ایران در ایران




در محدوده رانش زمین مسیر جایگزین تعیین شد
ایمن‌سازی جاده چالوس برای سفرهای نوروزی

زهره افشار
خبرنگار
 به‌دنبال رانش زمین در بخشی از محور چالوس به کرج که موجب انسداد این جاده پرتردد در 48 ساعت گذشته شده بود، مسیرهای جایگزین در روز گذشته مشخص و کار تجهیز این محورها انجام شد تا این مسیر بتواند از امروز پذیرای مسافران باشد.
«اسماعیل فولای»، معاون راهداری وحمل و نقل جاده‌ای مازندران در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن تشریح روند بازگشایی این مسیر توضیح داد: روز بیست و یکم اسفندماه جاری در کیلومتر 70 محور چالوس به کرج قبل از پل زنگوله ما شاهد رانش در 70 متر از این محور بودیم. رانش زمین در این محدوده سبب شکاف و اختلاف سطح حدود 20 تا 30 سانتیمتر شده بود که به علت خطرات احتمالی جاده را مسدود کردیم. البته با توجه به اینکه انتظار داریم امسال پس از گذشت دو سال که از همه‌گیری کرونا می‌گذرد و تزریق واکسیناسیون گسترده و اجازه سفر به افرادی که دو دوز واکسن زده‌اند، نوروز پرمسافری را به‌ویژه در محور چالوس داشته باشیم. با همکاری کارشناسانی که روز گذشته از تهران به مازندران آمده بودند ابعاد قضیه را بررسی کارشناسی کردیم. در این بازدید فنی به این جمع‌بندی رسیدیم که برای اینکه خللی در سفرهای نوروزی ایجاد نشود مسیر جایگزین پیچ سرهنگ را برای مسیر شمال به جنوب جاده قدیم در نظر بگیریم که روز گذشته با تلاش همکاران این مسیر کانالیزه و نیوجرسی‌گذاری شد و حتی کار آسفالت شانه خالی آن انجام و آماده تردد شد.
وی افزود: برای مسیر جنوب به شمال نیز از بخشی از قطعه یک آزاد‌راه استفاده خواهیم کرد که با همکاری ناجا، کانالیزه کردن و ایمن‌سازی این مسیر جایگزین نیز تا شامگاه دیشب به پایان رسید و امیدواریم احتمالاً امروز صبح این محور بازگشایی شود. فولادی خاطرنشان کرد: ساعت دقیق بازگشایی محور از طریق سامانه مدیریت جاده‌های کشور به اطلاع مسافران عزیز خواهد رسید. وی افزود: روز گذشته نیز تردد‌های محلی در این مسیر انجام می‌شد. وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی طول 70 متری محور چالوس به کرج ترمیم خواهد شد، گفت: یکی از دو لاین محور قدیم مشکل خاصی ندارد ولی ترمیم لاین دیگر کمی زمانبر است. وی خاطرنشان کرد: با شروع طرح استقبال از مسافران نوروزی، راهداران مازندران با 250 دستگاه ماشین‌آلات راهداری، 22 راهدارخانه و 33 اکیپ راهداری در حال مهیا کردن جاده‌های مازندران برای سفرهای نوروزی ایمن هستند. وی از مسافران خواست قبل از سفر آخرین وضعیت هوای استان مقصد و مسیر سفر خود را از سامانه‌های مربوطه بررسی کنند تا سفری ایمن داشته باشند.

تمرکز بر سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌غربی

ارومیه - استاندار آذربایجان‌غربی با تأکید بر لزوم تسریع در روند جذب سرمایه‌گذاری در استان گفت: این امر، پیشران اصلی توسعه شهرستان‌ها در سال آینده خواهد بود.
به گزارش ایرنا، محمدصادق معتمدیان افزود: سیاست دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ بر مبنای رشد اقتصادی تنظیم شده و ۴۵ درصد از هدف‌گذاری برای تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور نیز مربوط به بخش سرمایه‌گذاری است.
وی اضافه کرد: شناسایی و احصای موانع پیش روی سرمایه‌گذاران و جدیت در رفع موانع از جمله مهم‌ترین برنامه‌های دولت در استان آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.
استاندار آذربایجان‌غربی اظهار کرد: حذف زوائد، از دست ندادن فرصت‌ها، اعتماد به سرمایه‌گذاران دارای اهلیت و تسریع در روند جذب سرمایه‌گذاری، پیشران اصلی توسعه استان برای سال ۱۴۰۱ درنظر گرفته شده است.

عسل سبلان برای صادرات ثبت جهانی شد

اردبیل - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرعین گفت: عسل سبلان به‌عنوان یکی از ۱۰ محصول راهبردی کشور برای صادرات، ثبت جهانی شده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد حسنی افزود: شهرستان سرعین در دامنه کوه سبلان به‌دلیل تنوع گونه‌های مختلف گیاهی و شرایط مساعد اقلیمی یکی از قطب‌های تولید عسل در استان اردبیل بوده و محل کوچ بسیاری از زنبوردارهای کشور در فصل بهار و تابستان می‌باشد.
وی بیان کرد: عسل سبلان شامل عسل گون، عسل آویشن و عسل بابونه از جمله مرغوب‌ترین گونه‌های عسل طبیعی برداشت شده از دامنه کوه سبلان بوده و هر یک خواص منحصر به فردی دارند.
حسنی گفت: در حال حاضر علاوه بر زنبورداران مهاجر، ۹۳ زنبوردار با بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ کندو با تولید سالانه بیش از ۹۸ تن و اشتغالزایی ۷۵ نفر در محدوده شهرستان فعالیت می‌کنند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرعین گفت: در سال‌های اخیر تعامل خوب زنبورداران با اتحادیه مربوطه باعث ارتقای کمی و کیفی محصول عسل تولیدی منطقه شده و جا دارد در زمینه فرآوری و بسته‌‌بندی عسل ، متناسب با نیاز بازار هدف اقدام لازم صورت گیرد، در همین راستا یک واحد بسته‌بندی عسل به ظرفیت ۱۰۰ تن در سال اخیراً احداث و فعال شده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7872/15/606822/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها