کارخانه وشه کارخانه وشه شاپور همه گونه البسه قشنگ و لوکس را که تاکنون از خارج وارد می شد ، با مناسب ترین قیمت برای شما تدارک می نماید. امتعه کارخانه وشه همه از احتیاجات ضروری زندگی و از هر حیث زیبا، محکم و با اجناس ساخت خارجه برابری می نماید.
نماینده منحصر به فرد در تمام ایران.تجارتخانه برادران هاکوپیان و کمپانی .تبریز- طهران
عمده فروشی : سرای رشتی ، تجارتخانه برادران هاکوپیان
اکران نخستین فیلم ناطق ایران
جعفر و گلنار بر پرده نقرهای
فرزانه قبادی/ لاله زار در دهه ابتدایی قرن، نماد مدرنیته در پایتخت بود. شهر فرنگی که آدمها از دریچه آن به دنیایی بزرگتر سفر میکردند. در روزهای رونق مراکز فرهنگی این خیابان، اکران نخستین فیلم ناطق ایرانی، لاله زار را به وجد آورد. مردم ساعتها در صف میایستادند تا به تماشای فیلمی بنشینند که بازیگرانش به زبان فارسی صحبت میکردند و یک زن «آرتیست مهم» آن بود. زنی ایرانی برای نخستین بار تبدیل به ستاره سینماهای لاله زار شد. لهجه شیرین او در کنار مهارتی که در بازیگری مقابل دوربین داشت، باعث شد این فیلم یک ماه و یک هفته روی پرده بماند و نامش در فهرست پر فروشترین فیلم های تاریخ لاله زار ثبت شود.
«قبل از دوره پهلوی در دورهای که نواحی جنوب و مغرب ایران تحت نفوذ ایلات و عشایر مختلف بود. در حدود خوزستان در یک قهوهخانه....» قصه «دختر لر» از اینجا شروع میشود. فیلمی که بین مردم با نام «جعفر و گلنار» شناخته شده بود و تعداد معدودی آن را با عنوان فرعی «ایران دیروز و ایران امروز» میشناختند. فیلمی که به زعم منتقدان در ستایش اقدامات پهلوی ساخته شد. در یکی از اعلانیههای تبلیغ فیلم آمده: «در این فیلم اوضاع ایران سابق و ترقیات سریع ایران را در تحت سلطنت شاهنشاه دادگر و توانا مشاهده و مقایسه خواهید کرد.» با این حال مردم فیلم دختر لر را درامی عاشقانه میدانستند. آبان و آذر 1312 تصویر جعفر و گلنار بر پیشانی دو سینمای معروف لاله زار «مایاک» و «سپه» جا خوش کرد و آدم ها به تماشای هنرنمایی روح انگیز در نقش گلنار و ع.سپنتا در نقش دلداده او یعنی جعفر نشستند.
سینما از زمانی که دستگاه سینماتوگراف در نمایشگاه پاریس، چشم مظفرالدین شاه را گرفت و او با وامی که از بانک استقراضی گرفته بود، این دستگاه را خریداری و به دربار آورد، وارد ایران شد. اما پای دانش سینما، پس از 30 سال هنوز به کشور نرسیده بود. «اوانس اوگانیانس» وقتی نخستین فیلم سینمای ایران یعنی «آبی رابی» را ساخت، در جواب تمام انتقادها به محتوای فیلم گفت: «ما آبی رابی را ساختیم که بگوییم در ایران هم میشود فیلم ساخت.» هر چند سپنتا برای ساخت نخستین «فیلم موزیکال و تمام ناطق ایرانی» از امکانات و تجهیزات هندوستان استفاده کرد، اما اکران دختر لر نقطه عطفی در تاریخ سینمای ایران بود. هفت ماه طول کشید تا عبدالحسین سپنتا دختر لر را در «امپریال کمپانی بمبئی» بسازد. سپنتا که نامش در تیتراژ فیلم بهعنوان «آرتیست مهم» درج شده بود نویسندگی «اشعار و مذاکرات» (فیلمنامه) را هم به عهده داشت. تهیهکننده و کارگردان فیلم خان بهادر اردشیر ایرانی بود، او که دو سال پیش نخستین فیلم ناطق هند یعنی «عالم آرا» را کارگردانی کرده بود حالا علاقهمندان به سینما را در ایران هم با این پدیده آشنا میکرد.
همه چیز در لاله زار و روی پرده سینما خوب بود. اما گلنار جسور فیلم، در دنیای واقعی بیمهریهای زیادی را تجربه کرد. دختر لر زمانی اکران شد که بخش عمدهای از جامعه سنتی ایران با دستور حکومت در مورد نوع پوشش میجنگید. هنوز دستور کشف حجاب صادر نشده بود و در گوشه و کنار و میان زنان بخشی از جامعه، نشانههایی از کنار گذاشتن حجاب دیده میشد. در همین شرایط بود که صدیقه سامینژاد (روح انگیز) بدون حجاب در نقش گلنار ظاهر شد. در مصاحبهای که سالها بعد از اکران فیلم دختر لر با رسانهها داشت، از آزار و اذیتهای مردم شهر گفت، از سنگهایی که به سمتش پرتاب می شد، از طرد شدنش از سوی خانواده و... هر چند بعد از دختر لر، سامینژاد باز هم مقابل دوربین سپنتا قرار گرفت و در فیلم «شیرین و فرهاد» هم نقش آفرین بود اما بعد از آن او برای همیشه با سینما خداحافظی کرد، در سال های پایانی عمرش گفت: «بهخاطر ناراحتیهایی که در موقع فیلمبرداری و بعد از آن چه از طرف فامیل و چه از طرف مردم کشیدم، هرگز راضی نشدم در فیلم دیگری بازی کنم.»
تصویب ایجاد دارالمعلمین در سراسر کشور
لیلا ابراهیمیان/ روز بیستونهم بهمن 1312، مجلس شورای ملی در نشست شصتوچهارم خود درباره لایحه ایجاد 25 باب دارالمعلمین و دارالمعلمات وارد شور شد؛ لایحهای که هفتروز قبل از طرف وزارت معارف برای تأسیس دارالمعلمین جهت تأمین معلم به مجلس شورای ملی تقدیم شد تا کمیسیون بودجه مورد نیاز را تأمین کند.
علیاصغر حکمت که کفیل وزارت معارف(فرهنگ) شد، درباره نحوه آموزش در ایران حکمت کرد؛ خودش اولین رئیس دانشگاه تهران شد و توسعه جدی آموزش با او آغاز شد. حکمت در گام اول خواست در کنار تأسیس دانشگاه تهران، به وضعیت دارالمعلمین سروسامان دهد. دارالمعلمین مرکزی در سال 1298 در تهران تأسیس و 9 سال بعد در مهر ۱۳۰۷ در دوران وزارت یحیی قراگوزلو دوره «عالی» به آن افزوده شد؛ دارالمعلمین عالی. اما استقبال از آن کم بود و بیشتر تحصیلکردهها راه دانشگاههای اروپایی را در پیش میگرفتند. تااینکه وزارت معارف از مجلس کمک خواست؛ در روز پنجشنبه، 31 مرداد 1308 مجلس این ماده را تصویب کرد: «وزارت معارف مکلف است هر ساله جهت تکمیل فن تعلیم و تربیت اعتبار کمک خرج تحصیل لااقل پانزده نفر محصل در دارالمعلمین عالی در بودجه سنواتی وزارت معارف منظور بدارد.»
در دوره ریاست عیسی صدیق دارالمعلمین عالی از تیر ۱۳۱۱ به ساختمان نگارستان منتقل شد تا بتوانند در ساختمان جدید از امکانات بهتری بهرهمند شود؛ اما دوران طلایی آن به ریاست حکمت برمیگردد. در ۲۹ بهمن ۱۳۱۲ حکمت لایحهای را در مجلس شورای ملی به شور گذاشت تا برای برپایی ۲۵ «دارالمعلمین و دارالمعلمات» در سراسر کشور بودجه تأمین کند. در آن جلسه محمدهاشم میرزا افسر، نماینده سبزوار، پیشنهاد استفاده از کلمه «آموزشگاه» بهجای دارالمعلمین را داد که اکثر نمایندهها آن را پسندیدند؛ اما بار دیگر در شور بعد کلمه «آموزگارستان» پیشنهاد شد. حکمت خواست لایحه پساز اصلاح به مجلس برگردد؛ او در نوزدهم اسفند ۱۳۱۲ لایحه اصلاح شده را دوباره به مجلس ارائه داد. اینبار به جای دارالمعلمین و دارالمعلمات، دانشسرای مقدماتی و به جای دارالمعلمین عالی، دانشسرای عالی استفاده میشد: «از این به بعد مدرسه ابتدائى دبستان و معلم آن آموزگار، مدرسه متوسطه دبیرستان و معلم آن دبیر، مدرسه صنعتى هنرستان و معلم آن هنرآموز، هر شعبه از مدارس عالیه (فاکولته) دانشکده و مجموع شعب عالیه (اونیورسیته) دانشگاه و معلم مدارس عالیه، استاد نامیده خواهد شد». این لایحه همان روز تصویب شد و نام دارالمعلمین عالی به دانشسرای عالی تغییر یافت.
تهیه و تنظیم:حسن مجیدی
فوت عارف، شاعر ملی
در ضمن تلگرافات دیروز خبر تأسفآوری دیده میشد این خبر فوت شاعر خوشذوق و قریحه ایران «عارف» را اطلاع میداد.
فوت عارف ضایعه بزرگی است برای عالم علم و ادب، عارف تنها جنبه شاعری و سخن سرایی نداشت، عارف علاوه از جنبه فضل و کمال، علم و معرفت یک پارچه احساسات بود، تمام اشعار او پر از احساسات و مهیج وطنپرستی، غرور ملی، شهامت و شجاعت اخلاقی بود از تمام گفتههای شیرین او روح وطنپرستی و تشویق مردم به دوست داشتن مملکت و ارتقای وطن ظاهر بود.
عارف در روزگارهای تاریک و در ایامی که هرج و مرج مملکت را فرا گرفته و اجانب نفوذ پیدا کرده بودند خدماتی از حیث تنویر افکار مردم و تحریک احساسات ملی به وسیله تصانیف و اشعار دلپذیر خود انجام داده است. روی هم رفته عارف یک مرد وطن پرست، با عاطفه و به قدری احساساتی بود که از اندک پیشامدی ملول می شد، متأثر میگردید، عصبانی میشد و به همین جهت دوست میداشت همیشه تنها و منزوی باشد چنانچه سالها بود در همدان گوشه عزلت اختیار کرده و منزوی بود.عارف از چندی به این طرف با کسالتهای شدید دست به گریبان شده بود تا بالاخره شب دوشنبه دوم بهمن از این دنیای مادی بدرود حیات گفت. جنازه این شاعر وطنپرست با تجلیلات شایانی که در خور این شاعر حساس بوده در همدان تشییع گردید.
حکومت و رؤسای ادارات و بقات مختلف در مراسم تشییع شرکت جسته و عارف را هم آغوش بوعلی سینا و در بقعه آن فیلسوف بزرگ ایران جا دادهاند. عارف رفت و به سرای جاودانی منزل کرد ولی هرگز نمرده و نخواهد مرد.
روزنامه اطلاعات- شنبه 4 بهمن 1312
احصائیه نفوس طهران
اخیراً از طرف سرویس معارف و احصائیه بلدیه طهران سرشماری و احصائیه نفوس شهر طهران در سال 1311 با قطعی بزرگ و مرغوب در حدود 200 صفحه به انضمام گراورها و گرافیک های جالب توجه منتشر شده است. احصائیه سرشماری مزبور سومین احصائیه ای است که از طرف بلدیه طهران منتشر گردیده و بخوبی مشاهده میشود که مزایای مهمی نسبت به احصائیههای گذشته از لحاظ تکمیل اطلاعات و ذکر ارقام و مقایسهها و گرافیک ها دارا است.یک مقدمه جالب توجه از بنای شهر طهران و طرز عمل سرشماری از سال 1262 هجری به بعد و شرح جامعی راجع به موقعیت جغرافیایی و آثار جویه و آب و هوای طهران و سایر اطلاعات لازمه در احصائیه مزبور قبل از ذکر ارقام و نقشه جات درج شده و سپس به ذکر ارقام احصائیه نفوس شهر طهران در سال 1311 که بر اثر سرشماری که از طرف بلدیه به عمل آمده است پرداخته و بعداً تغییرات وارده از لحاظ موالید و متوفیات و ازدواج و طلاق و جداول مقایسه تعداد نفوس در چهار دوره که سرشماری به عمل آمده مذکور افتاده است.
در هر قسمت از احصائیه اطلاعات مبسوطی طبع شده که علاوه بر نشان دادن زحمت و دقتی که در تحصیل و تدوین آنها به عمل آمده معرف یک سلسله ترقیاتی است که از لحاظ اصلاحات بلدی با مقایسه نسبت به احصائیههای گذشته در پایتخت ظاهر شده است.در قسمت موقعیت جغرافیایی احصائیه عرض و طول شهر طهران و وسعت و ابعاد آن و در قسمت آثار جویه ارتفاع شهر و فشار هوا و درجه حرارت و حتی ایام صاف و ابر هوا هم درج شده و در قسمتهای دیگر تعداد نفوس در سنوات 1262 و 1266 و 1270 و سال 1301 و سال 1311 و طرز عمل سرشماری اخیر و احصائیه ابنیه و عمارات عمومی و احصائیه نفوس سال 1311 به نسبت جمعیت در نواحی ده گانه شهرو به نسبت سکنه داخل و خارج خندق و نسبت به طبقات جمعیت و نسبت به درجات سن و حالت و به نسبتهای تجرد و تأهل و بیوه بودن نفوس و توالد و تناسل و تعدد زوجات و ملل متنوعه و با سواد و بی سواد در هر یک از نواحی ده گانه و اتباع خارجی و عجزه و ناقص الاعضاها تمامی به تفصیل با ذکر ارقام مشخصه درج شده است روی هم رفته این احصائیه از هر حیث جامع و مفید و بهترین معرف زحمات مؤسسه بلدیه در سرشماری و تهیه آن میباشد.
ذیلاً تعداد نفوس سال 1311 طهران را به نسبت نواحی ده گانه و خانوار در خارج و داخل حریم خندق درج مینماییم.
ناحیه خانوار تعداد نفوس
ارک 638 1460
دولت 8308 30687
حسن آباد 4890 18312
سنگلج 10490 41524
قنات آباد 8172 32166
محمدیه 8280 31584
شرق 6316 26766
بازار 10785 39409
عودلاجان 9688 35714
شهرنو 2933 7517
افراد غیر بلدی به طریق تجمع در 8 دستگاه 45000
جمع 70500 310139
روزنامه کوشش - سه شنبه 25 بهمن 1312
اصغر قاتل به دام افتاد
دستگیری جانی قسیالقلب
از چندی به اینطرف قتلهای متعددی بهطرز فجیع در اطراف طهران وقوع میپیوست که هر شنونده و بیننده را متحیر و مبهوت و هر قسیالقلبی را به رقت میآورد و حتی قاتل و مرتکب به ارتکاب قتل اکتفا ننموده پس از قتل سر مقتول را بهکلی از بدن جدا و چشمهای بعضی از آنها را با آلتی برنده بیرون آورده، اجساد را عریان و در خرابههای دور از شهر مدفون یا درچاههای عمیقی انداخته و سر مقتولین را در نقاط دیگر زیر خاک پنهان مینموده. به قسمی مرتکب، این عملیات را ماهرانه انجام میداده است که کوچکترین آثار و اماراتی هم برای تعقیبکنندگان و مأموران کشف جنایات باقی نمیگذارد.
بدیهی است بههمان اندازه که اشخاص جانی و مرتکبین سعی در استتار عملیات خود نموده و کوشش مینمایند که حتی کوچکترین آثاری را برای مأموران کشف باقی نگذارند، به همان اندازه هم اشتباه در این خصوص مینمایند. چه جرم و جنایت به خودی خود علائم و آثاری را دار است که جهت مجرم و جانی مجهول است ولی جهت آنهایی که سیر عملی آنها و مشی کارشان در کشف جرایم و جنایات است مثل صفحات گشاده کتابی است که از بدو رؤیت کلیه عمل و وضع آن معلوم و محرز است چه آنکه همین قاتل با وجود زبردستی که داشته است پس از دو روز کشف جنایت شترخان دستگیر شده بود ولی بهواسطه نبودن دلایل مکفی مرخص شد و دلایل موجوده که در دست مأموران مربوطه بود اطباء آن را بهواسطه حدسیات بیربط خود معدوم کردند. بالاخره روز پنجشنبه ۱۰ اسفند ماه یک ساعت قبل از ظهر موفق به دستگیری قاتل با آلات جرم و برگه میشوند.
اسم: علی اصغرـ سن:41 سال
روزنامه کوشش - جمعه18 اسفند 1312