بازگشت تدریجی سازمان اسناد و کتابخانه ملی به روند عادی کاری
قرنطینه 48 ساعته منابع کتابخانه ملی در بازگشت به مخازن
برای حفظ سلامت مراجعهکنندگان به کتابخانه ملی، کتابها در بازگشت به مخازن برای 48 ساعت قرنطینه شده و افزون بر این ضدعفونی هم خواهند شد. انتشار این خبر در حالی است که از ابتدای تیرماه جاری، بازگشایی این سازمان علمی- فرهنگی وارد فاز نهایی خود شد.
آنطور که در بخشی از اطلاعیههای منتشر شده از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی آمده، فاز نهایی این بازگشایی شامل دو گروه مراجعهکنندگان عادی و همچنین پژوهشگرانی میشود که خواهان دسترسی به تالارها هستند. نخستین روز این بازگشایی با تکمیل 30 درصدی ظرفیت تالارها همراه بوده است. آنطور که رضا شهرابی، مدیرکل اطلاعرسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشورمان گفته در فرآیند امانتدهی کتابها و منابع مطالعاتی خللی ایجاد نشده و این روند با رعایت پروتکلهای بهداشتی همچنان ادامه دارد. توقف عضوگیری یکی از اتفاقاتی است که از ابتدای سال جاری تا یکم تیرماه رخ داده، اتفاقی که به تبعیت از دستورالعملهای ستاد ملی مقابله با کرونا شاهد آن بودیم و حالا با از سرگیری تدریجی فعالیت اماکن علمی- فرهنگی مختلف، دوباره از سر گرفته شده است. فاز نخست بازگشایی کتابخانه ملی از حدود دو هفته قبل، همزمان با هفدهم خرداد ماه رخ داد، در مرحله دوم که از بیست و هفتم ماه گذشته آغاز شد امکان استفاده برای اعضای پژوهشی آغاز شد و در مرحله آخر، از یکم تیرماه هم امکان بهرهگیری از تالارهای مطالعه برای هر دو گروه عادی و پژوهشی فراهم شد.
اگر در زمره مراجعهکنندگان به کتابخانه ملی هستید باید بدانید که به منظور رعایت پروتکلهای بهداشتی، ورود هر گونه منبع به داخل تالارهای عمومی و تخصصی(به جز چند برگ کاغذ، خودکار یا مداد و رایانه شخصی) ممنوع است. از سوی دیگر ظرفیت استفاده از کتابخانه ملی به نصف کاهش پیدا کرده است و لذا روزانه 550 نفر امکان استفاده از تالارهای کتابخانه ملی را خواهند داشت. ساعت ارائه خدمات از 8 صبح الی 16 خواهد بود؛ علاوه بر این به منظور حفظ سلامت اعضا و کارکنان کتابخانه ملی، رعایت پروتکلهای بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا الزامی است و ضروری است همه مراجعان کتابخانه ملی از ماسک یا شیلد استفاده کنند.
اما خبر دیگر درباره یکی از اطلاعیههای سازمان و کتابخانه، برگزاری دوره آموزشی جدید آنلاین برای طیف وسیعی از مخاطبان با عنوان «سازماندهی آرشیوهای خانوادگی» از سوی شورای بینالمللی آرشیو «ICA» است. مهمترین هدف از برپایی این دوره نیز ارائه راهنماییهایی ساده و عملی برای افرادی است که در خانوادهها، مسئول مراقبت از میراث فامیلی خود هستند.
علاقهمندان با شرکت در این دوره نکاتی درباره چگونگی حفاظت از آرشیوهای خانوادگی، نحوه ساماندهی لیست، نحوه بستهبندی و مراقبت از آنها به منظور نگهداری صحیح این اسناد و بررسی این موضوع را که چه اسنادی قابلیت نگهداری دارند فرا میگیرند.
نکته جالب توجه دربرپایی این دوره، آموزش آن از سوی مارگارت کراکت، مسئول آموزش «ICA» است؛ کراکت یک آرشیویست و مشاوری ماهر و دارای تجربه در زمینه پشتیبانی و راهنمایی در مراقبت از آرشیوهای شخصی یا سازمانی برای افراد جدید در این زمینه است. از آنجایی که مجری برپایی این دوره شورای بینالمللی آرشیو «ICA» است، شاهد پخش آن به زبانهای انگلیسی و فرانسوی خواهیم بود.
علاقهمندان میتوانند با ورود به سایت https://www.ica.org/en/lms/login بدون بازه زمانی و با پرداخت هزینه 50 یورو در این دوره آنلاین ثبتنام کرده و مواد درسی را با اتصال به اینترنت در رایانه، تلفنهای هوشمند و تبلت دانلود کنند و برای افرادی که آزمونها را با موفقیت و با 60 درصد پاسخ درست به سؤالات بگذرانند گواهینامه پایان دوره صادر میشود.
صدرنشینی «بدنام» در اوضاع قرمز سینماهای امریکا
بازی خطرناک کرونا و سینما
وصال روحانی
خبرنگار
بهرغم تمامی ادعاهای سران ایالت کالیفرنیای امریکا در خصوص بهراه انداختن مجدد سالنهای سینما در این منطقه و از سرگرفتن پخش مجدد و وسیع و عادی فیلمها از اولین روزهای هفته جاری چنین امری شکلنگرفت، زیرا تلفات بیرحمانه بیماری کرونا در 51 ایالت کشور امریکا همچنان برقرار و اکثر این ایالتها و بویژه کالیفرنیا در وضعیت قرمز بهسر میبرند و تعطیلی سالنها که در 3 ماه و نیم اخیر برقرار بوده و ادامه تعطیلیها غیرقابل اجتناب بهنظر میرسد.
با این اوصاف یک بار دیگر جدول پرفروشترین فیلمهای هفته که روز گذشته (دوشنبه) توسط آژانسهای مختلف سینمایی ارائه شد، جدولی بسیار محدود و کوچک بود و از اندک فیلمهایی شکل میگرفت که به شیوه VOD (پخش ویدئویی برای خواستاران در ازای دریافت وجه) یا Streaming (دانلود کردن فیلم در صورت عضویت در کانالهایی مثل نت فلیکس) عرضه شدند. البته این فیلمها در چند درایوین سینما هم پخش شدهاند و اینها مکانهایی غیرسرپوشیده و وسیع در حاشیه برخی خیابانها و بدین شکل است که متقاضیان پس از خریداری بلیت وارد محوطههای وسیع و پارکینگ مانند میشوند و در ماشینهای معمولاً بدون سقف خود میمانند و از همان جا فیلمی را که روبهرویشان روی یک اسکرین بزرگ در حال نمایش است، بهتماشا مینشینند.
محدودیتهایی که رفع نمیشود
در چنین فضایی عنوان پرفروشترین فیلم هفتهگذشته امریکای شمالی به «بدنام» (IN famovs) رسید که در سطح 37 درایوین سینما در 51 ایالت امریکا و در سیستمهای VOD و Streaming مجموعاً 104 هزار دلار پولسازی کرد. همین رقم اسفبار و بشدت اندک نشان میدهد شرایط برای شکستن محدودیتهای چند ماه اخیر چقدر نامساعد و اوضاع اقتصادی فیلمها تا چه میزان خراب است و چگونه استودیوهای نامدار زیر فشار یک بحران عظیم مالی کمر خم کردهاند و اوضاع فلاکتباری دارند و امیدی هم به بهبود سریع وضعیتشان نیست. این امر با اعلام جدول پخش فیلمها در یک ماه پیش رو محتملتر شده زیرا طی این مدت فقط نام دو سه فیلم بهعنوان آثاری ذکر شده که اکران گسترده خواهند داشت و بقیه مستقیماً به بازار ویدئویی و سیستم VOD ارجاع خواهند شد. تنها راه استودیوها برای کاستن از ضررهای میلیاردی حاصله این است که آثار اصلی مورد نظرشان را تا اطلاعثانوی بایگانی کنند و فقط فیلمهای کوچک و کمهزینهای را اکران کنند که هیچ حسابی روی آن نمیکردند و توقعی از آن ندارند و فقط برای پرکردن کاتالوگ آنها به کار میآید. فیلمهای اصلیتر این کمپانیها با چند بار تعویق در زمان پخششان همگی به زمانهایی بعد از نیمه مردادماه ارجاع شدهاند و انتظار میرود فقط از شهریورماه اکران فیلمهای بزرگ و جدی به شکلی درآید که بیشباهت به اکرانهای قبل از کرونا نباشد.
قصه قاتلان محبوب
«بدنام» که این هفته در صدر جدول فیلمهای سودساز امریکا، کانادا و مکزیک قرار گرفت فیلمی از ژانر جنایی و با حال و هوای کارهای تریلر (دلهرهآور) است و آن را جاشوا کالدول کارگردانی کرده و نوشتن سناریو هم با خود وی بوده است. در فیلمی که بازیگران اصلی آن بلا تورن جیک منلی، امبررایلی و مایکل سیرو هستند، با زوجی جوان مواجه میشویم که دست به یکسری قتل با دلیل یا بیانگیزه در چند ایالت جنوبی امریکا میزنند و پلیس به تعقیب آنها میپردازد و همین مسأله و وجود روح و روانهای ناآرام و فراوان در امریکای فعلی کمک میکند که این زوج نه فقط بابت بدکرداریهایشان محکوم و متنبه نشوند بلکه شهرت به هم بزنند و مردمی که هر حرکت نفیکننده روالهای قانونی را تشویق میکنند از این زوج قاتل و دیوانه قهرمانسازی و آنها را حمایت کنند. البته داستان این فیلم تکرار تمی است که 26 سال پیش در دل فیلم سرشار از عصبیت و برخورد «قاتلان بالفطره» به کارگردانی اولیور استون براساس فیلمنامه کوئنتین تارانتینو دیده شد و براساس آن یک اثر کلاسیک پرفروش و موفق ساخته شد.
دختری همچون مادرش
دومین فیلم پرفروش امریکای شمالی در این هفته کاری بهنام «خانم جون تینت» است که فقط در 6 سالن درایوین سینما در 19 استان امریکا به نمایش درآمده و از امتیاز پخش از طریق VOD هم برخوردار شده و با وجود این از گیشهای 24500 دلاری فراتر نرفته، این رقم در قیاس با میزان مجموع فروش 319 هزار دلاری «بدنام» که حاصل دو هفته نمایش آن است، بسیار کم و حقیرانه بهنظر میرسد و اگر به آمار نجومی سالهای اخیر در تماشاخانههای امریکا و کانادا توجه کنیم، مطمئن میشویم که اگر صنعت سینما هرچه سریعتر از این ویروس مرگبار (کووید19) رهایی نیابد، به مرز ورشکسته شدن و تعطیلی طولانیمدت بعضی استودیوهای بزرگ هالیوودی خواهد رسید. «خانم جون تینت» با سناریو و کارگردانی چانینگ گادفری پیپلز و بازی نیکول بهاری، کندریک سمپسون و الکسیس چیکارنی در نقشهای اصلی درباره زنی میانسال است که دختر نوجوانش را وارد یک مسابقه تعیین شایستهترین جوان شهر و وی را به سوی پیروزی در این رقابت رهنمون میکند اما هر قدم او و هر اتفاقی که روی میدهد، برای این زن یادآور اتفاقات تلخ و شیرینی است که بیست و پنج سال پیش برای خود او در رقابتی مشابه شکل گرفته بود.
فیلمهای در راه
طی سه روز آتی چهار فیلم جدید دیگر در امریکا به نمایش درمیآیند اما آنها را نیز فقط باید در پخشهای اجارهای و کابلی ویدئویی یا در درایوین سینماها جستوجو کرد. یکی از آنها «تمامی آنچه میتوانم بگویم» است و دیگری «مقاومتناپذیر» و سومی «ضربان» و در نهایت «نوادگان» در میان این فیلمها فقط «مقاومتناپذیر» است که اضافه بر پخش اجارهای روی ویدئو، در 15 درایوین سینما هم به نمایش درمیآید تا حضورش مستحق عنوان «پخش وسیع» البته در زمان جولان کرونا و با شرایط و توصیفهای ویژه چنین زمانی باشد.
جلوگیری از جنگ جهانی سوم
با این مقدمات خبر تغییر مجدد زمان پخش فیلمهای بزرگ در نظر گرفته شده برای تابستان 2020 هیچ تعجبی را برنمیانگیزد و یکی از آنها «تنت» (Tenet) کار پرسروصدا و پلیسی - جاسوسی جدید کریستوفر نولان سینماگر 50 سال و پر ابتکاری است که در شهر لندن بهدنیا آمد و همان جا رشد کرد اما سالها است که در امریکا بهسر میبرد و تابعیتی دوگانه را پذیرفته است تا به لطف امکانات بهتر استودیوهای هالیوود قادر به ساخت و ارائه فیلمهای دلخواهش باشد که «ممنتو»، «بیخوابی»، سهگانه «بتمن»، «تلقین»، «دانکرک» و «بین ستارهای» ممتازترین آنها بودهاند. نولان که آخرین فیلمش یک کار جنگی موفق و مستندمانند بهنام «دانکرک» محصول سال 2017 بود، با«تنت» بر تنوع کارهای خویش افزوده و اثری را آماده پخش کرده که بودجه تولیدش 225 میلیون دلار برآورد شده و جان دیوید واشینگتن (پسر دنزل واشینگتن معروف) رابرت پاتینسون، الیزابت دیسکی و همچنین کنت برانا و مایکل کین مشهور در نقشهای اصلی آن ظاهر شدهاند. نولان و همکارانش کوشیدهاند نهایت پنهانکاری را درباره موضوع این فیلم و فراز و فرودهای آن اعمال کنند و چیزی را به رسانهها نگویند اما نشریات امریکا نوشتهاند این فیلم متمرکز بر یک مأمور ویژه امنیتی (با بازی جان دیوید واشینگتن) است که در تشکیلات مخفی و اطلاعاتی همچون سیا و با نام«تنت» (اشاره بهعنوان فیلم) کار میکند و معمولاً سختترین مأموریتهای امنیتی و مخفی و حیاتی بهآنها سپرده میشود. در جدیدترین آنها، این مأموران باید جلوی عوامل و تروریستهای دوره دیدهای را بگیرند که اگر نقشههای شومشان اجرا شود جنگ جهانی سوم به راه خواهد افتاد.
این پایان ماجرا نیست
فیلم «تنت» در اصل قرار بود از روز 28 تیر در شکلها و فرمتهای مختلف ازجمله ایمکس، 35 میلیمتری و 70 میلیمتری ابتدا در امریکای شمالی و اروپای غربی و آسیای شرقی و سپس 10 روز بعد از آن در سایر نقاط جهان به نمایش درآید اما کرونا تمامی محاسبات را بههم ریخت. کمپانی برادران وارنر که توزیع این فیلم را برعهده دارد پخش آن را به 11 مردادماه منتقل کرده و شنیده میشود که این پایان ماجرا نیست و امکان موکول شدن آن به دوم یا سوم شهریور هم وجود دارد.
با احتساب تأخیر مجدد در زمان پخش قسمت دوم فیلم کمیک استریپی «زن شگفتانگیز» و انتقال آن به حدود 10 شهریور این گونه فعل و انفعالها نباید اسباب تعجب شود و بازی خطرناک «سینما و کرونا» همچون چهار ماه اخیر با برتری کامل کرونا ادامه دارد!
هشتمین دوسالانه مجسمهسازی در سالجاری به دبیری شورای دبیران برگزار میشود. محمد مهدی صنعتی، عباس مجیدی، صفا سبطی، هومن سلیمی و معصومه میر حسینی، اعضای شورای دبیران هشتمین دوسالانه مجسمهسازی را تشکیل میدهند.
«محمدمهدی دادمان» طی حکمی از سوی «حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بهعنوان رئیس حوزه هنری این سازمان معرفی شد.
همایون غنیزاده قصد دارد در دوران از سرگیری فعالیتهای تئاتری و برای تابستان سالجاری، نمایش «ددالوس و ایکاروس» را با حضور نوید محمدزاده و بهرام افشاری روی صحنه ببرد.«ددالوس و ایکاروس» یکی از مطرحترین اجراهای ۱۵ سال گذشته تئاتر ایران بوده که چندین بار بر صحنه تئاتر تهران اجرا شده و در جشنواره معتبر «باربیکن» لندن و همچنین کشور آلمان نیز روی صحنه رفته و مورد استقبال قرار گرفته است.
مجموعه تئاتر و موسیقی باغ کتاب شامل ۲ فضای تئاتری و موسیقایی به همراه یک استودیوی موسیقی در فضای باغ کتاب تهران راهاندازی شده است.
در اولین دوره بازار مجازی جشنواره بینالمللی فیلم کن که از دیروز (دوم تیر ۹۹) آغاز شده و به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با عرضه جدیدترین آثار مستند و انیمیشن حضور دارد.
علیاکبرشکارچی نوازنده سرشناس کمانچه از یک بانوی سازنده ساز تقدیر کرد.او پس ازنواختن سازکمانچه مریم سورنامهر براین نظر بود که سازهای این بانو با سازهایی که مردان میسازند، برابری میکند.
فیلم کوتاه «ماشوم» به کارگردانی حسین میرزامحمدی، با تجلیل از کامبوزیا پرتوی وارد مرحله تولید شد.داستان «ماشوم» در افغانستان میگذرد و قصه آدمهایی را روایت میکند که زندگیشان تحت تأثیر جنگ و تنشهای این کشور در طول سالیان اخیر قرار گرفته است.
روز ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر ۹۹) سه اثر حراجی گلف (Golf Sale)، وستون سوپر مار (Weston Super Mare) و قوطی سوپ (Soup Can) از بنکسی در مرکز بینالمللی هنر اوکلند به فروش گذاشته میشود.
بیست و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «پالم اسپرینگز» امریکا برندگان خود را در بخشهای مختلف معرفی کرد.در این رویداد سینمایی که از تاریخ ۱۶ تا ۲۳ ژوئن (۲۷ خرداد تا
۲ تیر) بهصورت آنلاین برگزار شد، فیلم کوتاه «شهربازی» ساخته کاوه مظاهری محصول مشترک ایران و کانادا تقدیر ویژه هیأت داوران این رویداد سینمایی را دریافت کرد.
با نزدیک شدن به زمان پخش سریال «شاهرگ» به کارگردانی سیدجلال اشکذری و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی، سالار عقیلی بهعنوان خواننده به این پروژه تلویزیونی پیوست.
سازندگان «شنای پروانه» و «خوب بد جلف 2» به اکران تابستان رضایت دادند
بازگشت امید به سالنهای سینما
نیلوفر ساسانی
خبرنگار
«بازگشایی سالنهای سینما از اول تیرماه» وعدهای بود که 24 خردادماه با موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا از سوی مدیران فرهنگی اعلام شد. بازگشایی سالنهای سینما به رعایت دستورالعملهای بهداشتی از جمله استفاده از حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت مشروط شده بود و سینماداران در شرایطی به بازگشایی سالنهای سینمایی رضایت داده بودند که توقع داشتند فیلمهایی با پتانسیل جذب مخاطب اکران شود تا ظرفیت 50 درصد سالنهای سینما در سانسهای نمایش تکمیل شود. در پی اعلام این موافقت و با اعلام آمادگی دو فیلم «شنای پروانه» محمد کارت و «خوب بد جلف2، ارتش سری» پیمان قاسمخانی برنامهریزیها برای شروع اکرانی موفق در سال 99 انجام شد.
آمادگی سینماداران و انصراف فیلمسازان
رعایت فاصهگذاری ایمن هنگام ورود و خروج تماشاچیان، در دسترس بودن مایع ضدعفونیکننده برای مراجعهکنندگان، ضدعفونی روزانه سینما و سالنها، رعایت موازین بهداشتی در عرضه مواد غذایی در بوفهها و... در روزهای منتهی به تابستان در دستور کار سینماداران قرار گرفت. در حالی که سالنهای سینما از شامگاه روز جمعه آماده میزبانی از مخاطبان سینما شدند تصمیم غافلگیرکننده صاحبان دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب بد جلف»، سینماها را در آستانه بازگشایی با بحران مواجه کرد. رسول صدرعاملی تهیهکننده فیلم «شنای پروانه» دلیل انصرافش را اعتراض به عملی نشدن وعدههای حمایتی سازمان سینمایی، خانه سینما و شهرداری تهران در ایجاد فضای تبلیغاتی مناسب اعلام کرد و محسن چگینی تهیهکننده فیلم «خوب، بد، جلف٢؛ ارتش سری» در مصاحبهای کوتاه عنوان کرد که در شرایط موجود از اکران فیلمش معذور است. با انصراف سازندگان دو فیلم، مدیران سینمایی برای تعهد به وعده بازگشایی سالنهای سینما تلاش کردند و در نهایت در ساعات پایانی روز شنبه به بازگشایی سالنهای سینما با نمایش 5 فیلمی که اکرانشان در اسفندماه نیمهتمام مانده بود رضایت دادند تا در فرصت بهتر برای اکران فیلمهای پرمخاطب رایزنی شود. از روز یکشنبه اول تیرماه طبق قرار وعده شده با نمایش «بیوزنی» به کارگردانی مهدی فردقادری و تهیهکنندگی مرتضی شایسته، «چهل و هفت» بهکارگردانی احمد اطراقچی و تهیهکنندگی ناهید دلآگاه، «عطر داغ» به کارگردانی علی ابراهیمی و تهیهکنندگی امیرشهاب رضویان، «قطار آن شب» بهکارگردانی حمیدرضا قطبی و تهیهکنندگی بهروز رشاد و «یادم تو را فراموش» به کارگردانی و تهیهکنندگی علی عطشانی اکران سال 99 در ابتدای تابستان آغاز شد.
اینجا چراغی روشن است
پساز 4 ماه تعطیلی چراغ سینماها روشن شد اما این بازگشایی دلخوشی به فانوس بود و سالنهای سینماها همچنان سوت و کور. تنها کورسوی امید سهم بسیار بالای دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» از بلیتفروشی روز اول سینماهای کشور آن هم در شرایطی بود که این دو فیلم از اکران انصراف داده بودند. پس از چند روز کش و قوس و بحث و مذاکره، سرانجام در آخرین ساعات یکشنبه اول تیرماه رایزنی مدیران سینمایی نتیجه داد و تهیهکنندگان این دو فیلم به اکران آثارشان رضایت دادند. مرتضی شایسته، دبیر شورای صنفی نمایش در گفتوگویی صاحبان این دو فیلم را خط شکنان اکران اعلام کرد و رسول صدرعاملی هم گفت که «به احترام مخاطبان و تماشاگران پیگیر سینما» به اکران فیلم رضایت داده است. قرار است این دو فیلم از چهارشنبه ۴ تیر روی پرده بروند و حالا با نگاهی امیدوارانهتر میتوان به طرح بازگشایی سینماها دلخوش کرد. «شنای پروانه» محمد کارت با برگزیده شدن بهعنوان بهترین فیلم از نگاه مخاطبان جشنواره فیلم فجر از همان ایام بهعنوان یکی از امیدهای فروش بالا در اکران مطرح شد. اولین تجربه کارگردانی محمد کارت علاوه بر استقبال تماشاگران با اقبال عمومی منتقدان سینما و هیأت داوران سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر همراه بود و ۶ سیمرغ این دوره جشنواره از جمله بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (امیر آقایی) و بهترین بازیگر نقش مکمل زن (طناز طباطبایی) را از آن خود کرد. علاوه بر آقایی و طباطبایی، جواد عزتی که نادیده گرفته شدن بازیاش از حاشیههای خبرساز جشنواره بود در کنار همسرش مهلقا باقری در این فیلم حضور دارد. در خلاصه داستان این فیلم آمده: فیلمی از زنی بهنام پروانه (طناز طباطبایی) هنگام شنا در استخر در فضای مجازی منتشر میشود و حالا هاشم شوهر پروانه (امیر آقایی) و برادرش حجت (جواد عزتی) بهدنبال انتقام گرفتن از کسی هستند که این فیلم را منتشر کرده است.
فیلم «خوب، بد جلف ۲» پیمان قاسمخانی که از ابتدای اسفندماه نمایش عمومیاش بهعنوان اکران نوروزی در سرگروهی سینما آزادی آغاز شد و با شیوع کرونا نیمهتمام ماند هم با توجه به حضور زوج موفق پژمان جمشیدی و سام درخشانی و فضای طنز فیلم از شانسهای کسب عنوان پرفروشهای سال سینماست. این فیلم درباره گروهی ضد انقلابی به ریاست دکتر مدنی (با بازی فرهاد آییش) است که زیر نظر دونالد ترامپ، مأموریتی به فربد (با بازی حامد کمیلی) در ایران بهعنوان گروه فیلمبرداری میدهد. در این پروژه فیلمسازی، پژمان جمشیدی و سام درخشانی بهعنوان بازیگرهای فیلمی بهنام «ارتش سری» انتخاب میشوند. ریحانه پارسا، گوهر خیراندیش، امیرمهدی ژوله و ستاره پسیانی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
آغازی دوباره برای هنر و تجربه
با دمیدن روحی تازه در سالنهای سینما با اکران این دو فیلم تازه نفس؛ اما نگرانیهایی درباره افزایش قیمت بلیت در پیش فروش برخی سینماها مطرح شد. اما محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران با تکذیب افزایش رسمی قیمت بلیط اعلام کرد که 9 درصد ارزش افزوده که پیش از این بر عهده سینماها بوده از مخاطب دریافت میشود. بر این اساس بلیط سینماهای مدرن از 20 هزار تومان بود به 22 هزار و 500 ، سینماهای ممتاز از 15 هزار به بیش از 16 هزار و قیمت بلیت سینماهای درجه یک از 12 هزار تومان به بیش از 13 هزار تومان افزایش یافته است. اما تمام بضاعت گیشه سینما به این فیلمها خلاصه نمیشود و در روزهای پایانی هفته سه فیلم از گروه هنر و تجربه نیز به ظرفیت اکران اضافه میشود. از سوم تیرماه اکران فیلم سینمایی «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی و تهیهکنندگی علی مصفا در سینماهای هنر و تجربه آغاز میشود. «یلدا» با بازی بهناز جعفری، فرشته صدرعرفایی، بابک کریمی، صدف عسگری و فرشته حسینی درباره بخشش است. مریم کمیجانی زن جوانی که بهدلیل قتل شوهرش ناصر ضیا به مرگ محکوم شده است، در شب یلدا به استودیو برنامه تلویزیونی پربیننده لذت عفو آورده میشود تا توسط تنها فرزند مقتول (مونا ضیا) بخشیده شود. همچنین اکران مستند «صحنههایی از یک جدایی» به کارگردانی و تهیهکنندگی وحید صداقت که از 27 بهمنماه روی پرده سینماهای «هنر و تجربه» رفته بود از روز سهشنبه پیگیری میشود. مستند تحسین شده «جایی برای فرشتهها نیست» به کارگردانی سام کلانتری و تهیهکنندگی حامد شکیبانیا و محسن شاهمحمد میراب نیز از روز چهارشنبه 4 تیرماه در سینماهای این گروه روی پرده میرود. این فیلم بهعنوان پرجایزهترین مستند سینمایی سال گذشته - برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر و چهار جایزه از جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» از جمله جایزه ویژه تماشاگران- درباره تیم ملی دختران اسکیت هاکی ایران و مشکلات پیچیده آنها در راه مسابقات آسیایی کرهجنوبی و بهانهای برای وارد شدن به زندگی این دختران است.