- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
کامبیز حضرتی
چند وقتی است که نام آثار مستند به اخبار اکران و استقبال مخاطبان گره خورده است. خبرهای امیدوارکننده حکایت از موفقیت آثار مستند در بخش اکران دارد. اگر چه همچنان نمایش آثار مستند با چالشهایی مواجه است اما به مدد اکران در گروه هنر و تجربه این آثار به مرور راه ارتباط خود با مخاطب را پیدا کردهاند. تنوع آثار به لحاظ مضمون و فرم در این گروه اکران اسباب آشتی و حتی آشنایی مخاطبان با دنیای سینمای مستند شده است. شاید خوشبینترین تحلیلگران سینمایی هم فکرش را نمیکردند که روزی اکران یک مستند آنقدر با استقبال مخاطبان مواجه شود که نمایش آن به سانس فوقالعاده بکشد. فیلم مستند «بزم رزم» از جمله آثار مستندی است که با توجه به استقبال خوب مخاطبان، گروه هنر و تجربه را وادار کرد تا برای چندمین بار سانس فوقالعادهای به این اثر به کارگردانی سید وحید حسینی اختصاص دهد. همچنین در این ایام مستند تحسین شده «صفر تا سکو» توانست بعد از موفقیت در جشنواره فجر و جشنواره حقیقت، با موافقت شورای صنفی نمایش مجوز اکران خود را برای هفته اول آذر ماه در سرگروه آزاد دریافت کند. «صفر تا سکو» در شرایطی موفق به دریافت پروانه نمایش عمومی شده است که این روزها حتی در لیست پخش جهانی تلویزیون هم قرار گرفته است و به گفته طهورا ابوالقاسمی یکی از تهیهکنندگان این مستند، طبق قرارداد بولدرکریک زندگی جذاب خواهران ووشوکار منصوریان در آسیا، اروپا و امریکا بجز روسیه پخش تلویزیونی خواهد داشت.
بلوغ سینمای مستند
مشکلاتی که بر سر راه سینمای مستند کشور وجود دارد، میتواند دستمایه ساخت یک فیلم باشد. از یک سو کسانی با اکران این آثار در سینما مخالف هستند و رسانه اصلی مستند را تلویزیون و جشنوارهها میدانند و از سوی دیگر کسانی اعتقاد دارند مستندهایی وجود دارد که اساساً برای نمایش روی پرده سینما ساخته شدهاند.
در سینمای ایران معمولاً حمایتهای مراکز دولتی از تولیدات سینمایی، محدود به تولید و ساخت فیلم است و توجه زیادی به پخش داخلی و بینالمللی نمیشود. در سه سال گذشته و با تولد هنروتجربه بهعنوان امکانی برای نمایش آثار مستند، نشان داده شد که مخاطبان توجه زیادی به مستندهای قابل تأمل دارند. حتی این امکان باعث شده است هنرمندانی که بیشتر بهعنوان چهرههای سینمای داستانی شناخته میشوند، فعالیتهایشان را در این سینما شروع یا تقویت کنند.
«کارستان» الگویی موفق در جامعه
رخشان بنیاعتماد که از سالیان دور دلمشغول سینمای مستند بوده، در این سالها توانست با اکران مستند«آی آدمها» علاوه بر موفقیت در گیشه به نمایش آثار مستندش بر پرده سینما امیدوار باشد. در حال حاضر مجموعه «کارستان» با 6 فیلم با موضوع کارآفرینی و با مشاوره هنری او و تهیه کنندگی مجتبی میرتهماسب در حال اکران است؛ فیلمهایی که در کنار طرح مسائل محیط زیستی و کارآفرینی الگوهای موفقی را به جامعه معرفی میکنند. پگاه آهنگرانی نیز چندی قبل به همراه درنا مدنی مستند«مردان ارباب جمشید» را درباره هنروران سینما اکران کرد. مهتاب کرامتی هم با تهیه کنندگی مشترک مستند«صفر تا سکو» بعد از موفقیتهایی که در جشنواره فجر و سینما حقیقت داشت، مستندش را بزودی اکران میکند. «صفر تا سکو» قصه خواهران منصوریان است که با پشتکار زیاد توانستند صاحب مدال طلای جهانی در رشته ورزشی ووشو شوند.
تجربه اکران آثار مستند از سوی هنروتجربه در سه سال گذشته نشان میدهد با اینکه مخاطبان به تماشای این فیلمها در سینما عادت ندارند اما از کنار مستندهای قابل اعتنا براحتی نمیگذرند. در حال حاضر مستند «بزم رزم» سیدوحید حسینی با استقبال گستردهای از سوی هنرمندان و مخاطبان مواجه شده و بارها به سانسهای فوقالعاده رسیده است. مستند «۷۶دقیقه و ۱۵ثانیه با عباس کیارستمی» سیفالله صمدیان نیز علاوه بر آنکه در جشنوارههای داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفت، توانست در اکران نیز موفق باشد. همین اتفاق هم برای 6 فیلم مجموعه «کارستان» و «کایه دو فیلم» میلاد ثابت کار افتاد.
موفقیتهای سینمای مستند در بخش تولید و اقبال عمومی نشان از بلوغ این سینما در سالهای اخیر دارد؛ موضوعی که نشان میدهد سینمای مستند قابلیت جذب مخاطب عام را پیدا کرده است و موفقیتهای آن تنها محدود به داخل کشور نیست. امروز مستندهای ما به آن حد از استاندارد کیفی رسیدهاند که میتوانند علاوه بر آنکه مخاطب را همراه خود داشته باشند، در جشنوارههای خارجی معتبر موفقیتهای بزرگی کسب کنند. بهعنوان مثال مستند «رؤیاهای دم صبح» مهرداد اسکویی بعد از موفقیتهای مختلف جهانی و اکران در کشورهای انگلیس، سوئیس، امریکا، فرانسه و... شانس حضور در اسکار امسال را داشت و حتی در جشنواره ترو فالس امریکا بهعنوان برترین مستندساز سال ۲۰۱۶ جهان برگزیده شد.
دنیای رنگارنگ مستند بر پرده
توجه به محیط زیست و معرفی الگوهای برتر کارآفرینی در «کارستان»، 35 سال انتشار مجله فیلم در «کایه دوفیلم»، توجه به موسیقی خیابانی در«والسی برای تهران»، پرداختن به تأثیر متقابل سینما و رفتاراجتماعی در«اصطکاک» و روایت سرنوشت، تولد و زندگی آدمکها در جامعه شهری در «مانکنهای قلعه حسن خان»؛ اینها بخشی از دنیای رنگارنگ و سوژههای آثار مستندی است که درحال حاضر در سینمای هنروتجربه اکران میشود.
این تنوع مضامین و فرمهای متنوع در سینمای ما که غالباً رویکرد اجتماعی به موضوعات دارد بسیار جذاب است. همان طور که پیش از این اکران «آوانتاز»محمد کارت، «آی آدمها» رخشان بنیاعتماد، «شش قرن و شش سال» مجتبی میرتهماسب، «آتلان» معین کریمالدینی، «من میخوام شاه بشم» مهدی گنجی، «فصل هرس» لقمان خالدی، «این پیکان» سهراب دریابندری و شاهین آرمین توانست اقبال مخاطب عام و خاص را بهدنبال داشته باشد.
دریچه ای برای بیان موضوعات
به خاطر داشته باشیم سینمای اجتماعی ایران که برپایه مستند شکل گرفته است، نمیتواند به این سینمای تأثیرگذار و حقیقتجو بیاعتنا باشد. سینمای مستند طفیلی سینمای داستانی نیست، بلکه یک امکان و دریچه ضروری برای بیان موضوعات مختلف ما است. در شرایطی که شبکههای تلویزیونی دنیا بهترین ساعت پخش خودشان را به فیلم مستند اختصاص میدهند، ما هم از این آثار در رسانه ملی استقبال کنیم.
شعبه موزه معروف لوور فرانسه پس از پنج سال تأخیر در کشور امارات و با سرمایهگذاری بالغ بر یک میلیارد دلار روز چهارشنبه با حضور «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه افتتاح شد. استفاده امارات از عنوان «لوور» مشروط به پرداخت رقمی در حد 400 میلیون دلار به فرانسه مجاز شد.
این موزه از امروز شنبه (۱۱ نوامبر) برای دیدار عموم مردم گشایش می یابد و امیدوار است با نمایش صدها اثر هنری و ارزشمند، گردشگرانی از سراسر جهان جذب کند.
موزه لوور ابوظبی که از سه طرف محصور به آب است، میزبان نمایش ۶۰۰ اثر هنری است که ۳۰۰ قطعه از آن از ۱۳ مؤسسه مهم هنری در فرانسه به امانت گرفته شده و در ۲۳ گالری دائمی این موزه به نمایش گذاشته میشود.
«محمد المبروک» رئیس دپارتمان فرهنگ و گردشگری امارات گفت این مکان چیزی بیش از یک موزه است و مرکزی برای صلح، پذیرش، تحمل و آموزش نیز است.
آثاری از «پل گوگن»، «ونسان ونگوگ» و «پابلو پیکاسو» از جمله مهمترین نقاشیهایی است که در این موزه در معرض نمایش قرار میگیرد و از جمله چیدمانهای دائمی موزه لوور ابوظبی نیز میتوان به مجسمهای اثر «آگوست رودن»، درختی عظیم از جنس برنز با برگهای آینهای اثر «جوزژه پنونه» هنرمند ایتالیایی و سه حکاکی روی سنگ از «جنی هولمز» از امریکا اشاره کرد. یک مجسمه ابولهول که قدمت آن به قرن ششم قبل از میلاد میرسد، ۱۳ قطعه از کتیبهای با سوره «حشر» قرآن کریم و یک مجسمه نیمتنه مرمرین از اسکندر مقدونی، نقاشی «تصویری از یک زن ناشناخته» اثر «لئوناردو داوینچی»، نیز آثار بسیار ارزشمند این موزه به شمار میروند.
موزه لوور ابوظبی توسط معمار فرانسوی ژان نوول (Jean Nouvel) طراحی شده است و هدف آن تبدیل کردن ابوظبی به مرکز فرهنگی منطقه است. مرکزی که مسافران را به خود خوانده و شهر را از یک محل گذر به یک «مقصد» تبدیل خواهد کرد.
کلیت این ساختار در الگوی پیچیدهای قرار دارد که نور را به شکلی از خود عبور میدهد و سایه روشنهایی ایجاد میکند که یادآور نور خورشیدیست که از میان برگهای درخت نخل میتابد. در لوور ابوظبی آثار هنری نه براساس منطقه جغرافیایی که بر اساس زمان خلقشان دستهبندی شده و به نمایش در می آیند، به عنوان مثال اشیای باستانی تمدنهای اولیه آسیای مرکزی، مصر و اروپا در کنار هم دیده خواهند شد، چنین رویکردی به بیننده کمک خواهد کرد تا شاید تصویری کلی از فرهنگ و تاریخ بشر در نقاط مختلف دنیا به صورت همزمان به دست آورد.
آثار به نمایش در آمده در این موزه از موزههای مختلفی در دنیا امانت گرفته شده است، در این مجموعه کارهای هنرمندانی چون داوینچی، ونگوگ، رودن و جیاکومتی دیده میشود. خود موزه تقریباً ۶۰۰ اثر دارد که نخستین خریدهای آن به شمار میروند، از جمله یک کار از پیت موندریان که پیشتر متعلق به ایو سنت لوران و پیر برژه بوده و موزه آن را در حراج کریستیز ۲۰۰۹ به قیمت ۲۱ میلیون یورو خریده است. لوور ابوظبی امروز شنبه ۱۱ نوامبر ۲۰۱۷ افتتاح می شود و کار خود را از ۲۱ دسامبر و با نمایشگاه «From One Louvre to Another» آغاز خواهد کرد.هزینه ورودی این موزه ۱۶.۳۰ دلار است و از پیش ۵ هزار بلیت برای روز افتتاحیه به فروش رفته است.
این در حالی است که نهادهای حقوق بشری به دلیل وضعیت نامناسب کارگران دوبی و تبعیض علیه آنها اختصاص مبالغ هنگفت برای افتتاح این موزه را مورد انتقاد قرار دادند.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی جزئیاتی از روند جدید ارائه وام به پروژههای سینمایی را تشریح کرد.
علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درگفتوگو با مهر درباره تصمیمهای اقتصادی جدیدی که برای سینما گرفته میشود، گفت: سینما بیش از ۱۰۰ سال در ایران قدمت دارد وافتخارات بزرگی را برای کشور و مردم ایران رقم زده، بنابراین لازم است مدیریت تولید و همه ابعاد فرهنگی و اقتصادی چنین سینمایی استاندارد باشد. شفافسازی و استانداردسازی آب حیات اقتصاد سینمای ایران است و نظام درست اقتصادی این دو شاخص مهم را به سینمای ایران هدیه میکند.
او افزود: بنیاد سینمایی فارابی در دور جدید فعالیتهای خود همزمان با اجرای طرح جامع سینما این کوشش را آغاز کرده است تا سیاستهای جدید خود را اجرایی کند و در این زمینه نیز با متخصصان امرو مدیران سینمایی و اصحاب هنر گفتوگوهایی داشته باشد و حتی پیش ازاینکه این سیاستها را اعلام و بخشی از آن را اجرایی کند، رایزنیها، گفتوگوها و بررسیهای کارشناسی را داشته باشیم و امیدوارم گامهایی که برمیداریم به سمت رسیدن به یک سینمای حرفهای باشد که پایههای اساسی آن استانداردسازی و شفافیت در سینما است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره حوزههای حمایتی این بنیاد در دور جدید مأموریتها اعلام کرد: حمایتهای بنیاد سینمایی فارابی به چند حوزه تقسیم میشود؛ اول پروژههای سینمایی که ما به آن تسهیلات اعطا میکنیم. این تسهیلات تا نیمه اول سال جاری توسط بنیاد سینمایی فارابی پرداخت میشد و متأسفانه عمده وامهایی که فارابی به تهیهکنندگان سینما پرداخت میکند به سختی وصول میشود و مدیریت یک مؤسسه سینمایی مانند فارابی و مسئولان قبلی این بنیاد، همگی دچار این مشکل و پرسش میشویم که قرار است کی و چه وقت این وامها باز پرداخت شود.
این مدیر سینمایی با اشاره به اینکه طی ۲۰ روز گذشته، لیست فیلمها و تهیهکنندگان از سوی فارابی برای دریافت وام به صندوق اعتباری هنر اعلام شده که بیشتر آنها با شرایط اعلام شده خود را وفق و شرایط را پذیرفتند و به زودی وامهای مورد نظر به آنها پرداخت میشود، توضیح داد: البته در این میان برخی ازافراد هم هستند که این نوع پرداخت وام را قبول ندارند ولی تأکید میکنم که بنیاد سینمایی فارابی وظیفه خود را در حمایت از فیلمهای سینمایی انجام داده و فرصتی جدید برای تأمین سرمایه در سینما فراهم کرده است.
تابش افزود: برای این وامها سقفی در نظر گرفته شده است و پروژههای سنگین سینمایی برای این وامها معرفی نمیشوند. مبلغ این وامها تا ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و کارمزد این وامها ۴ درصد است که با یک تنفس ۶ ماهه کل مدت بازپرداخت وام ۲۴ ماه خواهد شد تا فیلمسازان بتوانند از منابع دیگری تأمین بودجه کنند. برای حمایت از سینماگران، علاوه بر سهمی از اعتبارات بنیاد سینمایی فارابی سهمی نیز از اعتبارات صندوق اعتباری هنر برای اختصاص وام در نظر گرفته شده است او با اعلام اینکه تسهیلاتی که از سوی بنیاد سینمایی فارابی ارائه میشود میتواند به فیلمساز برای شروع پروژه سینمایی کمک کند، گفت: همچنین برای حمایت از سینماگران، علاوه بر سهمی از اعتبارات بنیاد سینمایی فارابی سهمی نیز از اعتبارات صندوق اعتباری هنر برای اختصاص وام در نظر گرفته شده که این به معنای هم افزایی برای تأمین سرمایه در حوزه سینما است و معتقدم این فرآیند به نفع سینمای ایران خواهد بود.
تابش درباره بخش دیگر حمایتی که توسط بنیاد سینمایی فارابی از اهالی سینما انجام میشود، بیان کرد: بخش دیگر، حمایت از فیلمهایی است که فارابی علاقهمند به سرمایهگذاری و مشارکت در آن است؛ آثاری که شامل سوژههای مورد نیاز سینما است و در کارگروههای تخصصی بنیاد سینمایی فارابی که در حال حاضر ۵ کارگروه تشکیل شده است، مورد بررسی قرار میگیرد و بعد از اولویتبندی لازم، به کمک سایر حامیان مانند حوزه هنری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن سینمای دفاع مقدس و... از این آثار حمایت میکنیم.
او افزود: در این بخش معمولاً پروژههایی واجد شرایط تلقی میشوند که براساس اولویت و راهبردهای سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی تعریف شده باشند. در چنین شرایطی سرمایهگذاری در کل یا بخشی از پروژه برعهده بنیاد سینمایی فارابی خواهد بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تجمیع نمایشگاههای مطبوعات که بهتازگی به اتمام رسیده و نمایشگاه رسانههای دیجیتال که بزودی آغاز میشود به ایرنا گفت: اینکه نمایشگاه این دو مجموعه با هم برگزار شود حُسنهایی دارد و میتواند مخاطبان بیشتری را به فضای نمایشگاه مطبوعات و رسانههای دیجیتال بیفزاید. سیدعباس صالحی افزود: اما همانگونه که مطلع هستید این دو مجموعه، مخاطبان متفاوتی با هم دارند؛ در عین اینکه مشترکاتی بین آنهاست. گرچه بخشی از رسانههای دیجیتال واژه رسانه دارند و طبعاً با نگاه رسانه حرکت میکنند اما بخشی از آنها نیز فرارسانهای هستند و ارتباط مستقیم با بحث رسانه ندارند. لذا در نسبت فرا رسانهایها با نمایشگاه مطبوعات، همه، آن بخشهای رسانهای قوی را ندارند. صالحی افزود: تجمیع این دو نمایشگاه، میتواند باعث افزایش مخاطب شود و برخی از کاهش هزینهها را در پی داشته باشد و البته برگزاری جداگانه این نمایشگاهها بهدلیل اینکه این دو، مخاطبان خاص خود را دارند و مخاطبان آنها یکسان نیست، صورت میگیرد.
انجمن سینمای جوان موضوع قابل توجه و جدی دولت دوازدهم است
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در حاشیه جلسه روز چهارشنبه ۱۷ آبان هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره برخی شایعات مطرح شده نسبت به کاهش بودجه انجمن سینمای جوان، اظهار کرد: کارکرد انجمن سینمای جوان تقلیل نیافته، بلکه اتفاقی که افتاده این است که در دوره جدید مورد توجه جدیتری قرار گرفته است.
پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با شعری از اقبال لاهوری شاعر، فیلسوف و سیاستمدار مسلمان پاکستانی اربعین سید و سالار شهیدان را تسلیت گفت. سیدعباس صالحی در صفحه توئیتر شخصی خود نوشت:
بر زمین کربلا بارید و رفت / لاله در ویرانهها کارید و رفت
ای صباای پیک دور افتادگان / اشک ما بر خاک پاک او رسان
<چند قدم تا رستگاری> در میامی
جشنواره جهانی فیلمهای کوتاه میامی امریکا در ماه نوامبر (آبان) میزبان فیلم کوتاه «چند قدم تا رستگاری» به کارگردانی محمد حسنزاده، به نویسندگی سیما حاجمحمد خواهد بود. این فیلم کوتاه، با تدوین ارس پوربیژن و بازیگری سونیا کولاویتا، علاوه بر جشنواره میامی امریکا، در چند جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه در کشورهای ایتالیا، اسپانیا و فرانسه نیز منتخب شده است. ایده اولیه این فیلم در جریان یک پروژه عکاسی آنالوگ در گورستان قدیمی شهر رم (ورانو) شکل گرفته است.
افتتاح جشنواره فیلم کلکته با «زرد»
فیلم «زرد» ساخته مصطفی تقیزاده و به تهیهکنندگی کامران مجیدی در بیست و سومین دوره جشنواره بینالمللی کلکته هند به نمایش درمیآید و این رویداد را افتتاح میکند. این جشنواره از تاریخ ۱۰ تا ۱۷ نوامبر (۱۹ تا ۲۶ آبانماه) در شهر کلکته هندوستان برگزار میشود.
اتمام فیلمبرداری «مصادره» در ارمنستان
فیلمبرداری بخش ارمنستان فیلم سینمایی «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی، با حضور سفیر ایران در این کشور به پایان رسید. در این دیدار، مهران احمدی از حمایتهای سفارت ایران برای ساخت فیلم در کشور ارمنستان تشکر کرد و گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان از روزهای ابتدایی پیش تولید فیلم در کنار عوامل تولید بود و در تمامی مراحل فیلمبرداری از اخذ مجوزهای مختلف تا انتخاب لوکیشنها، اقامت گروه و تجهیزات فیلمبرداری کمکهای زیادی کرد. او همچنین تأکید کرد: آقای ظریف به کارکنان دستگاه دیپلماسی مؤکداً توصیه کردهاند که توجه خاصی به هنرمندان کشور که معرف فرهنگ، تمدن، افتخار و غرور ایرانی هستند، داشته باشند.
نخستین حضور «دلم میخواد» در یک جشنواره جهانی
«سی و دومین جشنواره فیلم «ماردل پلاتا» که تنها جشنواره سینمایی رده الف جهانی در امریکای جنوبی است از ٢٦ آبان تا ٥ آذر در آرژانتین برگزار خواهد شد و فیلم «دلم میخواد» ساخته بهمن فرمان آرا در نخستین نمایش جهانی در بخش مؤلفان این رویداد به نمایش در میآید. فیلم «دلربا» ساخته میلاد اعلمی و محصول دانمارک نیز طبق اعلام سایت «سینه ایران» در بخش مؤلفان جدید و فیلم «در را باز کن» ساخته شهرام کریمی و محصول آلمان و ایتالیا در بخش فیلمهای مستند حضور خواهند داشت.
نمایش 12 فیلم ایرانی در جشنواره «شید» دالاس
12 فیلم سینمایی ایرانی در جشنواره فیلمهای ایرانی «شید» در شهر دالاس ایالت تگزاس امریکا به نمایش در میآیند. فیلمهای «بدون تاریخ بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند، «فراری» ساخته علیرضا داوودنژاد، «مرداد» ساخته بهمن کامیار، «باران میبارید» ساخته علی صفیخانی، «مالاریا» ساخته پرویز شهبازی، «گذر موقت» ساخته افشین هاشمی، «آذر» ساخته محمد حمزهای، «زرد» ساخته مصطفی تقیزاده، «سارا و آیدا» ساخته مازیار میری، «نقطه طلایی» ساخته پوریا کاکاوند، «شنل» ساخته حسین کندری و «اسرافیل» ساخته آیدا پناهنده در جشنواره «شید» در ایالت تگزاس روی پرده میروند. در هیأت داوران این جشنواره، جاناتان روزنبام، ریچارد پنیا و هوشنگ گلمکانی عضویت دارند.
فیلم مشترک ایران، چک و اوکراین جایزه گرفت
فیلم سینمایی «خاطرات پاییزی» محصول مشترک سینمای ایران، چک و اوکراین موفق به کسب 2 جایزه از جشنواره ونزوئلا شد. از سوی دیگر جایزه ویژه هیأت داوران در بخش کارگردانی و موسیقی در هشتمین جشنواره پنج قاره ونزوئلا در حالی به «خاطرات پاییزی» تعلق گرفت که فیلمهایی از 23 کشور جهان در 7 بخش این جشنواره با هم رقابت میکردند. فیلم سینمایی «خاطرات پاییزی» به کارگردانی علی فخرموسوی و تهیهکنندگی سیدامیر سیدزاده و ویکتور ویلهلم، عاشقانهای ضد جنگ است که در سکوت کامل خبری و با عوامل اروپایی در مرز اوکراین و اسلوواکی فیلمبرداری شده است.
«به کجا میرویم؟» راهی جشنواره سبز روسیه شد
مستند «به کجا میرویم؟» با نویسندگی و کارگردانی رضا مجلسی به جشنواره محیط زیستی گرین ویژن (Green Vision) روسیه راه یافته است. این فیلم مستند درباره مشکل پسماند و تبعات زیست محیطی ناشی از آن هشدار میدهد.
بازدید ظریف از نمایشگاه «نیمروز»
محمدجواد ظریف عصر سهشنبه 16 آبان ماه با حضور در فرهنگسرای نیاوران از «نیمروز» - نمایشگاه هنرهای معاصر تجسمی افغانستان - که با مشارکت ۵۳ هنرمند افغان در حال برگزاری است، بازدید کرد.
انتشار کتاب صوتی «محمد(ص)»
نسخه صوتی کتاب «محمد بر پایه کهنترین منابع» نوشته مارتین لینگز با ترجمه سعید تهرانینسب منتشر شد. کتاب صوتی «محمد (ص)» با روایت حامد فعال با زمانی برابر با ۲۶ ساعت و ۳۵ دقیقه از سوی نشر صوتی «نوار» ضبط و در بازار دیجیتال عرضه شده است.
ترمیم «روسری آبی» بعد از 23 سال
با توجه به اینکه قرار است نسخه اصلاح و مرمتشده فیلم «روسری آبی» به پخش کنندگی بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره فیلم مالاتیای ترکیه به نمایش درآید و به لحاظ اینکه نگاتیو صدا و تصویر این فیلم در فیلمخانه ملی ایران در شرایط مناسبی حفظ و نگهداری شده، عملیات ترمیم «روسری آبی» ساخته رخشان بنیاعتماد با سرعت و کیفیت بسیار بالایی در حال انجام است.
«راهنمای کتیبههای فارسی میانه» منتشر شد
کتاب «راهنمای کتیبههای فارسی میانه» (پهلوی ساسانی) نوشته دکتر محمود جعفری دهقی منتشر شده است.این کتاب در ۲۳۸ صفحه، با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۱ هزار تومان توسط نشر زبانشناسی راهی بازار شده است.
افتتاح دوره آموزش زبان فارسی در دانشگاه روسیه
سرویس مطبوعاتی دانشگاه دولتی جمهوری اوستیای شمالی اعلام کرد: دوره آموزشی زبان فارسی و خواندن شاهنامه برای دانشجویان و استادان این دانشگاه در مرکز فرهنگ ایرانی دانشگاه دولتی اوستیای شمالی افتتاح شد. تدریس رایگان زبان فارسی در دانشگاه دولتی اوستیای شمالی با امضای موافقتنامه همکاری بین این دانشگاه و دانشگاه علامه طباطبایی تهران امکانپذیر شد.
-
سفره رنگین حقیقت
-
پرداخت 400 میلیون دلار برای مجوز استفاده از نام <لوور>
-
وام 300 میلیون تومانی برای پروژههای سنگین سینمایی
-
افزایش مخاطب درپی تجمیع دو نمایشگاه مطبوعات و رسانههای دیجیتال
-
آن سوی مرز
-
روی خط خبر