ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
استقبال «باکو» و «ایروان» از ابتکار عمل ایران
عراقچی: در طرح ایران یک نگاه واقعبینانه به آتش بس وجود دارد
گروه سیاسی/ ابتکار عمل ایران برای حل مناقشه قرهباغ با استقبال مقامهای باکو و ایروان روبهرو شده است. این خبری است که سید عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران در پایان سفرش به جمهوری آذربایجان و در آستانه عزیمت به سایر کشورهای مقصدش اعلام کرد. با گذشت هفتهها از آغاز دوباره مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قرهباغ که برای چندمین بار در سالهای اخیر دستخوش تنش شده، معاون وزیر خارجه ایران با ابتکار عملی که از سوی مقامهای ایرانی تهیه شده است، راهی باکو، ایروان، مسکو و ترکیه شده است. عراقچی در پایان سفر به جمهوری آذربایجان به عنوان نخستین مقصد سفرش و پس از رایزنی با مقامات این کشور در گفتوگویی به دیدارهای خود اشاره کرد و ضمن تشریح ویژگیهای طرح ابتکاری ایران برای حل مناقشه قره باغ خبر داد که واکنش جمهوری آذربایجان به این طرح مثبت و سازنده بوده است. عراقچی ضمن سازنده توصیف کردن این دیدارها گفت: «روز چهارشنبه مذاکرات مفصل و طولانی با معاون وزیر خارجه، وزیر خارجه و معاون نخستوزیر و دستیار رئیس جمهوری و شخص رئیس جمهوری داشتم که حدود ۹ ساعت به طول انجامید و مذاکره با رئیس جمهوری آذربایجان نزدیک به یکساعت و نیم طول کشید که در مجموع خیلی سازنده و مفید بود». او به توضیحات مقامهای باکو درباره درگیریها و طرح نظرات ایران اشاره کرد و گفت که در این دیدارها نگرانیها و حواشی که برای ایران به وجود آمده است، مطرح شد که مقامهای باکو درباره آن توضیحاتی ارائه دادند.
عراقچی با بیان اینکه این رایزنیها خیلی مفید بود و نگاه دقیقتری را به ما درباره قرهباغ میدهد و مقامهای آذری هم متوجه دیدگاههای منطقهای و دیدگاههای خاص جمهوری اسلامی ایران شدند، به پیشنهاد ایران برای حل این مناقشه اشاره کرد و گفت: «درباره پیشنهاد و طرح جمهوری اسلامی ایران برای شروع گفتوگوها و حل و فصل مسالمتآمیز اختلافات و رسیدن به یک صلح پایدار، گفتوگوهای مفصلی انجام شد و به صورت جزئی ابعاد طرح را توضیح دادم و دوستان آذری با علاقه گوش دادند و سؤالاتی را مطرح و درباره ابعاد مختلف آن بحث و تبادل نظر شد».
او برخورد طرف آذربایجانی و شخص رئیس جمهوری را نسبت به این طرح بسیار مثبت توصیف کرد و افزود: «طبیعتاً باید این طرح را با جزئیات آن بیشتر مورد بررسی قرار دهند. ما صرفاً معرفی کردیم و باید بررسیهای دقیقتری انجام شود.»
عراقچی در ادامه اعلام کرد که در ادامه سفرش این طرح را با مقامهای کشورهای دیگر مرتبط با این بحران از جمله ارمنستان، ترکیه و روسیه در میان خواهد گذاشت. فرستاده ویژه ایران به باکو ابراز امیدواری کرد که بتوان در یک حرکت جمعی به راهحلی برای کاهش یا اتمام این بحران دست یافت تا مانع از تداوم تلفات و هزینههای روبه افزایش آن شد.
ویژگیهای طرح ایران
عراقچی طرح ایران را واجد چند ویژگی دانست که آن را از ایدههای موجود متمایز میکند، مهمترین ویژگی پیشنهاد ایران این است که بعد منطقهای دارد و کشورهایی را که در منطقه دخیل و درگیر هستند، در برمیگیرد و نقش تعریف میکند و بعد یک نگاه واقع بینانه به این بحران و درگیریها دارد. عراقچی اضافه کرد: «تا الان سه دور آتش بس توسط کشورهای مختلف پیشنهاد و برقرار شده و تقریباً بلافاصله شکسته شده است. در طرح ایران یک نگاه واقعبینانه به آتشبس وجود دارد و این واقع بینی نسبت به صحنه میدان را نشان میدهد و به خاطر همین بسیار مورد توجه طرف آذری قرار گرفته است.»
معاون سیاسی وزیر امور خارجه پیشرفت این طرح را امکان پذیر دانست و تأکید کرد که باید در رابطه با آن با دیگر طرفها هم مشورت کرد تا بتوان به یک جمع بندی از اجرای این طرح رسید. «حکمت حاجیاف»، دستیار رئیس جمهوری آذربایجان هم در توئیتی با اشاره به سفر نماینده ویژه ایران برای حل مناقشه قره باغ به باکو، مذاکرات انجام شده با عراقچی را مفید و پربار خواند و تأکید کرد که آذربایجان و ایران مناسبات دوستانه و مستحکم و روابط همسایگی خوبی دارند.
سفر به مسکو و ایروان
فرستاده ویژه ایران به باکو در پایان این سفر راهی مسکو شد و در بدو ورود هدف اصلی از مذاکرات با مقامات روسیه را ارائه طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به خاتمه مناقشه در قره باغ عنوان کرد. وی مهمترین ویژگی طرح ایران را رویکرد منطقهای و واقع بینی آن برشمرد. او بعد از پایان مذاکرات با «آندری رودنکو»، نماینده ویژه روسیه در امور قرهباغ و «سرگئی ریابکوف» همتای روسی خود در امور برجام، هنگام ترک مسکو گفت که طرح ایران درباره مناقشه قرهباغ بر مبنای اصول انساندوستانه و توجه به خواستهای طرفهای درگیر تهیه شده و ایران منتظر دریافت پاسخ از طرفهای مناقشه باقی میماند.
معاون وزیر خارجه ایران پنجشنبه شب از مسکو راهی ارمنستان به عنوان دیگر کشور طرف بحران قرهباغ شد و در ایروان عنوان کرد که ابتکار ایران میتواند مسیری برای صلح در مناقشه قره باغ باز کند. او در بدو ورود به ایروان به گفتوگوهای سازنده با مقامهای باکو و مسکو اشاره کرد و گفت که زمان بسیار حساسی است و نیاز است که هر چه سریعتر درباره روند صلح تصمیمگیری و مسیری برای صلح باز شود.
عراقچی با اشاره به میزان تلفات انسانی ناشی از این درگیریها ادامه داد: «جای تأسف است که آمار تلفات در حال بالا رفتن است، حمله به غیرنظامیان در حال بالا رفتن است و اصلاً قابل پذیرش نیست. به همین دلیل ما تصور میکنیم که باید هر چه سریعتر مسیری برای صلح ایجاد شود و این موضوع اصلی صحبت من در ارمنستان است.»
معاون وزیر خارجه با تصریح اینکه ابتکار جمهوری اسلامی ایران میتواند این مسیر را باز کند، ادامه داد: «ایران کشور بزرگی در همسایگی ارمنستان و آذربایجان است و با هر دو کشور رابطه قدیمی و خوبی دارد. از هر دو کشور اتباعی در ایران هستند و در صلح، صفا و آرامش در کنار هموطنان ایرانی زندگی میکنند. موضع ما در قبال این بحران از روز اول همیشه متوازن و متعادل بوده است.» عراقچی ایران را پایبند به اصول بینالمللی دانست و گفت که حسن نیت و ظرفیتهای ایران میتواند در مسیر رسیدن به صلح پایدار به کار گرفته شود، او افزود: «ما صحبت از یک آتش بس معمولی نمیکنیم، البته آن هم به جای خودش واجب است، اما پیشنهاد ایران یک صلح پایدار را در منطقه هدف قرار میدهد و امیدواریم به این هدف برسیم، جمهوری اسلامی ایران ظرفیتهای لازم را در این خصوص دارد، البته با همکاری دیگر کشورها در منطقه.»
عراقچی روز گذشته در خلال سفر به ایروان با «زهراب مناتسکانیان»، وزیر امور خارجه ارمنستان دیدار و رایزنی کرد و پیشنهاد ایران برای غلبه بر اوضاع و برقراری آتش بس در منطقه قرهباغ را به وزیر امور خارجه ارمنستان ارائه داد و تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران ظرفیتهای لازم برای همکاری را دارد. همچنین در این دیدار «زهراب مناتسکانیان» با بیان اینکه ارمنستان متوجه حساسیتهای ایران در رابطه با تهدیدهای جدید امنیت منطقه است، از نقش جمهوری اسلامی در حفظ ثبات منطقهای و صلح استقبال کرد و تأکید کرد که رویکرد ایران در مناقشه قرهباغ به طور دقیق بررسی میشود.
عراقچی پس از ارمنستان به ترکیه سفر و با مقامات این کشور نیز دیدار و گفتوگو میکند.
رئیس جمهوری در جلسه رؤسای کمیتههای ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرد
قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا محور نظارت بر مصوبات
رئیس جمهوری پنجشنبه گذشته در جلسه رؤسای کمیتههای ستاد ملی مبارزه با کرونا، قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا را محور نظارت بر اجرای تمامی مصوبات ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا دانست و تأکید کرد که تمامی اقدامات و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز صرفاً از طریق سخنگوی ستاد ملی به مردم اعلام میشود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، حجتالاسلام حسن روحانی با قدردانی مجدد از بیانات بسیار مهم رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار کرد: معظم له برای تکمیل و تصحیح راه پیشروی ستاد ملی مبارزه با کرونا، نکات بسیار مهمی را بیان فرمودند که نشان میدهد به رغم اقدامات بسیار گسترده در هشت ماه گذشته، همچنان کار عظیم و بزرگی پیش رو داریم که نیازمند همکاری، همراهی و همافزایی بیشتر در همه مجموعههای دستاندرکار در این مبارزه جهادی است.
رئیس جمهوری افزود: در همین راستا اعضای هر یک از کمیتهها طبق وظایف هشت ماه گذشته خود موظف به رصد روند مقابله با بیماری و مصوبات ستاد هستند و تصمیمات متخده را که با مشورت متخصصان حاصل میشود نیز در اختیار جلسه رؤسای کمیتهها میگذارند که هر پنجشنبه برگزار میشود. این تصمیمات پس از تأیید و نهایی شدن در جلسه رؤسای کمیتهها، برای تصویب نهایی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح میشود.
روحانی اضافه کرد که همه مصوبات ستاد ملی برای اجرای دقیق و نظارت بر روند اجرا در قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا پیگیری خواهد شد.
روحانی گفت: از آنجایی که از جمله وظایف قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، همافزایی و تقویت تواناییهای مختلف در سطح کشور است، لازم است این قرارگاه از تمامی ظرفیتهای درون کشور اعم از دولتی و خصوصی، قوای نظامی و انتظامی و سازمانهای مردم نهاد، بسیج، تشکلهای مذهبی، مساجد و خیرین استفاده کند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، حجتالاسلام حسن روحانی با قدردانی مجدد از بیانات بسیار مهم رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار کرد: معظم له برای تکمیل و تصحیح راه پیشروی ستاد ملی مبارزه با کرونا، نکات بسیار مهمی را بیان فرمودند که نشان میدهد به رغم اقدامات بسیار گسترده در هشت ماه گذشته، همچنان کار عظیم و بزرگی پیش رو داریم که نیازمند همکاری، همراهی و همافزایی بیشتر در همه مجموعههای دستاندرکار در این مبارزه جهادی است.
رئیس جمهوری افزود: در همین راستا اعضای هر یک از کمیتهها طبق وظایف هشت ماه گذشته خود موظف به رصد روند مقابله با بیماری و مصوبات ستاد هستند و تصمیمات متخده را که با مشورت متخصصان حاصل میشود نیز در اختیار جلسه رؤسای کمیتهها میگذارند که هر پنجشنبه برگزار میشود. این تصمیمات پس از تأیید و نهایی شدن در جلسه رؤسای کمیتهها، برای تصویب نهایی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح میشود.
روحانی اضافه کرد که همه مصوبات ستاد ملی برای اجرای دقیق و نظارت بر روند اجرا در قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا پیگیری خواهد شد.
روحانی گفت: از آنجایی که از جمله وظایف قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، همافزایی و تقویت تواناییهای مختلف در سطح کشور است، لازم است این قرارگاه از تمامی ظرفیتهای درون کشور اعم از دولتی و خصوصی، قوای نظامی و انتظامی و سازمانهای مردم نهاد، بسیج، تشکلهای مذهبی، مساجد و خیرین استفاده کند.
بررسی اندیشههای اعظم طالقانی در سالگرد درگذشت او
بانویی در پی تغییر سازنده
در سالگرد درگذشت اعظم طالقانی، در نشستی با حضور صدیقه وسمقی دکترای فقه و پژوهشگر حوزه دین و سعید مدنی فعال سیاسی و اجتماعی و پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی، کارنامه سیاسی و اجتماعی فرزند آیتالله طالقانی بررسی شد.
به گزارش «ایران»، وسمقی در این نشست با بیان اینکه اعظم طالقانی برای هر دو حوزه اجتماعی و سیاسی، وزنه یکسانی قایل بود، اظهار کرد: ایشان به درستی معتقد بود تا توسعه اجتماعی و فرهنگی نداشته باشیم، نمیتوانیم توسعه سیاسی داشته باشیم و بالعکس. از طرفی هم توسعه سیاسی اگر نباشد، نمیتوانیم فعالیت درست اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم.
او ادامه داد: خانم طالقانی معتقد بود اگر زنان توانمند نباشند، نمیتوانند از حقوق سیاسی خود و حقوق اجتماعی خود دفاع کنند و برای این منظور، نیازمند این هستیم که توسعه فکری و اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم، موانعی بر سر راه فعالیت سیاسی نباشد و به عبارتی توسعه سیاسی هم داشته باشیم، تا همه آنها بتوانند به موازات هم پیش روند.
سعید مدنی هم یکی از ویژگیهای برجسته زندهیاد اعظم طالقانی را ویژگی نسلی دانست که او به آن تعلق داشت و گفت: خانم طالقانی از این ویژگی برخوردار بود که علیه ساختارها شورش میکرد و به همین دلیل در کل زندگیاش، نه تنها علیه ساختارهای مستقر بلکه علیه محدودیتهای جسمی خودش هم شورش میکند. یعنی با وجود همه محدودیتها اجازه نمیدهد فعالیتها و کنشهای سیاسی و اجتماعیاش را محدود بکند و حتی به رغم محدودیتهای خانوادگی که بخشی از این ساختار را ایجاد میکند، مانع فعالیتهای وی نمیشود.
او اضافه کرد: به باور خانم طالقانی فعالیت برای یک شرکت تعاونی یک امر اجتماعی بود و فعالیت برای ثبتنام انتخابات، نقد وضعیت مسلط در تعریف رجلیت و یک فعالیت سیاسی بود. از نظر او این فعالیتها تفکیک شده بود اما از نظر برخی مسئولان همه اینها ذیل عنوان سیاسی به کار برده میشد و به همین ترتیب هم نوع واکنش نسبت به وی کمابیش یکسان بود.
وسمقی نیز در ادامه با بیان اینکه خانم طالقانی دغدغه دستیابی همگان به یک زندگی خوب، در همه وجوه آن را داشت، اظهار کرد: ما فکر کنیم دغدغه ایشان بیشتر سیاسی بوده تا اجتماعی. اما ما اگر توسعه سیاسی هم میخواهیم برای این است که قدرت در خدمت زندگی انسانی در یک جامعه باشد و غیر از این نیست. دولت برای چه میخواهیم؟ دولت نمیخواهیم که آقا بالاسر باشد، که به ما بگوید چکار کن و چکار نکن، چطور لباس بپوش و چطوری لباس نپوش! ما دولت میخواهیم به مردم سرویس و خدمات دهد، دولت میخواهیم برای ما امنیت تأمین کند، آزادی و حقوقمان را تضمین کند.
مدنی هم با اشاره به اینکه اصل برای زندهیاد خانم طالقانی تحت آموزههای پدرشان «تغییر» بود، تصریح کرد: برای همین است که حوزههای مختلفی را دنبال میکردند تا این تغییر ایجاد شود. نکته مهمی که در مورد مرحوم خانم طالقانی وجود دارد این است که ایشان آدم همهجانبهای بود، در هر جایی که میشود تلاشی برای تغییر کرد، کوتاهی نمیکرد و به آنجا وارد میشد. چون دغدغهاش، دغدغه ملی و انسانی بود. به این اعتبار دغدغه ملی را در حوزه سیاسی دنبال میکرد.
اخبــــار
ظریف: صلح با تحریک آفرینی دست یافتنی نیست
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در توئیتی حمله تروریستی روز پنجشنبه در شهر نیس فرانسه را محکوم کرد. بهگزارش ایرنا ظریف در این توئیت نوشت: ما حمله تروریستی امروز در نیس را بشدت محکوم میکنیم. این دور باطل تشدیدی - نفرتپراکنی، تحریک و خشونت - باید با منطق و عقلانیت جایگزین شود. همگان باید بدانند که افراط گرایی تنها افراط گرایی بیشتر بههمراه میآورد و نمیتوان از طریق تحریکآفرینیهای زننده به صلح دست یافت.
مرعشی: جهانگیری و هاشمی آماده نامزدی
در انتخابات نیستند
سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی درباره تازهترین فعالیتهای حزب کارگزاران سازندگی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: حزب گامهایی را برای حضور مؤثر در انتخابات برداشته و راهکارها و سیاستهای مورد نظر حزب برای دولت آینده در برنامهای تدوین و آماده شده است. حسین مرعشی در گفتوگو با ایرنا افزود: فهرستی از شخصیتهای مورد توجه و حمایت حزب آماده کردیم و تاکنون با رایزنیهایی که با این شخصیتها صورت گرفته؛ «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری و «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران برای حضور و نامزدی در انتخابات اعلام آمادگی نکردند و تا امروز پیشنهاد حزب را نپذیرفتهاند. درباره دیگر شخصیتهای مورد توجه هم حزب در حال بررسی است تا نامزدی را که توانایی بیشتری برای تحقق برنامه جسورانه اقتصادی کارگزاران دارد، انتخاب کند.
فرمانده سپاه: همه پایگاههای مقاومت
به مراکز سلامت تبدیل شوند
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابراز امیدواری کرد که برای نقشآفرینی بهتر در مقابله با ویروس کرونا ۵۴ هزار پایگاه مقاومت در کشور به پایگاههای امدادگران و حافظان سلامت تبدیل شوند. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سپاه، سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» در نشست هماهنگی قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا(ع) با اشاره به توزیع بستههای بهداشتی و معیشتی بین خانوادههای کم درآمد گفت: توصیه به این خانوادهها و رعایت دستورالعملهای بهداشتی یکی از مسائلی است که بایستی همه سپاههای استانی و شهرستانی آن را انجام داده و به قرنطینه کردن بیماران کمک کنیم. البته هماکنون از سوی بخشهای مختلف سپاه ارائه بستههای معیشتی به خانوادههای کمدرآمد در حال انجام است و نباید این موضوع متوقف شود.
دستگیری باند کلاهبرداری سازمانیافته بانکی
در آذربایجان شرقی
وزارت اطلاعات از شناسایی و دستگیری بیش از 15 نفر از اعضای اصلی باند کلاهبرداری سازمانیافته تهیه چکهای بانکی و جعل اسناد در استان آذربایجان شرقی خبر داد. در اطلاعیه مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت اطلاعات آمده است:
«برابر بررسیهای انجام شده و مدارک موجود در پرونده، متهمان اقدام به کلاهبرداری، جعل اسناد، تهیه و خرید و فروش چکهای بانکی بلامحل نمودهاند و تاکنون بیش از 45 هزار فقره چکهای برگشتی به ارزش 13 هزار میلیارد ریال از باند مذکور کشف شده. وزارت اطلاعات به اطلاع ملت شریف ایران میرساند در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را با ستاد خبری 113 وزارت اطلاعات در میان بگذارند».
اینستاگرام صفحه مسدود شده KHAMENEI.IR را بازگرداند
عصر روز گذشته اینستاگرام،صفحه منتسب به رهبر معظم انقلاب با نام «KHAMENEI.IR» را بازگرداند. به گزارش میزان، صفحه منتسب به رهبر انقلاب در پی بیانات ایشان نسبت به اقدامات اخیر فرانسه مسدود شده بود. رهبر معظم انقلاب چهارشنبه شب، در پیامی کوتاه به جوانان فرانسه که از طریق شبکههای اجتماعی منتشر شد، از آنان خواستند از رئیس جمهور خود سؤال کنند که چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می کند و آن را آزادی بیان میشمارد، ولی تردید در هلوکاست در آنجا جرم است و اگر کسی چیزی در اینباره نوشت باید به زندان برود.
وحدت؛ الزامات و آسیبها
ادامه از صفحه اول
از نخستین روزهای انقلاب، وحدت برای ما آرمانی از مدینه فاضله و دست نیافتنی نبود، بلکه یک سیاست عملی و یک سبک زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بود که میباید راه را به سوی یک زندگی معنوی متعالیتر و زیست مادی شکوفاتر چه در بعد خارجی و چه در بعد داخلی هدایت میکرد. به این علت که فلسفه وحدت چیزی جز به رسمیت شناختن تکثر و در عوض جلب همدلی متکثرانه از طریق آنچه امروز «قدرت نرم» مینامند، نیست. وحدت، فتح قلبها و ذهنها از طریق گفتوگوی مستمر و مفاهمه است. تحقق وحدت چه در داخل و چه در سیاستهای جهان اسلام از راه التزام به لوازم آن میگذرد. اکنون زمان آن است که منصفانه بنشینیم و خود را قضاوت کنیم که چقدر به این لوازم ملتزم بودهایم. چقدر در داخل گفتوگوی برادرانه را سرمشق مناسبات سیاسی و اجتماعی قرار دادهایم؟ تا کجا حاضر بودهایم که در ازای دستیابی به مفاهمه از استیلای بیقید و شرط سلایق خود دست برداریم؟ پاسخ به این پرسشها و رسیدگی دلسوزانه به این ابهامها اکنون بیش از هر زمان دیگری که ملت ما و امت مسلمان زیر تیغ تفرقه قرار گرفتهاند، ضروری است. نگاه کنید به برخی گفتههای سیاسیون که جامعه بهطور مکرر با صدای بلند و حتی با فریاد آنها را چه از رسانه ملی و چه از همه تریبونها شنیدهاند. من معتقد به نقدهای راهگشا و نشان دادن واقعیتها و روشنگری هستم و معتقدم پدیدههای افشاگرانه برای کسب قدرت سیاسی که درست و نادرست را در هم میآمیزد و بیان مطالب را نه به قصد اصلاح بلکه به از میان بردن رقیب بدل میکند، به یک جریان وحدتشکن در سالهای اخیر تبدیل شده است.
زندگی در عصر بمباران اطلاعات که گاهی تشخیص اخبار درست از نادرست را غیرممکن میکند ما را در برابر تبلیغات گستردهای که تلاش برای فاسدنمایی همه ارکان نظام و دستگاههای اجرایی را دارد، آسیبپذیر کرده است. زمانی که مردم خبر اختلاسهای میلیاردی اقلیت انگشتشماری از مدیران نالایق و فاسد را -که میتوانند در همه ارکان وجود داشته باشند - میشنوند و دشواریهای معیشت خود و نزدیکانشان را میبینند، به سختی میتوانند خشم خود را فرو برند و تَر و خشک را با هم نسوزانند. امروز باید بازسازی اعتماد مردم به کارآمدی، صداقت و سلامت مسئولان در هر سه قوه در صدر اولویتهای ما باشد. این رسالت با وجود جنگ رسانهای بیامانی که در همسویی با سیاست فشار حداکثری رژیم امریکا به ایران به اوج خود رسیده آسان نیست اما چشمپوشیدنی هم نیست. شکست ما متصور خواهد شد اگر جناحهای سیاسی این فشارهای همپوشان را فرصتی برای انتقامهای سیاسی ببینند و از سوراخ شدن کشتی که همه جامعه بر آن سواریم، احساس خرسندی کنند. ما شکست خواهیم خورد اگر در راه خودانتقادی - آنگونه خودانتقادی که خود را مبرا دانسته و رقبای سیاسی را مورد بدترین اتهامات قرار دهد - به دام خودتحقیری، در راه انتقاد به دام اهانت و هتاکی و در راه رقابت به دام خصومت و کینهتوزی بیفتیم؛ مشاجره رسواکننده را جایگزین گفتوگوی سازنده کنیم و در نهایت، بخواهیم امنیت ملی را با امنیت تقلیلگرایانه گروهی تأمین کنیم. ضمیر امنیت جامعه در مرحله اول باید امنیت ملت تا سطح امنیت فردی و سپس امنیت نهادها و گروههای اجتماعی و در نهایت امنیت دولت - ملت به مفهوم اعم تعریف شود. در صورتی که ما امنیت را با ضمیرهای محدودکننده روبهرو سازیم در مسیر مخالف وحدت حرکت کردهایم.
در سویه دیگر، در بعد خارجی هفته وحدت فرصتی است برای بازاندیشی در مفهوم امت و پیرایش این مفهوم شریف قرآنی از شبهاتِ تفرقهافکنانه. امت در مفهومی که در قانون اساسی کشورمان به کار رفته ناظر بر یک سلسله سیاستهای کلی در راستای تأمین «ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی» است. اصل ۱۵۶ نیز دفاع و حمایت از آرمانهای جهانشمول آزادی و عدالت را «در عین خودداری کامل از هرگونه دخالت در امور ملتهای دیگر» توصیه میکند. آنچه امروز منطقهگرایی و تلاش برای نیل به آرمان «منطقه قویتر» مینامیم، بر بنیاد همان ائتلافهای فرامرزی حول مسائل سیاسی و فرهنگی و اقتصادی ممکن خواهد شد.
در فرازونشیب دهههای گذشته در سیاستهای خارجی امروز عنصر وحدت بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. امروزه راهبرد صلحطلبانه جمهوری اسلامی بر ضد اشغالگری و کشورگشایی در حقیقت درک ایران را از پیششرطهای اساسی منطقهگرایی به نمایش میگذارد. کشورگشاییهای جریانهای افراطی در منطقه ما در پیامد مستقیم خود آوارهسازی میلیونی انسانهای این جغرافیای مظلوم را پدید آورده است. هنوز اندوه آوارگان فلسطینی از حافظههای ما پاک نشده بود که در پیامد مداخلههای برونمنطقهای شاهد آوارگی دهها میلیون عراقی و سوری در دو سوی دجله و فرات شدیم. نیاز مبرم آوارگان به دوباره ساختن زندگی فروپاشیده خویش را نباید صرفاً به نیاز «آنها» تعبیر کرد. زیرا در فقدان یک راهبرد کارآمد برای صلحسازی، آتشی که در خانه همسایه درگرفته، در منطقه به هم پیوسته ما میتواند امنیت و ثبات را در کلیت منطقهای خود مخدوش کند. کشور ما همواره در طول قرون اسلامی و تمدنی خود در مجموع نقشی میانه و اعتدالی داشته است. کوشش موفق کشورمان برای مقابله با کشورگشایی داعشی امروز در فضای پساداعشی منطقه در اشکال نرم و دیپلماتیک خود دنبال میشود. مناسبات خوب کشورمان با همسایگان قفقازی اکنون فرصت تازهای برای صلحسازی و برای پایان دادن به اشغال اراضی و اسکان آوارگان به یُمن دیپلماسی و اجرای کامل هر چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد پدید آورده است و البته آرزو داریم که بهزودی شاهد استقرار صلح و دوستی در سراسر منطقه پیرامونی ایران از یمن تا عراق و افغانستان و سوریه هم باشیم. ما تشکیل مجمع گفتوگوی منطقهای را توأم با طرح صلح هرمز با کشورهای خلیج فارس پیشنهاد دادهایم که در نوع خود تجلی التزام به گفتوگو به منزله یکی از لوازم وحدتبخش است. ما به این سیاستها پایبندیم همان گونه که باید در سیاست داخلی و ایجاد وحدت سیاسی و اجتماعی ولو با گسترش گفتمان گفتوگوی ملی، به ارسال این پیام روشن و رسا به جهان پایبند باشیم که وحدت، راه زندگی ماست نه آرمان ما. بیایید از خودمان و از همین امروز آغاز کنیم.
از نخستین روزهای انقلاب، وحدت برای ما آرمانی از مدینه فاضله و دست نیافتنی نبود، بلکه یک سیاست عملی و یک سبک زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بود که میباید راه را به سوی یک زندگی معنوی متعالیتر و زیست مادی شکوفاتر چه در بعد خارجی و چه در بعد داخلی هدایت میکرد. به این علت که فلسفه وحدت چیزی جز به رسمیت شناختن تکثر و در عوض جلب همدلی متکثرانه از طریق آنچه امروز «قدرت نرم» مینامند، نیست. وحدت، فتح قلبها و ذهنها از طریق گفتوگوی مستمر و مفاهمه است. تحقق وحدت چه در داخل و چه در سیاستهای جهان اسلام از راه التزام به لوازم آن میگذرد. اکنون زمان آن است که منصفانه بنشینیم و خود را قضاوت کنیم که چقدر به این لوازم ملتزم بودهایم. چقدر در داخل گفتوگوی برادرانه را سرمشق مناسبات سیاسی و اجتماعی قرار دادهایم؟ تا کجا حاضر بودهایم که در ازای دستیابی به مفاهمه از استیلای بیقید و شرط سلایق خود دست برداریم؟ پاسخ به این پرسشها و رسیدگی دلسوزانه به این ابهامها اکنون بیش از هر زمان دیگری که ملت ما و امت مسلمان زیر تیغ تفرقه قرار گرفتهاند، ضروری است. نگاه کنید به برخی گفتههای سیاسیون که جامعه بهطور مکرر با صدای بلند و حتی با فریاد آنها را چه از رسانه ملی و چه از همه تریبونها شنیدهاند. من معتقد به نقدهای راهگشا و نشان دادن واقعیتها و روشنگری هستم و معتقدم پدیدههای افشاگرانه برای کسب قدرت سیاسی که درست و نادرست را در هم میآمیزد و بیان مطالب را نه به قصد اصلاح بلکه به از میان بردن رقیب بدل میکند، به یک جریان وحدتشکن در سالهای اخیر تبدیل شده است.
زندگی در عصر بمباران اطلاعات که گاهی تشخیص اخبار درست از نادرست را غیرممکن میکند ما را در برابر تبلیغات گستردهای که تلاش برای فاسدنمایی همه ارکان نظام و دستگاههای اجرایی را دارد، آسیبپذیر کرده است. زمانی که مردم خبر اختلاسهای میلیاردی اقلیت انگشتشماری از مدیران نالایق و فاسد را -که میتوانند در همه ارکان وجود داشته باشند - میشنوند و دشواریهای معیشت خود و نزدیکانشان را میبینند، به سختی میتوانند خشم خود را فرو برند و تَر و خشک را با هم نسوزانند. امروز باید بازسازی اعتماد مردم به کارآمدی، صداقت و سلامت مسئولان در هر سه قوه در صدر اولویتهای ما باشد. این رسالت با وجود جنگ رسانهای بیامانی که در همسویی با سیاست فشار حداکثری رژیم امریکا به ایران به اوج خود رسیده آسان نیست اما چشمپوشیدنی هم نیست. شکست ما متصور خواهد شد اگر جناحهای سیاسی این فشارهای همپوشان را فرصتی برای انتقامهای سیاسی ببینند و از سوراخ شدن کشتی که همه جامعه بر آن سواریم، احساس خرسندی کنند. ما شکست خواهیم خورد اگر در راه خودانتقادی - آنگونه خودانتقادی که خود را مبرا دانسته و رقبای سیاسی را مورد بدترین اتهامات قرار دهد - به دام خودتحقیری، در راه انتقاد به دام اهانت و هتاکی و در راه رقابت به دام خصومت و کینهتوزی بیفتیم؛ مشاجره رسواکننده را جایگزین گفتوگوی سازنده کنیم و در نهایت، بخواهیم امنیت ملی را با امنیت تقلیلگرایانه گروهی تأمین کنیم. ضمیر امنیت جامعه در مرحله اول باید امنیت ملت تا سطح امنیت فردی و سپس امنیت نهادها و گروههای اجتماعی و در نهایت امنیت دولت - ملت به مفهوم اعم تعریف شود. در صورتی که ما امنیت را با ضمیرهای محدودکننده روبهرو سازیم در مسیر مخالف وحدت حرکت کردهایم.
در سویه دیگر، در بعد خارجی هفته وحدت فرصتی است برای بازاندیشی در مفهوم امت و پیرایش این مفهوم شریف قرآنی از شبهاتِ تفرقهافکنانه. امت در مفهومی که در قانون اساسی کشورمان به کار رفته ناظر بر یک سلسله سیاستهای کلی در راستای تأمین «ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی» است. اصل ۱۵۶ نیز دفاع و حمایت از آرمانهای جهانشمول آزادی و عدالت را «در عین خودداری کامل از هرگونه دخالت در امور ملتهای دیگر» توصیه میکند. آنچه امروز منطقهگرایی و تلاش برای نیل به آرمان «منطقه قویتر» مینامیم، بر بنیاد همان ائتلافهای فرامرزی حول مسائل سیاسی و فرهنگی و اقتصادی ممکن خواهد شد.
در فرازونشیب دهههای گذشته در سیاستهای خارجی امروز عنصر وحدت بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. امروزه راهبرد صلحطلبانه جمهوری اسلامی بر ضد اشغالگری و کشورگشایی در حقیقت درک ایران را از پیششرطهای اساسی منطقهگرایی به نمایش میگذارد. کشورگشاییهای جریانهای افراطی در منطقه ما در پیامد مستقیم خود آوارهسازی میلیونی انسانهای این جغرافیای مظلوم را پدید آورده است. هنوز اندوه آوارگان فلسطینی از حافظههای ما پاک نشده بود که در پیامد مداخلههای برونمنطقهای شاهد آوارگی دهها میلیون عراقی و سوری در دو سوی دجله و فرات شدیم. نیاز مبرم آوارگان به دوباره ساختن زندگی فروپاشیده خویش را نباید صرفاً به نیاز «آنها» تعبیر کرد. زیرا در فقدان یک راهبرد کارآمد برای صلحسازی، آتشی که در خانه همسایه درگرفته، در منطقه به هم پیوسته ما میتواند امنیت و ثبات را در کلیت منطقهای خود مخدوش کند. کشور ما همواره در طول قرون اسلامی و تمدنی خود در مجموع نقشی میانه و اعتدالی داشته است. کوشش موفق کشورمان برای مقابله با کشورگشایی داعشی امروز در فضای پساداعشی منطقه در اشکال نرم و دیپلماتیک خود دنبال میشود. مناسبات خوب کشورمان با همسایگان قفقازی اکنون فرصت تازهای برای صلحسازی و برای پایان دادن به اشغال اراضی و اسکان آوارگان به یُمن دیپلماسی و اجرای کامل هر چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد پدید آورده است و البته آرزو داریم که بهزودی شاهد استقرار صلح و دوستی در سراسر منطقه پیرامونی ایران از یمن تا عراق و افغانستان و سوریه هم باشیم. ما تشکیل مجمع گفتوگوی منطقهای را توأم با طرح صلح هرمز با کشورهای خلیج فارس پیشنهاد دادهایم که در نوع خود تجلی التزام به گفتوگو به منزله یکی از لوازم وحدتبخش است. ما به این سیاستها پایبندیم همان گونه که باید در سیاست داخلی و ایجاد وحدت سیاسی و اجتماعی ولو با گسترش گفتمان گفتوگوی ملی، به ارسال این پیام روشن و رسا به جهان پایبند باشیم که وحدت، راه زندگی ماست نه آرمان ما. بیایید از خودمان و از همین امروز آغاز کنیم.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
استقبال «باکو» و «ایروان» از ابتکار عمل ایران
-
قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا محور نظارت بر مصوبات
-
بانویی در پی تغییر سازنده
-
اخبــــار
-
اینستاگرام صفحه مسدود شده KHAMENEI.IR را بازگرداند
-
وحدت؛ الزامات و آسیبها
اخبارایران آنلاین