ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گزارش «ایران» از اولین رویداد تحول در تعلیم و تربیت و نسبت این تحول در حوزههای مغفول
دانش بنیان ها به کمک آموزش و پرورش بیایند
سمیه افشینفر
خبرنگار
رویداد ملی ستاپ (سکوی تحول آموزش و پرورش) با تفکر ارائه راهکارهای نوین و خلاق تربیتی-آموزشی و همچنین با هدف حمایت از افراد، تیمهای نوآور و استارتاپهای فعال این حوزه در راستای حل چالشهای موجود در زیست بوم تعلیم و تربیت برگزار شد، هرچند بیشتر تمرکز بر این تحول حول و حوش 12 سال تحصیل رسمی میگذرد و تمام ابعاد در مدرسه از حقوق معلمان تا رفاه دانشآموزان، اما برخی حوزههای مغفول نیز وجود دارد از جمله تحول در مهدهای کودک که حالا جزئی از خانواده آموزش و پرورش است.
دکتر محمدرضا احمدی سنگری دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که در این رویداد حاضر بود در پاسخ به سؤال «ایران» مبنی بر اینکه اگر یکی از مبناهای تحول در آموزش و پرورش را توجه جدی به آموزش کودکان قبل از ورود به مدرسه بدانیم مجلس چه حمایت هایی از سازمان تعلیم و تربیت کودکان که متولی این کودکان است انجام میدهد، گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به مهدهای کودک بود که در مجلس اقداماتی شد تا کودکستانها یک متولی داشته باشند، بنابراین برای نظارت بر کودکستانها قرار شد زیر نظر آموزش و پرورش قرار بگیرند تا بتوان بر محتوایی که آموزش داده میشود نظارت داشت. اگر قرار باشد بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حوزه کودکان کار کنیم حتماً باید برای کودکان از سه تا شش سال برنامهریزی ویژهای داشته باشیم، البته اقداماتی صورت گرفته و با مسئولان سازمان تعلیم و تربیت کودک و وزیر آموزش و پرورش هم جلساتی داشتهایم و اعلام آمادگی کردیم تا در جهت رفع مشکلات در این حوزه گام برداریم تا اگر احیاناً مشکلاتی وجود دارد رفع شود.
وی ادامه داد: ما هیچ راهی بجز تحول در آموزش و پرورش نداریم و منشأ این تحول باید سند تحول بنیادین باشد؛ این سند، هم علم محور است و اخلاق محور. متأسفانه در کشورمان برای آموزش خیلی هزینه میکنیم اما خروجی خوبی نداریم برای همین برخی از بچههای ما وقتی از مدارس وارد دانشگاهها میشوند تازه متوجه مشکلات میشویم در حالی که اساس شکلگیری تربیتی در مدارس و در سیستم آموزش و پرورش باید شکل بگیرد وهمه این موارد در سند تحول دیده شده است ولی هنوز نتوانستهایم سند را اجرا کنیم.
تحصیل رایگان پیشدبستان برای دانشآموزان عشایر
دکتر صفرعلی یازرلو سرپرست دفتر عدالت آموزشی و آموزش عشایر آموزش و پرورش نیز در گفتوگو با «ایران» در حاشیه این مراسم در پاسخ به این سؤال که در بحث عدالت آموزشی بخش زیادی را کودکان قبل از سن مدرسه تشکیل میدهند برای این کودکان در روستاها و عشایر، آموزش و پرورش چه اقداماتی کرده با اشاره به وجود 25 هزار دانشآموز عشایر در سیستم آموزش و پرورش گفت: ما اساسنامه مدارس عشایری را داریم که شورای عالی آموزش و پرورش آن را تصویب کرده است؛ یک ماده آن ویژه دانشآموزان پیش از دبستان است ،بر این اساس تمام نوآموزان عشایری باید به صورت الزامی، همگانی و رایگان در دوره پیش دبستانی ثبت نام شوند و این دوره را بگذرانند. در مدارس عشایری این ماده اجرا میشود و در حال پیگیری هستیم تا در مدارس روستایی هم اجرا شود تا بتوانیم نوآموزان روستایی را هم به طور رایگان تحت پوشش دوره پیشدبستانی قرار دهیم.
وی با تأکید بر اینکه عموماً بچههای روستایی و عشایر قبل از سن مدرسه در دامن خانواده رشد میکنند و حتی گاهی نیروی کار خانواده هستند، افزود: موضوع این بچهها با بچههای شهری متفاوت است. این کودکان نیاز به جدا شدن از خانواده ندارند اما پیش دبستانی برای آنها لازم است تا برای ورود به دبستان آماده شوند، مخصوصاً در مناطق دو زبانه که شاید آمادگی زبان فارسی را نداشته باشند باید حتماً آموزش ببینند و این آموزش اهمیت زیادی دارد تا از چند چیز جلوگیری کنیم که یکی جلوگیری از بازماندگی از تحصیل در این کودکان و ایجاد اشتیاق به تحصیل در آنهاست، اگر این کودکان دوره پیش دبستانی را نگذرانده باشند و دو زبانه هم باشند چون در کلاس اول لذت تحصیل را نمیچشند به دلیل ناتوانیهای زبانی مجبور به ترک تحصیل میشوند. یازرلو با تأکید بر اینکه آمار بازماندگان تحصیل در بین عشایر بسیار پایین است، گفت: آمار بازمانده از تحصیل در این حوزه بسیار محدود است ،چون در دورترین نقطه هم کلاس داریم اما ممکن است که این اتفاق هم بیفتد. بیش از 5 هزار دانشآموز پیش دبستانی در این حوزه شناسایی کردهایم که بیش از 50 درصد را جذب کردهایم؛ آنهایی هم که جذب نشدهاند یا سنشان از سن مدرسه گذشته که باید از طریق نهضت درس بخوانند، البته برای آنها هم برنامهای داریم که یا جذب سیستم آموزشیشان کنیم یا ما به سراغ آنها میرویم تا در محل زندگی شان به تحصیل هم بپردازند.
رتبهبندی با شجاعت به اجرا رسید
اما در این رویداد علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس که حاضر بود با اشاره به تحول در آموزش و پرورش گفت: مهمترین تحول را در آموزش و پرورش انجام دادیم؛ یک سطر از سند تحول در مورد رتبهبندی معلمان بود که یک سال و نیم وقت ما را گرفت و بالاخره انجام شد. بودجه مورد نیاز برای رتبهبندی معلمان بسیار زیاد بود و کسی جرأت نداشت در این زمینه ورود کند ولی ما موفق شدیم.
وی افزود: خیلیها به ما میگفتند رتبهبندی امکانپذیر نیست اما ما توانستیم. رؤسای جمهور پیشین و فعلی این سؤال را از ما داشتند که چگونه میتوان یک میلیون معلم را رتبهبندی کرد اما ما موفق شدیم با ۳۸ هزار میلیارد تومان این قانون را تصویب کنیم.
منادی با بیان اینکه در صد سال گذشته تحولی جدی در حوزه نظام آموزشی نداشتهایم، گفت: در علم مدیریت امروز به زنجیره تأمین اهمیت داده میشود. سالها قبل تعلیم و تربیت کودکان صفر تا ۶ سال به عهده سازمان بهزیستی بود که آنها دکان دارانه با مسائل آموزشی برخورد میکردند و توجهی به محتوای آموزشی در مهدهای کودک نداشتند. ما به این موضوع هم ورود کردیم و با تشکیل سازمان تعلیم و تربیت کودک، تربیت کودکان پیش از مدرسه را به عهده گرفتیم، چون معتقدیم کودکان در این سن بذرهایی هستند که باید در محیط مدارس و بعد دانشگاهها رشد کنند، پس مهم است که چه نوع بذری داشته باشیم. منادی افزود: پول مورد نیاز رتبهبندی هم خیلی زیاد بود و کسی جرأت نداشت در این زمینه ورود کند. ما این را هم انجام دادیم. اما باید صبر کرد، تمام منافع این طرح به یکباره به معلمان نخواهد رسید اما فکر میکنیم حدود سه و نیم تا شش و نیم میلیون به حقوق معلمان اضافه خواهد شد.
وی با انتقاد از شیوه جذب معلم گفت: در حال حاضر سازمان سنجش برای ما معلم انتخاب میکند. داوطلبی که میخواهد در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کند باید بالاتر از متوسط پاسخگویی داوطلبان باشد که به نظر ما درست نیست. معلم باید روحیه معلمی داشته باشد و انتخاب آن صرفاً از طریق تستزنی امکانپذیر نیست. رئیس کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه سر ما برای تحقق عدالت آموزشی درد میکند و ما دیگر کشور جهان سومی نیستیم، گفت: تمام وقت خود را برای ارائه و تحقق طرحهای عدالت آموزشی گذاشتهایم. در تولید، کشور چهاردهم دنیا هستیم. شرکتهای دانشبنیان در تمامی عرصهها امروز شکوفا شده اند. به لطف آقای ستاری که زحمت زیادی کشیدند امروز شرکتهای دانشبنیان گره گشا شده اند. 8هزار شرکت دانشبنیان در حوزه نظام آموزشی فعالیت میکنند و این شرکتها میتوانند حامی مؤثری برای نظام آموزشی کشور باشند.
جبههسازی و تشکیل جبهه تحول خواه
در آموزش و پرورش
سیدحسام نوربخش دبیر ستاد ملی ستاپ گفت: یکی از دلایلی که اتاق فکربه رویداد ستاپ رسیدهاند این بود که تنها از آموزش و پرورش انتظار تحول نداشته باشیم و سایر دستگاهها نیز پای کار بیایند. تحول زمانی اتفاق میافتد که اقدامات آن از دل آموزش و پرورش و به دست شبکههای مردمی اتفاق بیفتد. وی افزود: هدف اصلی، جبههسازی و تشکیل جبهه تحولخواه در آموزش و پرورش است که دانشبنیانها میتوانند در آن به کمک آموزش و پرورش بیایند و در بند 17 و 18 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن اشاره شده است. یکی دیگر از راهکارهای تحول این است که بتوانیم همه را دور هم جمع کنیم و از بهمن سال گذشته فراخوانی به فعالان نظام تعلیم و تربیت ارسال و در بدنه زیستبوم علمی کشور دیده شد.
خبرنگار
رویداد ملی ستاپ (سکوی تحول آموزش و پرورش) با تفکر ارائه راهکارهای نوین و خلاق تربیتی-آموزشی و همچنین با هدف حمایت از افراد، تیمهای نوآور و استارتاپهای فعال این حوزه در راستای حل چالشهای موجود در زیست بوم تعلیم و تربیت برگزار شد، هرچند بیشتر تمرکز بر این تحول حول و حوش 12 سال تحصیل رسمی میگذرد و تمام ابعاد در مدرسه از حقوق معلمان تا رفاه دانشآموزان، اما برخی حوزههای مغفول نیز وجود دارد از جمله تحول در مهدهای کودک که حالا جزئی از خانواده آموزش و پرورش است.
دکتر محمدرضا احمدی سنگری دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که در این رویداد حاضر بود در پاسخ به سؤال «ایران» مبنی بر اینکه اگر یکی از مبناهای تحول در آموزش و پرورش را توجه جدی به آموزش کودکان قبل از ورود به مدرسه بدانیم مجلس چه حمایت هایی از سازمان تعلیم و تربیت کودکان که متولی این کودکان است انجام میدهد، گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به مهدهای کودک بود که در مجلس اقداماتی شد تا کودکستانها یک متولی داشته باشند، بنابراین برای نظارت بر کودکستانها قرار شد زیر نظر آموزش و پرورش قرار بگیرند تا بتوان بر محتوایی که آموزش داده میشود نظارت داشت. اگر قرار باشد بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حوزه کودکان کار کنیم حتماً باید برای کودکان از سه تا شش سال برنامهریزی ویژهای داشته باشیم، البته اقداماتی صورت گرفته و با مسئولان سازمان تعلیم و تربیت کودک و وزیر آموزش و پرورش هم جلساتی داشتهایم و اعلام آمادگی کردیم تا در جهت رفع مشکلات در این حوزه گام برداریم تا اگر احیاناً مشکلاتی وجود دارد رفع شود.
وی ادامه داد: ما هیچ راهی بجز تحول در آموزش و پرورش نداریم و منشأ این تحول باید سند تحول بنیادین باشد؛ این سند، هم علم محور است و اخلاق محور. متأسفانه در کشورمان برای آموزش خیلی هزینه میکنیم اما خروجی خوبی نداریم برای همین برخی از بچههای ما وقتی از مدارس وارد دانشگاهها میشوند تازه متوجه مشکلات میشویم در حالی که اساس شکلگیری تربیتی در مدارس و در سیستم آموزش و پرورش باید شکل بگیرد وهمه این موارد در سند تحول دیده شده است ولی هنوز نتوانستهایم سند را اجرا کنیم.
تحصیل رایگان پیشدبستان برای دانشآموزان عشایر
دکتر صفرعلی یازرلو سرپرست دفتر عدالت آموزشی و آموزش عشایر آموزش و پرورش نیز در گفتوگو با «ایران» در حاشیه این مراسم در پاسخ به این سؤال که در بحث عدالت آموزشی بخش زیادی را کودکان قبل از سن مدرسه تشکیل میدهند برای این کودکان در روستاها و عشایر، آموزش و پرورش چه اقداماتی کرده با اشاره به وجود 25 هزار دانشآموز عشایر در سیستم آموزش و پرورش گفت: ما اساسنامه مدارس عشایری را داریم که شورای عالی آموزش و پرورش آن را تصویب کرده است؛ یک ماده آن ویژه دانشآموزان پیش از دبستان است ،بر این اساس تمام نوآموزان عشایری باید به صورت الزامی، همگانی و رایگان در دوره پیش دبستانی ثبت نام شوند و این دوره را بگذرانند. در مدارس عشایری این ماده اجرا میشود و در حال پیگیری هستیم تا در مدارس روستایی هم اجرا شود تا بتوانیم نوآموزان روستایی را هم به طور رایگان تحت پوشش دوره پیشدبستانی قرار دهیم.
وی با تأکید بر اینکه عموماً بچههای روستایی و عشایر قبل از سن مدرسه در دامن خانواده رشد میکنند و حتی گاهی نیروی کار خانواده هستند، افزود: موضوع این بچهها با بچههای شهری متفاوت است. این کودکان نیاز به جدا شدن از خانواده ندارند اما پیش دبستانی برای آنها لازم است تا برای ورود به دبستان آماده شوند، مخصوصاً در مناطق دو زبانه که شاید آمادگی زبان فارسی را نداشته باشند باید حتماً آموزش ببینند و این آموزش اهمیت زیادی دارد تا از چند چیز جلوگیری کنیم که یکی جلوگیری از بازماندگی از تحصیل در این کودکان و ایجاد اشتیاق به تحصیل در آنهاست، اگر این کودکان دوره پیش دبستانی را نگذرانده باشند و دو زبانه هم باشند چون در کلاس اول لذت تحصیل را نمیچشند به دلیل ناتوانیهای زبانی مجبور به ترک تحصیل میشوند. یازرلو با تأکید بر اینکه آمار بازماندگان تحصیل در بین عشایر بسیار پایین است، گفت: آمار بازمانده از تحصیل در این حوزه بسیار محدود است ،چون در دورترین نقطه هم کلاس داریم اما ممکن است که این اتفاق هم بیفتد. بیش از 5 هزار دانشآموز پیش دبستانی در این حوزه شناسایی کردهایم که بیش از 50 درصد را جذب کردهایم؛ آنهایی هم که جذب نشدهاند یا سنشان از سن مدرسه گذشته که باید از طریق نهضت درس بخوانند، البته برای آنها هم برنامهای داریم که یا جذب سیستم آموزشیشان کنیم یا ما به سراغ آنها میرویم تا در محل زندگی شان به تحصیل هم بپردازند.
رتبهبندی با شجاعت به اجرا رسید
اما در این رویداد علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس که حاضر بود با اشاره به تحول در آموزش و پرورش گفت: مهمترین تحول را در آموزش و پرورش انجام دادیم؛ یک سطر از سند تحول در مورد رتبهبندی معلمان بود که یک سال و نیم وقت ما را گرفت و بالاخره انجام شد. بودجه مورد نیاز برای رتبهبندی معلمان بسیار زیاد بود و کسی جرأت نداشت در این زمینه ورود کند ولی ما موفق شدیم.
وی افزود: خیلیها به ما میگفتند رتبهبندی امکانپذیر نیست اما ما توانستیم. رؤسای جمهور پیشین و فعلی این سؤال را از ما داشتند که چگونه میتوان یک میلیون معلم را رتبهبندی کرد اما ما موفق شدیم با ۳۸ هزار میلیارد تومان این قانون را تصویب کنیم.
منادی با بیان اینکه در صد سال گذشته تحولی جدی در حوزه نظام آموزشی نداشتهایم، گفت: در علم مدیریت امروز به زنجیره تأمین اهمیت داده میشود. سالها قبل تعلیم و تربیت کودکان صفر تا ۶ سال به عهده سازمان بهزیستی بود که آنها دکان دارانه با مسائل آموزشی برخورد میکردند و توجهی به محتوای آموزشی در مهدهای کودک نداشتند. ما به این موضوع هم ورود کردیم و با تشکیل سازمان تعلیم و تربیت کودک، تربیت کودکان پیش از مدرسه را به عهده گرفتیم، چون معتقدیم کودکان در این سن بذرهایی هستند که باید در محیط مدارس و بعد دانشگاهها رشد کنند، پس مهم است که چه نوع بذری داشته باشیم. منادی افزود: پول مورد نیاز رتبهبندی هم خیلی زیاد بود و کسی جرأت نداشت در این زمینه ورود کند. ما این را هم انجام دادیم. اما باید صبر کرد، تمام منافع این طرح به یکباره به معلمان نخواهد رسید اما فکر میکنیم حدود سه و نیم تا شش و نیم میلیون به حقوق معلمان اضافه خواهد شد.
وی با انتقاد از شیوه جذب معلم گفت: در حال حاضر سازمان سنجش برای ما معلم انتخاب میکند. داوطلبی که میخواهد در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کند باید بالاتر از متوسط پاسخگویی داوطلبان باشد که به نظر ما درست نیست. معلم باید روحیه معلمی داشته باشد و انتخاب آن صرفاً از طریق تستزنی امکانپذیر نیست. رئیس کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه سر ما برای تحقق عدالت آموزشی درد میکند و ما دیگر کشور جهان سومی نیستیم، گفت: تمام وقت خود را برای ارائه و تحقق طرحهای عدالت آموزشی گذاشتهایم. در تولید، کشور چهاردهم دنیا هستیم. شرکتهای دانشبنیان در تمامی عرصهها امروز شکوفا شده اند. به لطف آقای ستاری که زحمت زیادی کشیدند امروز شرکتهای دانشبنیان گره گشا شده اند. 8هزار شرکت دانشبنیان در حوزه نظام آموزشی فعالیت میکنند و این شرکتها میتوانند حامی مؤثری برای نظام آموزشی کشور باشند.
جبههسازی و تشکیل جبهه تحول خواه
در آموزش و پرورش
سیدحسام نوربخش دبیر ستاد ملی ستاپ گفت: یکی از دلایلی که اتاق فکربه رویداد ستاپ رسیدهاند این بود که تنها از آموزش و پرورش انتظار تحول نداشته باشیم و سایر دستگاهها نیز پای کار بیایند. تحول زمانی اتفاق میافتد که اقدامات آن از دل آموزش و پرورش و به دست شبکههای مردمی اتفاق بیفتد. وی افزود: هدف اصلی، جبههسازی و تشکیل جبهه تحولخواه در آموزش و پرورش است که دانشبنیانها میتوانند در آن به کمک آموزش و پرورش بیایند و در بند 17 و 18 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن اشاره شده است. یکی دیگر از راهکارهای تحول این است که بتوانیم همه را دور هم جمع کنیم و از بهمن سال گذشته فراخوانی به فعالان نظام تعلیم و تربیت ارسال و در بدنه زیستبوم علمی کشور دیده شد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت از علت بازگشتش به ایران گفت:
آینده کشور را رو به جلو ارزیابی میکنم
گروه اجتماعی/ امید وحیدی در سال ۱۳۵۹ در تهران به دنیا آمد. سال ۷۷ وارد دانشگاه تهران شد و سال ۱۳۸۷برای تحصیل در مقطع دکتری به کانادا رفت و موفق به فارغالتحصیلی در مقطع دکترای رشته مهندسی شیمی و بیولوژی، دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) شد. سپس از سال ۱۳۹۲ تا کنون در دانشگاه علم و صنعت مشغول به تدریس بوده و از اعضای هیأت علمی این دانشگاه محسوب میشود. وی در گفتوگویی که با روزنامه ایران داشت درباره علت بازگشت خود به ایران و کم و کیف مهاجرت گفت که در ادامه میخوانید؛
چه شد که تصمیم گرفتید برای ادامه تحصیل به کانادا مهاجرت کنید؟
من هم تحت تأثیر جوی که به وجود آمده بود برای مهاجرت و تصویر کاریکاتوری که از غرب برایم ساخته شده بود، قرار گرفتم و از آن جهت کانادا را انتخاب کردم که فضای خیلی آرامی دارد.
پس باید پرسید، چه شد که تصمیم به بازگشت گرفتید؟
قبل از رفتن خیلی تصورات رؤیایی و عجیبوغریبی داشتم که اینها هم از شنیدهها و هم از فیلمهای هالیوودی بود. آن موقع فضای مجازی هم بود ولی خب نه به داغی الان، ولی یکسری شبکهها مانند فیسبوک وجود داشت که یکسری تصورات را از غرب برای ما میساخت و بسیار تصورات جالب و رؤیایی بود، بعضیهایش واقعی و بعضیها واقعی نبود. وقتی ما زندگی را در غرب تجربه کردیم، با توجه به چیزهایی که دیدیم، مطالعاتی که انجام دادیم، فضای بحث و گفتوگو که بین ما و حتی بعضی از غربیها شکل گرفت و همچنین اتفاقاتی که در صحنه بینالملل میافتاد، باعث شد که من غرب را بهعنوان جایی که بخواهم درآن زندگی کنم و از آن خروجی داشته باشم یا فرزندانم در آنجا رشد کنند و سپس زندگیام در آنجا به پایان برسد، ندیدم.
امکان دارد راجع به این تصویر کاریکاتوری از غرب و ایران کمی بیشتر و مصداقیتر توضیح بدهید؟
بله، فضای کاریکاتوری از غرب یعنی اینکه اشکالات و ضعفهای غرب را نبینیم و در ایران هم نقاط مثبت و امیدبخش را نبینیم. در کانادا و سایر کشورهای غربی موارد زیادی از مشکلات در زندگی اعم از مشکلات عادی روزمره تا مشکلات خیلی کلان وجود دارد، اما این مشکلات برای جوانان ما بدرستی گفته نشده است. بهعنوان مثال، وقتی که در کانادا حساب بانکی باز کردم و خواستم پول انتقال بدهم، متوجه شدم انتقال کارتی آنجا وجود ندارد و باید پول نقد را بگیرم و به شعبه دیگر بروم و آن را به آن بانک انتقال بدهم! ولی شما وقتی در ایران هستید میتوانید این کار را از طریق دستگاه ای تیام انجام دهید. فضای شهری ونکوور (شهری که در آن ساکن بودیم) واقعاً خیلی زیباتر و جذابتر از ایران بود، ولی وقتی به مرور زمان آدم در آنجا با این مسائل به ظاهر کوچک برخورد میکند، این مسائل آزاردهنده میشود که کم هم نبودند. بعضاً ما تصوراتی داریم که مشکلات در غرب خیلی کم است، اما اینگونه نیست. تصور کنید شما میخواهید برای سفر به کشور کانادا ویزا تهیه کنید، آن موقع که سفارت کانادا در ایران بود فکر میکنم 3 یا 4 ماه طول کشید تا مراحل گرفتن ویزا را طی کنیم. الان کسی که میخواهد ویزا بگیرد اولاً زمان زیادی را باید در صف سفارت بماند و درخواست بدهد، ثانیاً ممکن است چند بار کنسل کنند و آن را به تاریخ دیگری انتقال دهند! این مشکلاتی است که وجود دارند اما چون ما مسیر رفتن به خارج را یک مسیر سخت تلقی میکنیم، الزامات آن را میپذیریم و مقصر آن را ناکارآمدی حکومت کانادا تلقی نمیکنیم. یا به طور مثال وقتی در ایران به دکتر میرویم همه چند دقیقهای را منتظر میمانیم تا نوبتمان شود، ولی در شهر ونکوور وقتی بیماری پیش میآمد حدود ۳ تا ۴ ساعت باید منتظر میماندیم تا فقط پزشک بیاید و ما را ببیند. یا بهعنوان مثال مشاهده صحنههای فقر و اعتیاد در خیابانهای کانادا و امریکا بدتر است، البته شهر ونکوور نسبتاً شهر خوبی است ولی در امریکا واقعاً شرایط بغرنجتر است، اما صدای این موارد بغرنج و ناکارآمدی غرب در رسانهها خیلی بلند نمیشود و مشکلاتی که در ایران وجود دارد بسیار برجسته میشود تا بتوانند فضای ناامیدی ایجاد کنند.
از این موارد در زندگی روزمره که بگذریم، علت بازگشت شما به ایران دقیقاً چه مواردی بوده است؟
من از زمانی که به کانادا رفتم برای ماندن تصمیم جدی داشتم، شاید بعضاً مقطعی تصمیم میگرفتم بروم و باز برگردم، اما به گزینه برنگشتن بهصورت جدی فکر میکردم که برنگردم و زمان زیادی برای ماندنم در آنجا تأکید داشتم، البته که شرایط نیز مهم بود اما به طور کلی تصمیم جدیام این بود که به ایران بازنگردم و به این گزینه بهصورت جدی فکر میکردم. شناخت من نسبت به کانادا بهصورت تدریجی بیشتر شد و رفتهرفته شکل جدیدتری به خودش گرفت زیرا از یک فضای ناامیدی در دوران دانشجویی و در دوران کاری که در ایران وجود داشت به کانادا رفتم و توانستم در آنجا با چشم بازتر تصمیم بگیرم و همچنین تضاد فرهنگی که آنجا وجود داشت در نهایت مهمترین عاملی بود که نخواهم آنجا بمانم، در آن برههای که من در آنجا بودم در کشورهای منطقه بشدت جنگ و درگیری بود و حملات تروریستی زیادی در عراق و افغانستان اتفاق میافتاد، من نیز رسانهها را زیاد دنبال میکردم و زیاد با آنها درگیر بودم، طوری که بهصورت روزانه حداقل تیترها را چک میکردم. نمیتوانستم این فضا را تحمل کنم و نمیتوانستم با این موضوع کنار بیایم که تحقیقات را به دولتی بدهم که بخواهد با دولت امریکا در جنگافروزی همکاری داشته باشد. در آنجا واقعاً تضادهای فرهنگی زیادی وجود داشت. مثلاً فرض کنید درباره روابط دختر و پسر برای تربیت فرزندانم باید میپذیرفتم در آنجا تقریباً دختر و پسر از کودکی با هم هستند تا زمانی که به دبیرستان میرسند و از این بحث بدتر فضایی است که در غرب در مسائلی مثل همجنسگرایی وجود دارد که خیلی آنجا داغ بود و برای آنها یک مسأله کاملاً روتین است و حتی ترویج دادهاند. اینها مشکلات کمی نبودند. در آنجا خیلی طبیعی است که مثلاً یک کودک دو تا پدر یا دو تا مادر داشته باشد. من نمیتوانستم چنین فضایی را تحمل کنم، این مسأله اصلاً ربطی به مذهب هم ندارد.
مثلاً گاهی حکومتهای غربی فرزند یک پدر یا مادر را به دلایل واهی از آنها جدا میکنند بالاخره پدر و مادر باید تسلطی روی بچه داشته باشند، زیرا هیچ کس به اندازه پدر و مادر دلش برای فرزندش نمیسوزد. چون پدر و مادر بهتر درک میکنند که در آینده چه مواردی پیش پای فرزندشان است، ولی پلیس یا یک غریبه چه میداند چه مسائلی در یک خانواده در حال رخ دادن است و من نمیتوانستم چنین چیزی را تحمل کنم، اصلاً ربطی به مذهب ندارد. یک آدم معمولی هم نمیتواند این قضیه را تحمل کند که هر کسی بخواهد در زندگی خصوصیاش دخالت کند و این مباحثی بود که موجب شد رفتهرفته تصمیم به بازگشت به ایران بگیرم.
آینده ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟
اتفاقات مثبت زیادی در سالهای اخیر در بخشهای مختلف علم و فناوری، دانشبنیان و طرحهای بنیاد ملی نخبگان افتاده که خیلی امیدوارکننده است و خیلی آینده کشور را روشنتر میکند. به نظرم کسی که بخواهد کار کند میتواند در همین فضاهای جدید علم و فناوری کشور کار کند و به نتایج خوبی هم برسد. در واقع آینده ایران را خیلی رو به جلو ارزیابی میکنم.
چه شد که تصمیم گرفتید برای ادامه تحصیل به کانادا مهاجرت کنید؟
من هم تحت تأثیر جوی که به وجود آمده بود برای مهاجرت و تصویر کاریکاتوری که از غرب برایم ساخته شده بود، قرار گرفتم و از آن جهت کانادا را انتخاب کردم که فضای خیلی آرامی دارد.
پس باید پرسید، چه شد که تصمیم به بازگشت گرفتید؟
قبل از رفتن خیلی تصورات رؤیایی و عجیبوغریبی داشتم که اینها هم از شنیدهها و هم از فیلمهای هالیوودی بود. آن موقع فضای مجازی هم بود ولی خب نه به داغی الان، ولی یکسری شبکهها مانند فیسبوک وجود داشت که یکسری تصورات را از غرب برای ما میساخت و بسیار تصورات جالب و رؤیایی بود، بعضیهایش واقعی و بعضیها واقعی نبود. وقتی ما زندگی را در غرب تجربه کردیم، با توجه به چیزهایی که دیدیم، مطالعاتی که انجام دادیم، فضای بحث و گفتوگو که بین ما و حتی بعضی از غربیها شکل گرفت و همچنین اتفاقاتی که در صحنه بینالملل میافتاد، باعث شد که من غرب را بهعنوان جایی که بخواهم درآن زندگی کنم و از آن خروجی داشته باشم یا فرزندانم در آنجا رشد کنند و سپس زندگیام در آنجا به پایان برسد، ندیدم.
امکان دارد راجع به این تصویر کاریکاتوری از غرب و ایران کمی بیشتر و مصداقیتر توضیح بدهید؟
بله، فضای کاریکاتوری از غرب یعنی اینکه اشکالات و ضعفهای غرب را نبینیم و در ایران هم نقاط مثبت و امیدبخش را نبینیم. در کانادا و سایر کشورهای غربی موارد زیادی از مشکلات در زندگی اعم از مشکلات عادی روزمره تا مشکلات خیلی کلان وجود دارد، اما این مشکلات برای جوانان ما بدرستی گفته نشده است. بهعنوان مثال، وقتی که در کانادا حساب بانکی باز کردم و خواستم پول انتقال بدهم، متوجه شدم انتقال کارتی آنجا وجود ندارد و باید پول نقد را بگیرم و به شعبه دیگر بروم و آن را به آن بانک انتقال بدهم! ولی شما وقتی در ایران هستید میتوانید این کار را از طریق دستگاه ای تیام انجام دهید. فضای شهری ونکوور (شهری که در آن ساکن بودیم) واقعاً خیلی زیباتر و جذابتر از ایران بود، ولی وقتی به مرور زمان آدم در آنجا با این مسائل به ظاهر کوچک برخورد میکند، این مسائل آزاردهنده میشود که کم هم نبودند. بعضاً ما تصوراتی داریم که مشکلات در غرب خیلی کم است، اما اینگونه نیست. تصور کنید شما میخواهید برای سفر به کشور کانادا ویزا تهیه کنید، آن موقع که سفارت کانادا در ایران بود فکر میکنم 3 یا 4 ماه طول کشید تا مراحل گرفتن ویزا را طی کنیم. الان کسی که میخواهد ویزا بگیرد اولاً زمان زیادی را باید در صف سفارت بماند و درخواست بدهد، ثانیاً ممکن است چند بار کنسل کنند و آن را به تاریخ دیگری انتقال دهند! این مشکلاتی است که وجود دارند اما چون ما مسیر رفتن به خارج را یک مسیر سخت تلقی میکنیم، الزامات آن را میپذیریم و مقصر آن را ناکارآمدی حکومت کانادا تلقی نمیکنیم. یا به طور مثال وقتی در ایران به دکتر میرویم همه چند دقیقهای را منتظر میمانیم تا نوبتمان شود، ولی در شهر ونکوور وقتی بیماری پیش میآمد حدود ۳ تا ۴ ساعت باید منتظر میماندیم تا فقط پزشک بیاید و ما را ببیند. یا بهعنوان مثال مشاهده صحنههای فقر و اعتیاد در خیابانهای کانادا و امریکا بدتر است، البته شهر ونکوور نسبتاً شهر خوبی است ولی در امریکا واقعاً شرایط بغرنجتر است، اما صدای این موارد بغرنج و ناکارآمدی غرب در رسانهها خیلی بلند نمیشود و مشکلاتی که در ایران وجود دارد بسیار برجسته میشود تا بتوانند فضای ناامیدی ایجاد کنند.
از این موارد در زندگی روزمره که بگذریم، علت بازگشت شما به ایران دقیقاً چه مواردی بوده است؟
من از زمانی که به کانادا رفتم برای ماندن تصمیم جدی داشتم، شاید بعضاً مقطعی تصمیم میگرفتم بروم و باز برگردم، اما به گزینه برنگشتن بهصورت جدی فکر میکردم که برنگردم و زمان زیادی برای ماندنم در آنجا تأکید داشتم، البته که شرایط نیز مهم بود اما به طور کلی تصمیم جدیام این بود که به ایران بازنگردم و به این گزینه بهصورت جدی فکر میکردم. شناخت من نسبت به کانادا بهصورت تدریجی بیشتر شد و رفتهرفته شکل جدیدتری به خودش گرفت زیرا از یک فضای ناامیدی در دوران دانشجویی و در دوران کاری که در ایران وجود داشت به کانادا رفتم و توانستم در آنجا با چشم بازتر تصمیم بگیرم و همچنین تضاد فرهنگی که آنجا وجود داشت در نهایت مهمترین عاملی بود که نخواهم آنجا بمانم، در آن برههای که من در آنجا بودم در کشورهای منطقه بشدت جنگ و درگیری بود و حملات تروریستی زیادی در عراق و افغانستان اتفاق میافتاد، من نیز رسانهها را زیاد دنبال میکردم و زیاد با آنها درگیر بودم، طوری که بهصورت روزانه حداقل تیترها را چک میکردم. نمیتوانستم این فضا را تحمل کنم و نمیتوانستم با این موضوع کنار بیایم که تحقیقات را به دولتی بدهم که بخواهد با دولت امریکا در جنگافروزی همکاری داشته باشد. در آنجا واقعاً تضادهای فرهنگی زیادی وجود داشت. مثلاً فرض کنید درباره روابط دختر و پسر برای تربیت فرزندانم باید میپذیرفتم در آنجا تقریباً دختر و پسر از کودکی با هم هستند تا زمانی که به دبیرستان میرسند و از این بحث بدتر فضایی است که در غرب در مسائلی مثل همجنسگرایی وجود دارد که خیلی آنجا داغ بود و برای آنها یک مسأله کاملاً روتین است و حتی ترویج دادهاند. اینها مشکلات کمی نبودند. در آنجا خیلی طبیعی است که مثلاً یک کودک دو تا پدر یا دو تا مادر داشته باشد. من نمیتوانستم چنین فضایی را تحمل کنم، این مسأله اصلاً ربطی به مذهب هم ندارد.
مثلاً گاهی حکومتهای غربی فرزند یک پدر یا مادر را به دلایل واهی از آنها جدا میکنند بالاخره پدر و مادر باید تسلطی روی بچه داشته باشند، زیرا هیچ کس به اندازه پدر و مادر دلش برای فرزندش نمیسوزد. چون پدر و مادر بهتر درک میکنند که در آینده چه مواردی پیش پای فرزندشان است، ولی پلیس یا یک غریبه چه میداند چه مسائلی در یک خانواده در حال رخ دادن است و من نمیتوانستم چنین چیزی را تحمل کنم، اصلاً ربطی به مذهب ندارد. یک آدم معمولی هم نمیتواند این قضیه را تحمل کند که هر کسی بخواهد در زندگی خصوصیاش دخالت کند و این مباحثی بود که موجب شد رفتهرفته تصمیم به بازگشت به ایران بگیرم.
آینده ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟
اتفاقات مثبت زیادی در سالهای اخیر در بخشهای مختلف علم و فناوری، دانشبنیان و طرحهای بنیاد ملی نخبگان افتاده که خیلی امیدوارکننده است و خیلی آینده کشور را روشنتر میکند. به نظرم کسی که بخواهد کار کند میتواند در همین فضاهای جدید علم و فناوری کشور کار کند و به نتایج خوبی هم برسد. در واقع آینده ایران را خیلی رو به جلو ارزیابی میکنم.
اخبـــــار
وزیر آموزش و پرورش:
دانش آموزان باید در اداره مدرسه و کلاس درس نقش ایفا کنند
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: برخی دانش آموزان و خانوادههایی که طی هفتههای اخیر به دلایلی با ما همراه نبودهاند، دشمن ما نیستند و دل در گرو ساخت ایرانی قوی دارند.
یوسف نوری در گردهمایی معاونین پرورشی و فرهنگی ادارات کل آموزش و پرورش استانهای کشور فقدان فلسفه تربیتی مدون و مورد توافق خردمندان بعد از جنگ تحمیلی هشت ساله را باعث حرکت جامعه به سمت جریانهای مختلف فکری برشمرد و افزود: باید چیستیها و چراییها را به دانش آموزان یاد دهیم؛ جریانات مختلف باعث میشود دانشآموزان از زیست بوم صحیح خود بیرون بیایند، بنابراین ما باید کارهایی برای جلوگیری از این امر انجام دهیم.
نوری بیان کرد: کارنامه یک دانش آموز باید براساس ساحتهای تربیتی سند تحول بنیادین باشد نه کنکور و سوابق صرفاً آموزشی و تحصیلی. سوابق تحصیلی یک بُعد از ساحت علمی است. سند اسلامی شدن دانشگاه و سند علوم انسانی را باید جلوی خود بگذاریم و به پیش برویم؛ باید به دنبال تحول بنیادین در تمام کارها باشیم. وی با تأکید بر اینکه رئیس جمهور توجه ویژهای به آموزش و پرورش و بویژه تربیت دارند که این موضوع بسیار مهم است، اضافه کرد: بچهها باید در اداره مدرسه و تدریس در کلاسهای درس نقش ایفا کنند. همچنین باید از ظرفیت گروههای جهادی استفاده شود؛ در این راستا ۵۳۰ گروه جهادی شناسایی شده است که ظرفیتهای خوبی برای پیشبرد اهداف ما در عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی دارند.
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران خبر داد
اخطار به ۵ ساختمان ناایمن پایتخت
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: دادستانی به یکی از دستگاههای دولتی فرصت یک ماهه برای ایمنسازی داده و قرار بر این شده است که در صورت عدم اقدام، این دستگاه پلمب شود.
مهدی عباسی با بیان اینکه گزارشی از شهرداری در خصوص آمار ساختوساز غیرمجاز در تهران خواستهایم که بر اساس آنچه اعلام شده این گزارش در حال تکمیل است، از اخطار به پنج ساختمان ناایمن خبر داد و گفت: مقرر شده است این ساختمانها در فرصت مناسب ایمنسازی لازم را انجام دهند.
وی در رابطه با وضعیت ساختمانهای ناایمن پایتخت گفت: دادستانی به یکی از دستگاههای دولتی فرصت یک ماهه داده و قرار بر این شده است که اگر ساختمان مورد نظر در این یک ماه ایمن نشود توسط مراجع قضایی پلمب شود که بر همین اساس آن نهاد نسبت به مقاومسازی اقدام کرده است.
به گفته رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، با صاحبان ۱۲۹ ساختمان ناایمن پایتخت در مناطق با حضور دادستانی جلسه برگزار شد و همه نسبت به تکالیف خود توجیه شدند که امیدواریم در راستای این تکالیف گام بردارند.
مدیرعامل شرکت متروی تهران:
بهرهوری شبکه موجود مترو میتواند ۲ برابر افزایش یابد
مدیرعامل شرکت متروی تهران گفت: بهرهوری شبکه موجود مترو کمتر از ۵۰ درصد بوده و با اتخاذ تمهیدات اصولی، میتوان با همین امکانات ایجاد شده تا به امروز، حدود ۲ برابر مسافر در روز جابهجا کرد؛ البته رسیدن به بهرهوری حداکثری در این زمینه، نیازمند پیگیری برنامههای میان مدت و بلندمدت است.
مهندس مسعود درستی با بیان اینکه هزینههای سنگینی برای ساخت مترو در کلانشهرها و خصوصاً در پایتخت صورتگرفته است؛ اما متناسب با مخارج انجامشده، شاهد بهرهوری حداکثری از شبکه موجود نیستیم، عنوان کرد: ۲ نکته اساسی در زمینه میزان کارایی خطوط مترو در هر شهر وجود دارد؛ یکی اینکه راهآهن ریلی درون شهری در صورت بهرهمندی از یک شبکه و همافزایی خطوط مختلف است که راندمان لازم را پیدا میکند و مسأله بعد هم آن که موضوع اصلی در جذب حداکثری مسافر، فراهم بودن زیرساخت مهمی به نام ناوگان حمل و نقلی به اندازه و باکیفیت است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد
استقبال معدل بالاها از هنرستانها
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از افزایش 2 درصدی ورودی دانشآموزان رشته ریاضی پایه دهم نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: سهم دانشآموزان پایه دهم رشته ریاضی نسبت به سال گذشته حدود ۲ درصد افزایش یافته است.
محمدمهدی کاظمی در مورد کاهش تقاضای داوطلبان برای ورود به رشته ریاضی فیزیک اظهارکرد: علوم پایه موتور محرکه علم و فناوری است و ما حتی اگر قصد پیشرفت در علوم کاربردی داشته باشیم هم نیازمند تقویت علوم پایه هستیم.
وی با بیان اینکه بدون تقویت علوم پایه، پیشرفتی در علوم کاربردی حاصل نخواهد شد، افزود: طبق گزارشها، تعداد متقاضیان و شرکتکنندگان در گروه آزمون سراسری ریاضی در سالهای گذشته کاهش پیدا کرده است که بخشی از این موضوع ناشی از کاهش جمعیت دانشآموزی در رشته ریاضی فیزیک دوره متوسطه نظری بود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ورودی دانشآموزان رشته ریاضی از سال تحصیلی ۱۳۹۲-۱۳۹۱ حدود ۲۷.۱۲ درصد بود که تا سال ۱۴۰۰ به ۱۴.۵۶ درصد و تقریباً به نصف کاهش پیدا کرد اما با روی کار آمدن دولت، مجدداً این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و تقویت و توسعه رشته ریاضی فیزیک را در اولویت قرار دادیم. کاظمی همچنین با اشاره به افزایش ۲.۵ درصدی استقبال از رشتههای هنرستانی در سال تحصیلی جاری، گفت: امسال دانشآموزان با بالاترین معدلها تقاضای خوبی برای ورود به رشتههای هنرستانی داشتند.
شناسایی ۳۶۰ بیمار جدید کرونا در کشور
بنابر اعلام وزارت بهداشت در شبانه روز منتهی به روز گذشته ۳۶۰ بیمار کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند.
از 15 تا ۱۶ آبان ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۶۰ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۵۵۸ هزار و ۵۰۲ نفر رسید.
متأسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری، به ۱۴۴ هزار و ۶۰۰ نفر رسید.
خوشبختانه تا کنون ۷ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۱۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند.
۹۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۵۴ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۷۸۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۲۶ هزار و۲۷ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۳۲ هزار و ۷۱۵ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۷۴۷ نفر نیز دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۵ هزار و ۴۸۹ دوز رسید. در شبانهروز گذشته نیز ۳ هزار و ۷۲۹ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. در حال حاضر یک شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۲۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
دانش آموزان باید در اداره مدرسه و کلاس درس نقش ایفا کنند
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: برخی دانش آموزان و خانوادههایی که طی هفتههای اخیر به دلایلی با ما همراه نبودهاند، دشمن ما نیستند و دل در گرو ساخت ایرانی قوی دارند.
یوسف نوری در گردهمایی معاونین پرورشی و فرهنگی ادارات کل آموزش و پرورش استانهای کشور فقدان فلسفه تربیتی مدون و مورد توافق خردمندان بعد از جنگ تحمیلی هشت ساله را باعث حرکت جامعه به سمت جریانهای مختلف فکری برشمرد و افزود: باید چیستیها و چراییها را به دانش آموزان یاد دهیم؛ جریانات مختلف باعث میشود دانشآموزان از زیست بوم صحیح خود بیرون بیایند، بنابراین ما باید کارهایی برای جلوگیری از این امر انجام دهیم.
نوری بیان کرد: کارنامه یک دانش آموز باید براساس ساحتهای تربیتی سند تحول بنیادین باشد نه کنکور و سوابق صرفاً آموزشی و تحصیلی. سوابق تحصیلی یک بُعد از ساحت علمی است. سند اسلامی شدن دانشگاه و سند علوم انسانی را باید جلوی خود بگذاریم و به پیش برویم؛ باید به دنبال تحول بنیادین در تمام کارها باشیم. وی با تأکید بر اینکه رئیس جمهور توجه ویژهای به آموزش و پرورش و بویژه تربیت دارند که این موضوع بسیار مهم است، اضافه کرد: بچهها باید در اداره مدرسه و تدریس در کلاسهای درس نقش ایفا کنند. همچنین باید از ظرفیت گروههای جهادی استفاده شود؛ در این راستا ۵۳۰ گروه جهادی شناسایی شده است که ظرفیتهای خوبی برای پیشبرد اهداف ما در عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی دارند.
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران خبر داد
اخطار به ۵ ساختمان ناایمن پایتخت
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: دادستانی به یکی از دستگاههای دولتی فرصت یک ماهه برای ایمنسازی داده و قرار بر این شده است که در صورت عدم اقدام، این دستگاه پلمب شود.
مهدی عباسی با بیان اینکه گزارشی از شهرداری در خصوص آمار ساختوساز غیرمجاز در تهران خواستهایم که بر اساس آنچه اعلام شده این گزارش در حال تکمیل است، از اخطار به پنج ساختمان ناایمن خبر داد و گفت: مقرر شده است این ساختمانها در فرصت مناسب ایمنسازی لازم را انجام دهند.
وی در رابطه با وضعیت ساختمانهای ناایمن پایتخت گفت: دادستانی به یکی از دستگاههای دولتی فرصت یک ماهه داده و قرار بر این شده است که اگر ساختمان مورد نظر در این یک ماه ایمن نشود توسط مراجع قضایی پلمب شود که بر همین اساس آن نهاد نسبت به مقاومسازی اقدام کرده است.
به گفته رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، با صاحبان ۱۲۹ ساختمان ناایمن پایتخت در مناطق با حضور دادستانی جلسه برگزار شد و همه نسبت به تکالیف خود توجیه شدند که امیدواریم در راستای این تکالیف گام بردارند.
مدیرعامل شرکت متروی تهران:
بهرهوری شبکه موجود مترو میتواند ۲ برابر افزایش یابد
مدیرعامل شرکت متروی تهران گفت: بهرهوری شبکه موجود مترو کمتر از ۵۰ درصد بوده و با اتخاذ تمهیدات اصولی، میتوان با همین امکانات ایجاد شده تا به امروز، حدود ۲ برابر مسافر در روز جابهجا کرد؛ البته رسیدن به بهرهوری حداکثری در این زمینه، نیازمند پیگیری برنامههای میان مدت و بلندمدت است.
مهندس مسعود درستی با بیان اینکه هزینههای سنگینی برای ساخت مترو در کلانشهرها و خصوصاً در پایتخت صورتگرفته است؛ اما متناسب با مخارج انجامشده، شاهد بهرهوری حداکثری از شبکه موجود نیستیم، عنوان کرد: ۲ نکته اساسی در زمینه میزان کارایی خطوط مترو در هر شهر وجود دارد؛ یکی اینکه راهآهن ریلی درون شهری در صورت بهرهمندی از یک شبکه و همافزایی خطوط مختلف است که راندمان لازم را پیدا میکند و مسأله بعد هم آن که موضوع اصلی در جذب حداکثری مسافر، فراهم بودن زیرساخت مهمی به نام ناوگان حمل و نقلی به اندازه و باکیفیت است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد
استقبال معدل بالاها از هنرستانها
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از افزایش 2 درصدی ورودی دانشآموزان رشته ریاضی پایه دهم نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: سهم دانشآموزان پایه دهم رشته ریاضی نسبت به سال گذشته حدود ۲ درصد افزایش یافته است.
محمدمهدی کاظمی در مورد کاهش تقاضای داوطلبان برای ورود به رشته ریاضی فیزیک اظهارکرد: علوم پایه موتور محرکه علم و فناوری است و ما حتی اگر قصد پیشرفت در علوم کاربردی داشته باشیم هم نیازمند تقویت علوم پایه هستیم.
وی با بیان اینکه بدون تقویت علوم پایه، پیشرفتی در علوم کاربردی حاصل نخواهد شد، افزود: طبق گزارشها، تعداد متقاضیان و شرکتکنندگان در گروه آزمون سراسری ریاضی در سالهای گذشته کاهش پیدا کرده است که بخشی از این موضوع ناشی از کاهش جمعیت دانشآموزی در رشته ریاضی فیزیک دوره متوسطه نظری بود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ورودی دانشآموزان رشته ریاضی از سال تحصیلی ۱۳۹۲-۱۳۹۱ حدود ۲۷.۱۲ درصد بود که تا سال ۱۴۰۰ به ۱۴.۵۶ درصد و تقریباً به نصف کاهش پیدا کرد اما با روی کار آمدن دولت، مجدداً این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و تقویت و توسعه رشته ریاضی فیزیک را در اولویت قرار دادیم. کاظمی همچنین با اشاره به افزایش ۲.۵ درصدی استقبال از رشتههای هنرستانی در سال تحصیلی جاری، گفت: امسال دانشآموزان با بالاترین معدلها تقاضای خوبی برای ورود به رشتههای هنرستانی داشتند.
شناسایی ۳۶۰ بیمار جدید کرونا در کشور
بنابر اعلام وزارت بهداشت در شبانه روز منتهی به روز گذشته ۳۶۰ بیمار کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند.
از 15 تا ۱۶ آبان ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۶۰ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۵۵۸ هزار و ۵۰۲ نفر رسید.
متأسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری، به ۱۴۴ هزار و ۶۰۰ نفر رسید.
خوشبختانه تا کنون ۷ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۱۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند.
۹۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۵۴ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۷۸۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۲۶ هزار و۲۷ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۳۲ هزار و ۷۱۵ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۷۴۷ نفر نیز دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۵ هزار و ۴۸۹ دوز رسید. در شبانهروز گذشته نیز ۳ هزار و ۷۲۹ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. در حال حاضر یک شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۲۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
دانش بنیان ها به کمک آموزش و پرورش بیایند
-
آینده کشور را رو به جلو ارزیابی میکنم
-
اخبـــــار
اخبارایران آنلاین