افزایش دستمزد حداکثر 5 درصد هزینه های تولیدرا بالا می‌برد


معاون وزیر کار با اشاره به سهم میانگین زیر 10 درصد دستمزد بر قیمت تمام شده کالا و خدمات تأکید کرد: تجربه نشان داده هیچ‌گاه افزایش دستمزد به تورم دامن نزده و برعکس موجب تحریک تقاضا و رونق بنگاه‌ها شده است.
علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره این ادعا که افزایش دستمزد به تورم دامن می‌زند به «نود اقتصادی» گفت: عوامل متعددی در تورم تأثیر‌گذار است؛ از جمله رشد نقدینگی و البته دستمزد، اما با توجه به اینکه درصد تأثیر دستمزد بر قیمت تمام شده کالاها زیر 10 درصد است تأثیر تورم از دستمزد بسیار پایین است.
وی در پاسخ به اینکه برخی پیش‌بینی احتمال تعدیل نیرو بر اثر فشار به کارفرماها با افزایش دستمزدها را مطرح می‌کنند، ادامه داد: قطعاً نظارت وزارت کار بر کارگاه‌ها مؤثرتر از گذشته خواهد شد. معاون وزیر کار تصریح کرد: قطعاً با افزایش دستمزد، تحریک تقاضا هم صورت خواهد گرفت و همین موجب خواهد شد که بنگاه‌های اقتصادی که اکنون با 30- 40 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، فعالیت خود را گسترده کنند که بازار را پوشش دهند و تجربه نشان می‌دهد در سال‌هایی که افزایش دستمزد بالاتر بوده، این اتفاق رخ داده است.
رعیتی فرد تأکید کرد: در برخی سال‌ها افزایش دستمزد بیش از نرخ تورم بوده و گاهی کمتر و تجربه نشان داده این دو چندان با هم مرتبط نیستند و تورم از دستمزد تأثیر نمی‌پذیرد. در سال 1370 که افزایش دستمزد بیش از 60 درصد بوده، تورم 24 درصد است.
به اعتقاد وی ممکن است افزایش دستمزد حداکثر 5 درصد هزینه‌های تولید را افزایش دهد که روی همه هزینه‌های تولید سرشکن می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7872/14/606816/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها