
خط لوله گوره - جاسک گامی بلند برای شکوفایی سواحل مکران
نفت چراغ اشتغال را در جاسک روشن میکند
پریسا عظیمی
خبرنگار
پروژه خط لوله نفتی گوره - جاسک تنگه هرمز را دور میزند و نفت را از خوزستان به هرمزگان میبرد! این طرح تمرکززدایی را از پایانه نفتی خارک میگیرد و به ایجاد یک پایانه نفتی در منطقه مکران منجر میشود تا امکان پهلو گرفتن نفتکشها در بندر جاسک فراهم شود و کشتیهای حامل نفت ایران از طریق این بندر نیز به آبهای بینالمللی راه پیدا کنند. جاسک را هم به یک بندر صنعتی تبدیل میکند تا در ردیف بندرهای صنعتی چون عسلویه، ماهشهر و بندر امام خمینی قرار بگیرد. این اتفاق چراغ ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری را در دل و ذهن جوانان و مسئولان شهر روشن کرده است! حال این سؤال هم از سوی آنها پیش میآید که آیا آنها شانس استخدام در صنایع نفتی بندر جاسک را بهدست میآورند؟ جوانان و شورای شهر جاسک در همین رابطه کمپینی را راهاندازی کردهاند تا بتوانند از فرصت پیش آمده برای رنگین کردن سفره مردم و ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیلکرده استفاده کنند.
آغاز پروژه بزرگ
پروژه دور زدن تنگه هرمز و رسیدن نفت خوزستان به هرمزگان از سفر رئیس جمهوری در سال 92 کلید خورد. پیش از ایران هم کشورهای دیگر چون عربستان و امارات سعی کرده بودند تا راه دیگری فارغ از تنگه هرمز را برای صادرات نفتی خود بیابند. حسن روحانی رئیس جمهوری اعتقاد دارد این پروژه هرمزگان را به مرکز مهم صنعتی و اقتصادی در منطقه هرمزگان تبدیل میکند.
جاسک هم نقش ویژهای در میان شهرهای این استان ساحلی پیدا میکند. جاسکیها را هم امیدوار میکند تا سرانجام رنجوری بیکاری را از سر و روی شهر پاک کنند. آمارهای علی اکبر لبافی، رئیس اداره کار و امور اجتماعی هرمزگان نشان میدهد جاسک بالاترین نرخ بیکاری را در هرمزگان دارد. بنابراین کلنگی که وزارت نفت در سال جدید به زمین زد چراغ ایجاد اشتغال در جاسک را هم در دل شهروندان این بندر روشن کرد. طرح گوره - جاسک نه تنها جایگاه ایران را از نظر اقتصادی و امنیتی در بازار انرژی تثبیت میکند بلکه میتواند با انتقال نفت خام غرب کارون به سواحل دریای عمان و با افزایش ظرفیت صادراتی خود در پایانههای نفتی، به بازارهای صادراتی خود در آسیا نزدیکتر شود. حال مردم جاسک میپرسند از این رهگذر چه فایدهای به شهر میزبان میرسد؟ بیشک جاسک با میزبانی این طرح بزرگ آلودگیهای زیست محیطی را چون عسلویه و... به جان خواهد خرید اما آیا ایجاد اشتغال برای آنها میتواند این هزینه را جبران کند یا آنها هم به سرنوشت خیلی از شهرهای صنعتی - نفتی دچار میشوند؟ شهرهایی که در کنار صنایع نفتی و گازی بیشترین تعداد بیکاران را دارند!
صالح صالح پور، یکی از تحصیلکردگان روستای کوه مبارک روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان جاسک است که البته خودش شاغل است اما برای دیگر دوستانش که بعداز پایان تحصیلات دانشگاهی هنوز بیکار ماندهاند ابراز نگرانی میکند. به گفته او پروژه خط لوله نفتی گوره - جاسک میتواند برای اشخاصی مانند دوستان تحصیلکردهاش کارساز باشد اما ظاهراً این طور نیست. او میگوید:«این طرح هیچ مزیتی برای بومیهای منطقه ندارد. زیرا حداقل در روستای ما بالای 50 نفر تحصیلکرده بیکار دارد که تعدادی از آنها رشته تحصیلیشان مرتبط با پروژههای نفتی است اما همچنان بیکار هستند.»
در همین رابطه حسین روشنی، نایب رئیس شورای شهر بندرجاسک هرمزگان درگفتوگو با «ایران» با بیان اینکه افتتاح پروژه خط لوله نفتی گوره - جاسک میتواند بارقه امیدی برای جوانان تحصیلکرده این منطقه محروم باشد، میافزاید: با این اتفاق مهم، منطقه جاسک در آینده نزدیک با ظرفیت های بالقوهای روبهرو خواهد بود که با بالفعل شدن آنها آیندهای بهتر را میتوان در این منطقه کمتر برخوردار پیشبینی کرد. در ابتدای این کار خوشبین بودیم که این پروژه تا حد زیادی مشکل اشتغال مخصوصاً اشتغال جوانان را مرتفع خواهد کرد. انتظارات مردم جاسک از این پروژه حداقل در بعد اجتماعی، جذب جوانان به کار و اشتغالزایی برای آنان است.
البته استفاده از نیروهای غیربومی تنها به طرحهای نفتی و صنعتی برنمیگردد. بسیاری از پروژههای معدنی یا سدسازی هم ترجیح میدهند از نیروهای غیربومی استفاده کنند. این موضوع بارها به اعتراض جوامع محلی منجر شده است. آنها اعتقاد دارند که میزبانی از یک طرح صنعتی هزینههای بسیاری برای شهر به وجود میآورد بنابراین انتظار دارند که تنها میزبان بخش نامطلوب طرحهای صنعتی نباشند! اما هنوز کسی این سؤال را پاسخ نداده است که چرا مجریان بیشتر پروژهها ترجیح میدهند از نیروهای غیربومی استفاده کنند؟ این مسأله برای مثال بومیان شهرهای مختلف بوشهر چون عسلویه را هم اذیت میکند. خوزستان هم با چنین مشکلی رو به رو است!
نایب رئیس شورای شهر بندرجاسک هرمزگان خاطرنشان میکند: تعداد جوانان تحصیلکردهای که بتوانند در این پروژه مشغول به کار شوند کم نیست. اما این مهم تا الان اتفاق نیفتاده و بهنظر بنده برای شهرستان جاسک که با این پروژه بهعنوان یک منطقه استراتژیکی شناخته میشود، خیلی خوشایند نیست.
روشنی ادامه میدهد: با کمک جوانان و فعالان فرهنگی و همچنین اعضای شورای شهر قرار است کمپینی راهاندازی کنیم و در آن از مسئولان عالی رتبه استان بخواهیم که از نیروهای بومی استفاده شود تا هم اشتغالزایی صورت گیرد و هم بیکاری کاهش یابد که امیدواریم به نتیجه برسد.
درهمین حال احمد گمتیلی، معاون سیاسی اجتماعی فرماندار جاسک هم دراین باره به خبرنگار ما میگوید: بهنظر من پروژه خط لوله نفتی گوره - جاسک تا زمانی که به بهرهبرداری کامل نرسد تأثیر چندانی در اشتغالزایی و رفع مشکلات در مناطق محروم جاسک نمیتواند داشته باشد.
وی میافزاید: باید کمی صبر و حوصله کرد تا این طرح به نتیجه نهایی و بهرهبرداری برسد، آن موقع قطعاً از نیروهای بومی منطقه هم استفاده خواهد شد و شاهد مرتفع شدن مشکل بیکاری این شهرستان بندری خواهیم بود.
عبدالحمید سعدینی، مشاور و نماینده استاندار در امور توسعه سواحل مکران هم در خصوص اهمیت این پروژه در بحث اشتغال جاسک، معتقد است، این پروژه در مرحله اجرایی است که تا حدودی برای برخی ایجاد اشتغال کرده و حتی موجب رونق یک سری از مشاغل نیز شده اما اینکه بگوییم از همین ابتدا مشکل اشتغال منطقه رفع خواهد شد کمی زود است، زیرا اشتغالزایی این طرح در درازمدت اتفاق خواهد افتاد.
وی تصریح میکند: زمانی که پروژه به بهرهبرداری برسد قطعاً نیروهای بیشتری جذب خواهد کرد و میتوان امید داشت که جوانان تحصیلکرده زیادی که در استان در رشتههای مرتبط با این طرح بیکار مانده اند؛ مشغول به کار شوند. بنابراین این پروژه برای مردم منطقه فرصت درآمدزایی در بلندمدت خواهد داشت.
این نگاه و تجربههای شهرهای دیگر، باعث شده تا جاسکیها به فکر ایجاد کمپینی برای استخدام شهروندان خود در پروژه لوله گوره - جاسک شوند. آنها میخواهند که سهمی در ساختن پروژه بزرگی که بازار ایران را به بازار بزرگ صادراتی جهان وصل میکند داشته باشند. مجریان این پروژه باید به یک مسأله دیگر هم توجه کنند و آن تبدیل شهرهای صنعتی به شهرهای خوابگاهی برای پروژههای صنعتی و شهری است که باعث بروز حاشیهها و بحران اجتماعی میشود. این اتفاق در تبدیل بندرعباس به یک شهر صنعتی افتاد. باید امیدوار بود این بار تبدیل یک شهر بندری به بندری صنعتی، فرصت را برای شهروندان آن به وجود آورد و آنها در حسرت استخدام در صنایع نفتی دیوار به دیوار خانهشان نباشند. این اتفاق میتواند در آینده از بحران اجتماعی در مناطق صنعتی که برخی از استانها از جمله خوزستان با آن درگیر است جلوگیری کند.

دهم تیرماه، مهران آزاد شد
چهره دوگانه مهران در گذر تاریخی نه چندان دور
ایلام - محمدکریم ویسی/ مهران یکی از شهرهای مرزی استان ایلام در زمان دفاع مقدس بود که چندین بار به محاصره نیروهای بعثی عراق درآمد ولی مقاومت کرد و امروز، میتواند فرصت مناسبی برای فعالیتهای اقتصادی استان باشد.
مهران در سالهای 60 پیشانی دفاع مقدس و نبرد با دشمن در عملیاتهای مختلف بخصوص کربلای یک بود و امروز دروازه ورود به عتبات عالیات و مسیر مطمئن زائرین امام حسین(ع) به سمت کربلای معلی است.
دهم تیرماه سال ۱۳۶۵ و سالروز آزادسازی مهران قهرمان در عملیات غرورآفرین کربلای یک، یادآور خاطرات شیرین و ماندگاری از پایمردی و رشادت شهیدان، رزمندگان و ایثارگرانی است که با تبعیت از ولایت فقیه و تأسی به آموزههای مقدسی از اسلام ناب، همچون جهاد و شهادت، صبر و استقامت در راه خدا و با کمترین امکانات و تجهیزات در نبردی به مثابه تن در برابر تانک در مقابل هجوم رژیم بعث صدام ایستادند و نگذاشتند که عزت و شرف ایران عزیز پایمال شود.
10 تیرماه 1365 عملیات کربلای یک بود که مهران آزاد شد و امام راحل فرمودند مهران را هم خدا آزاد کرد. تاریخ، هرگز دهم تیرماه سال 1365 را فراموش نخواهد کرد زیرا در این روز دلاوران صحنه نبرد در یک حمله جانانه در عملیاتی بهنام «یا ابوالفضل العباس» در جبهههای جنوب استان حماسه آفریدند و مهران را از اسارت آزاد کردند. این رمز آغاز عملیاتی به وسعت دشت پرندگان خونینبالی بود که پروازشان در شب دهم تیر ماه سال 65 مهران را از لوث وجود دشمن بعثی آزاد کرد.
ارتفاعات قلاویزان، کله قندی و شهرکهای منصورآباد، هرمزآباد، امامزاده سیدحسن(ع) هنوز هم پس از 30 سال از زمان انجام این عملیات غرورآفرین، این ندای مقدس را در جای جای خود حفظ کردهاند.
مهران، سرزمین مهر و مهربانی، دیار جانبازی و جان دادگی، مشهد شهیدان، مأمن مردی و مردانگی، ماندگارترین نام در تاریخ مردم ایلام و ایران است.
اکنون بار دیگر خاطره دهم تیرماه سال 65 سالروز آزادسازی مهران قهرمان در جلوی چشمانم نمایان میشود، به یاد روزهای غرورآفرین 8 سال دفاع مقدس در مناطق عملیاتی مهران و چنگوله، قلاویزان و... نگاهی میکنم که میبینم دیگر آنهمه توپ و تانک و ادوات نظامی در این مرزها به چشم نمیخورد.
از اولین پیچ جاده که راه میافتیم بهسمت مهران، دوباره همه آن خاطرات زمان جنگ تحمیلی در مناطق عملیاتی رزمندگان اسلام در مناطق چنگوله، میمک، قلاویزان، مهران، دهلران، شرهانی، نقطه ایثار و غیره تکرار میشوند. انگار نقبی میزنم به زمان و بر میگردم به سالهای نخست دهه شصت. هر چند چشمانداز کناره جاده حالا سالهاست تغییر کرده و دیگر از آن دست اندازها و چالههای ناشی از انفجار بمب توی مسیر جاده خبری نیست اما برای من این جاده از پیچ نخستش در خروجی ایلام به سمت صالح آباد و مهران هنوز هم نقطه ورود به تونلی است در زمان تا بر گردم به ایلام در سالهای جنگ و خاطرههای تلخ و شیرین آن. به صالح آباد که نزدیک میشوم جا به جای دشت پر از تانکهای سوخته و ترکشهای ریز و درشت که چه غریبهاند با گرمای بیدریغ آفتاب و متانت کوههایش، بعثیها آن سالها دهلران و مهران را اشغال کردند و تا سه راهی جنداله آمدند که زمینگیرشان کردیم و حالا همه دنیا میدانند کارشان به کجا رسید در برابر غیرت و ایمان بسیجیهای جبهه.
مهرانی که من میشناسمش هماکنون جایجای آن محل عروج گلگونکفنانی است که از تجملات دنیای امروزی گذشتند و جانانه در مقابل دشمنان ایستادند و شربت شهادت را نوشیدند تا مردم بتوانند با آرامش خیال زندگی کنند که باید این پایمردیها در تاریخ ثبت شود تا نسل امروزی بهتر بتوانند با آرمانهای آنان آشنا شوند.
ایلام خود را سربلند میداند، زیرا روایت مردمانش آنقدر غرورآفرین و بزرگ است که دنیایی را متحیر خویش ساخته و نیازی نمیبیند که بگوید کوچکترین شهید رزمنده و جوانترین فرمانده جنگ را داشته و هنوز دیوارهای شهرش مملو از عکس شهدای جنگ تحمیلی است.
گذر از تاریخ جلفا از نخجوان تا اصفهان
حالا از آن کوچ بزرگ، پانصد سال میگذرد. کوچ ارمنیها از نخجوان به جلفای اصفهان به دستور شاه عباس انجام گرفت. منابع تاریخی دلایل سیاسی و اقتصادی را علت آن کوچ بزرگ میدانند. از رویارویی دولت ایران و عثمانی تا استعداد ارامنه در اقتصاد و آبادانی. داستان به جنگی برمیگشت که میان ایران و عثمانی، بر سر تصرف ارمنستان و گرجستان وجود داشت. این نبرد در سال ۱۶۰۳ درگرفت و بهدنبال تصرف آن نواحی توسط عثمانیها، شمار زیادی از ارامنه آواره شده به سمت آذربایجان کوچ کردند.
شاه عباس در بهار آن سال، تعداد زیادی از آنها را به اصفهان آورده، برخی را در شهر و برخی را در نواحی اطراف اصفهان اسکان داد و با پرداخت پول از دولت «مال دیوان» آنها را تأمین مالی کرد. این اخبار، در منابع دوره صفوی ثبت شده است. برخی از منابع از جمله «تاریخ ارامنه ایران در قرن هفدهم میلادی، غوگاسیان، ترجمه سعید کریم پور» تأکید میکند که «کوچ دادن ارامنه به سمت اصفهان، دارای اهداف نظامی و مهمتر از آن اقتصادی بود. ارامنه بهعنوان بازرگان، صنعتگر و کشاورز کمک زیادی به اقتصاد ایران کردند».
قطعه زمین بزرگی که همین جلفای امروزی است در حاشیه زاینده رود به این گروه تعلق گرفت و جلفای اصفهان در آنجا ساخته شد. جمعیت منتقل شده به ایران، بین هشتاد تا چهارصد هزار نفر گفته شده است. نمایشگاه «گذری از تاریخ جلفا» به مناسبت اولین سالگرد تأسیس موزه مردم شناسی ارامنه در محل کلیسای وانک جلفای اصفهان فرصتی است برای ورق زدن تاریخ ارامنه از نخجوان تا اصفهان در دوره صفوی.
لایروبی ۳۳۰ کیلومتر از رودخانههای گلستان پس از سیل
گرگان- استاندار گلستان گفت با هدف افزایش آبگذری و کاهش خسارات حوادث احتمالی، ۳۳۰ کیلومتر از طول رودخانههای قرهسو و گرگانرود پس از سیل سال گذشته لایروبی شد.
هادی حق شناس در جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده از سیل استان اظهار داشت: با تخصیص اعتبارات تا پایان امسال، لایروبی رودهای استان به ۴۰۰ کیلومتر خواهد رسید. وی با اشاره به نیاز هزار کیلومتر از رودخانههای گلستان به لایروبی افزود: این طرح بهطور عمده در مناطق آسیب دیده از سیل اجرا میشود تا از تکرار حادثه در صورت بارشهای سنگین جلوگیری گردد. وی همچنین به تلاش برای احداث خانههای آسیب دیده از سیل گلستان اشاره کرد و گفت: عملیات ساخت ۷ هزار و ۴۲۳ واحد مسکونی پایان یافته و ۲۸۴ واحد مسکونی دیگر نیز تا پایان شهریور ماه به مالکان تحویل داده خواهد شد.
حق شناس همچنین از پرداخت ۷۰ درصد خسارات وارده شده به کشاورزان خبر داد و گفت که بقیه این خسارتها پس از ابلاغ به بهره برداران آسیب دیده پرداخت خواهد شد.
مرز مسافری مهران همچنان بسته است
ایلام - مدیرکل گمرکات استان ایلام با بیان اینکه مرز مسافری مهران کماکان مسدود است گفت: زمان بازگشایی مرز بستگی به وضعیت کرونا و تصمیم ستاد ملی مقابله با این بیماری دارد. «روحالله غلامی» اظهار کرد: هماکنون مرز تجاری مهران دو روز در هفته یعنی روزهای یکشنبه و چهارشنبه باز است و صادرات کالا در این دو روز بخوبی انجام میگیرد.
پرداخت حقوق یک ماه کارکنان شرکت هفت تپه
خوزستان - رئیس دادگستری شوش با اشاره به اینکه مطالبات کارکنان شرکت نیشکر هفت تپه بحق است، گفت: تا هفته آینده قول داده شده که حقوق یک ماهه این کارکنان با فراهم شدن زمینههای لازم پرداخت شود.
صادق جعفری چگنی در گفتوگویی با خبرگزاری صداوسیما در خصوص مطالبات حقوق کارکنان شرکت نیشکر هفت تپه اظهار کرد: در این باره توسط رئیس دادگستری خوزستان، دادستانی این استان و مجموعه دستگاه قضایی شهرستان شوش پیگیریهای متعددی شده است.
وی افزود: با توجه به جلسات زیادی که در مرکز استان برای امر مذکور برگزار شد، بنا است که در آینده نزدیک حقوق یک ماه این پرسنل پرداخت شود و پس از رفع توقیف حسابهای این شرکت، سایر مطالبات پرسنل نیز پیگیری خواهد شد.
برخورد با ۱۴ تور غیر مجاز گردشگری
قزوین - از ابتدای امسال، تاکنون گردانندگان ۱۴ تور غیر مجاز در استان قزوین شناسایی و با آنها برخورد شده است.
نادر محمدی معاون گردشگری و سرمایهگذاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و ضرورت اجرای کامل دستورالعملهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی در تورهای گردشگری علاوه بر استانداردهای مصوب تورگردانی، نظارت دقیق بر نحوه اجرای تورهای گردشگری و برخورد جدی با تورگردانان متخلف از ابتدای سالجاری در دستور کار ناظران حوزه معاونت گردشگری استان قرار گرفته است.
دولت مصوبه تکمیل بزرگراه شمالی کرج را ابلاغ کرد
البرز - رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی کلانشهر کرج از ابلاغ مصوبه انعقاد قرارداد ساخت و تکمیل بزرگراه شمالی کرج در ادامه آزاد راه شهید همت توسط معاون اول رئیس جمهوری خبر داد.
بهگزارش ایرنا مهدی حاج قاسمی گفت: بهدنبال پیگیریهای انجام شده و بررسی موضوع بزرگراه شمالی کرج در هیأت دولت، معاون اول رئیس جمهوری، مصوبه صدور مجوز انعقاد قرارداد با شهرداری کرج برای ساخت ادامه آزادراه همت - کرج (حد فاصل جاده چالوس تا آزادراه کرج - قزوین) را ابلاغ کرد.
وی ادامه داد: به موجب تصویبنامه هیأت وزیران، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور مجاز است با حفظ مالکیت دولت برای اجرای ادامه آزادراه همت- کرج (حدفاصل جاده چالوس تا آزادراه کرج - قزوین) بهطول حدود ۱۷.۶ کیلومتر با برآورد تقریبی ۱۷ هزار میلیارد ریال اقدام کند.
تحویل تجهیزات جدید اطفای حریق به محیطبانان
ایران زمین- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور از تحویل تجهیزات جدید اطفای حریق به محیطبانان تا هفته آینده خبرداد. سرهنگ جمشید محبتخانی گفت: آتشسوزیهای ما نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و ما از اردیبهشت این موضوع را پیشبینی کرده و با همکاریهای بین سازمانی اقداماتی را برای کنترل آن انجام داده بودیم.
وی تصریح کرد: هفته آینده تجهیزات جدیدی برای اطفای حریق به محیطبانان تحویل داده میشود. به گفته محبتخانی امسال استخدام ۳۰۰ محیطبان جدید نهایی خواهد شد که ۵۰ نفر از آنها در حوزه محیطبانی دریایی مشغول به فعالیت میشوند.
همچنین او از برقراری ارتباط بیسیمی محیطبانان بهصورت سراسری تا پایان سال خبر داد. این بیسیمها همچنین به جی پی اس مجهزند و ما میتوانیم بهصورت آنلاین محیطبانان را رصد و در مواقع ضروری به آنان امدادرسانی کنیم. او گفت: متخلفان حوزه محیط زیست به خودروهای مناسبی تجهیز هستند و ما نیز خودروهای نو و مناسبی برای محیطبانان تدارک دیدهایم که تا پایان سال به آنها تحویل خواهیم داد.