وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
شعار محوری دولت در حوزه فرهنگ، «نهضت بازگشت به مساجد» است
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: «بازگرداندن مدیریت فرهنگی کشور به ریل تمکین به قانون، از اولویتهای اصلی وزارت فرهنگ در دولت مردمی به شمار میرود که وزارت فرهنگ در این مسیر نیازمند همیاری جامعه ایمانی است.»
محمدمهدی اسماعیلی شامگاه یکشنبه ۶ شهریور به مناسبت هفته دولت در جمع نمازگزاران مسجد آل یاسین تهران با بیان اینکه شعار محوری دولت در حوزه فرهنگ، «نهضت بازگشت به مساجد» است، گفت: مسجد پایگاه اصلی دولت انقلابی است، زیرا پیروزی انقلاب اسلامی را مدیون مسجد و اهالی مسجد هستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وزارت فرهنگ، شعار فعالیتهایش را نهضت بازگشت به مساجد قرار داده، زیرا معتقدیم فعالیتهای فرهنگی هنری کشور باید به قلب تپنده حوزه دین بازگردد و مسجد، کانون فعالیتهای فرهنگی و هنری شود و هرچقدر فعالیتهای فرهنگی و هنری کشور از خاستگاه بومی و دینی فاصله بگیرد، مدیریت امور به همان مقدار دشوار میشود، به طوری که اگر برنامههای فرهنگی و هنری را از مساجد دور کنیم، در مسیر دستیابی به اهداف متعالی حوزه فرهنگ به موانع برخورد میکنیم.
عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: دولت مردمی بهدنبال تحقق عدالت فرهنگی است و بر همین اساس زیرساختهای لازم باید فراهم باشد تا شاهد شکوفایی استعدادهای نسل جوان در کشور باشیم. به همین دلیل باید با برنامهریزی دقیق از ظرفیت کانونهای فرهنگی هنری مساجد به همراه سایر زیرساختهای اصیل و مردمی استفاده شود و در تحقق این هدف متعالی چارهای جز احیای نهضت بازگشت به مسجد وجود ندارد. بدون شک شکوفایی استعدادهای جوان و تعالی حوزه فرهنگ با حضور پرشور جوانان در مساجد شکل میگیرد و موجب عدم فراموشی ارزشهای اصیل و بومی توسط اهالی فرهنگ و هنر میشود. اسماعیلی به موضوع عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: وزارت فرهنگ در یک سال گذشته برنامههای ایجابی گستردهای را در دستور کار قرار داده است که از جمله آنها میتوان به تسهیل شرایط عرضه گسترده پوشاک عفیفانه، حمایت از کارخانههای تولید چادر مشکی، تدوین آییننامه تولید پوشاک با جزئیات دقیق و برنامهریزی برای تولید چند فیلم سینمایی با موضوع عفاف و حجاب اشاره کرد.
حامد جلیلی مسئول دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با «ایران»:
قرار نیست یک نهاد بازدارنده در تولیدات موسیقی باشیم
ندا سیجانی- رهبر انقلاب اسلامی، سرود را یکی از ظرفیتهای هنری گرانبها برای گسترش ارزشهای معرفتی وعملی میدانند و بر زبدهگزینی در شعر، صدا و آهنگ در سرودها و انتخاب موضوعات اسلامی، انقلابی و ملی تأکید کردهاند.
سرود ژانر یا گونهای از موسیقی است که طی سه دهه گذشته، حضوری کمرنگ در برنامههای هنری داشته است. حتی در جشنواره موسیقی فجر هم که عنوانش با پیروزی انقلاب اسلامی پیوند دارد، کارهای بسیار محدودی طی این سالها شنیده شده، اما دفتر موسیقی در دولت سیزدهم رویکرد تازهای به این موضوع داشته و با راهاندازی دفتر سرود، در انجمن موسیقی ایران، تصمیمات مهمی در این زمینه گرفته شده است. به گفته حامد جلیلی مسئول دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسالت این دفتر، آموزش درست در انتخاب شعر و ملودی است و این حرکتی پیشرو در تولید محتوای گروههای سرود است. او تأکید دارد «قرار نیست موازیکاری، نظارت و ممیزی داشته باشیم.» گفتوگو با این مسئول را در ادامه میخوانید:
دفتر سرود از جمله مراکز تازه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به تازگی راهاندازی شده. درباره فعالیتها و رویکرد این دفتر کمی توضیح بدهید؟
با توجه به اهتمام و تأکید وزیرمحترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع سرود و اتفاقاتی که میتواند در سرود رخ بدهد، حدود سه ماه قبل دفتر سرود این اداره کل با هدف توانمندسازی گروههای سرود و ساماندهی آن راهاندازی شد.
آیا تولیداتی در زمینه سرود خواهید داشت؟ تعامل با مراکز و نهادهایی که در این زمینه فعالیت میکنند چگونه است؟
تمرکز ما بر تولید محتوا نبوده و اگر هم در این زمینه کارهایی تولید شود بسیار محدود خواهد بود. هدف دفتر سرود، انجام کارهای زیربنایی و اصولی است. بهطورمثال آموزش استادان و معلمان در جهت تربیت و پرورش و هدایت گروههای سرود است تا با این دیدگاه و روش بتوانیم در راستای ارتقای گروههای سرود گام مثبتی برداریم. درواقع برای این مربیان دورههای آموزشی برگزار میشود و در پایان کار مدارک آموزشی دریافت میکنند. نکته دیگر ساماندهی گروههای سرود است تا پس از این سالها که متولی نداشته، از این حالت خارج شوند.
بحث محتوا و مضامین سرودها چگونه خواهد بود؟
دفترسرود، نگاه بازدارنده ندارد، اما باید بتوانیم به لحاظ محتوایی و عملی، آموزش اصولی برای معلمان داشته باشیم تا در مسیری درست قرارگیرند و هدایت شوند. بنابراین با این رویکرد، دیگر نیازی به نظارت برکارآنها نیست. قبلتر اشاره کردم تولیدات این دفترمحدود است به این دلیل که تلاش ما تولید کارهای شاخص و ارزنده است و این کار را خواهیم کرد. البته قرار نیست یک نهاد بازدارنده در تولیدات باشیم بلکه رسالت ما آموزش درست در انتخاب شعر و ملودی است و این حرکتی پیشرو در تولید محتوای گروههای سرود است.
تعریفی که از سرود در ذهن تقریباً همه مردم شکل گرفته، اشعاری با مضامین انقلابی یا همان سرودهای دفاع مقدس است. این درحالی است که حدود 4 دهه از اتفاقات آن دوران که موجب شکلگیری این سرودها شد، میگذرد و نسل امروز آشنایی و ارتباط کمتری با این موضوعات دارند. براین اساس نگاه دفترسرود به چه موضوعاتی است؟
فعالیت ما براساس اقتضای زمان است و درهمین مسیر حرکت میکنیم. درواقع محتوای کار، شرایط حاکم بر جامعه است. در دوران جنگ فضای حاکم، دفاع مقدس و حماسه بود و تولیدات سرود بر همین مبنا شکل گرفت، اما درحال حاضر موضوعات مورد بحث و بررسی جنبههای فراوانی پیدا کرده که ازآن جمله میتوان به اخلاق، آداب اجتماعی، خانواده و... اشاره کرد. البته این به آن معنا نیست که موضوعات انقلاب و دفاع مقدس رو به فراموشی است، بلکه باید توجه و تأکید بیشتری نسبت به آن صورت گیرد و باید همچنان زنده بماند و به آن رسیدگی شود، اما در کنار آن بها دادن به موضوعات روز، باید در اولویت قراربگیرد.
یکی از مراکز تربیت و اخلاق جوانان و همچنین پایهریزی آشنایی با موضوع سرود، آموزش و پرورش است. تعامل دفتر سرود با این نهاد آموزشی به چه صورت است؟
دفتر سرود برای پیشبرد اهداف خود با تمام نهادها و ارگانهایی که در حال حاضر به تولیدات سرود میپردازند، تعامل و همکاری خواهد داشت و تا به امروز مکاتبات و جلسات بسیاری دراین خصوص برگزار شده است و برای گستردگی و توسعه این ژانر از موسیقی، پیشرو بودهایم. لازم است دوباره تأکید کنم قرار نیست موازی کاری، نظارت و ممیزی داشته باشیم. براین اساس نهاد مهمی چون آموزش و پرورش بسیار تأثیرگذار است و باید تعاملات بیشتری دراین زمینه صورت بگیرد.
در ساخت سرود آیا از گویشها و لهجههای مناطق مختلف ایران هم استفاده خواهید کرد؟
یکی از اهداف ما در دفتر سرود، زنده نگاه داشتن آداب و رسوم اقلیمهای مختلف است. براین اساس با موضوع سرود که گامی مثبت در جهت ارتقای فرهنگ و هنر است این کار را شروع خواهیم کرد. نکته دیگر توجه به آداب و رسوم اقلیمهایی است که رو به فراموشی بوده و تلاش ما احیا و زنده نگاه داشتن آن با سرود است.
آیا بخش سرود، در جشنواره موسیقی فجر امسال حضور پررنگی خواهد داشت؟
با توجه به اینکه دفتر سرود به تازگی شکل گرفته، قرار نیست در جشنواره موسیقی فجر حضور پررنگی داشته باشیم و تنها در بخشی کوتاه اجرای برنامه داریم. البته انشاءالله از سال آینده بهصورت جدیتر شرکت خواهیم داشت و همچنین جشنوارهای با عنوان سرود به شکل قویتر از سالهای گذشته راهاندازی خواهد شد.
در بخش بینالمللی فعالیت این دفتر به چه صورت است؟
سرود «سلام فرمانده» بیانگر این موضوع است که سرود چه میزان میتواند از نظر جامعه هدف گسترده ای داشته باشد تا آنجا که درکشورهای همسایه و منطقه هم تأثیرگذار بوده و بخوبی در عرصه بینالملل دیده شد. نگاه بینالمللی هم به این موضوع خواهیم داشت تا انشاءالله بتوانیم با کشورهای همسایه و همچنین با کشورهایی که دارای منافع مشترک هستیم، تعاملات خوبی داشته باشیم. زمینههای مشترک فراوانی هم وجود دارد که انشاءالله با نگاه راهبردی با سایر کشورها تعامل خواهیم کرد.
موضوع سرود و تولیدات آن به اوایل انقلاب برمیگردد. از دیدگاه شما چه موضوعی موجب کمرنگ شدن سرود در جامعه شده است. تا آنجا که در مناسبات ملی همچون راهپیماییها کمتر شنیده میشود؟
اواخر دهه 50 و با شکلگیری انقلاب اسلامی به سرود بهصورت جدیتر نگاه شد و درهمان برهه زمانی کارهای بسیار ارزشمندی هم ساخته شد. پس از آن دوران که سرود با همت و اشتیاق مردم مورد استقبال قرار گرفت، در اوایل دهه 70 نیازمند ساماندهی بود اما این امر مهم اتفاق نیفتاد. این موضوع موجب شد هر کسی با دیدگاه و سلیقه خود به سرود بپردازد و استقبالی هم صورت نگرفت و آرام آرام کمرنگ و کمرنگتر شد. امروز اما به لطف دولت سیزدهم و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاق تازهای صورت گرفت و بهای بیشتری به سرود داده شد و امیدواریم در سالهای آینده شاهد اتفاقات درخشان و خوبی در راستای اعتلای هنر سرود باشیم.
از نگاه شما موسیقی پاپ چه میزان در کمرنگ شدن سرود تأثیرگذار بوده؟
به نظر من همه انواع موسیقی مکمل هم هستند. اینطور نیست که با پررنگ شدن نوعی، نوع دیگر آسیب ببیند. هر نوع از موسیقی بخشی از وجود مخاطبان را درگیر میکند. رشد و اعتلای موسیقی پاپ هم متأثر از استقبال مردمی است و هم سازمان یافته حرکت کردن این نوع از موسیقی است. سرود و همه انواع هنر اگر با یک برنامه جامع به جلو پیش برود، جایگاه حقیقی خود را در جامعه به دست خواهد آورد.
محدوده سنی خاصی برای گروههای سرود در نظر گرفته شده؟ شرکت بانوان به چه صورت خواهد بود؟
خیر. محدوده سنی تعیین نشده و افراد در هر سنی میتوانند در زمینه سرود فعالیت کرده و از برنامههای دفتر سرود استفاده کنند. برای گروههای سرود خواهران هم برنامهریزی داریم و با توجه به محدودیتهای بانوان در اجرا و خوانش، خدمات ویژه برای آنها ارائه خواهیم کرد.
از دیدگاه شما عنصر و ویژگی مهمی که موجب ماندگاری سرود خواهد شد چیست؟
فکر میکنم دو عنصر مهم در ماندگاری هر اثر هنری تأثیرگذار است؛ اول اینکه در محدوده مسائل فنی خود از حد استاندارد بالاتر برود و ظرفیت فنی را برای ماندگاری داشته باشد. عنصر دوم خلق و کشف تازه است؛ هنر اگر ظرفیت فنی بالایی داشته باشد، اما در حوزه محتوا خلاقانه نباشد ماندگار نخواهد شد. سرود هم باید ضمن رسیدن به بالاترین درجه کیفیت فنی، خلق و کشف تازهای را ارائه کند.
بــــرش
تأکید بر ارتقای کیفی گروههای سرود
محمد اله یاری
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگو ارشاد اسلامی
موضوع سرو د از مواردی است که در سال های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، همواره برآن تأکید داشتهاند و در پیام اخیر ایشان به اولین جشنواره ملی و بینالمللی سرود فجر، بسیار موشکافانه و دقیق به این موضوع تکلیف و اشاره شده است که در شعر، آهنگ و صدا زبده گزینی صورت بگیرد.
یکی از اشکلات وارده برگروههای سرود، شاید ضعف در بخش موسیقایی آن باشد. بدین معنا، افرادی که دربخش تولید یا رهبری گروههای سرود هستند، به جهت موسیقایی، نیازمند تقویت بیشتر هستند،اما با تأکید در پیام ارزشمند رهبری، نسبت به متون و آهنگهای سرود، چه در قالب کرال و چه تکخوانی و آهنگهایی که انتخاب خواهد شد قطعاً ارتقای کیفی آن رخ خواهد داد. نکته دیگر اینکه، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به گونههای مختلف موسیقایی، متعهد است و مسئولیت دارد. با این تفاسیر باید اعتراف کنیم درسال های اخیر نسبت به موضوع سرود کارسازمانیافتهای انجام نگرفته است. براین اساس با دستور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و تأکید معاونت هنری این وزارتخانه، دفترسرود راهاندازی شد. ابتدا به ساکن کارکرد این دفتر، شناسایی یا ساماندهی گروههای سرود در کشور است. همچنین توانمندسازی گروههای سرود به لحاظ موسیقایی و بعد از آن برگزاری جشنوارههایی است که کمکی برای این گروههای سرود باشند تا به لحاظ کیفی آنها را محک بزنند و ارتقا دهند. در حال حاضرهم آقای حامد جلیلی، مسئولیت دفتر سرود را عهده دارهستند و برای اینکه بتوانیم گروههای سرود کشور را در یک سامانه واحد ساماندهی کنیم، سامانهای در این زمینه طراحی شده تا با کمک کانونهای فرهنگی و هنری مساجد، وزارت آموزش و پرورش، سازمان بسیج هنرمندان و همه عزیزانی که طی این سالها در زمینه سرود فعالیت داشتهاند، به لحاظ کیفی و موسیقایی اتفاقات قابل دفاعتر و کیفی تری در این بخش شکل بگیرد. طبیعتاً سرود هم در مناسبتهای مذهبی و هم در مناسبتهای ملی قابلیت تولید و اجرا دارد و مردم هم انس ویژهای با موضوع سرود دارند.
درباره فیلم کمدی – درام «دوک» ساخته راجر میچل بریتانیایی
دنیای پرتضاد یک قهرمان مجهول
وصال روحانی/ فیلم «دوک» (The Duke) از 20 فروردین 1401 در اروپای غربی و از 18 اردیبهشت امسال در امریکای شمالی اکران عمومی شده اما واقعیت امر این است که این اثر سینمایی در سال 2020 تهیه شده و در اواخر همان سال آماده نمایش بود ولی به دلیل مشکلات کرونایی و بعضی مسائل دیگر، تأخیری دوساله در پخش آن ایجاد شد. این تأخیر به حدی به طول انجامید که کارگردان این فیلم بریتانیایی، راجر میچل در سپتامبر 2021 بدرود حیات گفت و موفق نشد اکران عمومی فیلمش را ببیند و «دوک» به واپسین فیلم در کارنامه هنری وی تبدیل شد. «دوک» که یک کمدی – درام و به روایتی کمدی سیاه تلقی میشود، پیرامون چگونگی به سرقت رفتن یک اثر نقاشی شاخص، موسوم به «پرتره دوک ولینگتون» در سال 1961 و تبعات آن است و بازی خوب هنرپیشههای توانایی همچون جیم برودبنت، هلن میرن و فیون وایت هد به ارزشهای آن افزوده است.
برای کمک به مستمندان
راجر میچل در ابتدای فیلم «دوک»، بینندگان را به دادگاهی منتقل میکند که در منطقه اولد بیلی انگلیس برقرار است و آنها را با کارگری تحصیلکرده، پیر و متکی به خود به نام کمپتون بانتون (با بازی جیم برودبنت) آشنا میسازد. بانتون به دادگاه آمده تا ادعا کند برخلاف تصورات و شواهد موجود، پرتره دوک ولینگتون را که «گویا» نقاش مشهور اسپانیایی کشیده، از گالری ملی شهر لندن ندزدیده است...
گافهای یک سناریو
فیلمنامهنویسان «دوک» به گونهای کمپتون بانتون را به تصویر کشیدهاند که انگار او یک چهره هنری است و به نظر میرسد که اگر وی یک کاراکتر حقیقی نبود و این کارها را واقعاً نکرده بود، باز هم استودیوهای انگلیسی و امریکایی چنین معجونی را خلق و تصویر میکردند تا از جذابیتهای وی بهره اقتصادی مورد نظر خویش را ببرند. این مرد همه چیز هست؛هم راستگرا است و هم چپگرا و به تبع آن به مجموعهای از تضادها تبدیل شده است.
او به خاطر شغل همسرش (خدمتکاری در خانه یک مأمور دولت) او را آدمی دولتی مینامد و از هر اقلیت سرکوب شده در بریتانیا دفاع میکند؛ از مهاتما گاندی رهبر فقید هند دائماً به نقل قول میپردازد و بعضی شعارهای سیاسیاش با اینکه باید متعلق به دهههای 1960 تا 1980 باشد، از تبار شعارها و واژگانی است که مربوط به دهههای 2010 و 2020 هستند و این را البته باید گاف ریچارد بین و کلایو کولمن دانست که سناریوی این فیلم را نوشتهاند.
هنر کهنهکاران هم کم تأثیر است
این همه تضاد و راههای درهم و برهم، از بانتون موجود پیچیدهای ساخته است که به هیچ روی نمیتوان تفسیر و تحلیلش کرد. بهنظر میآید او موضع سیاسی روشنی ندارد و ذاتاً معترض است. مسأله اینجاست که چرا بهرغم آنکه بانتون فرد پاک نهادی به نظر میرسد اما دست به سرقت (تابلوی نقاشی) زده و به چه سبب این همه دیر به آن اعتراف میکند. بخشی از اینها البته در زندگی واقعی کمپتون بانتون روی داده اما نوع تشریح و ترسیم آن در فیلم راجر میچل فقید چنان در هم پیچیده و فاقد صراحت لهجه است که از این کاراکتر فقط چیزهای مجهول میسازد و نه مواردی که از او یک قهرمان مردمی بسازد. بازی کهنهکاران متخصصی مانند جیم برودبنت و هلن میرن اگرچه به بانتون و آدمهای دور و بر او واقعاً جان میبخشد اما این امتیاز مهم و بزرگ هم «دوک» را از ضعفها و پیچیدگیهایش مبرا نمیسازد و سؤالات فراوان موجود درباره آن را پاسخ نمیدهد و دنیای سرشار از تناقض این مرد را توجیه و از آن کاملاً رفع ابهام نمیکند.
مشخصات فیلم
عنوان: «دوک (The Duke)
کارگردان: راجر میچل
سناریستها: ریچارد بین و کلایو کولمن
بازیگران: جیم برودبنت، هلن میرن، فیون وایت هد، آنا مکسول مارتین، متیو گود، جک باندی یرا، ایمی کلی، جاشوا مک گوایر و شارلوت اسپنسر
صدور پروانه ساخت برای ۵۳ فیلم سینمایی
از آبان سال گذشته تاکنون پروانه ساخت ۵۳ فیلم در ژانرهای گوناگون از سوی دفتر نظارت بر تولید فیلم صادر شده است که از این تعداد فیلم، ۳۵ کارگردان و ۴۴ تهیهکننده به شکل حرفهای و ۱۸ کارگردان و ۱۰ تهیه کننده فیلم اولی محسوب میشوند. نظر به اهتمام شورای پروانه ساخت نسبت به تنوع موضوعی در پذیرش آثار، به ژانرهای اجتماعی، کمدی، جنگی، عاشقانه، معمایی پلیسی، کودک و نوجوان، خانوادگی، تاریخی مذهبی، موزیکال، فانتزی، ورزشی و غیره، توجه ویژهای شده است.
در میان تهیهکنندگان این آثار چهرههای شناخته شده سینما همچون سعید سعدی، پیمان معادی، سعید ملکان، محمد متوسلانی، بهروز افخمی، فریدون جیرانی، حامد عنقا، محمدحسین فرحبخش، علی اوجی، محسن آقا علی اکبری، محمد نیکبین، مصطفی کیایی، محسن محسنی نسب، امیرحسین ثقفی، مسعود ردایی، مهدی احمدی، مهدی فرجی، یوسف منصوری، حسین پارسایی و حبیب والی نژاد و... حضور دارند. همچنین بهمن فرمانآرا، کیانوش عیاری، محمود کلاری، پرویز شهبازی، عزیزالله حمیدنژاد، محسن امیریوسفی، علیرضا امینی، علیرضا معتمدی، سید مسعود اطیابی، تهمینه میلانی، هادی مقدمدوست، شهریار بحرانی، مجید مظفری، علی اصغر شادروان، جواد افشار، محمدحسین لطیفی و... از فیلمسازان نام آشنایی هستند که آثارشان در مراحل مختلف ساخت قرار دارد.
«ترور» در آخرین روزهای پیش تولید
این روزها پروژههای مختلفی در حوزه سینما و سریالهای تلویزیونی در حوزه آثار امنیتی و شهدا در حال ساخت است.
از مهمترین این پروژهها، مینی سریالی مرتبط با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است که قرار است به مقطعی از زندگی این سردار بزرگ بپردازد و سیروس مقدم کارگردانی آن را به عهده دارد. این سریال که با تهیهکنندگی حامد عنقا پیش میرود، در حال حاضر آخرین روزهای پیش تولید را میگذراند و فیلمنامه با همکاری سیروس مقدم در حال بازنویسی است. مهدی نقویان مدیرعامل مؤسسه اندیشه شهید آوینی پیش از این در توضیحی درباره این مجموعه گفته بود: ما بنا داشتیم تولیدش را با عجله در سال گذشته انجام دهیم. اما از این شتاب فاصله گرفتیم و پروژه در حال کیفیسازی است. او همچنین درباره کیفیت این سریال هم تأکید کرد: «ترور» یک مینی سریال است اما با کیفیت سینمایی ساخته میشود و با تولیدات معمول تلویزیون فرق دارد./ مهر
روایت زندگی حضرت احمد بن موسی (ع)
با سریال «شاهچراغ(ع)»
شهرداری شیراز و سازمان هنری رسانهای اوج قرارداد مشارکت ساخت سریال حضرت احمد بن موسی (ع) را منعقد کردند. این سریال تاریخی قرار است با محوریت زندگی و زمانه حضرت شاهچراغ (ع) برادر بزرگ امام رضا(ع) تهیه و تولید شود. حضرت شاهچراغ (ع) که پسر ارشد امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر کرد ولی در راه توسط افراد مأمون، خلیفه عباسی، در شهر شیراز به شهادت رسید. سریال حضرت شاهچراغ پس از تحقیق و پژوهش، به همت سازمان اوج نگارش و مراحل تولید آن آغاز خواهد شد./مهر
کامبیز دیرباز در«پدرخوانده»
فهرست بازیگرانی که تاکنون مقابل دوربین رئالیتی شوی (نمایش واقعی) «پدرخوانده» به کارگردانی سعید ابوطالب رفتهاند، اعلام شد. سعید ابوطالب پیش از این اعلام کرده بود که پدرخوانده نسبت به شبهای مافیا سناریوی پیچیدهتر و جذابتری دارد، به گونهای که بازیکنان یک ماه مشغول یادگیری و تمرین روند مسابقه بودهاند. کامبیز دیرباز بازیگر سینما و تلویزیون گرداننده پدرخوانده خواهد بود و هنرمندانی همچون پژمان بازغی، بهاره افشاری، ترلان پروانه، امیرمهدی ژوله، امیرعلی نبویان، مجید واشقانی، امیرحسین رستمی، سمیرا حسنپور، سیما تیرانداز، کامران تفتی، شکیب شجره، عباس غزالی، علی صالحی، فرزاد حسنی، بیژن بنفشهخواه، سید جواد هاشمی، باربد بابایی، ارسلان قاسمی، صحرا اسداللهی، سپند امیرسلیمانی، کمند امیرسلیمانی، حسین سلیمانی، علی صبوری، معین زندی (ضد)، میثم درویشانپور، مجتبی پوربخش و حدیث میرامینی بازیگرانی هستند که تا به حال مقابل دوربین این رئالیتیشو رفتهاند. /ایرنا
اصفهان میزبان جشنواره فیلم کودک
دبیر سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان بیان کرد: شهردار اصفهان کلیات جشنواره فیلم کودک و نوجوان را برای برگزاری در این شهر پذیرفت. سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در جلسه هماهنگی سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان که با حضور نماینده شهرداری اصفهان برگزار شد، ضمن تشریح مدل برگزاری جشنواره سی و پنجم بر لزوم حمایت همه دستگاهها و نهادها از سینمای کودک تأکید کرد. او با بیان اینکه در بررسی فیلمنامهها، هم ساختار و هم محتوا مهم است، افزود: ما در سینمای کودک و نوجوان علاوه بر اینکه با ضعف فیلمنامه مواجه هستیم، کارگردانان با سابقه هم به نسبت گذشته، دیگر کمتر تمایل به فیلمسازی در این حوزه دارند. /مهر