ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مدیر دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صداوسیما:
بزرگترین همایش «شعر و موسیقی» برگزار میشود
مدیر دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صداوسیما از برگزاری بزرگترین اجتماع موسیقی و شعر رسانه ملی طی آبان ماه سالجاری در شهر زیباکنار خبر داد. علیرضا قزوه در گفتوگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به تازهترین فعالیتهای انجام گرفته در حوزه فعالیتی خود گفت: بر اساس برنامهریزیهای انجام گرفته طی روزهای چهارم، پنجم و ششم آبانماه سالجاری بزرگترین اجتماع شعر و موسیقی کشور توسط دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صداوسیما برگزار میشود. در این همایش ۲۰۰ شاعر از سراسر کشور به همراه تعدادی از هنرمندان موسیقی، مسئولان موسیقی صداوسیمای استانها و ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما حضور ویژهای خواهند داشت که طی روزهای آینده جزئیات بیشتری از آن اعلام میشود.
او با اشاره به اینکه در این همایش رئیس رسانه ملی و سایر مدیران ارشد سازمان صداوسیما نیز حضور خواهند داشت، گفت: این اجتماع به اعتقاد من یکی از مهمترین اتفاقات و رویدادهای ادبی، هنری و موسیقایی سالجاری خواهد بود که تا به امروز کمتر شاهد برگزاری آن بودهایم. در همین چهارچوب بر اساس دعوتی که از مدیران استانی دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صورت میگیرد، میهمانان مدعو در مجموعه زیبا کنار به اجرای برنامههای مختلف موسیقایی و ادبی و برگزاری نشستهای تخصصی و پژوهشی میپردازند. قزوه درباره دیگر فعالیتهای دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صداوسیما هم توضیح داد: ارکستر سمفونیک صداوسیما در طول ۱۲ ماه حدود ۱۲ اثر در حوزه دینی و ملی – میهنی اجرا کرده که در طول هر ماه حدود ۸ جلسه تمرین دارند. در هر ماه یک اجرای ملی هم دارند بر همین اساس تلاش میکنیم در آیندهای نزدیک علاوهبر اجراهای ملی، اجراهای جهانی هم داشته باشیم چون ارکستر سمفونیک صداوسیما از قابلیت خوبی برخوردار است و شاید پرکارترین ارکستر کشور باشد. مدیر دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صداوسیما افزود: همزمان با این روزهای عزیز و گرامی ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما قطعهای را به مناسبت اربعین اجرا میکند. این در حالی است که ما برای مناسبتهای دیگر برنامههای مختلفی تدارک دیدهایم که از جمله آنها میتوان به تولید قطعهای برای جزیره کیش اشاره داشت؛ در این چهارچوب تولید قطعات مختلف به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی، سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، بهار و نوروز سال ۱۴۰۲ از دیگر برنامههای ما است که ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما را تبدیل به یکی از فعالترین ارکسترهای کشور کرده که امیدوارم با برنامهریزیهایی که در این زمینه صورت دادهایم شرایطی را برای درخشش ارکستر در ابعاد جهانی مهیا کنیم. چرا که این مجموعه موسیقایی بواسطه تلاش عبدالرضا صفایی مدیر ارکستر، آرش امینی رهبر و مدیر هنری ارکستر و نوازندگانش میتواند در ردیف بهترین و باکیفیتترین ارکسترها قرار گیرد.
او با اشاره به اینکه در این همایش رئیس رسانه ملی و سایر مدیران ارشد سازمان صداوسیما نیز حضور خواهند داشت، گفت: این اجتماع به اعتقاد من یکی از مهمترین اتفاقات و رویدادهای ادبی، هنری و موسیقایی سالجاری خواهد بود که تا به امروز کمتر شاهد برگزاری آن بودهایم. در همین چهارچوب بر اساس دعوتی که از مدیران استانی دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صورت میگیرد، میهمانان مدعو در مجموعه زیبا کنار به اجرای برنامههای مختلف موسیقایی و ادبی و برگزاری نشستهای تخصصی و پژوهشی میپردازند. قزوه درباره دیگر فعالیتهای دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صداوسیما هم توضیح داد: ارکستر سمفونیک صداوسیما در طول ۱۲ ماه حدود ۱۲ اثر در حوزه دینی و ملی – میهنی اجرا کرده که در طول هر ماه حدود ۸ جلسه تمرین دارند. در هر ماه یک اجرای ملی هم دارند بر همین اساس تلاش میکنیم در آیندهای نزدیک علاوهبر اجراهای ملی، اجراهای جهانی هم داشته باشیم چون ارکستر سمفونیک صداوسیما از قابلیت خوبی برخوردار است و شاید پرکارترین ارکستر کشور باشد. مدیر دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صداوسیما افزود: همزمان با این روزهای عزیز و گرامی ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما قطعهای را به مناسبت اربعین اجرا میکند. این در حالی است که ما برای مناسبتهای دیگر برنامههای مختلفی تدارک دیدهایم که از جمله آنها میتوان به تولید قطعهای برای جزیره کیش اشاره داشت؛ در این چهارچوب تولید قطعات مختلف به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی، سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، بهار و نوروز سال ۱۴۰۲ از دیگر برنامههای ما است که ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما را تبدیل به یکی از فعالترین ارکسترهای کشور کرده که امیدوارم با برنامهریزیهایی که در این زمینه صورت دادهایم شرایطی را برای درخشش ارکستر در ابعاد جهانی مهیا کنیم. چرا که این مجموعه موسیقایی بواسطه تلاش عبدالرضا صفایی مدیر ارکستر، آرش امینی رهبر و مدیر هنری ارکستر و نوازندگانش میتواند در ردیف بهترین و باکیفیتترین ارکسترها قرار گیرد.
چالشها و مسئولیتهای «اتاق وضعیت تئاتر ایران» در گفتوگوی «ایران» با پژوهشگران حوزه نمایش:
یک قدم از هزاران قدم
محسن بوالحسنی: همین چند وقت پیش و همزمان با هفته دولت، دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی با هدف ترسیم زیستبوم فرهنگی، حرفهای، صنفی و ارائه گزارشهای کمی و کیفی از امور جاری تئاتر کشور اتاق وضعیت تئاتر ایران را تشکیل داد و پس از راهاندازی این اتاق فکر، مهدی کاموس مدیر دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی درباره اهداف و ضرورت اتاق وضعیت تئاتر به «ایران» گفت: «هدف اصلی تشکیل اتاق وضعیت تئاتر ایران ترسیم زیستبوم فرهنگی، حرفهای و صنفی و ارائه گزارشهای کمی و کیفی از امور جاری تئاتر کشور است. امور جاری تئاتر مربوط به همه حوزههای تولید، آموزش، گروههای نمایشی، جشنوارهها و غیره میشود. اهمیت و ضرورت راهاندازی اتاق وضعیت تئاتر ایران به نقش این گزارشها در سیاستگذاری و همچنین تولید تئاتر برمیگردد. بیتردید گزارشهای این اتاق هم برای سیاستگذاران در توزیع امکانات و خدمات و هم برای جامعه حرفهای تئاتر در شناخت نیازها و آسیبهای تئاتر کشور قابل استفاده خواهد بود.» او همچنین در تشریح این ضرورت، تأکید کرد که «در طول سالها بر اساس پژوهشها و گزارشهایی که در اداره کل هنرهای نمایشی، دانشگاهها و سایر نهادهای مربوط جمعآوریشده ما را با تجمیع دادههایی روبهرو کرده است که میتوانیم به گزارشهای تحلیلی درباره موضوعات و مسائل مهم تئاتر کشور بپردازیم. این گزارشها میتواند برای سیاستگذاری، برنامهریزی و اقدامات مناسب برای تئاتر، گروههای تئاتری، تئاتر در استانهای کشور و برای نمایشنامهنویسان، بازیگران، پژوهشگران و کارگردانان مفید باشد و مورد استفاده قرار بگیرد.» به گفته بسیاری از صاحبنظران، تشکیل چنین اتاق فکرهای نظری و عملی که قدرت تصمیمگیری و اجرا داشته باشند میتواند به تئاتر ایران کمک کند و چه به لحاظ نظری و چه به لحاظ کمی و کیفی تئاتر ما را در مسیر کمچالشتری قرار دهد، اما بسیاری هم معتقدند این اتفاق تنها یک روی سکهای است که نمیتوان به آن بهصورت تکبعدی نگاه کرد و برای حل و فصل دغدغه تئاتر و تئاتریها باید بسترهای لازم در زیرساختهای مختلف فراهم شود.
تئاتر به مثابه آیینه تمامنما
حمید نعمتنژاد، منتقد و پژوهشگر تئاتر در گفتوگو با «ایران» توجه ما را به زیرساختهای فنی و البته ارج نهادن به هنر و هنرمند و کوتاه کردن دستنااهلان و دلالان از تئاتر جلب میکند.نعمتنژاد معتقد است: «تشکیل اتاق وضعیت یا هر چه به این نام است میتواند در پله اول اتفاق خوب و مبارکی باشد اگر در دام آسیبهای فراوان در این مسیر نیفتد. این اتاق فکر و متخصصانی که در آن شرکت میکنند میتوانند نقش آسیبشناسهای به موضوع واقف را ایفا کنند که همانطور که گفته شد اگر درست طی مسیر کند میتواند ثمرات بسیاری هم داشته باشد. حالا دیگر این حرف شعار نیست و عین حقیقت است که در جوامعی که به هنر و هنرمند بها داده میشود، از آن به مثابه آیینه تمامنما استفاده میکنند که بتوانند انعکاس نبض تپنده زندگی مردم را در آن جاری و ساری کنند. در این جوامع بازتاب مشکلات، مصایب و شادیهای مردم بهعنوان یک اصل در انعکاس آنچه که گفته شد به زبان هنر به حساب میآید. هنر و هنرمند در انتقال این تصویر به جامعه بدون لکنت زبان در نقش طرحکننده سؤالهایی که میتواند گره بسیاری از مشکلات و مصایب و دستاندازهایی که در جامعه ایجاد شده را با هنر خود و با کالای فرهنگی که به مخاطب ارائه میدهد باز کند؛ با زبان هنر میتوان به ایجاد آموزش فرهنگ در حوزههای مختلف در جامعه پرداخت. بنابراین نقش هنر و هنرمند در جوامع مختلف بسیار پررنگ است، اما به شرطی که به او آزادی عمل و اعتماد لازم داده بشود و به او بهعنوان یک شهروند درجه 2 در جامعهای که درآن زیست مسالمتآمیز وجود دارد، چنین نگاهی از سوی سیاستمداران و تصمیمگیرندگانی که در حوزه مدیریتهای مختلف مسئولیت دارند، نشود.»
نقش هنر و هنرمند در پویایی جامعه
او دربخشی دیگر از صحبتهای خود با اشاره به این نکته که هنر، بخصوص تئاتر که ارتباطی نفسبهنفس با مخاطب دارد میتواند نقشی علیحده از دیگر هنرها ایفا کند. نعمتنژاد میگوید: «با زبان هنر و هنرمند میتوان به زشتیها و کاستیهای ریز و درشتی که در سطوح مختلف جامعه وجود دارد به طرح و تبیین آنها پرداخت، بهدلیل اینکه او از جنس مردم است و انعکاسی که در این آیینه به خود مردم تحویل میدهد باورپذیر خواهد بود، پس مخاطب یا جامعه وقتی بدون واسطه با مشکلات روبهرو میشوند، واکنشی که نشان میدهند در کسوت یک کنشگر خواهد بود. بنابراین به فکر فرو میروند تا بتوانند دستبهدست دیگر افراد جامعه بدهند تا در حد توان خود بتوانند این مشکلات را برطرف کنند. با توجه به آنچه آمد باید به این مهم اشاره کرد که نقش هنر و هنرمند بسیار تعیینکننده برای بروز نشاط و شادابی، پویایی و داینامیک بودن یک جامعه و اعضای آن در دنیایی که امروز در آن یکان یکان مردم بدون در نظر گرفتن ملیت، دین، مذهب، رنگ، نژاد و زبان گرفتار ویروس کرونا شدهاند و هرکس به فراخور آنچه که بر او در جامعه جهانی تحمیل شده به سمت تنهاتر شدن سوق پیدا کرده میتوان از زبان هنر و با خلاقیتی که هنرمند در انتقال فرم و معنا دارد استفاده کرد تا لحظه یا لحظاتی را برای مخاطبان به وجود آورد تا بار دیگر با ایجاد امید، نشاط و تولید محتوا او را از تنهایی درآورد و مجدد به او این معنا را منتقل کرد که در کنار هم میتوان به برآمدن خورشید در آسمان بار دیگر امیدوار بود و زندگی مشترک در جامعه را بهصورت هنرمندانه زنده کرد.»
تئاتر و خرد جمعی
این پژوهشگر تئاتر در بخش پایانی صحبتهای خود، تئاتر را برآمده از جهانی جمعگرا میداند که زیستبوماش در خرد جمعی است. او میگوید: «در این خرد جمعی نقش تک تک افراد جامعه، پررنگ است. در کارهای جمعی کنش به وجود میآید و افراد جامعه کنشگر حساب میشوند. در هنرهای مختلف از جمله تئاتر، کالای فرهنگی و فکری که هنرمند قصد ترویج آن را در جامعه دارد، در جمع است که معنا پیدا میکند. متأسفانه در طول دو دهه گذشته هنر نمایشی و تئاتر بهدلیل فراهم نشدن تام و تمام زیرساختهای لازم و... هنوز از آنچه مطلوب است فرسنگها فاصله دارد و اگر تلاش میکنیم که این نکته را باز کنیم و مدام دربارهاش بگوییم به این دلیل واضح است که فرهنگ و هنر به مثابه خورشیدهایی هستند که میتوانند با نورافشانی باعث ایجاد آگاهی، دانش، خرد و ترویج صلح و امید، عشقورزیدن و در نهایت باعث بروز نشاط در جامعه شوند.»
تئاتر به مثابه آیینه تمامنما
حمید نعمتنژاد، منتقد و پژوهشگر تئاتر در گفتوگو با «ایران» توجه ما را به زیرساختهای فنی و البته ارج نهادن به هنر و هنرمند و کوتاه کردن دستنااهلان و دلالان از تئاتر جلب میکند.نعمتنژاد معتقد است: «تشکیل اتاق وضعیت یا هر چه به این نام است میتواند در پله اول اتفاق خوب و مبارکی باشد اگر در دام آسیبهای فراوان در این مسیر نیفتد. این اتاق فکر و متخصصانی که در آن شرکت میکنند میتوانند نقش آسیبشناسهای به موضوع واقف را ایفا کنند که همانطور که گفته شد اگر درست طی مسیر کند میتواند ثمرات بسیاری هم داشته باشد. حالا دیگر این حرف شعار نیست و عین حقیقت است که در جوامعی که به هنر و هنرمند بها داده میشود، از آن به مثابه آیینه تمامنما استفاده میکنند که بتوانند انعکاس نبض تپنده زندگی مردم را در آن جاری و ساری کنند. در این جوامع بازتاب مشکلات، مصایب و شادیهای مردم بهعنوان یک اصل در انعکاس آنچه که گفته شد به زبان هنر به حساب میآید. هنر و هنرمند در انتقال این تصویر به جامعه بدون لکنت زبان در نقش طرحکننده سؤالهایی که میتواند گره بسیاری از مشکلات و مصایب و دستاندازهایی که در جامعه ایجاد شده را با هنر خود و با کالای فرهنگی که به مخاطب ارائه میدهد باز کند؛ با زبان هنر میتوان به ایجاد آموزش فرهنگ در حوزههای مختلف در جامعه پرداخت. بنابراین نقش هنر و هنرمند در جوامع مختلف بسیار پررنگ است، اما به شرطی که به او آزادی عمل و اعتماد لازم داده بشود و به او بهعنوان یک شهروند درجه 2 در جامعهای که درآن زیست مسالمتآمیز وجود دارد، چنین نگاهی از سوی سیاستمداران و تصمیمگیرندگانی که در حوزه مدیریتهای مختلف مسئولیت دارند، نشود.»
نقش هنر و هنرمند در پویایی جامعه
او دربخشی دیگر از صحبتهای خود با اشاره به این نکته که هنر، بخصوص تئاتر که ارتباطی نفسبهنفس با مخاطب دارد میتواند نقشی علیحده از دیگر هنرها ایفا کند. نعمتنژاد میگوید: «با زبان هنر و هنرمند میتوان به زشتیها و کاستیهای ریز و درشتی که در سطوح مختلف جامعه وجود دارد به طرح و تبیین آنها پرداخت، بهدلیل اینکه او از جنس مردم است و انعکاسی که در این آیینه به خود مردم تحویل میدهد باورپذیر خواهد بود، پس مخاطب یا جامعه وقتی بدون واسطه با مشکلات روبهرو میشوند، واکنشی که نشان میدهند در کسوت یک کنشگر خواهد بود. بنابراین به فکر فرو میروند تا بتوانند دستبهدست دیگر افراد جامعه بدهند تا در حد توان خود بتوانند این مشکلات را برطرف کنند. با توجه به آنچه آمد باید به این مهم اشاره کرد که نقش هنر و هنرمند بسیار تعیینکننده برای بروز نشاط و شادابی، پویایی و داینامیک بودن یک جامعه و اعضای آن در دنیایی که امروز در آن یکان یکان مردم بدون در نظر گرفتن ملیت، دین، مذهب، رنگ، نژاد و زبان گرفتار ویروس کرونا شدهاند و هرکس به فراخور آنچه که بر او در جامعه جهانی تحمیل شده به سمت تنهاتر شدن سوق پیدا کرده میتوان از زبان هنر و با خلاقیتی که هنرمند در انتقال فرم و معنا دارد استفاده کرد تا لحظه یا لحظاتی را برای مخاطبان به وجود آورد تا بار دیگر با ایجاد امید، نشاط و تولید محتوا او را از تنهایی درآورد و مجدد به او این معنا را منتقل کرد که در کنار هم میتوان به برآمدن خورشید در آسمان بار دیگر امیدوار بود و زندگی مشترک در جامعه را بهصورت هنرمندانه زنده کرد.»
تئاتر و خرد جمعی
این پژوهشگر تئاتر در بخش پایانی صحبتهای خود، تئاتر را برآمده از جهانی جمعگرا میداند که زیستبوماش در خرد جمعی است. او میگوید: «در این خرد جمعی نقش تک تک افراد جامعه، پررنگ است. در کارهای جمعی کنش به وجود میآید و افراد جامعه کنشگر حساب میشوند. در هنرهای مختلف از جمله تئاتر، کالای فرهنگی و فکری که هنرمند قصد ترویج آن را در جامعه دارد، در جمع است که معنا پیدا میکند. متأسفانه در طول دو دهه گذشته هنر نمایشی و تئاتر بهدلیل فراهم نشدن تام و تمام زیرساختهای لازم و... هنوز از آنچه مطلوب است فرسنگها فاصله دارد و اگر تلاش میکنیم که این نکته را باز کنیم و مدام دربارهاش بگوییم به این دلیل واضح است که فرهنگ و هنر به مثابه خورشیدهایی هستند که میتوانند با نورافشانی باعث ایجاد آگاهی، دانش، خرد و ترویج صلح و امید، عشقورزیدن و در نهایت باعث بروز نشاط در جامعه شوند.»
نگاهی به نقش «به نام خدا» در ادبیات فارسی در گفتوگوی «ایران» با دکتر الهام باقری:
باوری کهن برای نیکفرجامی
مینانبئی/ حکیم طوس، فردوسی بزرگ، اثر حماسی و خرد بنیان خود، ابرمتن ارزشمند شاهنامه را با بیت پرمفهوم «به نام خداوند جان و خـرد/ کزین برتر اندیشه برنگذرد» آغاز میکند و نظامی، شاعر پرآوازه ایران زمین، عاشقانه بیهمتای لیلی و مجنونش را با بیت مشهور «ای نام تو بهترین سرآغاز/ بینام تو نامه کی کنم باز؟» میآغازد. شیخ مصلحالدین سعدی شیرازی، شاعر و نویسنده جهانگرد ایرانی، نیز بوستان تعلیمیاش را با بیت: «به نام خداوند جانآفرین/ حکیم سخن در زبان آفرین» شروع میکند.آغاز کردن آثار منظوم و منثور با نام خداوند و حمد و ستایش وی سنت حسنه و متداولی بوده است که کمابیش هـمه شاعران و نویسندگان از آن تتبع داشتند؛ چراکه نام حق را بهترین سرآغاز میدانسته و بینام او نامه باز نمیکردهاند و چون این کار را از سر ایمان و عشق انجام میدادند، شاید بتوان گفت این افتتاحیهها اغلب در شمار زیباترین اشعار آنها هم بوده است؛ اما اینکه این سنت از کجا آمده و پیشینه تاریخی و فرهنگی آن چیست؟ پرسشی بود که باب گپ و گفتی دلنشین و پرمغز را با دکتر سیده الهام باقری، پژوهشگر و مدرس رشته زبان و ادبیات فارسی، درباره «به نام خدا»های فارسی و فلسفه و حکمت پشت این امر باز کرد.این نویسنده در حالی که سخن خویش را با «به نام خداوند جان و خرد» آغاز کرد، گفت: در بحارالانوار از رسول اکرم (ص) نقل قول شده است که «کارهای نیک اگر با یاد و نام خدا آغاز نشود، به فرجام نخواهد رسید.» در باورهای ما ایرانیان، نیز این است که برای رسیدن هر کاری به پایان نیک، باید آن کار را با عبارت «به نام خدا» یا مانند آن، آغاز کنیم؛ وگرنه کار، ناتمام میماند؛ گویی لازم است با آوردن نام پروردگار متعال در آغاز، از او برای انجام کار ضمانت بگیریم.
رنگ و بوی ایرانی- اسلامی فرهنگ
وی در پاسخ به پرسش «ریشههای این باور در کدام خاک است؟ و به چه دورانی بازمیگردد؟» اظهار داشت: هرچند این باور دستکم به کهنگیِ دیوارنوشتهها و لوحهای هخامنشی است، اما مانند دیگر بخشهای فرهنگ ایرانی، پس از گرفتن رنگ و بوی اسلامی، به سنتی ایرانی-اسلامی تبدیل و آغازگر کلام و نوشته هر مسلمان شد، تا نهتنها در نوشتههای رسمی اداری و کشوری و لشکری جزو ناگسستنی باشد، بلکه گستردهترین و لطیفترین «بهنام خداها»ی تاریخ جهان را به ادبیات کشورمان هدیه دهد.باقری افزود: اگر بپذیریم در گذشتههای دور به سبب نبود کاغذ و صنعت چاپ، روی کوه و سنگ و خاک رسِ پختهشده، نخستین متون رسمی را به زبان فارسی(باستان) ثبت و ضبط کرده باشند، میتوان ادعا کرد که نخستین «بهنام خدا»های زبان فارسی به 2542 سال پیش برمیگردد.
از زیباترین نمونههای «به نام خدا»ی پیش از اسلام، میتوان به نوشتههای داریوش اول هخامنشی اشاره کرد که سخن مکتوب خود را با نام «اهورامزدا»، «خدای بزرگ و یگانه» آغاز کردهاست؛ اما حال و هوای «بهنام خدا»های ادبیات پس از اسلام، چنان رنگ و بوی «بسمالله الرحمن الرحیم» گرفتهاست که سبب شده، نظامی گنجوی در سده ششم قمری (یعنی بیش از 900 سال پیش) وزن «مخزن الاسرار» (نخستین منظومه از پنجگنج یا همان خمسه) را بر اساس آن بسراید:
بسم الله الرحمن الرحیــم
هست کلید در گنج حکیم
300سال پس از او نیز، جامی در «تحفة الاحرار» از نظامی تقلید میکند و اینگونه میسراید:
بســم الـله الرحمن الرحیـم
هست صلای سر خوان کریم
مشهورترین «به نام خدا»ها در ادب فارسی
این پژوهشگر در پاسخ به پرسش «در میان آثار ادب فارسی، برخی«به نام خدا»ها از باقی مشهورترند؛ دلیل آن چیست؟» گفت: دقیقاً همین گونه است؛ دو دلیل دارد؛ یکی برای آنکه، خودِ متن مشهور، ماندگار و اثرگذار است؛ و دوم، آن «به نام خدا» به دل مخاطب و مردم نشسته و خوش آمده که تکرار کردهاند. نمونه چنین آغازی را در «شاهنامه» فردوسی میبینیم:
به نام خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه برنگذرد
همچنین است «بوستان» سعدی که به تقلید «شاهنامه» سروده و با این بیت مشهور آغاز شده است:
به نام خداوند جـــانآفرین
حکیم سخن در زبان آفرین
این دانشآموخته زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: پیش از سعدی، سنایی غزنوی شاعر، حکیم و عارف سده پنجم قمری نیز یکی دیگر از «به نام خدا»های مشهور زبان فارسی را در 20 بیت و آغاز «حدیقة الحقیقه» سروده است:
ای درونپــرور بـــــرونآرای
وی خردبخش بیخرد بخشای
خالق و رازق زمیــن و زمــان
حافظ و ناصر مکین و مکان ...
هــرزه دانـــد روان بیننـــده
آفـــرین جز بــه آفریننـــده!
وی افزود: یکی از مشهورترین «به نام خدا»هایی که بزرگسالان امروزی در کتاب درس فارسی دوره دبستان خود دیدهاند، در آغاز «لیلی و مجنون» نظامی گنجوی است:
ای نام تو بهترین سرآغـاز
بینام تو نامه کی کنم باز؟
و دیگری در آغاز «خسرو و شیرین» وی است:
به نام آنکه هستی نام از او یافـت
فلک جنبش، زمین آرام از او یافت
به نام «خدا»های عرفانی در ادب فارسی
به گفته باقری، برخی از این «به نام خدا»ها حال و هوای عرفانی نیز دارند و با همین شکل و شمایل در زبان مردم و ادیبان تکرار شدهاند که نمونههای آن را در آغاز «منطق الطیر»، «اسرارنامه» و «الهینامه»ی عطار نیشابوری میبینیم:
آفــریــن جانآفــــرین پــاک را
آنکه جان بخشید و ایمان خاک را
و:
به نام آنکه جان را نور دین داد
خرد را در خدادانی یقیـــن داد
و:
الهی، نامه را آغـاز کـردم
به نامت باب نامه باز کردم
همچنین یکی از مشهورترین و دلنشینترینِ «به نام خدا»های عرفانی، به «گلشن راز» شیخ محمود شبستری تعلق دارد:
به نام آنکه جان را فکرت آموخت
چراغ دل به نور جان برافروخت
باقری همچنین گفت: سنت آغاز کار با نام خدا، نهتنها در تمامیِ متون ادب فارسی، بویژه منظومهها و متون نثر تکرار شدهاست، که بسیاری از ادیبان تأکید کردهاند، آغازگر هر کاری باید با نام خدا باشد؛ شاه نعمتالله ولی در این باره سروده است:
خوش بگو ای یار، بسمالله بگو
هرچه میجویی ز بسمالله بجو
این مدرس دانشگاه ضمن تأکید بر بهره بردن گویندگان و مجریان و نویسندگان معاصر از گنجینه پر گهر شعر فارسی و پاسداری از سنت آغاز متن و کلام، با نام آفریدگار، افزود: به نظر میرسد این سنت کهن ایرانی در مرزهای دوران باستان ایران باقی نمانده و در سرزمینهای دیگر هم این روش رایج بوده است؛ برای مثال میبینیم که در شیوه کتابت قرآن کریم، تمام سورهها با «بسماللهالرحمنالرحیم» آغاز شده است؛ به جز سوره توبه که «بسمالله» ندارد و سوره نمل که دو «بسمالله» دارد؛ و البته «بسمالله» دوم، به آغاز نامهای مربوط است، که سلیمان نبی (ع) برای بلقیس، ملکه سبا فرستاده است. پس میتوان نتیجه گرفت چنین شیوهای در سرزمینهای دیگر نیز مرسوم بوده است.
و مثنوی که ناتمام ماند
از این پژوهشگر پرسیدیم: «آیا اثری در متون ادبی یا دینی ایرانی وجود دارد که با نام خدا آغاز نشده باشد؟» وی گفت: در برابر این عظمت معنا و فراوانیِ تعداد «به نام خدا»ها در متنهای ادب فارسی، تنها یک متن مشهور است که با «بسم الله» یا «به نام خدا» آغاز نشده و آن هم «مثنوی معنوی» مولوی است. پژوهشگران برای آن دلایل بسیار برشمردهاند؛ ازجمله اینکه گفتهاند: مثنوی، تفسیر قرآن و حدیث به نظم است و خودش در جایگاه قرآن فارسی است. به نظر میآید با این دلیل، ذهن قانع نشود؛ زیرا هر سوره قرآن کریم، خود با «بسم الله...» آغاز شدهاست! به هر دلیل، آغازگر مثنوی مولوی بیت مشهور زیر است:
بشنو از نی چون حکایت میکند
از جدایـیها شکــایت میکنــد
باقری ادامه داد: نکته شگفتانگیز آن استکه «مثنوی معنوی» ناتمام است. گویی مولوی از سخنگویی بازمانده و تا زمان درگذشت، دست و دلش به نوشتن باقی داستان «قلعه ذات الصوَر» دفتر ششم پیش نرفتهاست. هرچند باز هم گروهی از پژوهشگران دلیلتراشی کردهاند که داستان پایان یافته و اصلاً باید همینگونه به پایان میرسید، اما اینکه چرا مولوی برخلاف دیگر ادیبان ایرانی، پایانبندیِ اثر ندارد؛ یعنی بیتی یا متنی نیاورده که بگوید مثنوی به پایان رسیده، خود گواه آن است که «مثنوی معنوی» ناتمام رها شده و این سنت و باور معنوی و کهن ایرانی با این متن، مستند و مثالزدنی شده است.
رنگ و بوی ایرانی- اسلامی فرهنگ
وی در پاسخ به پرسش «ریشههای این باور در کدام خاک است؟ و به چه دورانی بازمیگردد؟» اظهار داشت: هرچند این باور دستکم به کهنگیِ دیوارنوشتهها و لوحهای هخامنشی است، اما مانند دیگر بخشهای فرهنگ ایرانی، پس از گرفتن رنگ و بوی اسلامی، به سنتی ایرانی-اسلامی تبدیل و آغازگر کلام و نوشته هر مسلمان شد، تا نهتنها در نوشتههای رسمی اداری و کشوری و لشکری جزو ناگسستنی باشد، بلکه گستردهترین و لطیفترین «بهنام خداها»ی تاریخ جهان را به ادبیات کشورمان هدیه دهد.باقری افزود: اگر بپذیریم در گذشتههای دور به سبب نبود کاغذ و صنعت چاپ، روی کوه و سنگ و خاک رسِ پختهشده، نخستین متون رسمی را به زبان فارسی(باستان) ثبت و ضبط کرده باشند، میتوان ادعا کرد که نخستین «بهنام خدا»های زبان فارسی به 2542 سال پیش برمیگردد.
از زیباترین نمونههای «به نام خدا»ی پیش از اسلام، میتوان به نوشتههای داریوش اول هخامنشی اشاره کرد که سخن مکتوب خود را با نام «اهورامزدا»، «خدای بزرگ و یگانه» آغاز کردهاست؛ اما حال و هوای «بهنام خدا»های ادبیات پس از اسلام، چنان رنگ و بوی «بسمالله الرحمن الرحیم» گرفتهاست که سبب شده، نظامی گنجوی در سده ششم قمری (یعنی بیش از 900 سال پیش) وزن «مخزن الاسرار» (نخستین منظومه از پنجگنج یا همان خمسه) را بر اساس آن بسراید:
بسم الله الرحمن الرحیــم
هست کلید در گنج حکیم
300سال پس از او نیز، جامی در «تحفة الاحرار» از نظامی تقلید میکند و اینگونه میسراید:
بســم الـله الرحمن الرحیـم
هست صلای سر خوان کریم
مشهورترین «به نام خدا»ها در ادب فارسی
این پژوهشگر در پاسخ به پرسش «در میان آثار ادب فارسی، برخی«به نام خدا»ها از باقی مشهورترند؛ دلیل آن چیست؟» گفت: دقیقاً همین گونه است؛ دو دلیل دارد؛ یکی برای آنکه، خودِ متن مشهور، ماندگار و اثرگذار است؛ و دوم، آن «به نام خدا» به دل مخاطب و مردم نشسته و خوش آمده که تکرار کردهاند. نمونه چنین آغازی را در «شاهنامه» فردوسی میبینیم:
به نام خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه برنگذرد
همچنین است «بوستان» سعدی که به تقلید «شاهنامه» سروده و با این بیت مشهور آغاز شده است:
به نام خداوند جـــانآفرین
حکیم سخن در زبان آفرین
این دانشآموخته زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: پیش از سعدی، سنایی غزنوی شاعر، حکیم و عارف سده پنجم قمری نیز یکی دیگر از «به نام خدا»های مشهور زبان فارسی را در 20 بیت و آغاز «حدیقة الحقیقه» سروده است:
ای درونپــرور بـــــرونآرای
وی خردبخش بیخرد بخشای
خالق و رازق زمیــن و زمــان
حافظ و ناصر مکین و مکان ...
هــرزه دانـــد روان بیننـــده
آفـــرین جز بــه آفریننـــده!
وی افزود: یکی از مشهورترین «به نام خدا»هایی که بزرگسالان امروزی در کتاب درس فارسی دوره دبستان خود دیدهاند، در آغاز «لیلی و مجنون» نظامی گنجوی است:
ای نام تو بهترین سرآغـاز
بینام تو نامه کی کنم باز؟
و دیگری در آغاز «خسرو و شیرین» وی است:
به نام آنکه هستی نام از او یافـت
فلک جنبش، زمین آرام از او یافت
به نام «خدا»های عرفانی در ادب فارسی
به گفته باقری، برخی از این «به نام خدا»ها حال و هوای عرفانی نیز دارند و با همین شکل و شمایل در زبان مردم و ادیبان تکرار شدهاند که نمونههای آن را در آغاز «منطق الطیر»، «اسرارنامه» و «الهینامه»ی عطار نیشابوری میبینیم:
آفــریــن جانآفــــرین پــاک را
آنکه جان بخشید و ایمان خاک را
و:
به نام آنکه جان را نور دین داد
خرد را در خدادانی یقیـــن داد
و:
الهی، نامه را آغـاز کـردم
به نامت باب نامه باز کردم
همچنین یکی از مشهورترین و دلنشینترینِ «به نام خدا»های عرفانی، به «گلشن راز» شیخ محمود شبستری تعلق دارد:
به نام آنکه جان را فکرت آموخت
چراغ دل به نور جان برافروخت
باقری همچنین گفت: سنت آغاز کار با نام خدا، نهتنها در تمامیِ متون ادب فارسی، بویژه منظومهها و متون نثر تکرار شدهاست، که بسیاری از ادیبان تأکید کردهاند، آغازگر هر کاری باید با نام خدا باشد؛ شاه نعمتالله ولی در این باره سروده است:
خوش بگو ای یار، بسمالله بگو
هرچه میجویی ز بسمالله بجو
این مدرس دانشگاه ضمن تأکید بر بهره بردن گویندگان و مجریان و نویسندگان معاصر از گنجینه پر گهر شعر فارسی و پاسداری از سنت آغاز متن و کلام، با نام آفریدگار، افزود: به نظر میرسد این سنت کهن ایرانی در مرزهای دوران باستان ایران باقی نمانده و در سرزمینهای دیگر هم این روش رایج بوده است؛ برای مثال میبینیم که در شیوه کتابت قرآن کریم، تمام سورهها با «بسماللهالرحمنالرحیم» آغاز شده است؛ به جز سوره توبه که «بسمالله» ندارد و سوره نمل که دو «بسمالله» دارد؛ و البته «بسمالله» دوم، به آغاز نامهای مربوط است، که سلیمان نبی (ع) برای بلقیس، ملکه سبا فرستاده است. پس میتوان نتیجه گرفت چنین شیوهای در سرزمینهای دیگر نیز مرسوم بوده است.
و مثنوی که ناتمام ماند
از این پژوهشگر پرسیدیم: «آیا اثری در متون ادبی یا دینی ایرانی وجود دارد که با نام خدا آغاز نشده باشد؟» وی گفت: در برابر این عظمت معنا و فراوانیِ تعداد «به نام خدا»ها در متنهای ادب فارسی، تنها یک متن مشهور است که با «بسم الله» یا «به نام خدا» آغاز نشده و آن هم «مثنوی معنوی» مولوی است. پژوهشگران برای آن دلایل بسیار برشمردهاند؛ ازجمله اینکه گفتهاند: مثنوی، تفسیر قرآن و حدیث به نظم است و خودش در جایگاه قرآن فارسی است. به نظر میآید با این دلیل، ذهن قانع نشود؛ زیرا هر سوره قرآن کریم، خود با «بسم الله...» آغاز شدهاست! به هر دلیل، آغازگر مثنوی مولوی بیت مشهور زیر است:
بشنو از نی چون حکایت میکند
از جدایـیها شکــایت میکنــد
باقری ادامه داد: نکته شگفتانگیز آن استکه «مثنوی معنوی» ناتمام است. گویی مولوی از سخنگویی بازمانده و تا زمان درگذشت، دست و دلش به نوشتن باقی داستان «قلعه ذات الصوَر» دفتر ششم پیش نرفتهاست. هرچند باز هم گروهی از پژوهشگران دلیلتراشی کردهاند که داستان پایان یافته و اصلاً باید همینگونه به پایان میرسید، اما اینکه چرا مولوی برخلاف دیگر ادیبان ایرانی، پایانبندیِ اثر ندارد؛ یعنی بیتی یا متنی نیاورده که بگوید مثنوی به پایان رسیده، خود گواه آن است که «مثنوی معنوی» ناتمام رها شده و این سنت و باور معنوی و کهن ایرانی با این متن، مستند و مثالزدنی شده است.
اخبار
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
زبان فارسی عامل مهم وحدت ملی ایرانیان است
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با روز ملی شعر و ادب فارسی و آیین بزرگداشت استاد سیدمحمدحسین شهریار پیامی صادر کرد. در بخشی از این پیام آمده است: «زبان فارسی عامل مهم وحدت ملی ایرانیان و میراث مشترک همه فارسی زبانان است و تاریخ این کهندیار از پندها، آموزهها و لطایفی نهفته در نهاد این زبان فاخر سرشار گشته که در سالیان متمادی کام دوستداران فرهنگ و حکمت را شیرین و دلنشین ساخته است.» اسماعیلی همچنین در هفتصد و هشتادمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور که در سالن جلسات این وزارتخانه برگزار شد، شرکت کرد و حاضران به بحث و تبادل نظر درباره مناسبتهای درج شده در تقویم ملی کشور پرداختند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر اینها با حضور در بیمارستان پارس تهران در جریان آخرین وضعیت جسمی و درمانی حجتالاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی قرار گرفت و ضمن آرزوی صحت و سلامتی کامل برای حجتالاسلام آل هاشم، بهبودی کامل ایشان را از خداوند متعال مسئلت کرد. گفتنی است، حجت الاسلام آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز مدتی است در بیمارستانی در تهران بستری شده و تحت معالجه پزشکان قرار گرفته است.
پویش «به عشق خاکم» روی موج «جوان»
به مناسبت هفته دفاع مقدس رادیو جوان با ویژه برنامه «خط آزاد»، با همکاری صدا و سیمای مرکز آبادان از مناطق عملیاتی ۸ سال دفاع مقدس، همراه مخاطبین این شبکه خواهد بود. مجتبی حسنی تهیهکننده ویژهبرنامه «خط آزاد» درباره این برنامه و رویکرد آن در هفته دفاع مقدس به ایسنا گفت: از ۳۱ شهریور ماه به مدت یک هفته در برنامه «خط آزاد»، با پرداختن به ۵ محور موضوعی و راهاندازی پویش «من به عشق خاکم…» به استقبال هفته دفاع مقدس خواهیم رفت. حسنی در مورد بخشهای اصلی «خط آزاد» توضیح داد: ۵ محور اصلی که در این برنامه به آن خواهیم پرداخت، نقش مردم محلی در دفاع از مرزها مخصوصاً در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی، همبستگی جامعه و بسیج شدن مردم برای دفاع از کشور، شهدای دانشآموز و دانشجو در ۸ سال دفاع مقدس، صحبت در مورد برخی عملیاتهای مهم و در پایان بررسی دستاوردهای نظامی پس از جنگ تحمیلی و غرور ملی حاصل از پیشرفتهای نظامی خواهد بود. تهیهکننده «خط آزاد» در مورد مقارن شدن هفته دفاع مقدس و شهادت پیامبر اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) توضیح داد: در ویژه برنامه «خط آزاد»، در روز شهادت امام حسن(ع) با فرماندهان تیپ امام حسن مجتبی(ع) شهر بهبهان، در مورد فضای حاکم بر جبهه، رزمندگان این شهر و عملیاتهای انجام شده توسط این تیپ صحبت میکنیم و در روز شهادت امام رضا(ع) نیز به بررسی عملیات ثامن الحجج که باعث شکست حصر آبادان شد میپردازیم.
اسپیلبرگ جایزه اصلی جشنواره تورنتو ۲۰۲۲ را برد
در آخرین شب جشنواره تورنتو ۲۰۲۲ برندگان بخش انتخاب مردم این جشنواره معرفی شدند و «فابلمنها» درامی خودزندگینامهای درباره بزرگ شدن و به بلوغ رسیدن که بر مبنای زندگی استیون اسپیلبرگ و به کارگردانی خود وی ساخته شده فیلم منتخب مردم شد. به گزارش ورایتی، به این ترتیب این فیلم شانس مهمی در فصل جوایز کسب میکند؛ زیرا هر سال برندگان این جایزه نامزدی اسکار را هم به دست میآورند. این فیلم که در دوران پس از جنگ جهانی دوم در دهه ۱۹۵۰ آریزونا میگذرد، به بیان ساده، داستانی از یافتن حقیقت از طریق سینما است. سامی فابلمن، شخصیت جایگزین اسپیلبرگ در این قطعه، عاشق فیلم است و از لحظهای که مادرش (با بازی میشل ویلیامز) به وی میگوید: «فیلمها تنها رؤیاهایی هستند که برای همیشه باقی میمانند» شیفته سینما میشود. اما همه رؤیاها راحت نیستند و تماشای زندگی از دریچه دوربین سوپر ۸ کوچکش، موجب میشود سامی دیدگاه تازهای از خانوادهاش به دست بیاورد و با رازی روبهرو شود که تهدید میکند خانواده را از هم بپاشد. فیلمهای «زنان حرف میزنند» ساخته سارا پولی و «چاقوها بیرون ۲» دیگر رقبای جدی فیلم اسپیلبرگ بودند که جایزه دوم و سوم را دریافت کردند.
وودی آلن بازنشستگیاش را تکذیب کرد
وودی آلن خبر روزنامه اسپانیایی را که به نقل از او گفته بود پس از اتمام ساخت پنجاهمین فیلمش، قصد ندارد فیلمی بسازد تکذیب کرد. به گزارش ایرنا، روزنامه اسپانیایی لا وانگاردیا La Vanguardia به نقل از وودی آلن کارگردان و بازیگر کمدین امریکایی نوشته بود که او قصد دارد از فیلمسازی کنارهگیری کرده و وقت بیشتری را روی نویسندگی در سالهای گرگ و میش بگذارد. گاردین به نقل از یک سخنگو خبر روزنامه اسپانیایی را تکذیب کرده و نوشت آلن به این فکر میکرد که فیلم نسازد، چرا که ساخت فیلمهایی که مستقیماً به پلتفرمهای استریم(جاری) برود برای او چندان لذت بخش نیست. وودی آلن خبر بازنشستگی خود را که به نقل از یک روزنامه اسپانیایی عنوان شده بود تکذیب کرد. لا وانگاردیا که پیش از فیلمبرداری فیلم جدید آلن در پاریس با عنوان زنبور عسل ۲۲ - Wasp ۲۲ با این کارگردان امریکایی گفتوگو کرده بود نوشت که آلن گفته در اصلایده من ساخت فیلمهای زیاد نیست و روی نویسندگی تمرکز میکنم.
زبان فارسی عامل مهم وحدت ملی ایرانیان است
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با روز ملی شعر و ادب فارسی و آیین بزرگداشت استاد سیدمحمدحسین شهریار پیامی صادر کرد. در بخشی از این پیام آمده است: «زبان فارسی عامل مهم وحدت ملی ایرانیان و میراث مشترک همه فارسی زبانان است و تاریخ این کهندیار از پندها، آموزهها و لطایفی نهفته در نهاد این زبان فاخر سرشار گشته که در سالیان متمادی کام دوستداران فرهنگ و حکمت را شیرین و دلنشین ساخته است.» اسماعیلی همچنین در هفتصد و هشتادمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور که در سالن جلسات این وزارتخانه برگزار شد، شرکت کرد و حاضران به بحث و تبادل نظر درباره مناسبتهای درج شده در تقویم ملی کشور پرداختند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر اینها با حضور در بیمارستان پارس تهران در جریان آخرین وضعیت جسمی و درمانی حجتالاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی قرار گرفت و ضمن آرزوی صحت و سلامتی کامل برای حجتالاسلام آل هاشم، بهبودی کامل ایشان را از خداوند متعال مسئلت کرد. گفتنی است، حجت الاسلام آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز مدتی است در بیمارستانی در تهران بستری شده و تحت معالجه پزشکان قرار گرفته است.
پویش «به عشق خاکم» روی موج «جوان»
به مناسبت هفته دفاع مقدس رادیو جوان با ویژه برنامه «خط آزاد»، با همکاری صدا و سیمای مرکز آبادان از مناطق عملیاتی ۸ سال دفاع مقدس، همراه مخاطبین این شبکه خواهد بود. مجتبی حسنی تهیهکننده ویژهبرنامه «خط آزاد» درباره این برنامه و رویکرد آن در هفته دفاع مقدس به ایسنا گفت: از ۳۱ شهریور ماه به مدت یک هفته در برنامه «خط آزاد»، با پرداختن به ۵ محور موضوعی و راهاندازی پویش «من به عشق خاکم…» به استقبال هفته دفاع مقدس خواهیم رفت. حسنی در مورد بخشهای اصلی «خط آزاد» توضیح داد: ۵ محور اصلی که در این برنامه به آن خواهیم پرداخت، نقش مردم محلی در دفاع از مرزها مخصوصاً در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی، همبستگی جامعه و بسیج شدن مردم برای دفاع از کشور، شهدای دانشآموز و دانشجو در ۸ سال دفاع مقدس، صحبت در مورد برخی عملیاتهای مهم و در پایان بررسی دستاوردهای نظامی پس از جنگ تحمیلی و غرور ملی حاصل از پیشرفتهای نظامی خواهد بود. تهیهکننده «خط آزاد» در مورد مقارن شدن هفته دفاع مقدس و شهادت پیامبر اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) توضیح داد: در ویژه برنامه «خط آزاد»، در روز شهادت امام حسن(ع) با فرماندهان تیپ امام حسن مجتبی(ع) شهر بهبهان، در مورد فضای حاکم بر جبهه، رزمندگان این شهر و عملیاتهای انجام شده توسط این تیپ صحبت میکنیم و در روز شهادت امام رضا(ع) نیز به بررسی عملیات ثامن الحجج که باعث شکست حصر آبادان شد میپردازیم.
اسپیلبرگ جایزه اصلی جشنواره تورنتو ۲۰۲۲ را برد
در آخرین شب جشنواره تورنتو ۲۰۲۲ برندگان بخش انتخاب مردم این جشنواره معرفی شدند و «فابلمنها» درامی خودزندگینامهای درباره بزرگ شدن و به بلوغ رسیدن که بر مبنای زندگی استیون اسپیلبرگ و به کارگردانی خود وی ساخته شده فیلم منتخب مردم شد. به گزارش ورایتی، به این ترتیب این فیلم شانس مهمی در فصل جوایز کسب میکند؛ زیرا هر سال برندگان این جایزه نامزدی اسکار را هم به دست میآورند. این فیلم که در دوران پس از جنگ جهانی دوم در دهه ۱۹۵۰ آریزونا میگذرد، به بیان ساده، داستانی از یافتن حقیقت از طریق سینما است. سامی فابلمن، شخصیت جایگزین اسپیلبرگ در این قطعه، عاشق فیلم است و از لحظهای که مادرش (با بازی میشل ویلیامز) به وی میگوید: «فیلمها تنها رؤیاهایی هستند که برای همیشه باقی میمانند» شیفته سینما میشود. اما همه رؤیاها راحت نیستند و تماشای زندگی از دریچه دوربین سوپر ۸ کوچکش، موجب میشود سامی دیدگاه تازهای از خانوادهاش به دست بیاورد و با رازی روبهرو شود که تهدید میکند خانواده را از هم بپاشد. فیلمهای «زنان حرف میزنند» ساخته سارا پولی و «چاقوها بیرون ۲» دیگر رقبای جدی فیلم اسپیلبرگ بودند که جایزه دوم و سوم را دریافت کردند.
وودی آلن بازنشستگیاش را تکذیب کرد
وودی آلن خبر روزنامه اسپانیایی را که به نقل از او گفته بود پس از اتمام ساخت پنجاهمین فیلمش، قصد ندارد فیلمی بسازد تکذیب کرد. به گزارش ایرنا، روزنامه اسپانیایی لا وانگاردیا La Vanguardia به نقل از وودی آلن کارگردان و بازیگر کمدین امریکایی نوشته بود که او قصد دارد از فیلمسازی کنارهگیری کرده و وقت بیشتری را روی نویسندگی در سالهای گرگ و میش بگذارد. گاردین به نقل از یک سخنگو خبر روزنامه اسپانیایی را تکذیب کرده و نوشت آلن به این فکر میکرد که فیلم نسازد، چرا که ساخت فیلمهایی که مستقیماً به پلتفرمهای استریم(جاری) برود برای او چندان لذت بخش نیست. وودی آلن خبر بازنشستگی خود را که به نقل از یک روزنامه اسپانیایی عنوان شده بود تکذیب کرد. لا وانگاردیا که پیش از فیلمبرداری فیلم جدید آلن در پاریس با عنوان زنبور عسل ۲۲ - Wasp ۲۲ با این کارگردان امریکایی گفتوگو کرده بود نوشت که آلن گفته در اصلایده من ساخت فیلمهای زیاد نیست و روی نویسندگی تمرکز میکنم.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
بزرگترین همایش «شعر و موسیقی» برگزار میشود
-
یک قدم از هزاران قدم
-
باوری کهن برای نیکفرجامی
-
اخبار
اخبارایران آنلاین