هماهنگی بین سازمانی در زمانبندی اعلام شده صورت گرفته است. وی بیان کرد: در اجرای مصوباتی نظیر آییننامه اجرایی حمل و نقل دانشآموزان مدارس، تصویب نامه کمیسیون امور زیربنایی دولت و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران شامل مصوبه بهبود وضعیت حمل و نقل با بازگشایی مدارس در شرایط کاهش شیوع کرونا و مصوبه برنامه عملیاتی ایمنی حمل و نقل دانشآموزان، اشکالاتی به اعضای شورای اسلامی شهر تهران منتقل شده است و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران باید مطابق مفاد مصوبات مذکور، نسبت به تشکیل ستاد بازگشایی مدارس با حضور معاونتهای مربوطه شهرداری تهران و کلیه دستگاهها و سازمانهای متصدی ایمنی و ترافیک اقدام کند. رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: باید گزارشی از علل عدم اجرایی شدن راهاندازی مسیرهای خط اتوبوس و مینیبوس مدرسه مطابق ماده یازدهم مصوبه برنامه عملیاتی ایمنی حمل و نقل دانشآموزان که به کاهش تقاضای سفرهای فعلی کمک شایان توجهی میکند به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.
خبرنگار
روزنامه ایران چندی پیش در گزارشی به هزینه بالای سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید پرداخته بود. در آن گزارش از زبان والدین دانشآموزان به ارقام نجومی 20 تا 25 میلیون تومانی سرویس مدارس در مسیرهای مختلف اشاره شد که برخی از والدین را ناگزیر کرده بود تا خودشان مسئولیت حملونقل فرزندشان را برعهده بگیرند. برخی والدین ادعا کرده بودند که برای یک مسیر کوتاه هزینه سرویس معادل 10 میلیون و 500 هزار تومان قیمتگذاری شده است که اگر این رقم را در تعداد دانشآموزانی که سوار سرویس میشوند، ضرب کنیم به رقمی معادل 42 میلیون تومان برای یکسال تحصیلی میرسیم. این درحالی است که این رقم در مقایسه با هزینهای که همان والدین برای یک دانشآموز با تاکسی اینترنتی باید بپردازند برای 180 روز آموزشی منهای تعطیلات در حدود 9 میلیون تومان میشود که فقط یک دانشآموز را به مدرسه میرساند! اگر بخواهیم به ازای هر 4 دانشآموز محاسبه کنیم، 6 میلیون ارزان تر تمام میشود. این ارقام عجیب و غریب البته موجب شده تا هم اکنون بعضی از مدارس با عقبنشینی از آن، به سراغ ارائه ارقامی بروند که منطقیتر است. برای مثال کرایه برخی مسیرهای کوتاه از سوی مدرسه نرخ 6 میلیون و 700 هزار تومان پیشنهاد شده که از نظر والدین مقرون به صرفهتر است. با وجود این سؤال اصلی اینجاست نرخ حداقلی و حداکثری با چه منطقی تعیین شده و اساساً این حداقل و حداکثر چه میزان است؟ شورای شهر تهران برای امسال افزایش 25 تا 35 درصدی را تصویب کرده بود، اما به نظر میرسد که این افزایش چندان مورد اعتنا قرار نگرفته و نرخهای اعلامی بیشتر سلیقهای است تا مصوب!
شورای شهر تهران: نرخ پایه سرویس مدرسه 4 میلیون و 200 هزار تومان
علی اصغر قایمی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه هر سال نرخ سرویس مدارس بر اساس مصوبه شورای شهر افزایش پیدا میکند و ارتباطی با شورای عالی ترافیک ندارد، به «ایران» میگوید:«شورا افزایش تا ۳۵٪ (با حفظ میانگین ۲۵٪) را در بودجه مصوب کرده است. مشکلی که وجود دارد این است که تعیین کننده فرمول، منطقهبندی و سایر موارد کارگروهی با عنوان «کارگروه ماده ۱۸ دستورالعمل سرویس مدارس» است که در آموزش و پرورش تشکیل میشود و تاکسیرانی به نمایندگی از شهرداری عضو این کارگروه است و این کارگروه امسال خارج از سطح مصوب شورای شهر افزایش نرخ داشته است.»
وی با بیان اینکه فرمول محاسبه تعیین شده از سوی کارگروه مبلغ ۴ میلیون و 200 هزار تومان بهعنوان پایه برای یک سال به علاوه مبلغ ۴۵ هزار تومان به ازای هر کیلومتر در هر روز تعیین شده است، میگوید:«این ارقام حداکثر نیز متناسب با مسافت خواهد بود. بنابراین مبالغ اعلامی از طرف تاکسیرانی و فرمانداری بهصورت مکتوب مورد اعتراض واقع شده و طبق اطلاعاتی که به ما دادهاند، قرار شده به سرعت بازنگری شود.»
آموزش و پرورش: حداقل نرخ 6 میلیون تومان، حداکثر 11 میلیون تومان!
محمد رضا ولیزاده رئیس اداره توسعه انجمنهای اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش نیز با تأیید افزایش 25 تا 35 درصدی نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید به «ایران» میگوید: « براساس دستورالعمل اجرایی حملونقل دانشآموزی این مبلغ باید تماماً به راننده پرداخت شود و هیچ مبلغی از آن کسر نشود. بنابراین کارگروه ماده 18 هزینهای با عنوان مالیات بر ارزش افزوده (9 درصد)، بیمه قرارداد (3 تا 5 درصد)، حق پیمانکار (5 تا 6 درصد) و حق نظارت تاکسیرانی (2 درصد) را به این عدد اضافه کرده است. آموزش و پرورش هم امسال طبق همان دستورالعمل برای اینکه حسن نیت خود را نشان دهد، هیچ مبلغی بابت نظارت برنداشته است. بنابراین این درصدها را باید به نرخ نهایی اضافه کرد که البته با توجه به حجم قرارداد پیمانکاران متفاوت است.»
او با انتقاد از رقمهای عجیبی که در فضای مجازی مطرح میشود، میگوید: «این اعداد واقعی نیستند، چراکه باید توجیه منطقی داشته باشند. مرجع نرخ شورای شهر است و مرجع ابلاغ هم فرمانداری که اعلام کرده باید همان نرخ مصوب شورا از والدین دریافت شود. بنابراین ما هم از آن دفاع میکنیم و همین نرخ را به مدارس ابلاغ کردهایم که پیمانکاران مورد تأیید شهرداری هم باید آن را اجرا کنند. اما برخی پیمانکاران که فاقد پروانه هستند و بهصورت آزاد با والدین کار میکنند، مبالغ متفاوتی را دریافت میکنند. در این چند روز هم ما جلسات متعددی با وزارت کشور، اتحادیه تاکسیرانی و فرمانداری داشتیم تا درباره منطق نرخها بحث کنیم.»
کمبود راننده اما از جمله مشکلاتی است که موجب شده تا والدین به جای سرویسهای مورد تأیید به سراغ سرویسهای آزاد بروند. ولیزاده با اشاره به 48 هزار درخواستی که از سوی والدین برای سرویس مدرسه ارائه شده است، میگوید: «این در حالی است که تاکنون فقط 5 هزار راننده برای سرویس مدارس ثبتنام کردهاند و خلأ جدی در این زمینه وجود دارد.»
اما چرا رانندهها علاقهای به ثبتنام در سامانه سرویس مدارس ندارند؟
به گفته ولیزاده، رانندهها به نرخ مصوب شورا اعتراض دارند، چراکه به اعتقاد آنها این افزایش نرخ با تورم همخوانی ندارد و برایشان بهصرفهتر است که با سرویسهای اینترنتی فعالیت کنند بویژه در مقاصدی که در طرحهای ترافیکی قرار دارد. چون همین بهانهای میشود برای دریافت وجه اضافه! بنابراین پیمانکاران مبالغ نجومی اعلام میکنند تا رانندگان جذب سرویس مدارس شوند اما این ترفند به بهای تحمیل هزینه به والدین تمام میشود. او البته در دفاع از برخی مبالغ اعلامی هم میگوید: «مثلاً مبلغ 24 میلیون برای سرویس مدارس در محدوده مسافت بین شهرری (منزل دانشآموز) و مدرسه در منطقه یک یعنی مسیری در حدود 26 کیلومتر، منطقی است.»
او حداقل نرخ سرویس مدرسه را در مسیرهای کمتر از 15 کیلومتر 6 میلیون تومان و حداکثر 11 میلیون تومان اعلام و تأکید میکند: «در مسیرهایی با بیش از 15 کیلومتر نرخ باید توافقی بین والدین و پیمانکار تعیین شود. نرخ مصوب شورای شهر شامل مدارس دولتی و غیرانتفاعی میشود و همه مدارس باید تابع قانون باشند. براین اساس والدین باید اول مهر 40 درصد مبلغ را به حساب مدرسه واریز کرده و ما بقی را بهصورت اقساط تا بهمن ماه واریز کنند. اگر مدرسه یا پیمانکار مبلغی فراتر از این مبلغ را درخواست کرد، والدین میتوانند شکایت خود را در سایت آموزش و پرورش ثبت کنند تا شکایات آنها بررسی شود.»
او با بیان اینکه آخرین سال حضوری مدارس در سال 98 بود، میگوید: «اما نباید در سال 1401 به نرخ اعلامی شورا در سال 98، 25 درصد اضافه شود بلکه باید سه سال را در نظر گرفت. ولیزاده درباره نظارت بر عملکرد سرویسهای مدارس میگوید: «درسامانه سپند والدین میتوانند با دانلود اپلیکیشن، رفت و آمد دانشآموزان از زمان رفت تا برگشت را رصد کنند. در غیر این صورت نیز طبق قراردادی با انجمن اولیا و مربیان، مدرسه و پیمانکار تعهدات هر سه طرف مشخص میشود.»
به نظر میرسد که موضوع سرویس مدارس همچنان یک مسأله پیچیده است. خصوصاً اینکه بزرگترین مشکل شاید این باشد که هیچ جایگزین مقرون به صرفه تری وجود ندارد. یعنی به نظر میرسد باید ونها یا اتوبوسهایی برای جا به جایی دانشآموزان به خدمت گرفته شود تا بتواند مبلغ دریافتی را از خانوادهها کاهش دهد.
بــــرش
چرا خط اتوبوس و مینی بوس برای مدارس راه اندازی نمی شود؟
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران روز گذشته در جلسه شورای شهر تهران خواستار اعلام علل عدم راهاندازی مسیرهای خط اتوبوس و مینی بوس مدرسه (مطابق ماده یازدهم مصوبه برنامه عملیاتی ایمنی حمل و نقل دانشآموزان) شد.
زهرا شمساحسان با بیان اینکه در آستانه شروع سال تحصیلی جدید هستیم و هماهنگیهای لازم در راستای استفاده حداکثری از حملونقل عمومی و نیمه عمومی و کاهش سفر خودروهای شخصی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: متأسفانه گزارشهای متعددی از بلاتکلیفی والدین در ثبت نام سرویس مدارس در اثر عدم هماهنگی بین سازمانی در زمانبندی اعلام شده صورت گرفته است. وی بیان کرد: در اجرای مصوباتی نظیر آییننامه اجرایی حمل و نقل دانشآموزان مدارس، تصویب نامه کمیسیون امور زیربنایی دولت و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران شامل مصوبه بهبود وضعیت حمل و نقل با بازگشایی مدارس در شرایط کاهش شیوع کرونا و مصوبه برنامه عملیاتی ایمنی حمل و نقل دانشآموزان، اشکالاتی به اعضای شورای اسلامی شهر تهران منتقل شده است و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران باید مطابق مفاد مصوبات مذکور، نسبت به تشکیل ستاد بازگشایی مدارس با حضور معاونتهای مربوطه شهرداری تهران و کلیه دستگاهها و سازمانهای متصدی ایمنی و ترافیک اقدام کند. رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: باید گزارشی از علل عدم اجرایی شدن راهاندازی مسیرهای خط اتوبوس و مینیبوس مدرسه مطابق ماده یازدهم مصوبه برنامه عملیاتی ایمنی حمل و نقل دانشآموزان که به کاهش تقاضای سفرهای فعلی کمک شایان توجهی میکند به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.
وزیر آموزش و پرورش خبر داد
پیوستن 75 هزار معلم به سیستم آموزشی
وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه ۹۵ هزار نیرو در سال جدید به آمار معلمان رسمی افزوده میشود که ۷۵ هزار نفرشان نیروی جدید هستند، گفت: شمار آن دسته از همکاران که امسال به سن بازنشستگی میرسند ۸۸ هزار نفر است، ولی آنچه تاکنون مشاهده کردیم کمتر از نیمی از آنها برای بازنشستگی اقدام میکنند.
یوسف نوری درباره وضعیت تأمین معلم برای سال تحصیلی جدید توضیحاتی ارائه کرد و به ایسنا گفت: امسال ۳۴ هزار و ۸۱۳ نفر جدیدالاستخدام از محل ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان (پذیرفتهشدگان آزمون استخدامی) داریم. وی افزود: ۲۵ هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به جمع ما افزوده میشوند. حدود ۲۰ هزار نفر هم تبدیل وضعیت ایثارگران و نیروهای تعیین تکلیفی جدید را داریم. ۱۵ هزار نفر از دانشجویان سال چهارم دانشگاه فرهنگیان نیز ترم آخر را به صورت فشرده در تابستان گذراندند و از اول مهر به مدارس میروند و کارورزی را تحت نظر اساتید در محل مدرسه میگذرانند. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در واقع ۹۵هزار نیرو در سال جدید به آمار معلمان رسمی افزوده میشود که ۷۵ هزار نفرشان نیروی جدید هستند، گفت: به دلیل اینکه در طول سالیان گذشته تعدادی کلاسهای درس معلم نداشتند و جمعیت دانشآموزی رو به افزایش بوده بسیار تلاش میکنیم مقداری از تراکمها بکاهیم اما هرچه میکنیم نمیرسیم.
نوری ادامه داد: یکی از مشکلات ما همین مهاجرت به حاشیه شهرهای بزرگ از جمله تهران است. به عنوان مثال در حال حاضر شهرستان ملارد از نظر جمعیتی در حال انفجار است. فضای آموزشی را هم سریع نمیتوان ایجاد کرد. شهریار، شهر قدس و البرز هم اینگونه است. در سیستان و بلوچستان هم همین وضعیت را داریم. ورود اتباع را هم به حاشیه شهرها داریم. پیشنهاد ما این بود اتباع را به جاهایی بفرستیم که نیروی کار نیاز دارند و بتوانیم به آنها خدمات بدهیم که به مراجع مربوط نامه زدهایم و در حال بررسی است. وی درباره تکلیف معلمان حقالتدریسی، مربیان پیش دبستانی و نیروهای نهضتی که بعد از سال ۹۲ وارد آموزش و پرورش شدند نیز گفت: بله، خیلیها سؤال میکنند تکلیف نیروهای بعد از ۹۲ چه میشود. ما افراد یاد شده را که قراردادشان مربوط به قبل از سال ۹۲ بود باید طبق قانون تا امسال تعیین تکلیف میکردیم که این کار سال گذشته انجام شد و منتی هم نداریم، قانون وضع کرده بودند و این قانون از سال ۹۷ اجرا نشده بود که ما تعیین تکلیف کردیم. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: قانون اجازه داده بود و ما هم این کار را انجام دادیم. تعدادی از اینها سرکلاس نبودند که از مهرماه به کلاس درس میروند. اما برای جذب ۹۲ به بعدیها هیچ قانونی نداریم، ضمن آنکه از آن سو ملزم هستیم فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان نیرو جذب کنیم.
نوری درباره وضعیت خروج نیرو و میزان بازنشستگان امسال آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: شمار آن دسته از همکاران که امسال به سن بازنشستگی میرسند، ۸۸ هزار نفر است، ولی آنچه تاکنون مشاهده کردیم، کمتر از نیمی از آنها برای بازنشستگی اقدام کردهاند. وی افزود: از یک سو اجرای رتبهبندی و برخورداری از مزایای آن در هنگام محاسبه دو سال آخر خدمت برای برقراری مستمری را داریم و از سوی دیگر بسیاری از همکاران ما علاقهمند هستند در نظام تعلیم و تربیت باشند و استمرار خدمت بدهند. خیلیها کمتر از ۵۰ سال سن دارند و دوست دارند در سیستم باقی بمانند که ما هم استقبال و تشکر میکنیم. علاوه بر این، افزایشهای دیگری هم احتمالاً برای حقوق کل کارکنان دولت اتفاق بیفتد که مایل هستند از آن بهرهمند شوند. به گفته وزیر آموزش و پرورش، البته باز هم کمبود نیرو به علت خروج ۷۲ هزار نیرو از مجموعه در سال گذشته وجود دارد که به طرق دیگری جبران شده است.
یوسف نوری درباره وضعیت تأمین معلم برای سال تحصیلی جدید توضیحاتی ارائه کرد و به ایسنا گفت: امسال ۳۴ هزار و ۸۱۳ نفر جدیدالاستخدام از محل ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان (پذیرفتهشدگان آزمون استخدامی) داریم. وی افزود: ۲۵ هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به جمع ما افزوده میشوند. حدود ۲۰ هزار نفر هم تبدیل وضعیت ایثارگران و نیروهای تعیین تکلیفی جدید را داریم. ۱۵ هزار نفر از دانشجویان سال چهارم دانشگاه فرهنگیان نیز ترم آخر را به صورت فشرده در تابستان گذراندند و از اول مهر به مدارس میروند و کارورزی را تحت نظر اساتید در محل مدرسه میگذرانند. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در واقع ۹۵هزار نیرو در سال جدید به آمار معلمان رسمی افزوده میشود که ۷۵ هزار نفرشان نیروی جدید هستند، گفت: به دلیل اینکه در طول سالیان گذشته تعدادی کلاسهای درس معلم نداشتند و جمعیت دانشآموزی رو به افزایش بوده بسیار تلاش میکنیم مقداری از تراکمها بکاهیم اما هرچه میکنیم نمیرسیم.
نوری ادامه داد: یکی از مشکلات ما همین مهاجرت به حاشیه شهرهای بزرگ از جمله تهران است. به عنوان مثال در حال حاضر شهرستان ملارد از نظر جمعیتی در حال انفجار است. فضای آموزشی را هم سریع نمیتوان ایجاد کرد. شهریار، شهر قدس و البرز هم اینگونه است. در سیستان و بلوچستان هم همین وضعیت را داریم. ورود اتباع را هم به حاشیه شهرها داریم. پیشنهاد ما این بود اتباع را به جاهایی بفرستیم که نیروی کار نیاز دارند و بتوانیم به آنها خدمات بدهیم که به مراجع مربوط نامه زدهایم و در حال بررسی است. وی درباره تکلیف معلمان حقالتدریسی، مربیان پیش دبستانی و نیروهای نهضتی که بعد از سال ۹۲ وارد آموزش و پرورش شدند نیز گفت: بله، خیلیها سؤال میکنند تکلیف نیروهای بعد از ۹۲ چه میشود. ما افراد یاد شده را که قراردادشان مربوط به قبل از سال ۹۲ بود باید طبق قانون تا امسال تعیین تکلیف میکردیم که این کار سال گذشته انجام شد و منتی هم نداریم، قانون وضع کرده بودند و این قانون از سال ۹۷ اجرا نشده بود که ما تعیین تکلیف کردیم. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: قانون اجازه داده بود و ما هم این کار را انجام دادیم. تعدادی از اینها سرکلاس نبودند که از مهرماه به کلاس درس میروند. اما برای جذب ۹۲ به بعدیها هیچ قانونی نداریم، ضمن آنکه از آن سو ملزم هستیم فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان نیرو جذب کنیم.
نوری درباره وضعیت خروج نیرو و میزان بازنشستگان امسال آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: شمار آن دسته از همکاران که امسال به سن بازنشستگی میرسند، ۸۸ هزار نفر است، ولی آنچه تاکنون مشاهده کردیم، کمتر از نیمی از آنها برای بازنشستگی اقدام کردهاند. وی افزود: از یک سو اجرای رتبهبندی و برخورداری از مزایای آن در هنگام محاسبه دو سال آخر خدمت برای برقراری مستمری را داریم و از سوی دیگر بسیاری از همکاران ما علاقهمند هستند در نظام تعلیم و تربیت باشند و استمرار خدمت بدهند. خیلیها کمتر از ۵۰ سال سن دارند و دوست دارند در سیستم باقی بمانند که ما هم استقبال و تشکر میکنیم. علاوه بر این، افزایشهای دیگری هم احتمالاً برای حقوق کل کارکنان دولت اتفاق بیفتد که مایل هستند از آن بهرهمند شوند. به گفته وزیر آموزش و پرورش، البته باز هم کمبود نیرو به علت خروج ۷۲ هزار نیرو از مجموعه در سال گذشته وجود دارد که به طرق دیگری جبران شده است.
رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی مطرح کرد
مشمولان غایب، محروم از خدمات عمومی کشور
رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی درخصوص عدم ارائه برخی خدمات به مشمولان غایب در کشور گفت: براساس قانون مشمولان غایب اجازه خروج از کشور را نداشته و نمیتوانند در ادارات دولتی استخدام شوند و اگر در سازمانهای خصوصی مشغول هستند چنانچه شناسایی شوند، جریمه خواهند شد.
سردار تقی مهری، رئیس سازمان نظام وظیفه در نشست خبریاش که روز گذشته برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه اکنون سه میلیون نفر جزو مشمولان غایب هستند بیان کرد: براساس قانون، متولدین ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۳ مشمول سربازی هستند که بیش از ۸۵ درصد قوانین و مقررات را رعایت کرده و حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد قوانین را رعایت نکرده و مشمول غایب هستند. براساس قانون مشمولان غایب اجازه خروج از کشور را نداشته و نمیتوانند در ادارات دولتی استخدام شوند و اگر در سازمانهای خصوصی مشغول هستند چنانچه شناسایی شوند، جریمه خواهند شد.
سردار مهری درخصوص استفاده از خدمات بانکی برای مشمولان غایب گفت: وب سرویس بین سازمان وظیفه عمومی و بانک مرکزی برقرار است و به آنها وام داده نمیشود. از سال ۹۴ تا ۹۷ افرادی که بیش از هشت سال غیبت داشتند میتوانستند جریمه را پرداخت کنند اما از سال ۹۷ اجرای این قانون به پایان رسید اما در قانون سال گذشته مصوب شده که افرادی که در سال ۹۷ یک قسط پرداخت کرده بودند تا پایان سال گذشته اقساط را پرداخت کنند. در حال حاضر هیچ قانونی در رابطه با موضوع خرید خدمت سربازی نداریم.
رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی با اشاره به وضعیت مشمولانی که در دانشگاه قبول شده اند، اظهار داشت: به دستور فرماندهی انتظامی فراجا افراد مشمولی که امسال در دانشگاهها قبول شدند، میتوانند درخواست معافیت تحصیلی خود را ارائه دهند. افراد میتوانند با مراجعه به سامانه «پلیس من» درخواست معافیت تحصیلیشان را ارائه دهند. افرادی که سال گذشته دیپلم گرفتند تا ۳۱ شهریور امسال فرصت دارند در دانشگاه پذیرش گیرند؛ در غیر این صورت باید برگه اعزام به خدمت را دریافت کنند تا غیبت نخورند. وی با بیان اینکه چه افرادی شامل این طرح نمیشوند گفت: افرادی که امسال دیپلم گرفتند تا پایان شهریور سال ۱۴۰۲ فرصت دارند که تحصیل و در کنکور شرکت کنند. افرادی که نمیتوانند از طریق نرمافزار «پلیس من» یا سایت «سخا» درخواست تحصیلی خود را ثبت کنند میتوانند به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.
سردار مهری درخصوص وضعیت سربازی ورزشکاران مدالآور و نخبگان هم افزود: همه افرادی که در بازیهای المپیک یا جهانی مقام کسب کنند میتوانند معافیت دریافت کنند. سه رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال هم در صورت کسب مقام این معافیت شامل حال آنها خواهد شد همچنین میتوانند از قانون سرباز قهرمان برخوردار شوند. افراد نخبه نیز به ستاد کل معرفی شده و اسامی آنها به سازمان وظیفه عمومی ارسال شده و بعد از گذشت آموزش عمومی در بخش نخبگان پروژه تکمیل میکنند و کارت پایان خدمت دریافت میکنند. نخبگان خارج از کشور هم پس از اتمام پروژه تحقیقاتی برایشان کارت صادر میشود.
وی با بیان اینکه کلیه افراد ذکوری که به سن ۱۸ سالگی میرسند مشمول هستند، گفت: افرادی که کفالت پدر بیمار را برعهده دارند یا تنها فرزند ذکور زنان سرپرست خانوار باشند یا دارای بیماری باشند بعد از برگزاری کمیسیون برای آنها کارت پایان خدمت کفالت صادر میشود.
سردار تقی مهری، رئیس سازمان نظام وظیفه در نشست خبریاش که روز گذشته برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه اکنون سه میلیون نفر جزو مشمولان غایب هستند بیان کرد: براساس قانون، متولدین ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۳ مشمول سربازی هستند که بیش از ۸۵ درصد قوانین و مقررات را رعایت کرده و حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد قوانین را رعایت نکرده و مشمول غایب هستند. براساس قانون مشمولان غایب اجازه خروج از کشور را نداشته و نمیتوانند در ادارات دولتی استخدام شوند و اگر در سازمانهای خصوصی مشغول هستند چنانچه شناسایی شوند، جریمه خواهند شد.
سردار مهری درخصوص استفاده از خدمات بانکی برای مشمولان غایب گفت: وب سرویس بین سازمان وظیفه عمومی و بانک مرکزی برقرار است و به آنها وام داده نمیشود. از سال ۹۴ تا ۹۷ افرادی که بیش از هشت سال غیبت داشتند میتوانستند جریمه را پرداخت کنند اما از سال ۹۷ اجرای این قانون به پایان رسید اما در قانون سال گذشته مصوب شده که افرادی که در سال ۹۷ یک قسط پرداخت کرده بودند تا پایان سال گذشته اقساط را پرداخت کنند. در حال حاضر هیچ قانونی در رابطه با موضوع خرید خدمت سربازی نداریم.
رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی با اشاره به وضعیت مشمولانی که در دانشگاه قبول شده اند، اظهار داشت: به دستور فرماندهی انتظامی فراجا افراد مشمولی که امسال در دانشگاهها قبول شدند، میتوانند درخواست معافیت تحصیلی خود را ارائه دهند. افراد میتوانند با مراجعه به سامانه «پلیس من» درخواست معافیت تحصیلیشان را ارائه دهند. افرادی که سال گذشته دیپلم گرفتند تا ۳۱ شهریور امسال فرصت دارند در دانشگاه پذیرش گیرند؛ در غیر این صورت باید برگه اعزام به خدمت را دریافت کنند تا غیبت نخورند. وی با بیان اینکه چه افرادی شامل این طرح نمیشوند گفت: افرادی که امسال دیپلم گرفتند تا پایان شهریور سال ۱۴۰۲ فرصت دارند که تحصیل و در کنکور شرکت کنند. افرادی که نمیتوانند از طریق نرمافزار «پلیس من» یا سایت «سخا» درخواست تحصیلی خود را ثبت کنند میتوانند به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.
سردار مهری درخصوص وضعیت سربازی ورزشکاران مدالآور و نخبگان هم افزود: همه افرادی که در بازیهای المپیک یا جهانی مقام کسب کنند میتوانند معافیت دریافت کنند. سه رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال هم در صورت کسب مقام این معافیت شامل حال آنها خواهد شد همچنین میتوانند از قانون سرباز قهرمان برخوردار شوند. افراد نخبه نیز به ستاد کل معرفی شده و اسامی آنها به سازمان وظیفه عمومی ارسال شده و بعد از گذشت آموزش عمومی در بخش نخبگان پروژه تکمیل میکنند و کارت پایان خدمت دریافت میکنند. نخبگان خارج از کشور هم پس از اتمام پروژه تحقیقاتی برایشان کارت صادر میشود.
وی با بیان اینکه کلیه افراد ذکوری که به سن ۱۸ سالگی میرسند مشمول هستند، گفت: افرادی که کفالت پدر بیمار را برعهده دارند یا تنها فرزند ذکور زنان سرپرست خانوار باشند یا دارای بیماری باشند بعد از برگزاری کمیسیون برای آنها کارت پایان خدمت کفالت صادر میشود.
اخبـــــار
تأمین اجتماعی ادعای تعلل بیمهها در اجرای طرح دارویار را رد کرد
مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت بدون تأخیر مطالبات داروخانههای طرف قرارداد این سازمان در قالب طرح دارویار و همکاری جدی و مؤثر سازمان تأمین اجتماعی در اجرای این طرح خبر داد و گفت: تأمین اجتماعی ماهیانه حدود هزار و 100 میلیارد تومان به داروخانههای طرف قرارداد پرداخت میکند.
به گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، شهرام غفاری با رد برخی ادعاهای مطرحشده از جمله نامه انجمن داروسازان به رئیس جمهور با ادعای تأخیر یا تعلل بیمههای پایه در اجرای این طرح، گفت: مطالبات داروخانههای طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی بدون تأخیر درحال پرداخت است. تمامی مطالبات داروخانههای طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی تا تیرماه پرداخت شده و مطالبات مردادماه نیز از هفته آینده پرداخت میشود. وی افزود: بیش از ۱۲ هزار داروخانه مستقل در سراسر کشور، طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی هستند. در اکثر استانها مطالبات تیرماه به صورت کامل و در برخی استانها از جمله در استان تهران، به صورت علیالحساب پرداخت شده و تنها بخش اندکی از مطالبات باقی مانده است. تنها مطالبه داروخانهها از سازمان تأمین اجتماعی مربوط به ماه مرداد است که مطابق روال از هفته آینده پرداخت میشود. غفاری ادامه داد: روال جاری پرداختیهای تأمین اجتماعی این گونه است که مستمری بازنشستگان از بیستم تا سیام هر ماه پرداخت میشود و بعد از آن مطالبات مراکز درمانی از جمله مطالبات داروخانهها پرداخت میشود. مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: با الکترونیک شدن نسخ که امروز حدود ۹۵ درصد نسخ الکترونیک هستند میتوانیم با سرعت بیشتری پرداختها را انجام دهیم. در استانهایی که نسخه الکترونیک بیشتری تولید میشود، پرداختیها بدون تأخیر است و پرداخت علیالحساب در برخی استانها نیز ناشی از تعداد بیشتر نسخ کاغذی در این استانها است.
غفاری افزود: در گذشته مطالبات مراکز دارویی بعضاً با چند ماه تأخیر و مثل سایر مراکز درمانی طرف قرارداد پرداخت میشد، اما با مبلغ ۲۴۰۰ میلیارد تومانی که در اجرای طرح دارویار از سازمان برنامه و بودجه پیش از اجرای طرح دارویار، دریافت شده، پرداخت مطالبات داروخانهها بهروز شده است. وی با اشاره به نامه انجمن داروسازان به رئیسجمهور، ضمن تکذیب ادعاهای مطرح شده در این نامه، گفت: مطالب مطرح شده از سوی انجمن داروسازان و نامه ارسالی این انجمن به ریاست جمهوری نمیتواند ناشی از کماطلاعی باشد و تنها میتوان گفت ناشی از کملطفی این افراد است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران خبر داد
قرارگیری حدود ۴۰۰ قلم داروی ضروری در لیست بیمهای
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: نزدیک به ۴۰۰ قلم داروی ضروری و پرتکرار به تدریج در لیست بیمهای قرار میگیرد.
بنابر اعلام پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ،محمد مهدی ناصحی درباره پرداخت مطالبات طرح دارویار توسط سازمان بیمه سلامت ایران گفت: خوشبختانه پرداختی ما به التفاوت ارز دارو و سهم سازمان در دو ماه گذشته بلافاصله انجام شده است. درنظر داریم با توجه به منابعی که در اختیار داریم بلافاصله پس از پایان شهریور ماه بتوانیم در سراسر کشور مطالبات داروخانهها را پرداخت کنیم. وی افزود: تمام مطالبات پرداخت شده است و درحال حاضر منتظر اسناد هستیم. هر سندی توسط بیمارستان دولتی، خصوصی یا مراکز سرپایی ارسال شود، پرداختیها صورت میگیرد. خوشبختانه همکاری سازمان برنامه تا کنون قابل قبول بوده و تخصیصها بموقع انجام شده است. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: حتی برای مطالبات شهریور بیمارستانهای دولتی و خصوصی نیز ۲۳۵۰ میلیارد تومان به سازمان اختصاص پیدا کرده است که در صورت ارسال اسناد مطالبات پرداخت میشود.
وی با بیان اینکه برای مرداد ماه بخش سرپایی سازمان بیمه سلامت حدود ۵۰۰ میلیارد تومان درمجموع سهم خود و سهم ما به التفاوت ارزی را پرداخت کرده است، اظهار کرد: در بخش بستری دارویی نیز همین میزان هزینه نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان درماه وجود دارد که در مجموع میتوان گفت بیمه سلامت ۱۰۰۰ میلیارد تومان با این داروهای تحت پوشش و مابه التفاوت ارز در کشور پرداخت میکند، یعنی سهم بیمه سلامت تا کنون منهای ملزومات و تجهیزات پزشکی ماهانه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.
ناصحی در پایان تأکید کرد: در حال حاضر از ۳۹۰۰ قلم دارو در فارماکوپه نزدیک به ۲۰۰۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه است که داروهای ضروری و پرتکرار است، لذا نزدیک به ۴۰۰ قلم داروی ضروری و پرتکرار دیگر نیز بهتدریج تا پایان سال جاری تحت پوشش بیمه قرار میگیرد.
۹۹۲ ابتلا و ۲۵ فوتی؛ جدیدترین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت طی شبانه روز منتهی به روز گذشته ۹۹۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و ۱۵۹ نفر از آنها بستری شدند و ۲۵ بیمار نیز جان خود را از دست دادهاند. ۲۳۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۶۸۹ هزار و ۷۲۹ دوز رسید. در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز نیست، ۲۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۵۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
مدیر شبکه آموزش:
مدرسه تلویزیونی امسال کلاس درس ندارد
علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش در نشست خبری اعلام کرد که عدالت آموزشی و حرکت به سمت آن و تحول آموزشی همچنان در مدرسه تلویزیونی دنبال میشود اما دیگر نمیشود به دانشآموزی که صبح تا ظهر مدرسه است بگوییم بنشیند پای آموزشی دیگر، پس طرح تحولی مدرسه تلویزیونی دیگر کلاس درس نیست بلکه بازی و سرگرمی است. او بیان کرد: مدرسه تلویزیونی به تمام مناطق ایران، خانههای شهرهای بزرگ تا مرزهای کشور و حومه شهرها میرود و به سمت مناطق محرومی حرکت میکند که به آموزش رایگان مفید دسترسی ندارند و این آرزویی است که ما دنبال میکنیم. امروزه بچههای ما شبکهها و کارتونهای زیادی را در دسترس دارند. وقتی میبینیم یک کارتون خارجی چهار میلیارد بازدید داشته است، یعنی دانشآموز امروز با ما فرق دارد. بچهها فرق کردهاند، دلشان جای دیگری است. امروز آموزش باید آمیخته به سرگرمی باشد. باید آموزش و تفریح در هم آمیخته باشد.
عبدالعالی همچنین خبر داد که در سال تحصیلی جدید این شبکه سراغ درسهایی میرود که بیشتر نیاز به آموزش داشتند. او درباره انتقادی که به برخی از معلمهای مدرسه تلویزیونی در دو سال اخیر وارد شد، توضیح داد: معلمی که سر کلاس خوب درس میدهد، ممکن است نتواند روی آنتن تلویزیون خوب درس دهد. ما به جای معلم از معلم بازیگر استفاده میکنیم. دختر و پسر کودک و نوجوان امروز نمیتواند نیم ساعت پای تلویزیون بنشیند و درس گوش کند؛ بخصوص بعد از کرونا که بچهها خسته شدهاند. لذا الان پذیرای این نوع آموزش نیستند. اپیزودهای ما ۲۰ دقیقهای است و در میان آموزش همراه با سرگرمی، پویانمایی، قصه، معما و نمایش هم پخش میشود. ترکیبی از آیتمهای چنددقیقهای است که موضوع را آموزش میدهد.
مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت بدون تأخیر مطالبات داروخانههای طرف قرارداد این سازمان در قالب طرح دارویار و همکاری جدی و مؤثر سازمان تأمین اجتماعی در اجرای این طرح خبر داد و گفت: تأمین اجتماعی ماهیانه حدود هزار و 100 میلیارد تومان به داروخانههای طرف قرارداد پرداخت میکند.
به گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، شهرام غفاری با رد برخی ادعاهای مطرحشده از جمله نامه انجمن داروسازان به رئیس جمهور با ادعای تأخیر یا تعلل بیمههای پایه در اجرای این طرح، گفت: مطالبات داروخانههای طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی بدون تأخیر درحال پرداخت است. تمامی مطالبات داروخانههای طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی تا تیرماه پرداخت شده و مطالبات مردادماه نیز از هفته آینده پرداخت میشود. وی افزود: بیش از ۱۲ هزار داروخانه مستقل در سراسر کشور، طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی هستند. در اکثر استانها مطالبات تیرماه به صورت کامل و در برخی استانها از جمله در استان تهران، به صورت علیالحساب پرداخت شده و تنها بخش اندکی از مطالبات باقی مانده است. تنها مطالبه داروخانهها از سازمان تأمین اجتماعی مربوط به ماه مرداد است که مطابق روال از هفته آینده پرداخت میشود. غفاری ادامه داد: روال جاری پرداختیهای تأمین اجتماعی این گونه است که مستمری بازنشستگان از بیستم تا سیام هر ماه پرداخت میشود و بعد از آن مطالبات مراکز درمانی از جمله مطالبات داروخانهها پرداخت میشود. مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: با الکترونیک شدن نسخ که امروز حدود ۹۵ درصد نسخ الکترونیک هستند میتوانیم با سرعت بیشتری پرداختها را انجام دهیم. در استانهایی که نسخه الکترونیک بیشتری تولید میشود، پرداختیها بدون تأخیر است و پرداخت علیالحساب در برخی استانها نیز ناشی از تعداد بیشتر نسخ کاغذی در این استانها است.
غفاری افزود: در گذشته مطالبات مراکز دارویی بعضاً با چند ماه تأخیر و مثل سایر مراکز درمانی طرف قرارداد پرداخت میشد، اما با مبلغ ۲۴۰۰ میلیارد تومانی که در اجرای طرح دارویار از سازمان برنامه و بودجه پیش از اجرای طرح دارویار، دریافت شده، پرداخت مطالبات داروخانهها بهروز شده است. وی با اشاره به نامه انجمن داروسازان به رئیسجمهور، ضمن تکذیب ادعاهای مطرح شده در این نامه، گفت: مطالب مطرح شده از سوی انجمن داروسازان و نامه ارسالی این انجمن به ریاست جمهوری نمیتواند ناشی از کماطلاعی باشد و تنها میتوان گفت ناشی از کملطفی این افراد است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران خبر داد
قرارگیری حدود ۴۰۰ قلم داروی ضروری در لیست بیمهای
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: نزدیک به ۴۰۰ قلم داروی ضروری و پرتکرار به تدریج در لیست بیمهای قرار میگیرد.
بنابر اعلام پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ،محمد مهدی ناصحی درباره پرداخت مطالبات طرح دارویار توسط سازمان بیمه سلامت ایران گفت: خوشبختانه پرداختی ما به التفاوت ارز دارو و سهم سازمان در دو ماه گذشته بلافاصله انجام شده است. درنظر داریم با توجه به منابعی که در اختیار داریم بلافاصله پس از پایان شهریور ماه بتوانیم در سراسر کشور مطالبات داروخانهها را پرداخت کنیم. وی افزود: تمام مطالبات پرداخت شده است و درحال حاضر منتظر اسناد هستیم. هر سندی توسط بیمارستان دولتی، خصوصی یا مراکز سرپایی ارسال شود، پرداختیها صورت میگیرد. خوشبختانه همکاری سازمان برنامه تا کنون قابل قبول بوده و تخصیصها بموقع انجام شده است. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: حتی برای مطالبات شهریور بیمارستانهای دولتی و خصوصی نیز ۲۳۵۰ میلیارد تومان به سازمان اختصاص پیدا کرده است که در صورت ارسال اسناد مطالبات پرداخت میشود.
وی با بیان اینکه برای مرداد ماه بخش سرپایی سازمان بیمه سلامت حدود ۵۰۰ میلیارد تومان درمجموع سهم خود و سهم ما به التفاوت ارزی را پرداخت کرده است، اظهار کرد: در بخش بستری دارویی نیز همین میزان هزینه نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان درماه وجود دارد که در مجموع میتوان گفت بیمه سلامت ۱۰۰۰ میلیارد تومان با این داروهای تحت پوشش و مابه التفاوت ارز در کشور پرداخت میکند، یعنی سهم بیمه سلامت تا کنون منهای ملزومات و تجهیزات پزشکی ماهانه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.
ناصحی در پایان تأکید کرد: در حال حاضر از ۳۹۰۰ قلم دارو در فارماکوپه نزدیک به ۲۰۰۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه است که داروهای ضروری و پرتکرار است، لذا نزدیک به ۴۰۰ قلم داروی ضروری و پرتکرار دیگر نیز بهتدریج تا پایان سال جاری تحت پوشش بیمه قرار میگیرد.
۹۹۲ ابتلا و ۲۵ فوتی؛ جدیدترین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت طی شبانه روز منتهی به روز گذشته ۹۹۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و ۱۵۹ نفر از آنها بستری شدند و ۲۵ بیمار نیز جان خود را از دست دادهاند. ۲۳۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۶۸۹ هزار و ۷۲۹ دوز رسید. در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز نیست، ۲۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۵۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
مدیر شبکه آموزش:
مدرسه تلویزیونی امسال کلاس درس ندارد
علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش در نشست خبری اعلام کرد که عدالت آموزشی و حرکت به سمت آن و تحول آموزشی همچنان در مدرسه تلویزیونی دنبال میشود اما دیگر نمیشود به دانشآموزی که صبح تا ظهر مدرسه است بگوییم بنشیند پای آموزشی دیگر، پس طرح تحولی مدرسه تلویزیونی دیگر کلاس درس نیست بلکه بازی و سرگرمی است. او بیان کرد: مدرسه تلویزیونی به تمام مناطق ایران، خانههای شهرهای بزرگ تا مرزهای کشور و حومه شهرها میرود و به سمت مناطق محرومی حرکت میکند که به آموزش رایگان مفید دسترسی ندارند و این آرزویی است که ما دنبال میکنیم. امروزه بچههای ما شبکهها و کارتونهای زیادی را در دسترس دارند. وقتی میبینیم یک کارتون خارجی چهار میلیارد بازدید داشته است، یعنی دانشآموز امروز با ما فرق دارد. بچهها فرق کردهاند، دلشان جای دیگری است. امروز آموزش باید آمیخته به سرگرمی باشد. باید آموزش و تفریح در هم آمیخته باشد.
عبدالعالی همچنین خبر داد که در سال تحصیلی جدید این شبکه سراغ درسهایی میرود که بیشتر نیاز به آموزش داشتند. او درباره انتقادی که به برخی از معلمهای مدرسه تلویزیونی در دو سال اخیر وارد شد، توضیح داد: معلمی که سر کلاس خوب درس میدهد، ممکن است نتواند روی آنتن تلویزیون خوب درس دهد. ما به جای معلم از معلم بازیگر استفاده میکنیم. دختر و پسر کودک و نوجوان امروز نمیتواند نیم ساعت پای تلویزیون بنشیند و درس گوش کند؛ بخصوص بعد از کرونا که بچهها خسته شدهاند. لذا الان پذیرای این نوع آموزش نیستند. اپیزودهای ما ۲۰ دقیقهای است و در میان آموزش همراه با سرگرمی، پویانمایی، قصه، معما و نمایش هم پخش میشود. ترکیبی از آیتمهای چنددقیقهای است که موضوع را آموزش میدهد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
نرخ سرویس مدرسه؛ حداقل 6 حداکثر 11 میلیون تومان
-
پیوستن 75 هزار معلم به سیستم آموزشی
-
مشمولان غایب، محروم از خدمات عمومی کشور
-
اخبـــــار
اخبارایران آنلاین