پس از سکوت دوسالانه کنسرتهای موسیقی
اجرای برنامههای موسیقی در تهران کلید خورد
گروه فرهنگی: اگر این مدت سالنهای تئاتری، سینمایی و گالریهای تجسمی در شرایط مجاز مشغول فعالیت بودند، اما کنسرتهای موسیقی بهدلایل اقتصادی و گرانی اجاره سالنها و دستمزدهای هنرمندان بهدلیل فروش بلیت از نیمی از سالن بهمدت دوسال تعطیل بودند. اما پساز نشست نمایندگان مؤسسات موسیقی و مدیران سالنها با سرپرست معاونت امور هنری و سرپرست دفتر موسیقی به منظور تصمیمگیری نهایی برای از سرگیری اجراهای موسیقی، سرانجام هنرمندان موسیقی درصدد برآمدند تا پس از جلسات پی در پی با تهیه کنندگان و سالندارها و برگزارکنندگان، اجراهای خود را آغاز کنند تا پس از نزدیک به دو سال دوری با هواداران خود باردیگر بر صحنه موسیقی تهران حاضر شوند.
10 درخواست برای اجرا
براین اساس طبق اعلام دفترموسیقی، بررسی درخواستهای مجوز اجراهای صحنهای پس از دوره تعطیلی این اجراها بهدلیل شیوع ویروس کرونا در این مرکز آغاز شده است و تاکنون 10 درخواست برای دریافت مجوز اجراهای موسیقی پاپ، دستگاهی و کلاسیک به دفتر موسیقی رسیده و در حال بررسی است. البته تا روز گذشته خبری از حضور خوانندگان موسیقی پاپ و دیگر ژانرهای موسیقی نبوده و همچنان تمرکز این دوستان در جزیره کیش است.
کنسرت یا استندآپ کمدی
تازهترین اجرا در تهران به حسن ریوندی اختصاص دارد که قراراست 18 آذرماه در دو سانس در سالن وزارت کشور با مخاطبان خود دیدار کند. عنوان این برنامه در سایت فروش «کنسرت خنده حسن ریوندی» نامگذاری شده است که البته این اجرا را در قالب کنسرت موسیقی نمیتوان معرفی کرد. اما میتوان امیدوار بود که این برنامه فتح بابی برای کنسرتهای دیگر باشد. قیمت بلیتهای این برنامه از 70 تا 300 هزار تومان است و جالب است بدانید در کمتر از چند ساعت تمامی بلیتها به فروش رسیده است. پیش از این اعلام شده بود که برای هر کنسرت تمامی ظرفیت سالنهای کنسرت قرار است استفاده شود. اما طبق اعلام سامانه فروش بلیت این برنامه، شرکت کنندگان این برنامه بعد از خرید بلیت، 2 عدد صندلی قبل و بعد جهت حفظ فاصلهگذاری اجتماعی غیرفعال خواهد شد و نکته دیگر اینکه برای رعایت شیوه نامههای بهداشتی همراه داشتن کارت واکسن، ماسک و دستکش حین ورود به سالن اجرا الزامی است.
هنرمندان تئاتر از جشنواره نمایشهای آیینی سنتی میگویند
ما راویان آیینها هستیم
محسن بوالحسنی
خبرنگار
جشنواره آیینی سنتی این روزها تکاپویی در حوزه نمایش ایجاد کرده و برگزاری این جشنواره که البته بهصورت آنلاین برگزار میشود در کنار جشنوارههای استانی دیگر، به تئاتر و تئاتریها نوید بازگشت به روزها گذشته و پیش از کرونا را میدهد. در کنار این امیدواری، بسیاری از هنرمندان نمایشهای آیینی سنتی معتقدند با توجه به این مسأله که جشنواره فرصتی مغتنم برای گروههای نمایشی است تا در تعامل و ارتباطی رودررو با مردم بتوانند نقش خود را بهعنوان هنرمند در بیان موضوعات گوناگون ایفا کنند، باید اجراهای عمومی با رعایت پروتکلهای بهداشتی برای گروههای شرکتکننده در نظر گرفته شود که بعد از دوران جشنواره حداقل این کارها روی صحنه بروند و رودررو با مردم وارد ارتباط شوند. در ادامه گفتوگوی «ایران» با دو هنرمندی را میخوانید که آثارشان امسال جزو آثار راه یافته به بخش نهایی نمایشهای صحنهای هستند.
تبادل دیدگاه و تجربه
احمد دهقان یکی از کارگردانهای جوانی است که امسال با نمایش «جادوی شهرزاد» در بخش صحنهای جشنواره نمایشهای آیینی سنتی حضور خواهد داشت. دهقان در گفتوگو با «ایران» از تجربه حضور در جشنواره و دغدغههایش میگوید: «تجربه من از نمایشهای آیینی سنتی به همان زمان دانشگاه برمیگردد و بهصورت حرفهای این کار را سال 98 با اولین نمایشم کلید زدم و وارد جشنواره شدم و امسال هم که با شهرزاد در جشنواره حضور دارم و امیدوارم به رغم سختگیریهایی که در این حوزه وجود دارد «شهرزاد» بتواند به چشم مخاطبان خوش بیاید. از این بابت میگویم امیدوارم چون کارهای من در هر دو دوره حضورم، با نمرههای بالایی از هیأت داوران توانست اجازه حضور در بخش نهایی را بگیرد و حالا منتظرم ببینم شرایط و تکلیف اکران نمایش بهصورت آنلاین چگونه رقم خواهد خورد و همچنان من و همکارانم در این حوزه امیدوار هستیم که مسئولان فرهنگی با دید و سعهصدری زیاد با کارها برخورد کنند.»
او میگوید: «نمایشهای آیینی سنتی همه جای دنیا برای من همیشه جذاب بوده و دورهای هم تمرکز ویژهای روی کارهای غربی داشتم اما آنچنان چنگی به دلم نمیزدند تا اینکه به شکلی ویژه به کارهای ایرانی پرداختم. بخشی از این ماجرا به ریشههای ما برمیگردد؛ مثلاً خود من وقتی هفت سالم بود بهواسطه علاقه پدرم به نمایش، به دیدن نمایشهای آزادی که در سینما برگزار میشد و کارگردانانش چهرههای سرشناس هنر اصفهان بودند، میرفتم و بسیار به این کار علاقه داشتم. بعدها به لطف دوستانی با استاد ارحام صدر آشنا شدم و یکسال آخر عمرشان را هفتهای یکبار میدیدم و شاگردیشان را میکردم. این جشنواره هم فرصتی است تا در کنار پژوهشهایی که لازمه این حوزه هستند کارهایی در اجرا شود که به ظرفیتهای هنرهای آیینی سنتی ما کمک میکند و جوانهایی مثل من این فرصت را پیدا میکنند تا نگاه، دید و تجربه خودشان را به استادان این حوزه نشان بدهند و مورد نقد و تحلیل قرار بگیرند.»
مهمترین رویداد تئاتری
سیدمحسن طباطبایی هم که با نمایش «یک شب از هزارویک شب» در بیستمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی شرکت کرده درباره این رویداد نمایشی میگوید: «به عقیده من جشنواره نمایشهای آیینی سنتی را باید یکی از مهمترین رویدادهای تئاتری در کشور به حساب آورد که خروجی بسیار مناسبی هم طی سالیان گذشته و ادوار پیشین داشته است. بهعنوان مثال این جشنواره امکانی مهیا کرده که هنرمندان به گونهای از نمایش بپردازند که هر لحظه بیم فراموش شدن آن وجود دارد و با تلاش و زحمت همه پژوهشگران و فعالان این حوزه، حالا میشود امیدوار بود که این نمایشها و جهانی که در خود دارند به آینده برسند و حیاتشان منقطع نشود. از طرفی دیگر، بستری فراهم میآورد تا هنرمندان و علاقهمندان و همه آنها که به این حوزه عشق میورزند دورهم جمع شوند، تبادل اطلاعات و تجربیات کنند و مورد نقد و بررسی قرار بگیرند تا در یک جا ثابت نمانند و سطح خود و این پیشینه تاریخی در تئاتر ایرانی را بالا ببرند.» طباطبایی در بخشی دیگر از صحبتهای خود به لزوم پرداخت هنرمندانه به موضوعات مختلف اشاره میکند و میگوید: خود جشنواره آیینی و سنتی و طبیعتاً تمامی هنرمندانی که در این حوزه زحمت میکشند حتماً نیازمند حرکت به سمت فضای خلاقانه هستند و به نظر نگاه به نمایش ایرانی، همچنان کاملاً سنتی است در حالی که فضای فرهنگی ما دچار تغییر شده و ما نظیر صد سال پیش لباس نمیپوشیم، غذا نمیخوریم یا با ادبیات زمان قدیم سخن نمیگوییم، پس خروجی کارمان هم متناسب با این تغییر باشد. او میگوید: «گروهی که ما با کمک آن کار را تولید کردیم، همگی دانشجوی رشته نمایش هستند و هر کدام از افراد این گروه، در این شاخه فعالیت میکنند. بنابراین کار مربوط به گروهی دانشگاهی و حرفهای است که تجربه را با دانش دانشگاهی همراه کرده است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد
نمایشهای آیینی و سنتی ذخیرهای بیزوال هستند
گروه فرهنگی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با آغاز بخش اجرایی بیستمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی پیامی را خطاب به این رویداد و هنرمندان حاضر در آن صادر کرد. او در این پیام آورده است: فرهنگ و هنر گرانمایه ایران اسلامی، سرشار از حقیقتگرایی، زیباشناسی و تکریم فضیلتهای سازندهای است که بستر گسترده و جوشنده آن، ارزشها و باورهای اصیل ساکنان این قلمرو معنوی است؛ مردمانی که خواست تاریخی خود را در قامت بلند انقلابی مردمی و بر مبنای اندیشه و منش اسلامی به منصه ظهور رساندند. انقلابی که اینک در گام دوم خود، ضرورت توجه به حوزههای فرهنگ و تقویت و ارتقای جریانهایی را که با خواست و اراده متعالی مردم قرابت دارد ، وجهه همت مسئولان خود میداند. در این میان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنا به وظایف ذاتی و ظرفیتهای حمایتی و نظارتی خود باید به حوزههای فرهنگ بومی به عنوان وسیعترین و کارآمدترین حوزه بسترهای سامانبخشی به شرایط اجتماعی موجود که با شأن این انقلاب و مردم، فاصله معناداری دارد، نهایت توجه را داشته باشد تا از گزند رویارویی با استحاله فرهنگی، محکم و استوار بایستد. این ایستادگی باید اتکای اصلی به عناصر هویتبخش فرهنگ خودی باشد و از این منظر، نمایشهای آیینی و سنتی در پهنه اقلیم متنوع ایران اسلامی، مؤلفهای اصیل، گسترده و ذخیرهای بیزوال است که بسان درختی تنومند سربلند ایستاده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه پیام خود به جشنواره بیستم نمایشهای آیینی و سنتی یادآور شده: این مهم، بیتردید وامدار طراحی و سازماندهی بهنگام سازوکاری در پیشانی سیاستهای کلان نمایشی کشور و بویژه پیریزی نظام و ساختاری مدون، واقعبینانه و از سر تعمقِ سیاستگذاران بخشهای نمایشی کشور است تا ذیل عنوانی همچون «تئاتر ملی و دینی با هویت ایرانی» بگنجد و با اهتمام، همافزایی و برنامهریزی صحیح، در جلوههای رو به رشد، سربرافرازد. اسماعیلی در انتهای پیام خود آورده است: با این نگاه و امید، تلاش دیرپای برای برپاداشتنِ چراغ جشنوارههای نمایشهای آیینی و سنتی کشور در سه دهه گذشته تا امروز که بیستمین رهاورد خود را به صحنه میبرد، ارج نهاده و توفیقات بیشتر هدایتگران و دستاندرکاران ساعی و خدوم آن را آرزومندم.
در دیدار پیمان جبلی با نمایندگان تشکلهای دانشجویی مطرح شد
صدا و سیما تریبون همه مردم است
تصویر نامطلوب از صدا و سیمای جمهوری اسلامی، ترویح ضد فرهنگی از شبکههای مختلف تلویزیونی، رسانه غیر ملی و آیینه تمام نمای شکاف اجتماعی و... بخشی از انتقادات صریح نمایندگان تشکلهای دانشجویی در دیدار با پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما بود که بعدازظهر دوشنبه ۱۶ آذرماه به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه صدا و سیما مطرح شد.
به گزارش مهر، پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما درپاسخ به این انتقادات گفت: به نظرم بهترین توصیف را حضرت آقا فرمودند که صدا و سیما را در جایگاه آسایشگاه، دانشگاه، آوردگاه مبارزه با امواج تحریف و... توصیف کردند. رسانه ملی تریبون نظام برآمده از انقلاب اسلامی است که بر دو پایه جمهوریت و اسلامیت است... جایگاه صدا و سیما روابط عمومی نیست و همه باید باور کنند. اما صدا و سیما با افتخار تریبون نظام اسلامی است و تریبون همه مردم است.
رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه امانت مردم دست ماست و ما امانتدار مردم هستیم اظهار کرد: امانت مردم، فرهنگ، دین، باورها، تاریخ، تمدن، شهدا، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آنها است. نباید به اینها خدشه وارد شود. اگر در هدایت فرهنگی جامعه دچار انحراف، خطا و کندی و رخوت شویم به این امانت خیانت کردهایم.
او تأکید کرد که صداوسیما را باید مردمی اداره کرد. شما دانشجویان، قشر نخبگان هستید و مدیران آینده سازمان اید که باید به حل مسائل آن کمک کنید.
جبلی در ادامه صحبتهای خود افزود: مسائل را در حوزه تبلیغات، فیلم و سریال و همه مسائل تشریح میکنیم. ببینیم قبلیها چه کردند که نشد. مسئولان قبلی با همه زحماتی که کشیدند و اگر مورد اعتماد رهبر نبودند، منصوب نمیشدند اما نتوانستند و توفیقات لازم را نداشتند و باید اینها را آسیبشناسی کنیم.
او به پوشش اخبار اصفهان اشاره و بیان کرد: در تمام مدت زمانی که کشاورزان زخم خورده و حق به جانب که حق به جانبشان بود و بسیاری از قشر متدین و پدر شهید بودند، به خاطر بیتدبیری مسئولان در طول سالهای متمادی زندگیشان متلاشی شده است و هیچی ندارند، اخبار را پوشش دادیم. فرد یزدی آب ندارد، چهارمحالی و خوزستانی هم همین طور. ما اینها را پوشش دادیم و رسید به جمعیتی که نادیده گرفتنش سر بردن در برف بود. وظیفه ما بود. حقشان و مطالبهشان بود. ما این را گفتیم همان طور که در ماجرای بنزین صاف و صادق به مردم گفتیم که حمله سایبری است ما تصمیم گرفتیم با مردم صادق باشیم.
او در بخش دیگر درباره تعلیق ۱۵ سریال گفت: واقعاً ۱۵ سریال نبود. کمتر بود. آنچه را که به نظر میرسد با دغدغهها تعارض دارد در مسیر اصلاح بیندازیم. وقتی سریالی ضد فرهنگی است با همه هزینههایی که کردهایم اما نباید پخشش کنیم. هدف ما این است که رسانه ملی فرماندهی کند. نه اینکه از بیرون اثری به رسانه ملی تزریق شود. صدا و سیما در دهههای گذشته روی صندلی خود ننشسته بود بلکه فرد یا جریان دیگری نشسته بود.
جبلی درباره فضای سلبریتی محور تلویزیون هم عنوان کرد: بازیکنهای حرفهای در رسانه داریم اما جایگاه آنها را درست تشخیص ندادهایم که باید در دفاع باشد یا جای دیگر. بازیکن هم باید بداند که باید در خدمت راهبرد باشد و اگر نه تعویض میشود. شما چهره هستید سلبریتی هستید اما باید به راهبرد و تاکتیک وفادار باشید، تلاش میکنیم راهبرد ما مشخص باشد و درهای رسانه ملی هم به روی همه چهرههایی که در خدمت راهبردها باشند، باز است. مدیران را هم به گونهای تربیت میکنیم که قدر سرمایهها را بدانند.
او درباره ورود ساترا به شبکه خانگی و تعارض آن با کارکرد صدا و سیما گفت: در جمهوری اسلامی ایران و در قانون اساسی یک صدا و سیما داریم یا دو صدا و سیما؟ کار ویژه تلویزیون در همه جای دنیا چیست؟ فیلمسازی است یا سریالسازی؟ کار سریالسازی در همه جای دنیا کار تلویزیون است. بر این اساس هر کار نمایشی در خارج از صدا و سیما حتماً باید تحت حاکمیت صدا و سیما باشد. ما تلاش میکنیم که با نیروها و مجموعههایی که خارج از صدا و سیما اقدام به تولید میکنند جلساتی داشته باشیم و خود را رقیب مجموعه نمایشی در خارج از صدا و سیما نمیدانیم.
جبلی در ادامه در پاسخ به گلایههای مطرح شده پیرامون عدم استقلال مالی رسانه ملی و حجم بالای تبلیغات که بعضاً به لحاظ فرهنگی آسیب رسان هستند گفت: صداوسیمایی با 30 هزار کارمند (15 هزار کارمند رسمی، 15 هزار کارمند قراردادی) و 12 هزار بازنشسته یعنی مجموعاً 50 هزار کارمند و حقوق بگیر داریم که تک تکشان اهل و عیال سازمان هستند که گردن بنده حق دارند زیرا بار سازمان روی دوش آنهاست. اداره کردن این حجم از نیروی انسانی کار آسانی نیست. یکی از مسائل که شما باید روی آن فکر کنید این است که چه طور میشود صداوسیما را با رعایتشان و حق کارمند کوچک و چابک کنیم و تولیداتمان را هم داشته باشیم.
محمود سالاری از سوی وزیر فرهنگ، معاون امور هنری شد
گروه فرهنگی/ سرانجام تکلیف معاون امور هنری وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی مشخص شد و روز گذشته محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی، محمود سالاری را بهعنوان معاون امور هنری این وزارتخانه منصوب کرد. این در حالی است که این انتصاب با فاصله بسیاری از انتصابات دیگر معاونتهای وزارتخانه صورت گرفت. 28 شهریور معاون فرهنگی، 7 مهر معاون وزیر و رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، 11 مهر معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد از سوی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی منصوب شدند. اما محمود شالویی در جایگاه سرپرست معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 4 مهر از اسماعیلی حکم موقت گرفت. پیش از این چند گزینه برای این نهاد مهم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده بودند.
سرانجام پس از 42 روز که از سرپرستی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میگذشت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تکلیف این معاونت را مشخص کرد. در حکم وزیر فرهنگ خطاب به محمود سالاری آمده است: «نظر به شایستگیها و سوابق جنابعالی و با عنایت به روحیه انقلابی و مکتبی که از آن برخوردار میباشید، به موجب این حکم بهعنوان «معاون امور هنری» منصوب میشوید.
امید است با اتکال به خداوند قادر متعال و با بهرهمندی از نگاهی هنرمندانه و با امعان نظر به اهداف و وظایف معاونت امور هنری، مأموریتهای ذیل را مورد اهتمام قرار دهید.» برخی مأموریتهای محول شده به ایشان عبارتند از:«اهتمام به موضوع اقتصاد هنر و رونق بخشیدن به فعالیتهای هنری و زمینهسازی جهت تمهیدات لازم برای توسعه کسب و کار و رونق بخشی به مشاغل هنری و نیز ایجاد ارتباط با وزارتخانهها، شهرداریها و نهادهای فرهنگی جهت برنامهریزی و حمایت از تولیدات هنری که موجبات ارتقای فرهنگ عمومی کشور را فراهم میسازد. همچنین تکریم، بزرگداشت و تجلیل از بزرگان، پیشکسوتان، صاحبنظران و عموم اهالی هنر از طرق مقتضی و مؤثر و مشارکت، همکاری و همافزایی بین نهادهای متولی امور فرهنگی و هنری و مراکز علمی و دانشگاهی از جمله مأموریتهای معاون امور هنری است.» در این حکم وزیر فرهنگ خواسته است تا اسناد ملی هنرهای تجسمی، موسیقی، مد و لباس و نیز بازنگری و تدوین سند جامع آموزش هنر با رویکرد تقویت وجهه معرفتی هنر ایرانی – اسلامی تدوین شود و نیز قوانین مرتبط با فعالیتهای فرهنگی هنری جهت ارائه و تصویب آنها در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری شود و عمل به قوانین و مقررات و اسناد بالادستی خصوصاً تکالیف قانونی معطل مانده و اجرا نشده صورت پذیرد. گفتنی است، محمود سالاری دانش آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد هنر و کارشناسی ارشد زبانشناسی است. از جمله سوابق اجرایی وی می توان به معاون دانشگاه صدا و سیمادر دهه 80، مدیرکل دفتر مطالعات و فعالیتهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان و... اشاره کرد.