نخستین جلسه دادگاه کیفری اتوبوس خبرنگاران تشکیل شد
آیا همه مقصران محکوم میشوند؟
زهرا کشوری
دبیر زیست بوم
فرودگاه بینالمللی ارومیه در برابر سنگینی بار غمی که مردی سیاهپوش روی دوشش میکشد سکوت کرده است. مرد روی سکویی بیرون از فرودگاه نشسته است. انگار تمام مسیر تهران تا ارومیه را پیاده آمده باشد. اشکها بیاختیار روی گونهاش سر میخورند و سیگار نیم سوخته میان انگشتهایش دود میشود. کلمات برای ابراز همدردی با پدر ریحانه یاسینی سردبیر جانباخته ایرنا 24 گنگ و بیمعناست. نگاههای مبهوت است که در ناچاری محض، مسئولیت همه چیز را به عهده میگیرد اما از این نگاههای بهتزده چه کاری برمیآید؟
برای شما چه فرقی میکند مقصر کیست؟
حرف یکی از کارشناسان هیأت کارشناسی پنج نفره مثل پتک توی سرم شروع به کوبیدن میکند. برای شما چه فرقی دارد کی مقصر است؟ دیه شما در هر صورت پرداخت میشود! با خودم فکر میکند چقدر پول میتواند این بار سرسنگین را از روی دوش پدر و مادر مهشاد و ریحانه بردارد؟ چقدر دیه پرداخت شود آنها دوباره به خانه برمی گردند تا صدای خنده دخترانه و جوانشان به خانوادهها بگوید کابوس یک سال گذشته تمام شده است. شواهد نشان میدهد براساس قانون ، خسارت و جریمه خاصی مسئولان وقت محیط زیست و ستاد ملی احیا را انتظار نمیکشد. در نهایت نیز حکم آنها شامل جرایم مالی و حبس کوتاه مدت میشود. براساس قوانین موجود حبس کوتاه مدت هم قابل تبدیل به جریمه مالی است. همین هم هزار سؤال بیجواب را ذهنم میکارد. چرا چهار کارشناس از هیأت پنج نفره کارشناسی اعتقاد دارند خبرنگاران نباید دنبال همین جریمه خفیف و محکومیت مسئولان فاجعه تصادف اتوبوس خبرنگاران باشند؟ پاسخ ما به این کارشناسان قبل از سوار شدن به هواپیما و برگشتن به شهری که در یکی از جادههای روستایی آن برای همیشه جان جوان دو دوست را جاگذاشتیم هم مشخص بود. تعجب همه از این است که چرا کارشناسان نمیخواهند با صدور رأی، جلوی وقوع دوباره این اتفاقها را بگیرند و با یک جریمه خفیف به برخی مدیران نشان بدهند خطای آنها نابخشودنی است؟ مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی دو خبرنگار موفق کشور بودند. مگر ما چند خبرنگار خبره در حوزه محیط زیست داریم که در یک سفر باید دو نفر از آنها را از دست بدهیم؟ پدر و مادر ریحانه 28 سال زحمت نکشیدند که فرزندشان به خاطر قصور چند مدیر در اجاره یک اتوبوس غیر استاندارد از دست برود؟ پدر و مادر مهشاد 25 سال زحمت نکشیدهاند که دختر در آستانه ازدواج شان، فدای یک وعده ناهار تدارک دیده شده توسط مسئولانی شود که 15 هزار میلیارد تومان خرج احیای دریاچه ارومیه کردند و موفق نشدند! همه این مسائل به کنار. ریحانه یاسینی در کار روزنامهنگاری نابغه بود. از 15 سالگی کار رسانه کرده بود. سالها وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم هزینه میکند تا دو فرزند ایران مثل مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی را تربیت کند. اما چند مدیریت که توان برنامهریزی استاندارد یک سفر مطبوعاتی را ندارند مهشاد و ریحانه را در کسری از ثانیه از خانواده و جامعه مطبوعات و کشورشان میگیرند. آن هم در سنی که قرار بود نقشی در رشد و توسعه جامعه خود داشته باشند. چرا کارشناسان از جامعه خبرنگار بازمانده از فاجعه می خواهند چشمشان را روی این تخلف هزینه زا ببندند تا در نهایت چند مدیر مقصر جریمه نقدی نشود؟
از ریحانه گله دارم!
نخستین جلسه دادگاه کیفری اتوبوس خبرنگاران در راستای اعتراض به قرار منع تعقیب با حرفهای پدر ریحانه یاسینی آغاز میشود. او از همان ابتدا آب پاکی را روی دست 4 نفر از کارشناسان هیأت 5 نفره و کارشناسان هیأت سه نفره میریزد و میگوید: «ما بهدنبال گرفتن پول نیستیم.» زخم پدر دختر از دست داده تازه است و با هیچ حکمی هم کهنه نمیشود. او میخواهد مقصران مرگ ریحانه و مهشاد و زخمی شدن خبرنگاران بازمانده مشخص شود. هم از ریحانه دلگیر است هم از مایی که دوست از دست دادهایم. برایش سؤال است چطور خبرنگاران سوار اتوبوسی شدهاند که کمربند نداشته است؟ بغض گلویش را فشار میدهد وقتی یادآوری میکند که ریحانه تشنه از دنیا رفت. میپرسد چرا وقتی مسئولان سفر حتی قادر به تهیه یک صبحانه برای خبرنگاران نبودند، خبرنگاران سفر را ادامه دادند و از اتوبوس پیاده نشدند؟ به قاضی میگوید که مدارک و اسنادی وجود دارد که نشان میدهد ، برخی مسئولان این سفر، هزینه مالی سفر را دریافت کردهاند اما آن را برای خبرنگاران مدعو خرج نکردهاند. میگوید که خنده ریحانه را دسته شکسته شده صندلی اتوبوس گرفت! لابد در این یک سال هزار بار این حرفهایی را که در دادگاه گفت با خودش تکرار کرده است. اگر اتوبوس سالم بود، اگر اتوبوس کمربند ایمنی داشت، اگر دسته شکسته صندلی توی تن عزیز ریحانه نمیرفت و... حالا ریحانهاش هم زنده بود. او میگوید: «نه خودش نه خانواده مهشاد کریمی مشکل مالی ندارند. بهدنبال گرفتن پول نیستند. میخواهند مسئولان مقصر سفر مشخص شوند و براساس قوانین حکم بگیرند.» مسئولانی که تا به امروز حتی حاضر نشدهاند از او، از مادر ریحانه، از خواهر ریحانه، از خانواده مهشاد کریمی یک معذرت خواهی بکنند. حرفهای او و حرف علی سلطان محمدی یکی است. سلطان محمدی همسر مهشاد کریمی است که تصادف تیرماه سال 1400 نوعروسش را سه روز قبل از مراسم عروسی شان گرفت. او هم مثل ما خبرنگاران اعتقاد دارد که این دادگاه باید به صدور حکمی منتج شود که راه خطا را بر سایر مدیران ببندد. اعتقاد دارد این رأی میتواندیک نقطه عطف در کارنامه دادگاه باشد. خبرنگاران حاضر در این جلسه اعلام میکنند هیچ عجلهای برای اعلام صدور حکم ندارند. هر چند بار که لازم باشد مسیر تهران تا ارومیه را میآیند تا دادگاه در نهایت به صدور حکمی منجر شود که هر راه تخلفی که به مرگ جوان ریحانهها و مهشادها منجر میشود بسته شود. محمد داسمه با زبان حقوقی با قاضی پرونده صحبت میکند. برخی از الفاظی که میان او و قاضی رد و بدل میشود برای ما جامعه خبرنگاران و هر متخصص در حوزه دیگری غیر از حقوق، نامفهوم است. دل نگرانی همه ما اما یکی است. آیا کارشناسان میتوانند حرف خود را به کرسی بنشانند و در نهایت خانواده اولیای دم بماند با یک راننده مقصر یا تمام مقصران پرونده شناسایی میشوند؟
داسمه میگوید: «من هم بهعنوان وکیل خبرنگاران در جلسه حضور داشتم، دلایل خود را مطرح کردیم، همچنین مباحث فنی را هم گفتیم اینکه اتوبوس معیوب بود و سیستم «ریتاردر» اتوبوس خراب بود، همچنین مباحث حقوقی در زمینه اسباب مسئولیت و اشتراک در مسئولیت را از باب فقهی و قانونی بیان کردیم و تمامی حاضران در جلسه اعم از اولیای دم و خبرنگاران اعلام کردند که خواسته ما عدالت و تعقیب، محاکمه و محکومیت مدیرانی است که در این حادثه کوتاهی و قصور کردند و مسبب این تصادف بودند.» به گفته این وکیل پایه یک دادگستری، قاضی هم به تمام صحبتها گوش داد و تمامی موارد ثبت شد؛ امیدواریم مسئولان مربوطه به علت قصور و تقصیری که در اجرای این برنامه داشتند محاکمه و در نهایت محکوم شوند. او میگوید: «خبرنگاران، من و وکیل ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی به اتفاق تقاضای محکومیت مسئولان سفر را مطرح کردیم. در زمینه ادله اثبات، نظریه کمیسیون عالی تصادفات، گزارشات تحقیقی و عمقی سازمان حمل ونقل جادهای کشور و نظر فرمانده پلیس راه را در پرونده قرار دادیم، همچنین در زمینه حقوقی و حتی اسباب طولی هم معتقد بودیم که اشتراک در مسئولیت است و هر کسی به سهم خودش مقصر است، بر این اساس یک اظهار نامه قطعی هم ارائه کردیم.»
جلسه چند ساعت طول میکشد. پدر ریحانه یاسینی به نتیجه جلسه امیدوار است. میگوید: «حرفهای گفته شده در این جلسه متفاوت با سایر جلسات بوده.» پرونده توسط رئیس مجتمع شهید بهشتی محاکم ارومیه شخصاً رسیدگی شده است و این مسأله او را به دادخواهی خون دخترش امیدوار کرده است.» هرچند باید به انتظار جلسات بعدی نشست اما خدا کند شرمنده مهشاد و ریحانه نشویم!
پاسخ مسئولان شهری به فعالان محیط زیست که خواستار جلوگیری از قطع درختان مشهد توسط شهرداری شدند
300 کارگر فقط پاجوش و تنه جوش قطع میکنند!
زهره توکلی/ ماجرا از آنجا شروع شد که عکسها و فیلمهایی مبنی بر قطع درختان در محل پادگان لشکر ۷۷ خراسان در شهر مشهد با هدف بازگشایی مسیر تردد برای عموم مردم توسط فعالان محیط زیست این شهر در فضای مجازی منتشر شد و تعدادی از آنها از طریق تماس با «روزنامه ایران»، خواستار پیگیری این موضوع و علت قطع درختان توسط شهرداری مشهد و جلوگیری از آن شدند اما با پیگیریهای انجام شده، مسئولان در شهرداری مشهد این موضوع را تأیید نکردند و عنوان کردند که این فیلمها حاکی از محل دپوی سرشاخهها، پاجوشها و تنه جوشهای درختان بوده است.
داستان از این قرار است که گفته شده مقرر شده از داخل پادگان لشکر 77 که بزودی بازگشایی میشود، 3 خیابان عبور کند و بخشی از فضای سبز این پادگان، به شهر اضافه میشود. از آنجا که این فضای سبز، داخل پادگان و بهصورت جنگلی بوده است بنابراین مناسب فضای شهری نیست چون مراقبتهای فضای سبز عمومی از آنها صورت نگرفته است. مسئولان گفتهاند اگر مناسبسازی نشود، ممکن است شاخههای زائد و... به مردم آسیب برسانند به همین دلیل طبق پروتکلهای فضای سبز عمومی باید سرشاخهها، پاجوشها و تنه جوشها تا محدوده 2متری فضای تردد مردم، زده شوند لذا آنچه در فیلمهای منتشر شده نشان داده میشود، قطع این موارد بوده است. مجتبی رحیمزاده، فعال محیط زیست در شهر مشهد در این باره به «ایران» گفت: زمین لشکر77 در مرکز شهر مشهد و روبه روی استانداری، منطقهای است که نیاز به ایجاد فضای سبز ندارد و خودش فضای سبز جنگلی دارد که قرار بوده با حفظ درختان و فضای سبز آن، چند مسیر برای سهولت و دسترسی مردم به این منطقه باز شود.
وی افزود: متأسفانه شهرداری مشهد برای سرعت دادن به این پروژه، به جای روتبال (جابه جایی) درختان و جانمایی آنها در قسمتهای دیگر، فقط تعداد انگشت شمار درخت را روتبال کرده و از آن عکس و فیلم تهیه کردند و به قطع کردن باقی درختان با استفاده از بیل مکانیکی و اره برقی اقدام کردند.
رحیمزاده با بیان اینکه طی یک روز حداقل 150 تا 200 درخت قطع شده، آن هم در حالی که روز جهانی محیطزیست هم بوده است، گفت: در مسیر این پروژه حدود 8هزار درخت وجود دارد که باید جلوی قطع آنها را بگیریم تا این درختان حفظ شوند در غیر این صورت با آسیب به محیطزیست، دود آن به چشم خودمان میرود. اما مشاور اجرایی معاونت خدمات و محیطزیست شهری شهرداری مشهد در این باره در توضیح به «ایران» با اشاره به روتبال درختان در فضای سبز پادگان لشکر ۷۷ مطابق نقشههای ابلاغی شورای عالی معماری شهرسازی گفت: پادگان لشکر ۷۷ دارای ۳۵هکتار فضای سبز جنگلی است که اغلب گونهها کاج، اقاقیا، زبان گنجشک، عرعرو توت هستند.
احمدرضا سلامی افزود: در سالهای قبل، بخش قابل ملاحظهای از درختان خودرو، بهصورت نابجا و با توجه به تراکم جنگلی دارای رشد غیرطبیعی، تنه جوش و پاجوشهای فراوان، شاخههای سرگیر و... بوده و هستند.
وی با تشریح بخش ابتدایی ورود به پادگان تصریح کرد: در بخش ابتدایی ورود به پادگان، با توجه به رشد فراوان علفهای هرز در بستر جنگلی که میتواند با گرمی هوا، خطر آتشسوزی را بهدنبال داشته باشد، با به کارگیری روزانه ۳۰۰ کارگر باغبان و ماشینآلات متعدد سبک و سنگین همچنین ابزار باغبانی، نسبت به حذف سریع علفهای هرز و همچنین تنه جوش و پاجوش و سرشاخههای خشک اقدام شد.
سلامی خاطرنشان کرد: حجم زیاد شاخههای خشک، کندههای باقی مانده از قبل و در برخی موارد، درختان خشکی که در محل سایت وجود داشتند، علاوهبر ایجاد خطر آتشسوزی، کانونی برای آفات و بیماریهای گیاهی نیز ایجاد کرده بود. وی با اشاره به اینکه فضاهای خصوصی داخل پادگان، بزودی در اختیار عموم شهروندان قرار میگیرد، گفت: بر اساس استانداردهای فضای سبز عمومی، نسبت به هرس درختان بخصوص شاخههای سرگیر و در ارتفاع کم اقدام شد.
سلامی تصریح کرد: طبق نظر کارشناسان وجود تراکم بسیار بالای درختان و عدم رسیدگی به آنان باعث عدم نفوذ کافی نور و رقابت بین درختان برای جذب مواد غذایی و رطوبت و در نتیجه عدم رشد مناسب درختان نیز شده بود که هرس اصولی یکی از نیازهای بهسازی فضای سبز آن بود.
وی با بیان اینکه طرح معابر درون پادگان با هدف حفظ حداکثری درختان در مسیر، مصوب شده است، افزود: برای انتقال درختان، از روش روتبال استفاده شده و برای حفظ حداکثری درختان، از اراضی فاقد درخت تحویلی پادگان که دارای کاربری فضای سبز بودهاند، با هدف کاشت آن درختان روتبال، استفاده شد تا با کاهش زمان انتقال، شانس رشد مجدد درختان افزایش یابد.
بختآزمایی مادها در همدان برای ثبت جهانی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از آمادهسازی پرونده «منظر تاریخ شهری از هگمتانه تا همدان» برای ثبت در فهرست میراث جهانی و ارسال این پرونده تا پایان بهار امسال به یونسکو خبر داد. به گزارش ایلنا، علی مالمیر گفت: ثبت جهانی هگمتانه به تنهایی بهعنوان یک محوطه باستانی به لحاظ فنی پیچیدگیهایی داشت. این پیچیدگی از ساخت و سازهایی که در چشمانداز هگمتانه انجام شده تا خدشهدار شدن منظر بصری آن و حتی تعیین عرصه و حریم هگمتانه و اینکه دورههای تاریخی آثار هگمتانه دقیقاً چه دورههایی را شامل میشود و «ما قرار است با چه قالبی این موضوع را معرفی کنیم» در برمیگیرد. تمام این عوامل در کنار هم سبب تأخیر در ارسال پرونده ثبت جهانی هگمتانه شد. به گفته او، در قالب شورایی که باید به موضوع رفع موانع ثبت جهانی بپردازد مشکلات فراروی پرونده و مقدماتی که باید اجرایی شود مانند حذف سازهها از عرصه اصلی هگمتانه، ساماندهی و زیباسازی جدارهها در خیابانها و کوچهها و مجموعه بازار و اقدامات مرمتی و تهیه طرحهای لازم در دستور کار استان قرار گرفته و بازدیدهای میدانی از عرصه پیشنهادی نیز توسط کارشناسان امر انجام شده. مالمیر گفت: پروندهای که اکنون در دست اقدام است تحت عنوان «منظر تاریخ شهری از هگمتانه تا همدان» از زمان شکلگیری همدان در هگمتانه باستانی را دربرمیگیرد و تا هسته اصلی شهر همدان، بازارها و آنچه را که اکنون بهعنوان شهر همدان شکل گرفته شامل میشود. درواقع نوعی روند تاریخی شکلگیری یک شهر از دوره باستان تاکنون که پابرجا باقی مانده و دارای حیات و نقشآفرین بوده، در این پرونده مطرح است.
سلاجقه تشریح کرد:
ادامه رایزنی ها برای حل مشکل گردوخاک
زیست بوم- جمهوری اسلامی ایران در چند هفته گذشته با اعزام هیأتهایی به عراق و ترکیه، رایزنی درباره پیدا کردن یک راهکار منطقهای برای حل معضل ریزگردها را آغاز کرده است. رئیس سازمان محیطزیست در ادامه رایزنیها میگوید: همه کشورهای منطقه به این نتیجه رسیدهاند که باید دبیرخانه متمرکزی برای حل مشکل گردوخاک تشکیل شود؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران این کار را شروع کرده است.
«علی سلاجقه» رئیس سازمان محیطزیست ظهر روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: در نشستی که با سفرای پانزدهگانه داشتیم موضوعاتی در خصوص گردوخاک مطرح شد. هفته آینده در این خصوص سفری به کشورهای امارات، ترکیه و کویت خواهم داشت تا پیشدرآمدی برنشست وزرای محیطزیست باشد.
تشکیل دبیرخانهای متمرکز
رئیس سازمان محیطزیست عنوان کرد: در حال حاضر کشور ترکیه که مشکلی با ریزگردها نداشت در روزهای گذشته دچار مشکل گردوخاک شده است. همه کشورها به این نتیجه رسیدند که دبیرخانه متمرکزی برای حل مشکل گردوخاک تشکیل شود و جمهوری اسلامی ایران این کار را شروع کرده است. امیدوارم در نشست وزرای محیطزیست همگی بر سر میثاق منطقهای به تفاهم برسیم. وی افزود: رئیسجمهور در شورای عالی محیطزیست تأکید کرد باید همکاری منطقهای شکل بگیرد. در این راستا بنده سفرهایی به عراق و سوریه داشتم. همه کشورها معتقد هستند باید اقدامی میدانی و عملیاتی برای حل این مشکل انجام شود. سلاجقه در رابطه با دستاوردهای سفرش به عراق و سوریه نیز گفت: این سفرها برای شناسایی کانونهای گردوغبار انجام شد. اولین دستاورد سفرها این بود که از فضای تفاهمنامهنویسی برای حل مشکلات خارج و وارد فضای عملیاتی شدیم.
عربستان، نخستین منشأ ریزگردها در ایران
وی ادامه داد: اینکه کشورها پذیرفتند باید کار میدانی انجام شود و تفاهمنامهها [به تنهایی] کارگشا نیستند رویکرد مثبتی است. مقرر شد کارگروههای مشترکی در تراز وزرای جهاد کشاورزی و نیرو تشکیل شود و با ادامه این جلسات نقشه عملیاتی پیچیده میشود. به گفته رئیس سازمان حفاظت محیطزیست کشور، طبق بررسیهای انجام شده، کشوری که سطوح آن نخستین منشأ ریزگردها در ایران محسوب میشود، عربستانسعودی است و رایزنی با این کشور از طریق کشورهای ثالث در حال انجام است. همچنین طبق نقشههای تهیه شده ۲۷۰میلیون هکتار مساحت کانون های ریزگرد در کشورهای پیرامون ایران است که یکسوم آن یعنی ۹۰میلیون هکتار مربوط به عربستانسعودی و پس از آن ۲۴میلیون هکتار مربوط به عراق و ۴میلیون هکتار مربوط به سوریه است و انشاءالله با رویکردهای تدبیر شده شرایط برای همکاری بینالمللی فراهم شود. همچنین رایزنیها از طریق کشورهای ثالث در حال انجام است تا عربستانسعودی همکاری لازم را انجام دهد.
تبعات منفی سدسازی در ترکیه
اما از دیگر سو، «محمدطالب حیدری» کارشناس هواشناسی نیز به «ایران» میگوید: هر کشوری مجاز است روی رودخانههای جاری در کشور خود سد ببندد؛ اما لازمه احداث هر سدی رعایت قیود برآمده از مطالعات زیستمحیطی آن سد در سرتاسر حوضه پاییندست آن تا مدخل ریزش به دریاهای آزاد است. به نظر میرسد مطالعات زیستمحیطی جهت سدهای ترکیه برای برآورد کل تبعات منفی آنها در خارج از مرزهای ترکیه یا صورت نگرفته یا به آن اعتنا نشده است. رودخانههایی مانند دجله و فرات دارای وزن و نقش شبهقارهای هستند و روا نیست تبعات منفی تغییر رفتار آنها برای همسایگان دور و نزدیک نادیده گرفته شود. تنها راه خلاصی از این معضل شوم و مردمآزار نیز هماهنگی برادرانه دولتهای مستقر در این زیستبوم مشترک و یکپارچه است. درواقع با قبول بازبینی تبعات منفی این سدها و اهتمام برای حل آن و از جمله تأمین حقابههای سیلابی دشتهای عراق و سوریه از طرف ترکیه، عراق و سوریه در فرات و ایران و ترکیه در دجله است. تبعات منفی این سدها حتی در بیرون از مرزهای ترکیه بهتدریج دامن خود آن کشور را هم خواهد گرفت؛ کما اینکه در هفته دوم خردادماه سیر حرکت چند فوران گردوخاک فراتی به سمت شمال و ترکیه رفت. در همین راستا نیز اتفاقاً سدهای بسته شده روی فرات و سپس دجله، دارای نقش اساسی و اصلی در ایجاد این بلای نحس و آزاردهنده و بسیار مضر، نه تنها برای دهها میلیون ساکن بینالنهرین و زاگرس، بلکه برای کل زیستبوم منطقه است.
ایرنا - سرهنگ یدالله جهانتاب، رئیس پلیس راه مازندران گفت: وضعیت ترافیک خودرو با گذشت چند روز از پایان یافتن تعطیلات نیمه خردادماه جاری، در مسیر رفت و برگشت جاده هراز در محدوده آب اسک هنوز سنگین است لذا از مسافران می خواهیم که با مدیریت سفر از سرعت و سبقت غیرمجاز خودداری کنند.
ایسنا- شکوه کرمانشاهانی، عضو انجمن تخصصی باغستان سنتی قزوین گفت: شکایت میراث فرهنگی درباره قطع درختان باغستان معنی ندارد و باید تمام مسئولان شهری درباره این اتفاق و تعیین مسیر جدید پل امام رضا (ع) شفافسازی کنند.
مهر- علی اسدی، باستان شناس گفت: پژوهشهای باستان شناسی که در بافت تاریخی شیراز نجام شده، نزدیک به صفر است و جز یک مطالعه موردی درباره مسجد عتیق هیچ کار دیگری انجام نشده است. اگر شهر شیراز را با اصفهان مقایسه کنید میبینید که در محدوده شهر اصفهان کاوشهای باستان شناسی زیادی انجام میشود و بقایایی از آثار مختلف میراثی پیدا شده است ولی در شیراز این اتفاقات نیفتاده است.
ایرنا- سیده مریم محمدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: بزودی دبیرخانه پیگیری سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه محیط زیست به دبیری این اداره کل و ریاست استاندار در استان همدان راه اندازی و فعال میشود. سیاستهای ابلاغی رهبر فرزانه انقلاب در حوزه محیط زیست، سندی معتبر و جامع و مشتمل بر همه موضوعات است که تکالیف همه دستگاهها در این سند به وضوح مشخص و تبیین شده است.
ایسنا- حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور گفت: با دستگاه های متخلف برای حل مشکل آلودگی هوا برخورد میکنیم. باید همه دستگاههایی که در بحث آلایندگی هوا دخیل هستند عزم خود را برای حل مشکل آلودگی هوا جزم کنند و موارد را برطرف سازند.