زائران اربعین فعلاً صبر کنند

تداوم محدودیت ورود به عراق در گذرگاه‌های مرزی


ایران زمین - با وجود اعمال محدودیت و ممنوعیت در خروج زائران اربعین از گذرگاه‌های مرزی، آمار ورود و خروج از گذرگاه‌های مرزی مهران و خسروی نشان می‌‌دهد که پا به پای بازگشت زائران از کشور عراق، همچنان شمار زیادی از هموطنان در مسیر رفتن به مرزهای غربی کشور  قرار دارند. سیل جمعیت به سمت مرزهای تمرچین، باشماق، خسروی، مهران، چذابه و شلمچه باعث شده از 18 شهریور پذیرش زائران از سوی طرف عراقی با محدودیت مواجه و مرزها بسته شود؛ وضعیتی که تا زمان عادی شدن شرایط همچنان ادامه دارد.
به گفته بهمن امیری مقدم، استاندار کرمانشاه  با توجه به مراجعه حجم قابل‌توجهی از زائران اربعین حسینی به مرز خسروی هم‌اکنون در پایانه بین‌المللی خسروی و مسیرهای منتهی به آن شاهد ازدحام جمعیت هستیم و به همین دلیل مراجعه زائران جدید سبب معطلی و سرگردانی آنان خواهد شد. استاندار کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به کمبود امکانات در داخل عراق و محدودیت ورود زائر به این کشور امکان عبور دادن همه زائران در زمان محدود وجود ندارد زیرا سبب تجمع آنها در آن‌سوی مرز می‌شود که در شرایط گرمای شدید هوا و کمبود امکانات اسکان و پذیرایی در مرز سبب سختی و فشار برای زائران می‌شود.
رئیس پلیس راه استان کرمانشاه هم با اشاره به اینکه ۷۰ درصد تردد زوار به مرزهای خسروی و مهران از کرمانشاه می‌گذرد، گفت: هم اکنون در محورهای ایلام، حمیل، کرمانشاه و بیستون شاهد ترافیک نیمه سنگین در مسیرهای رفت و برگشت هستیم. سرهنگ «کیخسرو دستغیب» اظهار داشت: حدود ۵۰ هزار زائر در قصرشیرین وجود دارد و خودروهای بسیاری در شهر پارک شده اما متأسفانه به دلیل نبود زیرساخت حمل و نقل در عراق، خروج زوار به کندی انجام می‌‌شود. رئیس پلیس راه استان کرمانشاه با اشاره به حجم بالای تردد جاده ای در محورهای جاده‌ای استان کرمانشاه، اظهار کرد: ترافیک سنگینی به سمت قصرشیرین و محور جاده‌ای حمیل وجود دارد که بسیار پرحجم و کند پیش می‌رود. وی با بیان اینکه طول این ترافیک حدود ۱۵ کیلومتر است، افزود: این ترافیک از گردنه پاتاق تا سرپل ذهاب ادامه دارد که با توجه به کم بودن عرض جاده‌ای گردنه پاتاق که به صورت مسیر رفت و برگشت نیز تردد دارد عاملی بر کندی این ترافیک است. وی با اشاره به اینکه اگر زیرساخت حمل و نقل در عراق مهیا بود روزانه می‌توانستیم تا ۷۰ هزار زائر را به عتبات عالیات بفرستیم، افزود: با توجه به شرایط موجود و تجمع زوار در مرزهای مهران و خسروی، مردم به سمت مرزها حرکت نکنند و در شهرهای مسیر توقف کنند تا با باز شدن مرزها، خروج آنها هم بتدریج انجام شود.
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز از زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خواست فعلاً از حضور در مرز خسروی برای تشرف به کربلای معلی و شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین خودداری کنند. سردار «علی‌اکبر جاویدان» اظهار داشت: در حال حاضر تناسبی میان ظرفیت پذیرش زائران از سوی دو کشور ایران و عراق وجود ندارد و همین عدم تناسب باعث ایجاد مشکلاتی برای زوار شده است. سردار جاویدان به این مطلب هم اشاره کرد که هزاران زائر در شهرهای قصرشیرین و سرپل ذهاب حضور دارند و منتظر فراهم شدن شرایط برای خروج از مرز هستند و قطعاً حضور تعداد بیشتر زائر تنها باعث کند شدن کار خدمات‌رسانی و معطلی آنها در پشت دروازه مرزها خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا محدودیت‌هایی در سه راهی نهاوند و سه راهی ملاوی اعمال شده است تا با تراکم بیشتر جمعیت مواجه نشویم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8002/16/626399/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها