
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

رشد 100 درصدی ترانزیت در دولت سیزدهم
تردد هر کامیون ترانزیتی ایرانی به کشورهای همسایه به طور متوسط 3 هزار دلار درآمد ارزی دارد
در 4 ماهه امسال 4.9 میلیون تن کالا از کشور ترانزیت شده که تقریباً معادل کل ترانزیت سال 99 (5.3 میلیون تن) است
دیپلماسی اقتصادی، سیاست راهبردی دولت در تجارت بینالمللی است و محور این راهبرد، رشد ترانزیت است. برای دستیابی به این هدف مسیرهای ترانزیتی غیرفعال، دوباره بازگشایی شده است و آمار ترانزیت سال گذشته و 4 ماهه امسال، در مقایسه با سالهای قبل، نشان میدهد رشد ترانزیتی در حال تحقق است. مهمترین اثر مستقیم رشد ترانزیت کسب درآمدهای ارزی است. در کنار این موضوع، پایداری اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشور نیز تضمین خواهد شد. ترانزیت علاوه بردرآمدهای مستقیم حمل کالا، درآمدزایی و اشتغالزایی غیرمستقیم نیز به همراه دارد.
ترانزیت کشور سال گذشته از 5.3 میلیون تن در سال 99 به 11.5 میلیون تن رسید که افزایش چشمگیری را نشان میدهد. در 4 ماهه امسال نیز ترانزیت 4.9 میلیون تن کالا در کشور ثبت شده است که رشد 31 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 1400 را نشان میدهد. به این ترتیب در یک سال و 4 ماه اخیر ترانزیت 100 درصد افزایش داشته و به تبع آن درآمدهای ارزی نیز افزایش دارد. رشد 100 درصدی ترانزیت در یک سال و 4 ماه یک رکورد در ایران به شمار میرود و این رکوردشکنی از آنجا بیشتر اهمیت دارد که در زمان تحریم اتفاق افتاده است. افزایش 100 درصدی ترانزیت در زمان تحریم در 16 ماه، دستاورد اقتصادی مهم برای کشور تلقی میشود.
افزایش ترانزیت در دولت سیزدهم از آنجا اهمیت بیشتری پیدا میکند که آمار مربوط به سالهای قبل (92 تا 99) حاکی از کاهش میزان ترانزیت به صورت پیدرپی است، طوری که میزان ترانزیت از 13 میلیون تن در سال 93 به 5 میلیون تن در سال 99 کاهش یافته و درآمدهای ارزی ناشی از آن نیز کاهشی است. براساس اطلاعات آماری، عملکرد ترانزیتی کشور در هشت سال (99-1392) تنها در سال 93 میزان ترانزیت به 13 میلیون تن رسیده و در سالهای 98 و 99 ترانزیت کاهش 50 درصدی داشته و در سال 99 به کمترین میزان رسیده است.
برنامه ترانزیتی کشور، هدفگذاری 15 تا 20 میلیون تن را تا آخر امسال در نظر گرفته است که 10 میلیون تن آن از مسیر کریدور شمال- جنوب (بار روسیه) حمل خواهد شد. در سال 1400، مطابق آمار 37 درصد از کالای ترانزیتی از دریا و 63 درصد خشکی وارد کشور شده است که حدود 24 درصد از کالای ترانزیتی از مرز عراق، 15.5 درصد آسیای میانه (CIS)، 16 درصد نیز از سمت اروپا و مابقی (7.5 درصد) از سایر مبادی رسمی وارد کشور شده است.
به اعتقاد فعالان اقتصادی، تحقق رشد ترانزیت در کشور ناشی از تقویت روابط منطقهای و بویژه افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه است. از 20 میلیون تن برنامه ترانزیتی، 16 میلیون تن آن به بخش جادهای و 4 میلیون تن به بخش ریلی مربوط است. بیشترین ترانزیت کشور جادهای است و بیشترین درآمدهای ترانزیتی نیز از حملونقل جادهای کسب میشود. در بخش جادهای علاوه بر درآمد مستقیم، درآمدهای حاشیهای که عمدتاً ارزی است به دست میآید. بخشی از این درآمد ناشی از پرداخت و ارائه خدمات شرکتهای حملونقل بینالمللی به کارکنان و فعالان در کشور است. اگر کامیونهای ترانزیتی ایرانی باشد، درآمدهای مستقیم و جانبی ارزی آن چند برابر میشود. درآمدها بابت تردد ناوگان، هزینه سوخت، هزینه اقامت، پارکینگ، تعمیرات، قطعات یدکی و مجتمعهای خدمات رفاهی، بخشی از عایدی ارزی است که با تردد کامیون ترانزیتی از کشور کسب میشود. هر 100 تن بار 10 شغل مستقیم و حدود 50 شغل غیرمستقیم ایجاد میکند بنابراین افزایش ترانزیت علاوه بر رشد درآمدهای ارزی مزایای زیادی برای بخشهای مختلف اقتصادی خواهد داشت.
براساس آمار دفتر ترانزیت سازمان راهداری، تردد هر کامیون ترانزیتی ایرانی به کشورهای همسایه به طور متوسط 3 هزار دلار درآمد دارد و کمترین آن 2 هزار دلار است. اگر تردد کامیون ترانزیتی به کشورهای منطقه مانند روسیه، قزاقستان و یا کشورهای اروپایی باشد، متوسط درآمد تردد هر کامیون 4 تا 5 هزار دلار و یا بیشتر است. بنابراین افزایش هر تن ترانزیت، درآمدهای بیشتری را نصیب کشور میکند. برآورد دولت این است که 20 میلیون تن ترانزیت حدود 20 میلیارد دلار درآمدزایی دارد. درآمدهای ترانزیت ریلی با توجه به اینکه این نوع حمل، ارتباط کمتری با محیط پیرامونی دارد، نسبت به ترانزیت جادهای کمتر است، اما با توجه به اینکه در حال حاضر بیشترین ترانزیت جادهای است افزایش درآمد نیز در پی آن خواهد بود. از 11.5میلیون تن ترانزیت سال گذشته 9.3 میلیون تن آن از بخش جادهای بوده است. بیشترین ترانزیت 4 ماهه امسال در بخش جادهای و به میزان 32 درصد است. ایران 26 مرز زمینی برای تردد کامیونهای باری دارد. تردد کامیونهای ترانزیتی از مرزهای جادهای کشور در سال گذشته نسبت به سال 99، 98 درصد افزایش یافته است. میانگین تردد کامیونهای ترانزیتی در سال گذشته (ماهانه) 33هزار و 650 دستگاه بوده است.
پس از شیوع کرونا نرخ کرایه حمل دریایی حدود ۳ برابر شد. پیش از کرونا حملونقل دریایی بهعنوان حملونقل انبوه و ارزان شناخته میشد و تجارت عمده دنیا در حوزه دریایی بود اما با این افزایش قیمت حمل دریایی، استفاده از مسیرهای جادهای توجیه اقتصادی بیشتری دارد و با توجه به اینکه در ماههای اخیر مسیرهای ترانزیتی در کشور فعالیت خود را از سرگرفته است، اقبال به ایران برای عبور کالا از مسیرهای زمینی افزایش یافته است.
برای دستیابی به اهداف ترانزیتی، تکمیل کریدورهای جادهای و ریلی و اتصال آنها به هم اهمیت دارد. در حال حاضر 3 مسیر ریلی رشت-آستارا، چابهار-زاهدان و شلمچه- بصره، مهمترین بخشهای کریدوری ترانزیتی ریلی است که تکمیل آن نقش مهمی در رشد ترانزیت دارد. به گفته متولیان بخش حملونقل، تکمیل کریدورهای رشت-آستارا و چابهار- زاهدان 15میلیون تن به ظرفیت ترانزیت میافزاید. از سوی دیگر با توجه به حجم بالای ترانزیت بار در مسیر عراق به امارات از مسیر ایران، بنابراین وضعیت ترانزیت عراق در حال حاضر اهمیت زیادی دارد. جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیتی سازمان راهداری و حملونقل جادهای در این باره گفته است:« این فرصت طلایی است که بتوانیم مسیر شرق و غرب (شلمچه - بصره) یعنی سوریه و دریای مدیترانه را نیز بازگشایی کنیم که بهعنوان جایگزین کانال سوئز، مسیری حساس و بااهمیت خواهد بود و میتواند جایگزین مسیر ترکیه نیز بشود و دسترسی ایران را به مدیترانه و برخی کشورهای اروپایی تسهیل کند تا مستقیم به بنادر ایتالیا، فرانسه و آلمان متصل شویم.»
فعالان حوزه حملونقل معتقدند همانطور که در سال 1400 شاهد رشد 68 درصدی ترانزیت خارجی در کشورمان بودیم و این مسیر رشد در چهار ماهه امسال نیز با افزایش 31 درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده، انتظار این است که در سال 1401 حدنصاب ترانزیت خارجی در تاریخ کشور جابهجا شود و ترانزیت 15 تا 20 میلیون تن تا پایان امسال به دست آید. بهرغم قرارگیری ایران در مسیرهای ترانزیتی مختلف از جمله کریدور شمال-جنوب، کریدور اقتصادی چین-آسیای میانه-آسیای غربی، کریدورهای حملونقلی تعریف شده میان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) مانند کریدور اسلامآباد-تهران-استانبول و کریدور ایران-عراق-سوریه، اما در سالهای قبل توجه لازم به این ظرفیت فوقالعاده نشده است. عدم توجه به ظرفیت ترانزیتی ایران در سالهای اخیر در حالی است که ترانزیت علاوه بر درآمدزایی و نقش مهم در اقتصاد کشور، میتواند موجب گسترش و تقویت دیپلماسی اقتصادی ایران در بین کشورهای جهان و در نتیجه وابستگی بیشتر کشورهای دنیا به همکاری اقتصادی با ایران شود و به دنبال آن، کاهش تحریمپذیری اقتصاد ایران را به همراه خواهد داشت. البته برای دستیابی به رشد ترانزیت، نیاز به برنامهریزی، توسعه و سرمایهگذاری در بخشهای مختلف حملونقل داریم.
ترانزیت کشور سال گذشته از 5.3 میلیون تن در سال 99 به 11.5 میلیون تن رسید که افزایش چشمگیری را نشان میدهد. در 4 ماهه امسال نیز ترانزیت 4.9 میلیون تن کالا در کشور ثبت شده است که رشد 31 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 1400 را نشان میدهد. به این ترتیب در یک سال و 4 ماه اخیر ترانزیت 100 درصد افزایش داشته و به تبع آن درآمدهای ارزی نیز افزایش دارد. رشد 100 درصدی ترانزیت در یک سال و 4 ماه یک رکورد در ایران به شمار میرود و این رکوردشکنی از آنجا بیشتر اهمیت دارد که در زمان تحریم اتفاق افتاده است. افزایش 100 درصدی ترانزیت در زمان تحریم در 16 ماه، دستاورد اقتصادی مهم برای کشور تلقی میشود.
افزایش ترانزیت در دولت سیزدهم از آنجا اهمیت بیشتری پیدا میکند که آمار مربوط به سالهای قبل (92 تا 99) حاکی از کاهش میزان ترانزیت به صورت پیدرپی است، طوری که میزان ترانزیت از 13 میلیون تن در سال 93 به 5 میلیون تن در سال 99 کاهش یافته و درآمدهای ارزی ناشی از آن نیز کاهشی است. براساس اطلاعات آماری، عملکرد ترانزیتی کشور در هشت سال (99-1392) تنها در سال 93 میزان ترانزیت به 13 میلیون تن رسیده و در سالهای 98 و 99 ترانزیت کاهش 50 درصدی داشته و در سال 99 به کمترین میزان رسیده است.
برنامه ترانزیتی کشور، هدفگذاری 15 تا 20 میلیون تن را تا آخر امسال در نظر گرفته است که 10 میلیون تن آن از مسیر کریدور شمال- جنوب (بار روسیه) حمل خواهد شد. در سال 1400، مطابق آمار 37 درصد از کالای ترانزیتی از دریا و 63 درصد خشکی وارد کشور شده است که حدود 24 درصد از کالای ترانزیتی از مرز عراق، 15.5 درصد آسیای میانه (CIS)، 16 درصد نیز از سمت اروپا و مابقی (7.5 درصد) از سایر مبادی رسمی وارد کشور شده است.
به اعتقاد فعالان اقتصادی، تحقق رشد ترانزیت در کشور ناشی از تقویت روابط منطقهای و بویژه افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه است. از 20 میلیون تن برنامه ترانزیتی، 16 میلیون تن آن به بخش جادهای و 4 میلیون تن به بخش ریلی مربوط است. بیشترین ترانزیت کشور جادهای است و بیشترین درآمدهای ترانزیتی نیز از حملونقل جادهای کسب میشود. در بخش جادهای علاوه بر درآمد مستقیم، درآمدهای حاشیهای که عمدتاً ارزی است به دست میآید. بخشی از این درآمد ناشی از پرداخت و ارائه خدمات شرکتهای حملونقل بینالمللی به کارکنان و فعالان در کشور است. اگر کامیونهای ترانزیتی ایرانی باشد، درآمدهای مستقیم و جانبی ارزی آن چند برابر میشود. درآمدها بابت تردد ناوگان، هزینه سوخت، هزینه اقامت، پارکینگ، تعمیرات، قطعات یدکی و مجتمعهای خدمات رفاهی، بخشی از عایدی ارزی است که با تردد کامیون ترانزیتی از کشور کسب میشود. هر 100 تن بار 10 شغل مستقیم و حدود 50 شغل غیرمستقیم ایجاد میکند بنابراین افزایش ترانزیت علاوه بر رشد درآمدهای ارزی مزایای زیادی برای بخشهای مختلف اقتصادی خواهد داشت.
براساس آمار دفتر ترانزیت سازمان راهداری، تردد هر کامیون ترانزیتی ایرانی به کشورهای همسایه به طور متوسط 3 هزار دلار درآمد دارد و کمترین آن 2 هزار دلار است. اگر تردد کامیون ترانزیتی به کشورهای منطقه مانند روسیه، قزاقستان و یا کشورهای اروپایی باشد، متوسط درآمد تردد هر کامیون 4 تا 5 هزار دلار و یا بیشتر است. بنابراین افزایش هر تن ترانزیت، درآمدهای بیشتری را نصیب کشور میکند. برآورد دولت این است که 20 میلیون تن ترانزیت حدود 20 میلیارد دلار درآمدزایی دارد. درآمدهای ترانزیت ریلی با توجه به اینکه این نوع حمل، ارتباط کمتری با محیط پیرامونی دارد، نسبت به ترانزیت جادهای کمتر است، اما با توجه به اینکه در حال حاضر بیشترین ترانزیت جادهای است افزایش درآمد نیز در پی آن خواهد بود. از 11.5میلیون تن ترانزیت سال گذشته 9.3 میلیون تن آن از بخش جادهای بوده است. بیشترین ترانزیت 4 ماهه امسال در بخش جادهای و به میزان 32 درصد است. ایران 26 مرز زمینی برای تردد کامیونهای باری دارد. تردد کامیونهای ترانزیتی از مرزهای جادهای کشور در سال گذشته نسبت به سال 99، 98 درصد افزایش یافته است. میانگین تردد کامیونهای ترانزیتی در سال گذشته (ماهانه) 33هزار و 650 دستگاه بوده است.
پس از شیوع کرونا نرخ کرایه حمل دریایی حدود ۳ برابر شد. پیش از کرونا حملونقل دریایی بهعنوان حملونقل انبوه و ارزان شناخته میشد و تجارت عمده دنیا در حوزه دریایی بود اما با این افزایش قیمت حمل دریایی، استفاده از مسیرهای جادهای توجیه اقتصادی بیشتری دارد و با توجه به اینکه در ماههای اخیر مسیرهای ترانزیتی در کشور فعالیت خود را از سرگرفته است، اقبال به ایران برای عبور کالا از مسیرهای زمینی افزایش یافته است.
برای دستیابی به اهداف ترانزیتی، تکمیل کریدورهای جادهای و ریلی و اتصال آنها به هم اهمیت دارد. در حال حاضر 3 مسیر ریلی رشت-آستارا، چابهار-زاهدان و شلمچه- بصره، مهمترین بخشهای کریدوری ترانزیتی ریلی است که تکمیل آن نقش مهمی در رشد ترانزیت دارد. به گفته متولیان بخش حملونقل، تکمیل کریدورهای رشت-آستارا و چابهار- زاهدان 15میلیون تن به ظرفیت ترانزیت میافزاید. از سوی دیگر با توجه به حجم بالای ترانزیت بار در مسیر عراق به امارات از مسیر ایران، بنابراین وضعیت ترانزیت عراق در حال حاضر اهمیت زیادی دارد. جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیتی سازمان راهداری و حملونقل جادهای در این باره گفته است:« این فرصت طلایی است که بتوانیم مسیر شرق و غرب (شلمچه - بصره) یعنی سوریه و دریای مدیترانه را نیز بازگشایی کنیم که بهعنوان جایگزین کانال سوئز، مسیری حساس و بااهمیت خواهد بود و میتواند جایگزین مسیر ترکیه نیز بشود و دسترسی ایران را به مدیترانه و برخی کشورهای اروپایی تسهیل کند تا مستقیم به بنادر ایتالیا، فرانسه و آلمان متصل شویم.»
فعالان حوزه حملونقل معتقدند همانطور که در سال 1400 شاهد رشد 68 درصدی ترانزیت خارجی در کشورمان بودیم و این مسیر رشد در چهار ماهه امسال نیز با افزایش 31 درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده، انتظار این است که در سال 1401 حدنصاب ترانزیت خارجی در تاریخ کشور جابهجا شود و ترانزیت 15 تا 20 میلیون تن تا پایان امسال به دست آید. بهرغم قرارگیری ایران در مسیرهای ترانزیتی مختلف از جمله کریدور شمال-جنوب، کریدور اقتصادی چین-آسیای میانه-آسیای غربی، کریدورهای حملونقلی تعریف شده میان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) مانند کریدور اسلامآباد-تهران-استانبول و کریدور ایران-عراق-سوریه، اما در سالهای قبل توجه لازم به این ظرفیت فوقالعاده نشده است. عدم توجه به ظرفیت ترانزیتی ایران در سالهای اخیر در حالی است که ترانزیت علاوه بر درآمدزایی و نقش مهم در اقتصاد کشور، میتواند موجب گسترش و تقویت دیپلماسی اقتصادی ایران در بین کشورهای جهان و در نتیجه وابستگی بیشتر کشورهای دنیا به همکاری اقتصادی با ایران شود و به دنبال آن، کاهش تحریمپذیری اقتصاد ایران را به همراه خواهد داشت. البته برای دستیابی به رشد ترانزیت، نیاز به برنامهریزی، توسعه و سرمایهگذاری در بخشهای مختلف حملونقل داریم.

پیشفروش بلیتهای اربعین از 16 شهریور
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی از پیشفروش بلیتهای اربعین از ۱۶ تا ۳۱ شهریورماه خبر داد.
بخشهای مختلف حمل و نقل برای جابهجایی زائران اربعین، آماده میشود. پیشبینی شده است در اربعین امسال، با توجه به 2 سال محدودیتهای کرونایی، تعداد زائران به 5 میلیون نفر برسد که با حمل و نقل جادهای، ریلی و هوایی جابهجا خواهند شد. بیش از 4 میلیون نفر از زائران از طریق جاده، 360 هزار نفر از طریق ریل و 60 هزار نفر نیز با حمل و نقل هوایی، در ایام اربعین سفر رفت و برگشت به عراق خواهند داشت.
شهریار افندیزاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در خصوص انجام سفرهای اربعین گفت: به دلیل همزمانی اربعین با سفرهای تابستانی از ۱۴ هزار اتوبوس تحت اختیار راهداری ۸ هزار اتوبوس برای سفرهای اربعین در نظر گرفته شده است و کمبود اتوبوسها را از طریق سایر ارگانها و نیروهای مسلح جبران میکنیم و اگر نیاز بود از سایر مسیرهای ریلی، قطار به مسیر تهران - اهواز- شلمچه ارسال میکنیم.
پیشفروش بلیتها
وی بابیان اینکه سهم حمل و نقل ریلی و هوایی برای اعزام زائران ۳۵۰ هزار نفر است، افزود: ۴ میلیون و۶۵۰ هزار نفر نیز از طریق جاده به صورت اتوبوس و خودروهای شخصی جابهجا میشوند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیشفروش بلیتها از ۱۶ تا ۳۱ شهریورماه خواهد بود، تصریح کرد: تلاشهایی برای تخصیص پارکینگها صورت گرفته و پایانههای شلمچه، چزابه، مهران، خسروی، باشماق و تمرچین برای تردد زائران باز است.
وی در پاسخ به این سؤال که در زمان پیشخرید ممکن است به دلیل ازدیاد درخواست سامانهها با اختلال مواجه شوند، اظهار کرد: تا پایان شهریورماه حدود یکماه و نیم فرصت داریم و هماهنگیهای لازم را انجام میدهیم البته برای اتوبوسها پیشفروش صد درصدی نخواهیم داشت.
افراد فاقد بلیت به فرودگاه مراجعه نکنند
درخصوص انجام سفرهای هوایی اربعین که عمدتاً از فرودگاه امام خمینی (ره) خواهد بود، سعید چلندری، سرپرست فرودگاه امام از ممانعت ورود افراد فاقد بلیت در ایام اربعین خبرداد.
وی با اشاره به پیشبینی اعزام ۶۰ هزار زائر به عتبات در ایام اربعین از طریق شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: در صورت نیاز یکی از بالهای ترمینال یک، با ظرفیت ۳۰ تا ۴۰ پرواز در روز را هم به آن اضافه میکنیم.
چلندری، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) درباره امکانات و تدابیر اندیشیده شده برای سفرهای هوایی ایام اربعین با اشاره به تجربه موفقیتآمیز در عملیات اعزام حجاج از ترمینال شماره ۲ سلام در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اظهار کرد: با توجه به شرایط فیزیکی و راههای دسترسی ترمینال سلام، برنامهریزیها برای انجام همه پروازهای عتبات در ایام اربعین از این ترمینال انجام شده است.
چلندری تأکید کرد: با توجه به تدابیر سازمان هواپیمایی کشوری و هماهنگی با شرکتهای هواپیمایی حتماً باید بلیتها از طریق سیستمی فروخته شود و افرادی که به فرودگاه مراجعه میکنند در صورت نداشتن بلیت امکان ورود به ترمینال را نخواهند داشت.
وی گفت: همه کسانی که از قبل بلیت تهیه کردهاند، همراه کارت شناسایی و تیکت یا فایل بلیت به ترمینال سلام مراجعه کنند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: پیشبینی میشود اعزام ۶۰ هزار زائر به عتبات را از طریق شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) داشته باشیم و البته آمادگی بیشتر از آن هم وجود دارد.
چلندری با بیان اینکه مسیرهای دسترسی در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) کاملاً مشخص است، افزود: اگر تعداد مسافران بیش از ظرفیت پیشبینی شده ترمینال باشد، استفاده از یکی از بالهای ترمینال یک هم برای اعزام زائرین در نظر گرفته شده که روزانه بیش از ۳۰ تا ۴۰ پرواز خواهد داشت.
وی بیان کرد: بین ترمینال یک و ترمینال دو سلام هم اتوبوسهای شاتل قرار داده شده است.
بخشهای مختلف حمل و نقل برای جابهجایی زائران اربعین، آماده میشود. پیشبینی شده است در اربعین امسال، با توجه به 2 سال محدودیتهای کرونایی، تعداد زائران به 5 میلیون نفر برسد که با حمل و نقل جادهای، ریلی و هوایی جابهجا خواهند شد. بیش از 4 میلیون نفر از زائران از طریق جاده، 360 هزار نفر از طریق ریل و 60 هزار نفر نیز با حمل و نقل هوایی، در ایام اربعین سفر رفت و برگشت به عراق خواهند داشت.
شهریار افندیزاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در خصوص انجام سفرهای اربعین گفت: به دلیل همزمانی اربعین با سفرهای تابستانی از ۱۴ هزار اتوبوس تحت اختیار راهداری ۸ هزار اتوبوس برای سفرهای اربعین در نظر گرفته شده است و کمبود اتوبوسها را از طریق سایر ارگانها و نیروهای مسلح جبران میکنیم و اگر نیاز بود از سایر مسیرهای ریلی، قطار به مسیر تهران - اهواز- شلمچه ارسال میکنیم.
پیشفروش بلیتها
وی بابیان اینکه سهم حمل و نقل ریلی و هوایی برای اعزام زائران ۳۵۰ هزار نفر است، افزود: ۴ میلیون و۶۵۰ هزار نفر نیز از طریق جاده به صورت اتوبوس و خودروهای شخصی جابهجا میشوند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیشفروش بلیتها از ۱۶ تا ۳۱ شهریورماه خواهد بود، تصریح کرد: تلاشهایی برای تخصیص پارکینگها صورت گرفته و پایانههای شلمچه، چزابه، مهران، خسروی، باشماق و تمرچین برای تردد زائران باز است.
وی در پاسخ به این سؤال که در زمان پیشخرید ممکن است به دلیل ازدیاد درخواست سامانهها با اختلال مواجه شوند، اظهار کرد: تا پایان شهریورماه حدود یکماه و نیم فرصت داریم و هماهنگیهای لازم را انجام میدهیم البته برای اتوبوسها پیشفروش صد درصدی نخواهیم داشت.
افراد فاقد بلیت به فرودگاه مراجعه نکنند
درخصوص انجام سفرهای هوایی اربعین که عمدتاً از فرودگاه امام خمینی (ره) خواهد بود، سعید چلندری، سرپرست فرودگاه امام از ممانعت ورود افراد فاقد بلیت در ایام اربعین خبرداد.
وی با اشاره به پیشبینی اعزام ۶۰ هزار زائر به عتبات در ایام اربعین از طریق شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: در صورت نیاز یکی از بالهای ترمینال یک، با ظرفیت ۳۰ تا ۴۰ پرواز در روز را هم به آن اضافه میکنیم.
چلندری، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) درباره امکانات و تدابیر اندیشیده شده برای سفرهای هوایی ایام اربعین با اشاره به تجربه موفقیتآمیز در عملیات اعزام حجاج از ترمینال شماره ۲ سلام در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اظهار کرد: با توجه به شرایط فیزیکی و راههای دسترسی ترمینال سلام، برنامهریزیها برای انجام همه پروازهای عتبات در ایام اربعین از این ترمینال انجام شده است.
چلندری تأکید کرد: با توجه به تدابیر سازمان هواپیمایی کشوری و هماهنگی با شرکتهای هواپیمایی حتماً باید بلیتها از طریق سیستمی فروخته شود و افرادی که به فرودگاه مراجعه میکنند در صورت نداشتن بلیت امکان ورود به ترمینال را نخواهند داشت.
وی گفت: همه کسانی که از قبل بلیت تهیه کردهاند، همراه کارت شناسایی و تیکت یا فایل بلیت به ترمینال سلام مراجعه کنند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: پیشبینی میشود اعزام ۶۰ هزار زائر به عتبات را از طریق شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) داشته باشیم و البته آمادگی بیشتر از آن هم وجود دارد.
چلندری با بیان اینکه مسیرهای دسترسی در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) کاملاً مشخص است، افزود: اگر تعداد مسافران بیش از ظرفیت پیشبینی شده ترمینال باشد، استفاده از یکی از بالهای ترمینال یک هم برای اعزام زائرین در نظر گرفته شده که روزانه بیش از ۳۰ تا ۴۰ پرواز خواهد داشت.
وی بیان کرد: بین ترمینال یک و ترمینال دو سلام هم اتوبوسهای شاتل قرار داده شده است.

۸۵۰ واحد مسکونی روستایی و شهری در استان سیستان در سیل آسیب دید
مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان با اعلام اینکه برآوردهای ناشی از سیل در استان در دست بررسی است از آسیب سیل به حدود ۸۵۰ واحد مسکونی در روستاها و شهرهای کوچک خبر داد.
مصطفی بیگمداح اعلام کرد: برآوردهای اولیه که قطعاً در روزهای آتی اصلاح خواهد شد، حاکی از آن است که حدود ۸۵۰ واحد مسکونی روستایی و شهری کوچک در مردادماه تحتتأثیر سیل قرار گرفتند که نیازمند بازسازی و تعمیر هستند. وی ادامه داد: از این تعداد واحدهای مسکونی خسارت دیده حدود ۳۰۰ واحد تخریب شدند که نیازمند احداث مجدد هستند و همچنین ۵۵۰ واحد خسارت دیده نیازمند تعمیر در سطح استان مورد شناسایی قرار گرفته است.
بیگمداح اعلام کرد: به طور میانگین برای احداث هر واحد مسکونی در استان ۳۰۰ میلیون تومان هزینه میشود. همچنین با توجه به اینکه میزان خسارتهای بهسازی راههای روستایی و سایر موارد نیز در دست بررسی است و میزان خسارتهای واحدهای مسکونی خسارت دیده هنوز نهایی نشده، برآوردها بعد از نهایی شدن اعلام خواهد شد.
وی اعلام کرد: در سالهای گذشته با اجرای طرح مقاومسازی و ارائه تسهیلات به روستاییان، بسیاری از واحدهای مسکونی روستایی مقاومسازی شدند. هماکنون حدود ۵۰ درصد واحدهای مسکونی استان مقاومسازی شده است. مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان با یادآوری وقوع سیلهای متعدد در سالهای گذشته توضیح داد: چندین سیلاب در سالهای گذشته در سطح استان به وقوع پیوست. در سیل دی ماه سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۶ هزار و ۲۵۰ واحد دچار خسارت شدند که بنیاد مسکن احداث و بهسازی و مقاومسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از سیل را انجام داد. دی ماه ۱۴۰۰ نیز در منطقه کنارک و چابهار سیل دیگری به وقوع پیوست که آبگرفتگی بویژه در شهر کنارک و چابهار سبب تخریب برخی واحدهای مسکونی به تعداد ۴ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی شد که این تعداد واحد مسکونی نیز تعمیر یا احداث شدند که نتیجه این اقدامات سبب شده تا ضریب مقاومسازی واحدهای مسکونی استان ارتقا یابد.
مصطفی بیگمداح اعلام کرد: برآوردهای اولیه که قطعاً در روزهای آتی اصلاح خواهد شد، حاکی از آن است که حدود ۸۵۰ واحد مسکونی روستایی و شهری کوچک در مردادماه تحتتأثیر سیل قرار گرفتند که نیازمند بازسازی و تعمیر هستند. وی ادامه داد: از این تعداد واحدهای مسکونی خسارت دیده حدود ۳۰۰ واحد تخریب شدند که نیازمند احداث مجدد هستند و همچنین ۵۵۰ واحد خسارت دیده نیازمند تعمیر در سطح استان مورد شناسایی قرار گرفته است.
بیگمداح اعلام کرد: به طور میانگین برای احداث هر واحد مسکونی در استان ۳۰۰ میلیون تومان هزینه میشود. همچنین با توجه به اینکه میزان خسارتهای بهسازی راههای روستایی و سایر موارد نیز در دست بررسی است و میزان خسارتهای واحدهای مسکونی خسارت دیده هنوز نهایی نشده، برآوردها بعد از نهایی شدن اعلام خواهد شد.
وی اعلام کرد: در سالهای گذشته با اجرای طرح مقاومسازی و ارائه تسهیلات به روستاییان، بسیاری از واحدهای مسکونی روستایی مقاومسازی شدند. هماکنون حدود ۵۰ درصد واحدهای مسکونی استان مقاومسازی شده است. مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان با یادآوری وقوع سیلهای متعدد در سالهای گذشته توضیح داد: چندین سیلاب در سالهای گذشته در سطح استان به وقوع پیوست. در سیل دی ماه سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۶ هزار و ۲۵۰ واحد دچار خسارت شدند که بنیاد مسکن احداث و بهسازی و مقاومسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از سیل را انجام داد. دی ماه ۱۴۰۰ نیز در منطقه کنارک و چابهار سیل دیگری به وقوع پیوست که آبگرفتگی بویژه در شهر کنارک و چابهار سبب تخریب برخی واحدهای مسکونی به تعداد ۴ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی شد که این تعداد واحد مسکونی نیز تعمیر یا احداث شدند که نتیجه این اقدامات سبب شده تا ضریب مقاومسازی واحدهای مسکونی استان ارتقا یابد.

پایانه مرزی رازی تا ۲ ماه آینده بهرهبرداری میشود
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: پایانه مرزی رازی خوی در کمتر از ۲ ماه آینده افتتاح شده و مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
داریوش امانی اظهار کرد: محوطهسازی این پایانه مرزی در حال انجام است ولی بهرهبرداری سریع از آن نیازمند هم افزایی دستگاههای اجرایی است.
وی با اشاره به گزارش مدیرکل راهداری آذربایجانغربی در خصوص اقدامات انجام شده در این پایانه افزود: مشکلات مربوط به معارضین سردر پایانه مرزی رازی حل شده و احداث سردر نیز بزودی آغاز میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه مسیر دسترسی به پایانههای مرزی باید در شأن مردم و نظم جمهوری اسلامی باشد، ادامه داد: در همین راستا اعتبارات لازم برای بهسازی مسیر پایانه مرزی رازی اختصاص مییابد.
امانی همچنین خواستار اجرای طرحهای زودبازده در مرز تمرچین برای عبور و مرور زائران اربعین شد و اضافه کرد: در خدماترسانی به زائران اربعینی در کنار دستگاههای اجرایی خواهیم بود.
وی افزود: امسال از ظرفیت مرز تمرچین برای حضور محدود زائرانی از منطقه شمال غرب و حتی شمال کشور در مراسم اربعین حسینی استفاده خواهد شد و ما سعی داریم که مسیر تردد زائران منطقه قفقاز نیز برای شرکت در اربعین امسال از این طریق باشد. تکمیل زیرساختها برای تردد زوار از این مرز ضروری بوده و در دستور کار قرار دارد.
وی از بسیج ناوگان زمینی کشور برای اعزام به راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی خبرداد و افزود: با طرف عراقی نیز گفتوگوهایی برای اختصاص ناوگان حمل و نقل در حال انجام است.
طی پنج ماه گذشته بیش از ۴۵۵ هزار نفر از مرز رازی خوی تردد کردهاند که نسبت به سال گذشته ۶۰۰ درصد افزایش یافته است.
داریوش امانی اظهار کرد: محوطهسازی این پایانه مرزی در حال انجام است ولی بهرهبرداری سریع از آن نیازمند هم افزایی دستگاههای اجرایی است.
وی با اشاره به گزارش مدیرکل راهداری آذربایجانغربی در خصوص اقدامات انجام شده در این پایانه افزود: مشکلات مربوط به معارضین سردر پایانه مرزی رازی حل شده و احداث سردر نیز بزودی آغاز میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه مسیر دسترسی به پایانههای مرزی باید در شأن مردم و نظم جمهوری اسلامی باشد، ادامه داد: در همین راستا اعتبارات لازم برای بهسازی مسیر پایانه مرزی رازی اختصاص مییابد.
امانی همچنین خواستار اجرای طرحهای زودبازده در مرز تمرچین برای عبور و مرور زائران اربعین شد و اضافه کرد: در خدماترسانی به زائران اربعینی در کنار دستگاههای اجرایی خواهیم بود.
وی افزود: امسال از ظرفیت مرز تمرچین برای حضور محدود زائرانی از منطقه شمال غرب و حتی شمال کشور در مراسم اربعین حسینی استفاده خواهد شد و ما سعی داریم که مسیر تردد زائران منطقه قفقاز نیز برای شرکت در اربعین امسال از این طریق باشد. تکمیل زیرساختها برای تردد زوار از این مرز ضروری بوده و در دستور کار قرار دارد.
وی از بسیج ناوگان زمینی کشور برای اعزام به راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی خبرداد و افزود: با طرف عراقی نیز گفتوگوهایی برای اختصاص ناوگان حمل و نقل در حال انجام است.
طی پنج ماه گذشته بیش از ۴۵۵ هزار نفر از مرز رازی خوی تردد کردهاند که نسبت به سال گذشته ۶۰۰ درصد افزایش یافته است.

اخبار
تا پایان شهریور مشکل تأمین زمین برای ساخت مسکن حل میشود
وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان شهریورماه امسال مسأله زمین را در کشور حل میکنیم و یک و نیم میلیون واحد هم اکنون در تمام شهرهای کوچک و بزرگ در دست اجراست.
رستم قاسمی گفت: ساخت مسکن مهر حدود ١٢ سال طول کشید و هنوز ٢٠٠ هزار از واحدهای آن باقی مانده است.
وی ادامه داد: از مهرماه سال گذشته مرحله شناسایی نیازمندیهای ساخت مسکن آغاز شد و امروز یک و نیم میلیون واحد نهضت ملی مسکن در مراحل خاکبرداری تا نازککاری در دست اجرا است.
قاسمی گفت: برنامه ما بر اساس دستور رئیس جمهور این است که تا پایان شهریورماه سهم زمین چهار میلیون مسکن نهضت ملی مسکن را تعیین تکلیف کنیم و کار بزرگی است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در مسکن مهر کل زمینهایی که به این طرح تعلق گرفت معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بود و باقی زمینهایی بود که متعلق به مردم بود اما در طرح نهضت ملی مسکن همه زمینها، متعلق به دولت است و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار میگیرد.
قاسمی افزود: قرار براین است تا پایان شهریورماه امسال مسأله زمین را در کشور حل کنیم و یک و نیم میلیون واحد هم اکنون در تمام شهرهای کوچک و بزرگ در دست اجراست.
وی تأکید کرد: راهبرد ما این است در شهرهایی که زمین داریم، زمین را ویلایی به مردم واگذار کنیم یعنی قطعه ۲۰۰ متری به مردم واگذار میکنیم، وام میدهیم و ساخت خانه از سوی متقاضی آغاز میشود.
قاسمی گفت: در این روش با متقاضی قرارداد داریم تا ظرف یک سال و نیم مسکن ساخته شود و درغیراین صورت با مشکل روبهرو میشوند.
ایران برای برگشت به قرارداد با ایرباس شروطی دارد
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: اگر فرصتی فراهم شود، نوسازی و بازسازی ناوگان هوایی جزو دستور نظام است و همه این موضوع و روند را قبول دارند اما شرط ایران برای بازگشت به قرارداد ایرباس، اصلاح قرارداد قبلی است.
محمد محمدیبخش اظهار داشت: شرکت ایرباس باید به تعهدات خود در قرارداد پایبند باشد که البته تا به امروز به تعهدات خود پایبند نبوده است. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پشتیبانی قطعات، تأمین قطعات و بهروزرسانی نشریات و واگذاری هواپیماهای بعدی طبق قرارداد، از مواردی بوده که ایرباس به آنها متعهد نبود وبا وجود اینکه تمام این موضوعات در قرارداد دیده شده، ایرباس به اجرای آن پایبند نبود.
محمدیبخش با اشاره به خرید هواپیماهای کارکرده اما جوان در شرایط احتمالی احیای برجام افزود: توسعه ناوگان چند وجهی است و هر ایرلاینی براساس شرایط خود و براساس مقررات وضعشده، نسبت به نوسازی ناوگان شرکت اقدام میکند که یکی از وجوه و مسیرهای توسعه و نوسازی ناوگان، خرید مستقیم از شرکتهای سازنده هواپیما است.
توسعه ناوگان ریلی منوط به ایجاد ظرفیت
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته ایران گفت: توسعه ناوگان ریلی متناسب با نیازها و ظرفیت کشور باید مورد توجه قرار گیرد.
محمد رجبی گفت: در دورههای زمانی فصلی به دلیل برخی مشکلات عرضه بلیت قطار محدود است و باید متناسب با افزایش تقاضا ظرفیت ایجاد کنیم.
رجبی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته تلاش شده در مجموعه شرکتهای حمل و نقل ریلی مسافری از واگنهایی که امکان بازسازی داشتند استفاده شود ، گفت: تعدادی از واگنها به علت عمر بالا و نداشتن صرفه اقتصادی از چرخه بهرهبرداری خارج شدند و ظرفیت از بین رفته است و از طرفی هم تعداد ناوگان جدید چه دست دوم و چه وارداتی که وارد شبکه ریلی شده پاسخگوی نیاز شبکه نبوده است.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته ایران، خارج شدن ۶۰۰ واگن مسافری را از دلایل کمبود صندلی در بخش ریلی خواند و گفت: در گذشته از لکوموتیوهایی استفاده میکردیم که نوع ساختار فنی آنها به گونهای طراحی شده بود که به ازای هر قطار ۱۲ سالن را میتوانستیم جابهجا میکردیم، اما اکنون لکوموتیوها با اینکه سرعت بالایی دارند، اما قدرتشان کمتر است و حدود ۸ سالن بیشتر نمیتوان با آنها جابهجا کرد و همین باعث شده از تعداد سالنها کاسته شود.
به گفته رجبی شرکتهای بخش خصوصی که مالک واگن هستند و معاونت مسافری راه آهن تلاش میکنند تا مسافران بتوانند در دورههای زمانبندی شده بلندتری بلیت را تهیه کنند.
رجبی گفت: بین ۲۵ تا ۳۰ درصد اقلام تعمیرات و نگهداری در واگنهایی که به نام واگنهای قطار شناخته میشوند هنوز باید از منابع خارجی تأمین اعتبار شود و خرید آنها زمان طولانی و ریسک خاص خودش را دارد و همین باعث شده ما متأثر از قیمت جهانی باشیم، از این رو ارقامی که وارد مدلهای اقتصادی میشود سرمایهگذار را برای ادامه فعالیتش منصرف میکنند.
وی گفت: ۹۰ واگن مسافری داشتیم که خودکشش بودند و حدود ۸ ماه بعد از کرونا زمینگیر شدند که تلاشها برای استفاده مجدد از این واگنهای مسافری ادامه دارد.
مانع تازه در ترخیص کامیونهای وارداتی
بر اساس اعلام ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت به گمرک ایران، دریافت اسقاط بعد از ترخیص کشندههای وارداتی لغو شده است. با توجه به شرایطی که برای تعیین تکلیف و ترخیص کشندهها وجود دارد، احتمالاً با این دستورالعمل جدید، ترخیص تعداد قابل توجهی از کامیونهای وارداتی، بلاتکلیف خواهد بود.
تازهترین مکاتبهای که بین ستاد حمل و نقل سوخت و دفتر واردات گمرک ایران صورت گرفته، ارائه اسقاط بعد از ترخیص را منتفی اعلام کرده است.
در اعلام ستاد حمل و نقل سوخت آمده با توجه به اینکه برای کامیونهایی که وارد کشور شدهاند از یک طرف اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده قبل از ترخیص کامیون وارداتی ضرورت دارد و از طرفی دیگر واردکنندگان تقاضای ویرایش، تمدید یا اصلاح ثبت سفارش دارند، پیشنهاد میشود ترخیص کامیونهای وارداتی صرفاً پس از مکاتبه این ستاد مبنی بر اعلام اسقاط کامیون فرسوده باشد.
این در حالی است که صاحبان این کشندهها که تا پیش از این هم امکان ترخیص کامیون از گمرک بدون ارائه گواهی اسقاط را داشتند، در هنگام شمارهگذاری با موانعی برای اسقاط از جمله افزایش سنگین هزینه آن مواجه بودند که تاکنون نیز حل و فصل نشده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان شهریورماه امسال مسأله زمین را در کشور حل میکنیم و یک و نیم میلیون واحد هم اکنون در تمام شهرهای کوچک و بزرگ در دست اجراست.
رستم قاسمی گفت: ساخت مسکن مهر حدود ١٢ سال طول کشید و هنوز ٢٠٠ هزار از واحدهای آن باقی مانده است.
وی ادامه داد: از مهرماه سال گذشته مرحله شناسایی نیازمندیهای ساخت مسکن آغاز شد و امروز یک و نیم میلیون واحد نهضت ملی مسکن در مراحل خاکبرداری تا نازککاری در دست اجرا است.
قاسمی گفت: برنامه ما بر اساس دستور رئیس جمهور این است که تا پایان شهریورماه سهم زمین چهار میلیون مسکن نهضت ملی مسکن را تعیین تکلیف کنیم و کار بزرگی است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در مسکن مهر کل زمینهایی که به این طرح تعلق گرفت معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بود و باقی زمینهایی بود که متعلق به مردم بود اما در طرح نهضت ملی مسکن همه زمینها، متعلق به دولت است و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار میگیرد.
قاسمی افزود: قرار براین است تا پایان شهریورماه امسال مسأله زمین را در کشور حل کنیم و یک و نیم میلیون واحد هم اکنون در تمام شهرهای کوچک و بزرگ در دست اجراست.
وی تأکید کرد: راهبرد ما این است در شهرهایی که زمین داریم، زمین را ویلایی به مردم واگذار کنیم یعنی قطعه ۲۰۰ متری به مردم واگذار میکنیم، وام میدهیم و ساخت خانه از سوی متقاضی آغاز میشود.
قاسمی گفت: در این روش با متقاضی قرارداد داریم تا ظرف یک سال و نیم مسکن ساخته شود و درغیراین صورت با مشکل روبهرو میشوند.
ایران برای برگشت به قرارداد با ایرباس شروطی دارد
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: اگر فرصتی فراهم شود، نوسازی و بازسازی ناوگان هوایی جزو دستور نظام است و همه این موضوع و روند را قبول دارند اما شرط ایران برای بازگشت به قرارداد ایرباس، اصلاح قرارداد قبلی است.
محمد محمدیبخش اظهار داشت: شرکت ایرباس باید به تعهدات خود در قرارداد پایبند باشد که البته تا به امروز به تعهدات خود پایبند نبوده است. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پشتیبانی قطعات، تأمین قطعات و بهروزرسانی نشریات و واگذاری هواپیماهای بعدی طبق قرارداد، از مواردی بوده که ایرباس به آنها متعهد نبود وبا وجود اینکه تمام این موضوعات در قرارداد دیده شده، ایرباس به اجرای آن پایبند نبود.
محمدیبخش با اشاره به خرید هواپیماهای کارکرده اما جوان در شرایط احتمالی احیای برجام افزود: توسعه ناوگان چند وجهی است و هر ایرلاینی براساس شرایط خود و براساس مقررات وضعشده، نسبت به نوسازی ناوگان شرکت اقدام میکند که یکی از وجوه و مسیرهای توسعه و نوسازی ناوگان، خرید مستقیم از شرکتهای سازنده هواپیما است.
توسعه ناوگان ریلی منوط به ایجاد ظرفیت
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته ایران گفت: توسعه ناوگان ریلی متناسب با نیازها و ظرفیت کشور باید مورد توجه قرار گیرد.
محمد رجبی گفت: در دورههای زمانی فصلی به دلیل برخی مشکلات عرضه بلیت قطار محدود است و باید متناسب با افزایش تقاضا ظرفیت ایجاد کنیم.
رجبی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته تلاش شده در مجموعه شرکتهای حمل و نقل ریلی مسافری از واگنهایی که امکان بازسازی داشتند استفاده شود ، گفت: تعدادی از واگنها به علت عمر بالا و نداشتن صرفه اقتصادی از چرخه بهرهبرداری خارج شدند و ظرفیت از بین رفته است و از طرفی هم تعداد ناوگان جدید چه دست دوم و چه وارداتی که وارد شبکه ریلی شده پاسخگوی نیاز شبکه نبوده است.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته ایران، خارج شدن ۶۰۰ واگن مسافری را از دلایل کمبود صندلی در بخش ریلی خواند و گفت: در گذشته از لکوموتیوهایی استفاده میکردیم که نوع ساختار فنی آنها به گونهای طراحی شده بود که به ازای هر قطار ۱۲ سالن را میتوانستیم جابهجا میکردیم، اما اکنون لکوموتیوها با اینکه سرعت بالایی دارند، اما قدرتشان کمتر است و حدود ۸ سالن بیشتر نمیتوان با آنها جابهجا کرد و همین باعث شده از تعداد سالنها کاسته شود.
به گفته رجبی شرکتهای بخش خصوصی که مالک واگن هستند و معاونت مسافری راه آهن تلاش میکنند تا مسافران بتوانند در دورههای زمانبندی شده بلندتری بلیت را تهیه کنند.
رجبی گفت: بین ۲۵ تا ۳۰ درصد اقلام تعمیرات و نگهداری در واگنهایی که به نام واگنهای قطار شناخته میشوند هنوز باید از منابع خارجی تأمین اعتبار شود و خرید آنها زمان طولانی و ریسک خاص خودش را دارد و همین باعث شده ما متأثر از قیمت جهانی باشیم، از این رو ارقامی که وارد مدلهای اقتصادی میشود سرمایهگذار را برای ادامه فعالیتش منصرف میکنند.
وی گفت: ۹۰ واگن مسافری داشتیم که خودکشش بودند و حدود ۸ ماه بعد از کرونا زمینگیر شدند که تلاشها برای استفاده مجدد از این واگنهای مسافری ادامه دارد.
مانع تازه در ترخیص کامیونهای وارداتی
بر اساس اعلام ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت به گمرک ایران، دریافت اسقاط بعد از ترخیص کشندههای وارداتی لغو شده است. با توجه به شرایطی که برای تعیین تکلیف و ترخیص کشندهها وجود دارد، احتمالاً با این دستورالعمل جدید، ترخیص تعداد قابل توجهی از کامیونهای وارداتی، بلاتکلیف خواهد بود.
تازهترین مکاتبهای که بین ستاد حمل و نقل سوخت و دفتر واردات گمرک ایران صورت گرفته، ارائه اسقاط بعد از ترخیص را منتفی اعلام کرده است.
در اعلام ستاد حمل و نقل سوخت آمده با توجه به اینکه برای کامیونهایی که وارد کشور شدهاند از یک طرف اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده قبل از ترخیص کامیون وارداتی ضرورت دارد و از طرفی دیگر واردکنندگان تقاضای ویرایش، تمدید یا اصلاح ثبت سفارش دارند، پیشنهاد میشود ترخیص کامیونهای وارداتی صرفاً پس از مکاتبه این ستاد مبنی بر اعلام اسقاط کامیون فرسوده باشد.
این در حالی است که صاحبان این کشندهها که تا پیش از این هم امکان ترخیص کامیون از گمرک بدون ارائه گواهی اسقاط را داشتند، در هنگام شمارهگذاری با موانعی برای اسقاط از جمله افزایش سنگین هزینه آن مواجه بودند که تاکنون نیز حل و فصل نشده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
رشد 100 درصدی ترانزیت در دولت سیزدهم
-
پیشفروش بلیتهای اربعین از 16 شهریور
-
۸۵۰ واحد مسکونی روستایی و شهری در استان سیستان در سیل آسیب دید
-
پایانه مرزی رازی تا ۲ ماه آینده بهرهبرداری میشود
-
اخبار

اخبارایران آنلاین