دیگه چه خبر؟


 تکذیب شایعه لغو دیدار رهبر انقلاب با خبرگان

 خبر اول اینکه، به گزارش خبرگزاری تسنیم، طی یکی دو روز گذشته برخی اکانت‌های مجازی شایعه‌ای منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب لغو شده است. بر همین مبنا برخی از این اکانت ها داستان‌هایی هم درباره چرایی و چگونگی شایعه‌ لغو ساختند و همین تصورات را در گام بعدی تحلیل و تفسیر هم کردند! با این حال واقعیت ساده ماجرا این است که اساساً از ابتدا برنامه‌ای برای دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب در شهریور ماه وجود نداشت که بخواهد لغو شود! همچنانکه سید احمد خاتمی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری نیز پیشتر اعلام کرده بود دیدار اعضای خبرگان با رهبر معظم انقلاب اسفندماه انجام خواهد شد.

آقای «ماشین امضا» نگران دولت شد!

 خبر دیگر اینکه، عباس عبدی، فعال رسانه‌ای جریان اصلاح‌طلب در روزنامه اعتماد نوشت، یک گروه کوچک مدتی است که در کنار مخالفت گاه و بیگاه خود با برجام، مسیر جدیدی را ریل‌گذاری کرده‌اند؛ مسیری که می‌توان آن را «سراب زمستانی» نامید و هدف آنان این است که با به تأخیر انداختن توافق برجام، مدعی شوند که توافق بهتری در زمستان در انتظار ایران است و این سرابی بیش نیست. عبدی که از روزنامه‌نگاران برجامی به شمار می‌رود همچنین تأکید کرد که «آقای رئیسی و دولت تحت‌ تأثیر این تحلیل‌های فریبکارانه و بولتن‌نویسان فریبکار قرار نگیرند.»
نکته جالب توجه آنکه حامیان دولت پیشین و شبکه خبرنگاران برجامی در رسانه‌ها و فضای مجازی یک راهبرد را طراحی کرده‌اند که به‌ظاهر برای آنها دو سر برد باشد. آنها از یک‌سو، دولت سیزدهم را متهم به بی‌توجهی به رفع تحریم  یا ثمر ندادن دیپلماسی در ارتباط با مذاکرات وین می‌کنند و مدعی می‌شوند که تنها یک عده خاص سواد دیپلماسی و توانایی مذاکره و همچنین انعقاد توافق را داشته‌اند و از سوی دیگر هر گاه احساس کنند زمینه برای یک توافق خوب بیش از پیش آماده شده است، مدعی می‌شوند این همان توافقی است که قرار بوده قبلاً در دولت روحانی رقم بخورد و منتقدان دولت آن را به تأخیر انداخته و اکنون قرار است توافقی را با منافع کمتر به ارمغان بیاورد!
ذیل پیگیری همین راهبرد است که جریان مدعی اصلاح طلبی با سانسور کامل یا حمایت تلویحی از مواضع سیاسی آژانس و اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی سعی می‌کنند ایران را در صندلی بدهکار بنشانند. این جریان حتی اعترافات مقامات اروپایی به نیاز گسترده به نفت ایران را انکار می‌کنند. همچنین اشاره به پروژه‌های ضد توافق امریکا نظیر اقدام نظامی در سوریه و آب‌های آزاد، دروغ فروش پهپاد به روسیه، افزایش تحریم‌ها و اخیراً ماجرای آلبانی با رویکرد «بزک کدخدا» جایی در گزاره‌های آنها ندارد. در کنار این واقعیات اما همیشه یک جریان فرضی هستند که مخالف «هرگونه توافق» بوده و حالا عباس عبدی با نگرانی برای دولت سیزدهم به دنبال صیانت از تیم مذاکره‌کننده در برابر این جریان فرضی است!
واکنش این تحلیلگر اصلاح‌طلب و توصیه به «زودتر امضا کنید» همزمان با این اعتراف که «از مفاد توافق اطلاع ندارم» گزاره‌ای آشنا از سوی اصلاح‌طلبان است؛ گزاره‌ای که یادآور منطق همیشگی آنها و اعتقاد به «اصالت هرگونه توافق با امریکا» است!

شایعه انتصاب لاریجانی 
به ریاست هیأت حل اختلاف قوا

 شنیدیم که،دفتر علی لاریجانی به انتشار شایعه انتصاب وی به عنوان رئیس هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوا واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، پیگیری‌ها از دفتر علی لاریجانی حاکی از آن است که منبع این خبر موثق نیست و صرفاً در فضای مجازی و کانال‌های خبری پخش شده است. دفتر وی نفیاً و اثباتاً این خبر را نه تأیید کرد و نه تکذیب و انتشار آن را «شیطنت رسانه‌ای» دانست. پیش از این برخی منابع از انتصاب علی لاریجانی، نماینده سابق قم و رئیس سابق مجلس شورای اسلامی به ریاست هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه خبر داده بودند.

جنایت تحریم علیه ملت ایران

 با خبر شدیم که،«آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل ابعاد مختلف تأثیر تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی بر مردم ایران را تشریح کرد. به گزارش میزان، وی در مصاحبه با مجله سوئیسی «Zeitgeschehen im Fokus» تأکید کرد، «تحریم‌ها عامل مرگ مردم هستند.» «دوهان» در این مصاحبه در پرسشی پیرامون سفر اخیرش به ایران، گفت: هر کشوری به روشی خاص تحت تأثیر تحریم‌ها قرار می‌گیرد و با آن مقابله می‌کند؛ ایران کشوری است که از تحریم‌های بسیار جدی امریکا و برخی کشورهای دیگر رنج می‌برد.  گزارشگر ویژه سازمان ملل در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارائه تصویری از ایران، گفت: هدف من از سفر به ایران، در دایره مأموریتم محدود می‌شد؛ یعنی ارزیابی تأثیر انسان‌دوستانه اقدامات اجباری یکجانبه بر برخورداری از حقوق بشر؛ برای این منظور با همه گروه‌های آسیب‌دیده، اعم از دولتی و غیردولتی صحبت کردم و این تصویر واضح را به دست آوردم که تحریم‌ها تأثیر زیادی بر زندگی مردم دارد. «دوهان» تأکید کرد: چیزی که بر من تأثیر ماندگار گذاشت، تأثیر تحریم‌ها بر نظام سلامت بود؛ من با بیماران اورژانسی و کسانی که از بیماری‌های ژنتیکی و سرطان رنج می‌بردند، صحبت کردم؛ همچنین با اعضای سازمان‌هایی که از افراد مبتلا به بیماری‌های جدی مانند انواع بیماری‌های پوستی، بیماری‌های زنان و همچنین بیماری‌های خونی، انواع شدید دیابت و غیره مراقبت می‌کردند؛ نتیجه اینکه داروهای مناسب در دسترس نیست.

قسم دوباره صالحی!
​​​​​​​
 دست آخر اینکه، علی‌اکبر صالحی که مطابق گزارش کمیسیون اصل 90 به عنوان یکی از متهمان استنکاف از اجرای قانون در برهه حساس پس از خروج امریکا از برجام معرفی شده است، در تازه‌ترین اظهارات خود که در گفت‌و‌گو با نشریه «آگاهی نو» بوده، تأکید می‌کند که امروز هم دوباره قسم خود برای حفظ صنعت هسته‌ای پس از امضای برجام را تکرار می‌کند. وی پیش از این در جریان تصویب 20 دقیقه‌ای برجام گفته بود: «والله در مسائل هسته‌ای با کندی و توقف مواجه نخواهیم بود و تحقیقات و غنی‌سازی سرجای خودش باقی خواهد ماند.»
این اظهارات صالحی در آن زمان مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفت؛ چرا که مطابق برجام ایران باید از 100 حق خود انصراف بدهد که 23 مورد آن در موضوع تحقیق و توسعه است. مسأله‌ای که همان وقت در رسانه‌ها با عنوان «فیلم هندی صالحی» منعکس شد.
با این حال خرداد ماه سال‌جاری بود که کمیسیون اصل 90 مجلس طی گزارشی اعلام کرد، استنکاف علی‌اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در امتناع یا ممانعت از اجرای قانون راهبردی لغو تحریم‌ها در تاریخ‌های مقرر، برای این کمیسیون محرز شده است. کمیسیون اصل 90 همچنین در گزارش خود اعلام کرد که مطابق ضمانت اجرایی دیده شده در قانون مذکور، مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب امتناع یا ممانعت از اجرا به مجازات تعزیری درجه دو تا پنج قانون مجازات اسلامی مصوب ۱/ ۲/ ۱۳۹۲ محکوم می‌شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8002/5/626501/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها