ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
حضرت زهرا سلامالله علیها میفرمایند:
همیشه در خدمت مادر و پایبند او باش، چون بهشت زیر پای مادران است؛ و نتیجه آن نعمتهای بهشتی خواهد بود.
کنزل العمّال :ج16، ص462، ح45443
همیشه در خدمت مادر و پایبند او باش، چون بهشت زیر پای مادران است؛ و نتیجه آن نعمتهای بهشتی خواهد بود.
کنزل العمّال :ج16، ص462، ح45443
تلویزیون باید به سمت موضوعات ضروری برود
رسول نجفیان: قدیمترها تله تئاترهای زیادی مثل آسانسور، مرغابی در مه، تصادفیها، عزیز گلاب خانم، میهمانی درندگان و... داشتم. متأسفانه تلویزیون الان خیلی شرایط ساخت تله تئاتر را ندارد و رویکردهای دیگری دارد، اما ما درصدد هستیم که این اتفاق بزودی بیفتد و دوباره بتوانیم تله تئاتر کار کنیم. هرچند که به نظر میرسد خود تلویزیون هم به این سمت و سو آمده و قرار است اتفاقهایی بیفتد. به هر جهت تئاتر از وجوه مهم هنر است و هر پدیده که به آن اهمیت ندهد یعنی آسیب و عیب. در نتیجه تئاتر باید در تمام سبکها از جمله داستانهای ایرانی و غیرایرانی و داستانهایی که ضرورت دارند و به درد جامعه میخورند رونق بگیرد. به نظرم تلویزیون باید به سمت موضوعات ضروری برود.
ولادت حضرت فاطمه (س) زمینهساز ارتقای جایگاه زن
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
ولادت حضرت فاطمه(س) در پنجمین سال بعثت رسول گرامی اسلام(ص) اتفاقی معمولی نبود تا بتوان از کنار آن به سادگی عبور کرد زیرا با این اتفاق جایگاه متفاوتی برای نوع زن از سوی مکتب آسمانی اسلام تعیین و تشریع شد. از این رو جامعه جزیرةالعرب با مشاهده رفتار پیامبراکرم(ص) با نوزاد دختر، دچار چالش جدی شد. پدیده شوم زنده به گور کردن دختران، یکی از بیرحمانهترین پدیدههای عقبماندگی جامعه آن روزگار بهشمار میرفت. فرستاده خدا با رفتار خود خط بطلان بر فرهنگ حاکم کشید و در برابر فقر فرهنگی و جهل حاکم ایستاد. این در شرایطی بود که حتی یاران آن حضرت که در برابر شکنجه سران قریش تاب و توان جانانهای از خود نشان میدادند در این مورد پا سست میکردند. اما رفتار متفاوت فرستاده خدا، نشان از تحولی عظیم و سازنده در ارتباط با نوع زن داشت؛ تحولی که سرنوشت تازهای برای زنان رقم زد. پیامبراکرم(ص) به فاطمه(س) محبت میکرد و او را بسیار گرامی میداشت و آن را آشکار کرده و به صراحت از مقام و جایگاه فاطمه که همانا موقعیت و مقام نوع زن بود سخن به میان میآورد که این رفتار فرستاده خدا زمینهساز ارتقای مقام و جایگاه زن و تأکید بر ظرفیتها و ظرافتهای نیمی از پیکره اجتماع گردید. زیرا رفتار پیامبر الگو و سرمشقی برای جامعه بود تا نسبت به فرزندان دختر در رفتار خود تغییر دهند. از سوی دیگر حضرت فاطمه(س) که تربیتیافته مکتب وحی و نبوت بود، تبلور فضایل و نیکیها بوده و ظرفیت و قابلیتهای نوع زن را به نمایش درآورد و الگوی برجستهای برای زنان گردید. پیامبراکرم(ص) از آغاز بعثت درصدد بود تا فرهنگ دینی را جایگزین فرهنگ جاهلی و خشکاندن ریشههای آن نماید. کسی که به مطالعه تاریخ پرداخته باشد به عظمت روح و صبر و شکیبایی این زن بزرگ آرمانخواه پی میبرد زیرا حضرت فاطمه(س) در تمام مراحل زندگی در عین تحمل سختیها و دشواریها به تعالی نوع زن میاندیشید و جایگاهی فراتر از روح لطیف و احساسات زنانه برای او قائل بود.روایت شده هنگامی که فاطمه و صفیه عمه پیامبر در هنگامه جنگ احد که بر اثر مغلوبه شدن جنگ، پیامبر و یاران وفادارش زخم برداشته و پیکر شهدایی همچون حمزه سیدالشهدا بر زمین بود قصد نمودند تا در صحنه جنگ حاضر شوند، پیامبر به علی(ع) فرمود؛ نگذار چشم عمهام به وضعیت من بیفتد ولی به فاطمه اجازه بده بیاید. وقتی فاطمه(س) به نزد پیامبر رفت و دید پیشانی پیامبر و دهانش پر از خون است، بدون اینکه روحیه خود را ببازد، زخم پدر را بست و از خون شست و برای قطع خونریزی قطعه حصیری را سوزانده و خاکستر آن را بر زخم نهاد. مهر و توجه پیامبر اکرم(ص) و حضرت فاطمه(س) محدود به عاطفه پدری و فرزندی نبود بلکه برخاسته از تعالیم فراگیر و جهانشمول آیین اسلام بود. حضرت فاطمه(س) در راه تقویت و ترویج این مکتب با تمام توان مشارکت داشت و همواره کنار پدر و همسرش در عرصه پیکار با ظلم و جهل حاضر بود. در همین راستا آن حضرت به مقابله با هوی و هوس و بیهودهگرایی و تباهی در زندگیها برخاسته و از ایمانی که اساس و پایهاش توحید و یکتاپرستی است، دم زد. پیش از آن رسول خدا(ص) در زندگی با حضرت خدیجه(س) بنیان کانونی بر مبنای مهر و محبت و صفا و صداقت را گذاشته بود که گرمی و یکدلی مشخصه آن است. مهر و محبت رسول گرامی اسلام نسبت به حضرت خدیجه و جایگاه آن بانوی گرامی در دل و جان پاک آن حضرت به پایهای رسید که این مهر و عاطفه و وفا حتی پس از رحلت خدیجه نیز از پیامبر فاصله نگرفت. این بود که پیامبر اکرم(ص) دوستان همسرش را جهت قدردانی از آنان و احترام به حضرت خدیجه(س) مورد احترام قرار میداد. چنانکه از اَنس روایت شده است که: «هرگاه خدمت رسول خدا هدیهای میآوردند، میفرمود: به خانه فلان بانو ببرید، زیرا او دوست خدیجه بود و به وی علاقه و محبت داشت.» همچنین نقل است هرگاه گوسفندی ذبح میکرد، میفرمود: «از این گوشت سهمی برای دوستان خدیجه(س) بفرستید.» وقتی عایشه سبب آن را پرسید، فرمود: «من دوستان خدیجه را دوست دارم.» براساس اینگونه رفتار و سلوک پیامبر اکرم(ص) در آیین اسلام، زن شایسته و سزاوار ارج و احترام بوده و در پیشگاه خداوند از جایگاه و مقام برجستهای برخوردار است. حضرت فاطمه(س) در چنین محیط شایسته و مهیایی و در خانهای به دنیا آمد که پدرش رسول خدا و مادرش حضرت خدیجه بود. پس از ولادت نوزاد، پیامبراکرم(ص) فرمود: «برادرم جبرئیل به من خبر داد که کودک من دختر است و انسانی پاک سرشت و پیراسته است و خدای متعال به من فرمان داده او را فاطمه بنامم. خدای سبحان از نسل او پیشوایانی برجسته بهوجود میآورد که مؤمنین بهوسیله آنان هدایت میشوند.» از جمله القاب آن حضرت، «صدیقه» به معنای بسیار تصدیقکننده است و منظور از آن این است که پدرش را بسیار تصدیق مینمود و در گفتارش صداقت و راستگویی و در عمل صادقانه رفتار میکرد. لقب دیگر حضرتش به اعتبار خیر و برکات فراوانی که از ناحیه وی پدید آمد، «مبارکه» است. قرآن کریم بدین جهت که نسل نبی اکرم(ص) تنها از ناحیه وجود مقدس حضرت فاطمه(س) استمرار دارد از وی به «کوثر» یاد کرده است. او مام ائمه اطهار و مادر دودمان پاک رسول خدا بهشمار میآید.
دبیر گروه پایداری
ولادت حضرت فاطمه(س) در پنجمین سال بعثت رسول گرامی اسلام(ص) اتفاقی معمولی نبود تا بتوان از کنار آن به سادگی عبور کرد زیرا با این اتفاق جایگاه متفاوتی برای نوع زن از سوی مکتب آسمانی اسلام تعیین و تشریع شد. از این رو جامعه جزیرةالعرب با مشاهده رفتار پیامبراکرم(ص) با نوزاد دختر، دچار چالش جدی شد. پدیده شوم زنده به گور کردن دختران، یکی از بیرحمانهترین پدیدههای عقبماندگی جامعه آن روزگار بهشمار میرفت. فرستاده خدا با رفتار خود خط بطلان بر فرهنگ حاکم کشید و در برابر فقر فرهنگی و جهل حاکم ایستاد. این در شرایطی بود که حتی یاران آن حضرت که در برابر شکنجه سران قریش تاب و توان جانانهای از خود نشان میدادند در این مورد پا سست میکردند. اما رفتار متفاوت فرستاده خدا، نشان از تحولی عظیم و سازنده در ارتباط با نوع زن داشت؛ تحولی که سرنوشت تازهای برای زنان رقم زد. پیامبراکرم(ص) به فاطمه(س) محبت میکرد و او را بسیار گرامی میداشت و آن را آشکار کرده و به صراحت از مقام و جایگاه فاطمه که همانا موقعیت و مقام نوع زن بود سخن به میان میآورد که این رفتار فرستاده خدا زمینهساز ارتقای مقام و جایگاه زن و تأکید بر ظرفیتها و ظرافتهای نیمی از پیکره اجتماع گردید. زیرا رفتار پیامبر الگو و سرمشقی برای جامعه بود تا نسبت به فرزندان دختر در رفتار خود تغییر دهند. از سوی دیگر حضرت فاطمه(س) که تربیتیافته مکتب وحی و نبوت بود، تبلور فضایل و نیکیها بوده و ظرفیت و قابلیتهای نوع زن را به نمایش درآورد و الگوی برجستهای برای زنان گردید. پیامبراکرم(ص) از آغاز بعثت درصدد بود تا فرهنگ دینی را جایگزین فرهنگ جاهلی و خشکاندن ریشههای آن نماید. کسی که به مطالعه تاریخ پرداخته باشد به عظمت روح و صبر و شکیبایی این زن بزرگ آرمانخواه پی میبرد زیرا حضرت فاطمه(س) در تمام مراحل زندگی در عین تحمل سختیها و دشواریها به تعالی نوع زن میاندیشید و جایگاهی فراتر از روح لطیف و احساسات زنانه برای او قائل بود.روایت شده هنگامی که فاطمه و صفیه عمه پیامبر در هنگامه جنگ احد که بر اثر مغلوبه شدن جنگ، پیامبر و یاران وفادارش زخم برداشته و پیکر شهدایی همچون حمزه سیدالشهدا بر زمین بود قصد نمودند تا در صحنه جنگ حاضر شوند، پیامبر به علی(ع) فرمود؛ نگذار چشم عمهام به وضعیت من بیفتد ولی به فاطمه اجازه بده بیاید. وقتی فاطمه(س) به نزد پیامبر رفت و دید پیشانی پیامبر و دهانش پر از خون است، بدون اینکه روحیه خود را ببازد، زخم پدر را بست و از خون شست و برای قطع خونریزی قطعه حصیری را سوزانده و خاکستر آن را بر زخم نهاد. مهر و توجه پیامبر اکرم(ص) و حضرت فاطمه(س) محدود به عاطفه پدری و فرزندی نبود بلکه برخاسته از تعالیم فراگیر و جهانشمول آیین اسلام بود. حضرت فاطمه(س) در راه تقویت و ترویج این مکتب با تمام توان مشارکت داشت و همواره کنار پدر و همسرش در عرصه پیکار با ظلم و جهل حاضر بود. در همین راستا آن حضرت به مقابله با هوی و هوس و بیهودهگرایی و تباهی در زندگیها برخاسته و از ایمانی که اساس و پایهاش توحید و یکتاپرستی است، دم زد. پیش از آن رسول خدا(ص) در زندگی با حضرت خدیجه(س) بنیان کانونی بر مبنای مهر و محبت و صفا و صداقت را گذاشته بود که گرمی و یکدلی مشخصه آن است. مهر و محبت رسول گرامی اسلام نسبت به حضرت خدیجه و جایگاه آن بانوی گرامی در دل و جان پاک آن حضرت به پایهای رسید که این مهر و عاطفه و وفا حتی پس از رحلت خدیجه نیز از پیامبر فاصله نگرفت. این بود که پیامبر اکرم(ص) دوستان همسرش را جهت قدردانی از آنان و احترام به حضرت خدیجه(س) مورد احترام قرار میداد. چنانکه از اَنس روایت شده است که: «هرگاه خدمت رسول خدا هدیهای میآوردند، میفرمود: به خانه فلان بانو ببرید، زیرا او دوست خدیجه بود و به وی علاقه و محبت داشت.» همچنین نقل است هرگاه گوسفندی ذبح میکرد، میفرمود: «از این گوشت سهمی برای دوستان خدیجه(س) بفرستید.» وقتی عایشه سبب آن را پرسید، فرمود: «من دوستان خدیجه را دوست دارم.» براساس اینگونه رفتار و سلوک پیامبر اکرم(ص) در آیین اسلام، زن شایسته و سزاوار ارج و احترام بوده و در پیشگاه خداوند از جایگاه و مقام برجستهای برخوردار است. حضرت فاطمه(س) در چنین محیط شایسته و مهیایی و در خانهای به دنیا آمد که پدرش رسول خدا و مادرش حضرت خدیجه بود. پس از ولادت نوزاد، پیامبراکرم(ص) فرمود: «برادرم جبرئیل به من خبر داد که کودک من دختر است و انسانی پاک سرشت و پیراسته است و خدای متعال به من فرمان داده او را فاطمه بنامم. خدای سبحان از نسل او پیشوایانی برجسته بهوجود میآورد که مؤمنین بهوسیله آنان هدایت میشوند.» از جمله القاب آن حضرت، «صدیقه» به معنای بسیار تصدیقکننده است و منظور از آن این است که پدرش را بسیار تصدیق مینمود و در گفتارش صداقت و راستگویی و در عمل صادقانه رفتار میکرد. لقب دیگر حضرتش به اعتبار خیر و برکات فراوانی که از ناحیه وی پدید آمد، «مبارکه» است. قرآن کریم بدین جهت که نسل نبی اکرم(ص) تنها از ناحیه وجود مقدس حضرت فاطمه(س) استمرار دارد از وی به «کوثر» یاد کرده است. او مام ائمه اطهار و مادر دودمان پاک رسول خدا بهشمار میآید.
به یاد دیگری بودن
شهره طاعتی
مددکار اجتماعی
حتی انسانهای تنها و منزوی نیز نیاز به توجه و اهمیت دادن دارند، انسانها در عین فردیت، اجتماعی نیز هستند پس نیاز به رسیدگی و توجه از سوی همنوع خود را دارند. اینکه در همه حال به جز خود به دیگران نیز فکر کنیم و در موقعیتهای مختلف به یاد دوستان و آشنایان نیز باشیم مصداق نشان دادن محبت و مهرمان به دیگری است که خود نمونه بارز و مشهود به یاد بودن دیگران است.
به یاد بودن یعنی فراموش نکردن افراد و اطرافیان و آشنایان و حتی غریبههایی که شاید در دایره دوستانمان هم نباشند. اما در موقعیتهایی به یاد آنها میافتیم. این دوست داشتن دیگران و به یاد بودن آنها نشانههایی از مهربانی، نوازش، اهمیت دادن پویایی و سرزنده بودن دارد که در رفتار و عملکرد یک فرد خود را نشان میدهد. به طور مثال وقتی برای خرید یک کتاب به کتابفروشی میرویم آنجا به کتابی برمیخوریم که مورد پسند یکی از دوستانمان است و آن را برایش خریداری میکنیم یا با سلیقه خود برای دوستی یا آشنایی کتابی میخریم که آن نیز نشان مهر و به یاد بودن دارد و وقتی آن را به فرد هدیه میدهیم علاوه بر خوشحال کردن او به وی آموزش پنهان نیز میدهیم. در این کار یک فرایند پر مهر و محبتی نهفته است که نشاندهنده و منتقلکننده محبت و به یاد بودن و اهمیت داشتن انسانهای اطرافمان است. انسانها با عشق و محبت به زندگی خود انگیزه می دهند و ممارست و تکرار این رفتارها به نوعی رفتار آموخته شده و نهادینه شده در زندگیشان تبدیل میشود که تغییرات بسیار ارزشمند و مهمی را در فرد و دنیای اطرافش ایجاد میکند. شاید فکر کنید که برای به یاد بودن و اهمیت دادن به دیگران باید کارهای بزرگ و پولهای بسیاری هزینه کرد ولی وقتی خوب نگاه میکنیم میبینیم که با کمی تغییر در نگرش و دیدگاه ما به زندگی و بها دادن به احساس و محبتهای درونیمان نسبت به خود و دیگران میتوانیم همیشه و در همه حال هم به یاد خود باشیم و هم به یاد دیگران.این دو مؤلفه در زندگی هیچگاه از یکدیگر جدا نیستند. تا زمانی که ما به یاد خودمان نباشیم و خود را دوست نداشته باشیم نمیتوانیم به یاد دیگران نیز باشیم و آنها را دوست داشته باشیم. شاید بگویید کسانی هستند که تمام خود را وقف دیگران میکنند اینها از نظر تقسیمبندی روانشناختی افرادی ایثارگر هستند و خود را فراموش کردهاند و فقط دیگران برایشان مهم هستند ولی اگر کسی بخواهد حد تعادل را در زندگی رعایت کند و لذت بیشتری از لحظههایش ببرد باید هم خود را دوست داشته باشد و هم به یاد دیگران باشد.
به یاد خود بودن یعنی انسان از لحظات روز و شب خود لذت ببرد به چشمهایش بیاموزد که زیبایی گلهای کوچک در کنار خیابان را نیز ببیند. به گوشهایش بیاموزد که صدای پرندگان را در بین همین آلودگیهای صوتی روزمره بشنود.
به قلب و روان خود اجازه دهد در لحظه احساسات و هیجانات خود را نشان دهد. البته قبل از آن باید شناخت از هیجان و احساسات داشته باشد و بتواند در زمان و مکان مناسب از آنها استفاده کند.
به یاد دیگری بودن درون خود تلفیقی از احساسات و هیجانات مثبت و مهر و محبت و مهربانی نهفته دارد که فقط باید در زمان و مکان مناسب از آنها استفاده کرد. تشکر کردن از یکدیگر نیز نوعی به یاد بودن است به طور مثال وقتی ما برای ادای تشکر و سپاسگزاری از فردی برای او هدیهای تهیه میکنیم یعنی اینکه در لحظاتی به یاد او بودهایم تا بتوانیم محبت او را جبران کنیم ، این رد و بدل شدن انرژی مثبت در بین افراد باعث ایجاد نوعی معاشرت و گفت و شنودهایی میشود پس میتوانیم نتیجه بگیریم که به یاد دیگری بودن در فزونی یافتن معاشرتهای ما تأثیرات بسزایی دارد.
مددکار اجتماعی
حتی انسانهای تنها و منزوی نیز نیاز به توجه و اهمیت دادن دارند، انسانها در عین فردیت، اجتماعی نیز هستند پس نیاز به رسیدگی و توجه از سوی همنوع خود را دارند. اینکه در همه حال به جز خود به دیگران نیز فکر کنیم و در موقعیتهای مختلف به یاد دوستان و آشنایان نیز باشیم مصداق نشان دادن محبت و مهرمان به دیگری است که خود نمونه بارز و مشهود به یاد بودن دیگران است.
به یاد بودن یعنی فراموش نکردن افراد و اطرافیان و آشنایان و حتی غریبههایی که شاید در دایره دوستانمان هم نباشند. اما در موقعیتهایی به یاد آنها میافتیم. این دوست داشتن دیگران و به یاد بودن آنها نشانههایی از مهربانی، نوازش، اهمیت دادن پویایی و سرزنده بودن دارد که در رفتار و عملکرد یک فرد خود را نشان میدهد. به طور مثال وقتی برای خرید یک کتاب به کتابفروشی میرویم آنجا به کتابی برمیخوریم که مورد پسند یکی از دوستانمان است و آن را برایش خریداری میکنیم یا با سلیقه خود برای دوستی یا آشنایی کتابی میخریم که آن نیز نشان مهر و به یاد بودن دارد و وقتی آن را به فرد هدیه میدهیم علاوه بر خوشحال کردن او به وی آموزش پنهان نیز میدهیم. در این کار یک فرایند پر مهر و محبتی نهفته است که نشاندهنده و منتقلکننده محبت و به یاد بودن و اهمیت داشتن انسانهای اطرافمان است. انسانها با عشق و محبت به زندگی خود انگیزه می دهند و ممارست و تکرار این رفتارها به نوعی رفتار آموخته شده و نهادینه شده در زندگیشان تبدیل میشود که تغییرات بسیار ارزشمند و مهمی را در فرد و دنیای اطرافش ایجاد میکند. شاید فکر کنید که برای به یاد بودن و اهمیت دادن به دیگران باید کارهای بزرگ و پولهای بسیاری هزینه کرد ولی وقتی خوب نگاه میکنیم میبینیم که با کمی تغییر در نگرش و دیدگاه ما به زندگی و بها دادن به احساس و محبتهای درونیمان نسبت به خود و دیگران میتوانیم همیشه و در همه حال هم به یاد خود باشیم و هم به یاد دیگران.این دو مؤلفه در زندگی هیچگاه از یکدیگر جدا نیستند. تا زمانی که ما به یاد خودمان نباشیم و خود را دوست نداشته باشیم نمیتوانیم به یاد دیگران نیز باشیم و آنها را دوست داشته باشیم. شاید بگویید کسانی هستند که تمام خود را وقف دیگران میکنند اینها از نظر تقسیمبندی روانشناختی افرادی ایثارگر هستند و خود را فراموش کردهاند و فقط دیگران برایشان مهم هستند ولی اگر کسی بخواهد حد تعادل را در زندگی رعایت کند و لذت بیشتری از لحظههایش ببرد باید هم خود را دوست داشته باشد و هم به یاد دیگران باشد.
به یاد خود بودن یعنی انسان از لحظات روز و شب خود لذت ببرد به چشمهایش بیاموزد که زیبایی گلهای کوچک در کنار خیابان را نیز ببیند. به گوشهایش بیاموزد که صدای پرندگان را در بین همین آلودگیهای صوتی روزمره بشنود.
به قلب و روان خود اجازه دهد در لحظه احساسات و هیجانات خود را نشان دهد. البته قبل از آن باید شناخت از هیجان و احساسات داشته باشد و بتواند در زمان و مکان مناسب از آنها استفاده کند.
به یاد دیگری بودن درون خود تلفیقی از احساسات و هیجانات مثبت و مهر و محبت و مهربانی نهفته دارد که فقط باید در زمان و مکان مناسب از آنها استفاده کرد. تشکر کردن از یکدیگر نیز نوعی به یاد بودن است به طور مثال وقتی ما برای ادای تشکر و سپاسگزاری از فردی برای او هدیهای تهیه میکنیم یعنی اینکه در لحظاتی به یاد او بودهایم تا بتوانیم محبت او را جبران کنیم ، این رد و بدل شدن انرژی مثبت در بین افراد باعث ایجاد نوعی معاشرت و گفت و شنودهایی میشود پس میتوانیم نتیجه بگیریم که به یاد دیگری بودن در فزونی یافتن معاشرتهای ما تأثیرات بسزایی دارد.
گسترش فرهنگ مهارتآموزی در بین جوانان
مهندس محمد حسن زمانی
پژوهشگر مهارتهای زندگی
فرهنگ در جامعه روشنترین چراغ هدایت مردم درتلألؤ تمدن هر کشور است. چندی است که فرهنگ کارآفرینی در کشور مورد تشویق رسانهها قرار گرفته و گاهی از برخی کارآفرینان در رسانهها دعوت میشود و از تجربیاتشان در این حوزه استفاده میشود. اما این حرکت فرهنگی برای اشتغالزایی جوانان و تربیت مهارتهای نسل جوان کشور کافی نیست.
رسالت اصلی مسئولان و متصدیان اقتصادی برای شکوفا کردن استعداد و ظرفیت آحاد جامعه، تربیت مهارتی مردم است که موجبات تضمین آینده شغلی و فعالسازی چرخه کارآفرینی و اشتغالزایی در دراز مدت را برای کشور رقم میزند. در پیشینه سرزمین ما ایرانیان، داشتن مهارت فنی از جایگاه ویژهای برخوردار بوده است و این فرهنگ مهم در تربیت فرزندان در سنین کودکی از اهمیت بالایی برخوردار بوده که با توجه به علاقه و استعداد کودکان به آنها سمت و سو داده میشد. در تمدن ایران زمین بخصوص برای فرزندان ذکور، آموختن مهارت، امری بسیار مهم تلقی میشده و آنها از زمان نوجوانی و جوانی باید حرفهای را انتخاب و بهعنوان شغل به آن نگاه میکردند که اصولاً این نوع حرفهها از طریق مهارت و پیشه پدر به فرزندان انتقال مییافت و موجبات علاقهمندی فرزندان را از همان کودکی ایجاد و تضمین شغل و حرفه فرزندان را در آینده مهیا میکرد و همچنین باعث رونق اقتصاد در جوامع کوچک یا بزرگ میشد. همین امر موجب میشد تا سینه به سینه مهارت های فردی و شغلی به نسل بعد انتقال یابد. اما اکنون این موضوع به محاق فراموشی سپرده شده است و به نوعی خانوادهها ومردم فکر میکنند فرهنگ کارمند پروری بهتر از گسترش فرهنگ مهارتآموزی حرفههای مختلف است. برای همین تلاشی در جهت آموزش فرزندانشان نمیکنند و صرفاً کودکانی بار میآیند که در جوانی فقط تحصیلات دانشگاهی دارند و در نهایت با سد ورود به بازار کار مواجه میشوند.
وقتی حرفهآموزی در تربیت خانوادهها جایی نداشته باشد؛ با کمرنگ شدن این فرهنگ مهم، جوانان و نوجوانان هدف غایی و اصلی خود را برای آینده از دست میدهند. وظیفه اصلی ما بهعنوان سردمداران مهارتآموزی در ایران امروزی مهیا کردن شرایط و همچنین فرهنگسازی برای علاقهمندی نوجوانان به مهارتهای به روز دنیا است. امروزه باید با همگام شدن با پیشرفتهای چشمگیر جهانی، آموزش مهارتها را برای نوجوانان جذاب جلوه داد و با مهیا کردن تسهیلات اشتغالزایی و کاربردی کردن آموزشها جوانان را به این سمت هدایت کرد و آنها را به این باور رساند که داشتن مهارتهای لازم و فنی و حرفهای میتواند بزرگترین انگیزه برای داشتن آیندهای روشن و پررونق باشد.
مقام معظم رهبری چندین سال است که به مسأله اشتغال و مهارتافزایی اشاره میفرمایند که اساس و پایه یک شغل مهارت است. تنها متولی آموزشهای غیر رسمی ، سازمان فنی و حرفهای بوده با موازیکاری خیلی از دستگاهها این مهم دیگر سلیقهای عمل میشود که یکی از مشکلاتش مدرکگرایی جایگزین مهارتگرایی است.دولت با بها دادن به سازمان فنی و حرفهای که کارآموزانش ارتباط مستقیم با خوداشتغالی دارند، میتواند فرهنگ مهارتآموزی و ماهر پروری را در جامعه گسترش داده و نگاه جوانها را به صندوق دولت بردارد و در جیب خودشان بگذارد تا جوانان به جای اینکه دیدگاهشان این باشد که مدرک بگیرم تا در جای دولتی استخدام شوم تغییر کند و بگوید مهارتی را یاد بگیرم تا بتوانم بهترین شغل و درآمد را برای خودم ایجاد کنم.
پژوهشگر مهارتهای زندگی
فرهنگ در جامعه روشنترین چراغ هدایت مردم درتلألؤ تمدن هر کشور است. چندی است که فرهنگ کارآفرینی در کشور مورد تشویق رسانهها قرار گرفته و گاهی از برخی کارآفرینان در رسانهها دعوت میشود و از تجربیاتشان در این حوزه استفاده میشود. اما این حرکت فرهنگی برای اشتغالزایی جوانان و تربیت مهارتهای نسل جوان کشور کافی نیست.
رسالت اصلی مسئولان و متصدیان اقتصادی برای شکوفا کردن استعداد و ظرفیت آحاد جامعه، تربیت مهارتی مردم است که موجبات تضمین آینده شغلی و فعالسازی چرخه کارآفرینی و اشتغالزایی در دراز مدت را برای کشور رقم میزند. در پیشینه سرزمین ما ایرانیان، داشتن مهارت فنی از جایگاه ویژهای برخوردار بوده است و این فرهنگ مهم در تربیت فرزندان در سنین کودکی از اهمیت بالایی برخوردار بوده که با توجه به علاقه و استعداد کودکان به آنها سمت و سو داده میشد. در تمدن ایران زمین بخصوص برای فرزندان ذکور، آموختن مهارت، امری بسیار مهم تلقی میشده و آنها از زمان نوجوانی و جوانی باید حرفهای را انتخاب و بهعنوان شغل به آن نگاه میکردند که اصولاً این نوع حرفهها از طریق مهارت و پیشه پدر به فرزندان انتقال مییافت و موجبات علاقهمندی فرزندان را از همان کودکی ایجاد و تضمین شغل و حرفه فرزندان را در آینده مهیا میکرد و همچنین باعث رونق اقتصاد در جوامع کوچک یا بزرگ میشد. همین امر موجب میشد تا سینه به سینه مهارت های فردی و شغلی به نسل بعد انتقال یابد. اما اکنون این موضوع به محاق فراموشی سپرده شده است و به نوعی خانوادهها ومردم فکر میکنند فرهنگ کارمند پروری بهتر از گسترش فرهنگ مهارتآموزی حرفههای مختلف است. برای همین تلاشی در جهت آموزش فرزندانشان نمیکنند و صرفاً کودکانی بار میآیند که در جوانی فقط تحصیلات دانشگاهی دارند و در نهایت با سد ورود به بازار کار مواجه میشوند.
وقتی حرفهآموزی در تربیت خانوادهها جایی نداشته باشد؛ با کمرنگ شدن این فرهنگ مهم، جوانان و نوجوانان هدف غایی و اصلی خود را برای آینده از دست میدهند. وظیفه اصلی ما بهعنوان سردمداران مهارتآموزی در ایران امروزی مهیا کردن شرایط و همچنین فرهنگسازی برای علاقهمندی نوجوانان به مهارتهای به روز دنیا است. امروزه باید با همگام شدن با پیشرفتهای چشمگیر جهانی، آموزش مهارتها را برای نوجوانان جذاب جلوه داد و با مهیا کردن تسهیلات اشتغالزایی و کاربردی کردن آموزشها جوانان را به این سمت هدایت کرد و آنها را به این باور رساند که داشتن مهارتهای لازم و فنی و حرفهای میتواند بزرگترین انگیزه برای داشتن آیندهای روشن و پررونق باشد.
مقام معظم رهبری چندین سال است که به مسأله اشتغال و مهارتافزایی اشاره میفرمایند که اساس و پایه یک شغل مهارت است. تنها متولی آموزشهای غیر رسمی ، سازمان فنی و حرفهای بوده با موازیکاری خیلی از دستگاهها این مهم دیگر سلیقهای عمل میشود که یکی از مشکلاتش مدرکگرایی جایگزین مهارتگرایی است.دولت با بها دادن به سازمان فنی و حرفهای که کارآموزانش ارتباط مستقیم با خوداشتغالی دارند، میتواند فرهنگ مهارتآموزی و ماهر پروری را در جامعه گسترش داده و نگاه جوانها را به صندوق دولت بردارد و در جیب خودشان بگذارد تا جوانان به جای اینکه دیدگاهشان این باشد که مدرک بگیرم تا در جای دولتی استخدام شوم تغییر کند و بگوید مهارتی را یاد بگیرم تا بتوانم بهترین شغل و درآمد را برای خودم ایجاد کنم.
نقاشیخطهای طاهرهالله دادیان در گالری ترانه باران
گالری ترانه باران نقاشیخطهای طاهرهالله دادیان را از عصر جمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱ به تماشا میگذارد.موجهای خفته عنوان این مجموعه است.طاهرهالله دادیان متولد ۱۳۴۹ حائز رتبه برتر نقاشیخط در جشنواره شمسه و رتبه اول نستعلیق در جشنواره کتابت اسمای حضرت معصومه را در کارنامه دارد و آثارش در کشورهای مختلفی مانند ایتالیا، ترکیه، کانادا، امارات و... به نمایش درآمده است.
در آستانه این نمایشگاه، محبوبه کاظمی دولابی، مدیر نگارخانه ترانه باران متنی را در صفحه شخصیاش به اشتراک گذاشته است. او نوشته است: «به نگاه من، در این وانفسا «ما مردم» باید بیش از همیشه به یکدیگر و به همه فکر کنیم؛ انسانیت حکم میکند «همه مردم» را ببینیم؛ و به زعم من برای سفرههایی که از همیشه کوچکتر و خالیتر است به سهم خود چاره اندیشی کنیم.بخشی از جامعه هنری معترضاند و معتقدند نباید این روزها فعالیت هنری داشت اما حتماً این عده از معیشت هنرمندان هم باخبرند و میدانند در این گرانی و تورم که خط فقر اکثر هنرمندان و خانوادههای آنان را بلعیده و ادامه شرایط کنونی بسیار دشوار است.دیگر مشاغل، این روزها مشغول کارند اما بخصوص جامعه تجسمی در سکوت و تعلیق؟! جالب اینکه جامعه تجسمی در تمام این سالها کمترین برخورداری از دولتها را داشته و روی پای خود بهعنوان شغل مستقل و بخش خصوصی ایستاده است.غیر از ضرورت تأمین هزینههای زندگی از رهگذر برپایی نمایشگاه و فروش حتی اندک آثار هنری، هنر را درمان میدانم، بهعنوان واگوکننده دردهای مردمی که صدایشان در جامعه شنیده نمیشود. انفعال و خالی ماندن صحنه را زیبنده هنر و هنرمند نمیدانم و اتفاقاً معتقدم آنها که هنر را دوست نمیدارند و همواره خواهان تحدید فعالیتهای هنری بودند از این سکون و تعطیلی خرسندند و رضایت قلبی دارند.اگر رسممان شنیدن و درک کردن هم است، به انتخاب همنوع و همکار خود احترام بگذاریم و آیین «قضاوت نکنیم» را ملکه ذهن کنیم؛ توهین و برچسب زدن، روشنایی چراغ روح را میکشد و به تن جامعه ترک میاندازد.«... دمت گرم و سرت خوش باد/ سلامم را تو پاسخ گوی، در بگشای...» بیاییم چون اخوان ثالث بزرگ نگذاریم در سرمای زمستان دست دوست یخ بزند، به هم شجاعت و جسارت دهیم و مانند همه مشاغلی که مشغول کارند پرچم هنر را بالا بریم و هر یک در حد توان خویش برای هنرمندان عزیز و جامعه هنری قدمی برداریم.در این روزگار و تنگنای بیسابقه گذران زندگی، جا خالی دادن و بسته نگه داشتن در گالری ظلم مضاعف به هنرمندان است؛ «بنی آدم اعضای یکدیگرند» برای تحقق این شعار جهانی ایرانی پیشقدم باشیم.
گالری« ترانه باران»با نام پروردگار جان و خرد با چنین نگاهی با برپایی نمایشگاهی از یک زن هنرمند شایسته خلاق ستایش شده، بانو طاهرهالله دادیان از ۲۳ دی ۱۴۰۱ فعالیت خویش را از سر میگیرد و خواهان دست همراهی همه هنرمندان عزیز، همکاران گرانقدر، مجموعه داران ارجمند و همه حمایت کنندگان و دوستداران سخاوتمند هنر ایران زمین است.با افتخار شما را چشم در راهیم... . شایان ذکر است نمایشگاه موج های خفته به مدت یک هفته در گالری ترانه باران دایر خواهد بود.
در آستانه این نمایشگاه، محبوبه کاظمی دولابی، مدیر نگارخانه ترانه باران متنی را در صفحه شخصیاش به اشتراک گذاشته است. او نوشته است: «به نگاه من، در این وانفسا «ما مردم» باید بیش از همیشه به یکدیگر و به همه فکر کنیم؛ انسانیت حکم میکند «همه مردم» را ببینیم؛ و به زعم من برای سفرههایی که از همیشه کوچکتر و خالیتر است به سهم خود چاره اندیشی کنیم.بخشی از جامعه هنری معترضاند و معتقدند نباید این روزها فعالیت هنری داشت اما حتماً این عده از معیشت هنرمندان هم باخبرند و میدانند در این گرانی و تورم که خط فقر اکثر هنرمندان و خانوادههای آنان را بلعیده و ادامه شرایط کنونی بسیار دشوار است.دیگر مشاغل، این روزها مشغول کارند اما بخصوص جامعه تجسمی در سکوت و تعلیق؟! جالب اینکه جامعه تجسمی در تمام این سالها کمترین برخورداری از دولتها را داشته و روی پای خود بهعنوان شغل مستقل و بخش خصوصی ایستاده است.غیر از ضرورت تأمین هزینههای زندگی از رهگذر برپایی نمایشگاه و فروش حتی اندک آثار هنری، هنر را درمان میدانم، بهعنوان واگوکننده دردهای مردمی که صدایشان در جامعه شنیده نمیشود. انفعال و خالی ماندن صحنه را زیبنده هنر و هنرمند نمیدانم و اتفاقاً معتقدم آنها که هنر را دوست نمیدارند و همواره خواهان تحدید فعالیتهای هنری بودند از این سکون و تعطیلی خرسندند و رضایت قلبی دارند.اگر رسممان شنیدن و درک کردن هم است، به انتخاب همنوع و همکار خود احترام بگذاریم و آیین «قضاوت نکنیم» را ملکه ذهن کنیم؛ توهین و برچسب زدن، روشنایی چراغ روح را میکشد و به تن جامعه ترک میاندازد.«... دمت گرم و سرت خوش باد/ سلامم را تو پاسخ گوی، در بگشای...» بیاییم چون اخوان ثالث بزرگ نگذاریم در سرمای زمستان دست دوست یخ بزند، به هم شجاعت و جسارت دهیم و مانند همه مشاغلی که مشغول کارند پرچم هنر را بالا بریم و هر یک در حد توان خویش برای هنرمندان عزیز و جامعه هنری قدمی برداریم.در این روزگار و تنگنای بیسابقه گذران زندگی، جا خالی دادن و بسته نگه داشتن در گالری ظلم مضاعف به هنرمندان است؛ «بنی آدم اعضای یکدیگرند» برای تحقق این شعار جهانی ایرانی پیشقدم باشیم.
گالری« ترانه باران»با نام پروردگار جان و خرد با چنین نگاهی با برپایی نمایشگاهی از یک زن هنرمند شایسته خلاق ستایش شده، بانو طاهرهالله دادیان از ۲۳ دی ۱۴۰۱ فعالیت خویش را از سر میگیرد و خواهان دست همراهی همه هنرمندان عزیز، همکاران گرانقدر، مجموعه داران ارجمند و همه حمایت کنندگان و دوستداران سخاوتمند هنر ایران زمین است.با افتخار شما را چشم در راهیم... . شایان ذکر است نمایشگاه موج های خفته به مدت یک هفته در گالری ترانه باران دایر خواهد بود.
عکس نوشت
پرده دوم از مجموعه انیمیشن «نامها» با پرداختی به زندگی شهیدعباس دوران به کارگردانی سیدرضا میرکریمی و تهیهکنندگی محمد پیرهادی محصول سازمان سینمایی سوره، پنجشنبه ۲۲ دی روی آنتن شبکه دو سیما میرود. اپیزود دوم از این مجموعه انیمیشن که «عباس» نام دارد با صدای امیر جعفری در نقش شهید عباس دوران و ریما رامینفر در نقش همسرش مهناز دلیری فرد پخش میشود./مهر
فضای مجازی
درگذشت یکی از پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی، برگزاری برنامههای فرهنگی و هنری به مناسبت تولد حضرت فاطمه(س) و معرفی برندگان جایزه گلدن گلوب از اخبار حوزه فرهنگ و هنر در فضای مجازی است.
یاد
ابوالفضل خطیبی نویسنده، پژوهشگر زبان و ادب فارسی و شاهنامهپژوه برجسته در ۶۲ سالگی دارفانی را وداع گفت.میرجلالالدین کزازی، استاد دانشگاه و شاهنامهپژوه در پی درگذشت خطیبی، در جملاتی در خصوص او به ایسنا بیان داشته: «بیهیچگمانی وی یکی از چهرههای فرهنگی نامدار در ایران روزگار ماست. او شکوفاترین سالیان زندگی خود را صرف در کار پژوهش و شناختن و شناساندن شاهنامه به ایرانیان و پارسیزبانان کرد. این تلاش ارزشمند و گرانمایه و ماندگار به شیوههای گوناگون انجام میگرفت و تنها با نوشتن کتاب به نمود نمیآمد .»
نما و رسانه
پوستر فیلم مستند «مشق امشب» به کارگردانی اشکان نجاتی و مهران نعمتاللهی، رونمایی شد.این مستند اجتماعی دیروز (چهارشنبه ۲۱ دی ماه ) در سینماهای هنر و تجربه اکران خود را آغاز کرد. «مشق امشب» در تهران اکران خود را در سینماهای نارسیس، چارسو، فرهنگ، ملت، کوروش و موزه سینما در دو سانس ۱۶ و ۱۸ آغاز کرده و در شهرهای دیگر در مشهد، اصفهان، سنندج، آبادان، نیشابور، ساری، کرمانشاه، کرمان، شیراز، تبریز و گرگان در همین سانسها روی پرده میرود. این فیلم که حضورهای جهانی موفقی داشته است، با نگاهی به فیلم «مشق شب» عباس کیارستمی لایههای پنهانی از نظام آموزشی امروز را که از دید جامعه پنهان مانده است، به تصویر میکشد.
فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی در دو جشنواره «داکا» بنگلادش و «صوفیامنار» بلغارستان به نمایش در خواهد آمد.جشنواره «داکا» از ۲۴ دی تا ۲ بهمن ۱۴۰۱ (۱۴ تا ۲۲ ژانویه ۲۰۲۳) برگزار خواهد شد و جشنواره «صوفیامنار» از ۲۶ دی تا ۹ بهمن ۱۴۰۱ (۱۶ تا ۲۹ ژانویه ۲۰۲۳) برگزار خواهد شد.
برنامه «صبح جمعه با شما» روز ۲۳ دی ماه ـ همزمان با روز میلاد با سعادت حضرت فاطمه(س) به مناسبت روز پاسداشت مقام زن و مادر بهصورت ویژه و عیدانه پخش میشود. این برنامه پس از مدتها توقف پخش، در اردیبهشت ۱۳۹۷ با تهیهکنندگی ساجد قدوسیان، بازیگردانی علیرضا جاویدنیا و نویسندگی حمید پارسا زیر نظر گروه ورزش و تفریحات رادیو ایران دوباره آغاز به کار کرد و هر جمعه از رادیو ایران پخش میشود.
هشتادمین مراسم گلدن گلوب برگزار و برندگان بخشهای مختلف این مراسم معرفی شدند و«فابلمنها» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و «اشباح اینیشرین» ساخته مارتین مکدونا به ترتیب جوایز بهترین فیلم درام و بهترین فیلم موزیکال یا کمدی را از آن خود کردند.
نغمه و نوا
مرکز موسیقی انقلاب اسلامی (مأوا) همزمان با فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز گرامیداشت مقام مادر مرحله سوم فصل دوم لیگ سرود ایران را با کلید واژه «مادرآب» آغاز کرد.در این مرحله که ویژه ولادت حضرت زهرا(س) و روز مادر در قالب دو «لیگ همگانی» و «لیگ نماهنگ» صورت خواهد گرفت متقاضیان شرکت در مسابقه میتوانند تا روز هفتم بهمن ماه با انتخاب نماهنگ مناسبتی «مادرآب» با موسیقی احسان جوادی اجرا شده توسط گروه نور المبین اصفهان در مسابقه این دوره شرکت کنند. این رقابتها با هدف ترویج سرود، ایجاد ارتباط مستمر و با کیفیت با گروههای سرود، ارتقای سطح کیفی سرود و کاهش هزینههای گروههای سرود برگزار میشود.
تئاتر و صحنه
جلسه نمایشنامهخوانی «کوکوی کبوتران حرم» به نویسندگی علیرضا نادری و کارگردانی مهرزاد جعفری روزهای بیست و دوم و بیست و سوم دی ماه ساعت 16 در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر برگزار میشود. در این جلسه نمایشنامهخوانی که توسط تعدادی از هنرجویان کارگاههای بازیگری سیما تیرانداز برگزار میشود آیدا آرتین مهر، مرضیه امیراحمدی، ساغر چنگیزی، حدیثه حسینی، رها خادمی، بهار دهقان، آرمیتا زراسی، بهناز فرزانه، فائزه قرباننژاد، شادان قوامی، بیتا کریمی، الناز مقاره عابد، محدثه منصور، مهدی رزاقی، حسن صادقی، امیرحسین منوچهری بهعنوان نقش خوان حضور دارند.
کتاب و ادبیات
در مراسمی که امروز( پنجشنبه۲۲ دی ماه ۱۴۰۱) برگزار میشود، از کتاب «رهسپارطاق آسمان» گزیدهای از مجموعه آثار هنرمند مریم جعفربگلو، در فرهنگسرای ارسباران رونمایی خواهد شد.
آیین رونمایی از سهعنوان کتاب «مرا بپذیر» با نگاهی به زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی، «فصل رسیدن» روایتی از شهید هادی طارمی و «خوابهای ناتمام» درباره شهید محمد شیبانی محصول انتشارات روایت فتح در قالب مجموعه برنامههای فرزندان خمینی(ره)، دیروز (چهارشنبه ۲۱ دی) در مجتمع فرهنگی مختار سلیمانی برگزار شد. کتاب «مرا بپذیر» که روایتهایی از زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی را بیان میکند، با همکاریهای پژوهشی و تحقیقی بنیاد حاجقاسم به رشته تحریر درآمده است.
ابوالفضل خطیبی نویسنده، پژوهشگر زبان و ادب فارسی و شاهنامهپژوه برجسته در ۶۲ سالگی دارفانی را وداع گفت.میرجلالالدین کزازی، استاد دانشگاه و شاهنامهپژوه در پی درگذشت خطیبی، در جملاتی در خصوص او به ایسنا بیان داشته: «بیهیچگمانی وی یکی از چهرههای فرهنگی نامدار در ایران روزگار ماست. او شکوفاترین سالیان زندگی خود را صرف در کار پژوهش و شناختن و شناساندن شاهنامه به ایرانیان و پارسیزبانان کرد. این تلاش ارزشمند و گرانمایه و ماندگار به شیوههای گوناگون انجام میگرفت و تنها با نوشتن کتاب به نمود نمیآمد .»
نما و رسانه
پوستر فیلم مستند «مشق امشب» به کارگردانی اشکان نجاتی و مهران نعمتاللهی، رونمایی شد.این مستند اجتماعی دیروز (چهارشنبه ۲۱ دی ماه ) در سینماهای هنر و تجربه اکران خود را آغاز کرد. «مشق امشب» در تهران اکران خود را در سینماهای نارسیس، چارسو، فرهنگ، ملت، کوروش و موزه سینما در دو سانس ۱۶ و ۱۸ آغاز کرده و در شهرهای دیگر در مشهد، اصفهان، سنندج، آبادان، نیشابور، ساری، کرمانشاه، کرمان، شیراز، تبریز و گرگان در همین سانسها روی پرده میرود. این فیلم که حضورهای جهانی موفقی داشته است، با نگاهی به فیلم «مشق شب» عباس کیارستمی لایههای پنهانی از نظام آموزشی امروز را که از دید جامعه پنهان مانده است، به تصویر میکشد.
فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی در دو جشنواره «داکا» بنگلادش و «صوفیامنار» بلغارستان به نمایش در خواهد آمد.جشنواره «داکا» از ۲۴ دی تا ۲ بهمن ۱۴۰۱ (۱۴ تا ۲۲ ژانویه ۲۰۲۳) برگزار خواهد شد و جشنواره «صوفیامنار» از ۲۶ دی تا ۹ بهمن ۱۴۰۱ (۱۶ تا ۲۹ ژانویه ۲۰۲۳) برگزار خواهد شد.
برنامه «صبح جمعه با شما» روز ۲۳ دی ماه ـ همزمان با روز میلاد با سعادت حضرت فاطمه(س) به مناسبت روز پاسداشت مقام زن و مادر بهصورت ویژه و عیدانه پخش میشود. این برنامه پس از مدتها توقف پخش، در اردیبهشت ۱۳۹۷ با تهیهکنندگی ساجد قدوسیان، بازیگردانی علیرضا جاویدنیا و نویسندگی حمید پارسا زیر نظر گروه ورزش و تفریحات رادیو ایران دوباره آغاز به کار کرد و هر جمعه از رادیو ایران پخش میشود.
هشتادمین مراسم گلدن گلوب برگزار و برندگان بخشهای مختلف این مراسم معرفی شدند و«فابلمنها» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و «اشباح اینیشرین» ساخته مارتین مکدونا به ترتیب جوایز بهترین فیلم درام و بهترین فیلم موزیکال یا کمدی را از آن خود کردند.
نغمه و نوا
مرکز موسیقی انقلاب اسلامی (مأوا) همزمان با فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز گرامیداشت مقام مادر مرحله سوم فصل دوم لیگ سرود ایران را با کلید واژه «مادرآب» آغاز کرد.در این مرحله که ویژه ولادت حضرت زهرا(س) و روز مادر در قالب دو «لیگ همگانی» و «لیگ نماهنگ» صورت خواهد گرفت متقاضیان شرکت در مسابقه میتوانند تا روز هفتم بهمن ماه با انتخاب نماهنگ مناسبتی «مادرآب» با موسیقی احسان جوادی اجرا شده توسط گروه نور المبین اصفهان در مسابقه این دوره شرکت کنند. این رقابتها با هدف ترویج سرود، ایجاد ارتباط مستمر و با کیفیت با گروههای سرود، ارتقای سطح کیفی سرود و کاهش هزینههای گروههای سرود برگزار میشود.
تئاتر و صحنه
جلسه نمایشنامهخوانی «کوکوی کبوتران حرم» به نویسندگی علیرضا نادری و کارگردانی مهرزاد جعفری روزهای بیست و دوم و بیست و سوم دی ماه ساعت 16 در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر برگزار میشود. در این جلسه نمایشنامهخوانی که توسط تعدادی از هنرجویان کارگاههای بازیگری سیما تیرانداز برگزار میشود آیدا آرتین مهر، مرضیه امیراحمدی، ساغر چنگیزی، حدیثه حسینی، رها خادمی، بهار دهقان، آرمیتا زراسی، بهناز فرزانه، فائزه قرباننژاد، شادان قوامی، بیتا کریمی، الناز مقاره عابد، محدثه منصور، مهدی رزاقی، حسن صادقی، امیرحسین منوچهری بهعنوان نقش خوان حضور دارند.
کتاب و ادبیات
در مراسمی که امروز( پنجشنبه۲۲ دی ماه ۱۴۰۱) برگزار میشود، از کتاب «رهسپارطاق آسمان» گزیدهای از مجموعه آثار هنرمند مریم جعفربگلو، در فرهنگسرای ارسباران رونمایی خواهد شد.
آیین رونمایی از سهعنوان کتاب «مرا بپذیر» با نگاهی به زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی، «فصل رسیدن» روایتی از شهید هادی طارمی و «خوابهای ناتمام» درباره شهید محمد شیبانی محصول انتشارات روایت فتح در قالب مجموعه برنامههای فرزندان خمینی(ره)، دیروز (چهارشنبه ۲۱ دی) در مجتمع فرهنگی مختار سلیمانی برگزار شد. کتاب «مرا بپذیر» که روایتهایی از زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی را بیان میکند، با همکاریهای پژوهشی و تحقیقی بنیاد حاجقاسم به رشته تحریر درآمده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
تلویزیون باید به سمت موضوعات ضروری برود
-
ولادت حضرت فاطمه (س) زمینهساز ارتقای جایگاه زن
-
به یاد دیگری بودن
-
گسترش فرهنگ مهارتآموزی در بین جوانان
-
نقاشیخطهای طاهرهالله دادیان در گالری ترانه باران
-
عکس نوشت
-
فضای مجازی
اخبارایران آنلاین