گزارش «ایران» از گرانی کاذب و موقتی تخم مرغ

مازاد تولید مرغ و تخم مرغ در کشور


گروه اقتصادی/ بازار مرغ و تخم مرغ شب عید نسبت به سال‌های گذشته وضعیت آرامی را سپری می‌کند به طوری که با تدابیر ویژه ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی به نظر می‌رسد بازار این دو کالای اساسی تا ماه مبارک رمضان با نوسانات خاصی روبه‌رو نشود.
با این حال قیمت تخم مرغ اخیراً به‌دلیل جو ناشی از اصلاح ارز ترجیحی در بازار کمی افزایش یافته است ولی تولیدکنندگان می‌گویند این افزایش قیمت کاذب و موقتی است و کشورمان با مازاد تولید تخم مرغ روبه‌رو است به طوری که اگر این محصول به کشورهای همسایه صادر نشود شاهد آن خواهیم بود که مشکلات فراوانی برای تولیدکنندگان رخ دهد.
با مازاد تولید تخم مرغ مواجهیم
در همین خصوص ناصر نبی‌پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران با تأکید بر اینکه تولید تخم مرغ مشکلی ندارد و در مطلوب‌ترین شرایط طی چند سال اخیر به سر می‌برد، خاطرنشان کرد: به اندازه‌ای با مازاد مواجه هستیم که به‌دنبال اخذ مجوز صادرات برای ایام بعد از عید نوروز هستیم.
 این فعال صنفی با اشاره به افزایش فعالیت قنادی‌ها و شیرینی‌پزی‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در آستانه عید نوروز هستیم، تقاضا برای تخم مرغ افزایش پیدا کرده که این مسأله نیز از جمله دیگر دلایل نوسانات قیمت است.
 نبی‌پور میانگین قیمت هر شانه دو کیلوگرمی تخم مرغ را درب مرغداری بین ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان اعلام کرد و درباره آخرین وضعیت تأمین نهاده‌های دامی توضیح داد: تولیدکنندگان در تأمین ذرت با مشکل مواجه هستند.
مشکلی در تأمین مرغ بازار شب عید وجود ندارد
حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی نیز درخصوص وضعیت عرضه و قیمت مصوب مرغ در آستانه بازارعید، گفت: در حال حاضر میزان تولید مرغ نیاز بازار را تأمین می‌کند و مشکلی در بحث تأمین مرغ وجود ندارد، در تهران و بسیاری از استان‌ها قیمت مرغ از قیمت مصوب پایین‌تر است.
 وی افزود: در حال حاضر قیمت مصوب مرغ کاهش پیدا کرده و این در صورتی است که قیمت تمام شده مرغ برای واحد‌های مرغداری افزایش پیدا کرده است. بنابراین مرغداران بسیاری از حاشیه سود خارج شده و زیان می‌کنند.مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در خصوص تأمین نهاده‌های دامی، بیان کرد: تأمین نهاده‌های دامی به کندی صورت می‌گیرد به همین دلیل بسیاری از واحد‌های مرغداری به‌دلیل کمبود عرضه نهاده در سامانه بازارگاه نمی‌توانند خرید کنند یا اینکه خرید نهاده را انجام داده‌اند، ولی هنوز نهاده دریافت نکرده‌اند.
 اسدالله‌نژاد خاطرنشان کرد: در بحث تأمین نهاده در سامانه بازارگاه مشکلاتی وجود دارد که مورد اعتراض واحد‌های مرغداری است. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اظهار کرد: برای تأمین مرغ بازار شب عید مشکلی وجود ندارد و جوجه‌ریزی به اندازه صورت گرفته که نیاز بازار را به طور کامل تأمین می‌کند همچنین مرغ با قیمت مصوب عرضه می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7872/8/606801/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها