«ایران» آقای گل‌های ادوار لیگ برتر را بررسی می‌کند

منشا؛ گلزن پر افت و خیز


حامد جیرودی/ در پایان بیست و یکمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران، گادوین منشا مهاجم نیجریه‌ای مس با 14 گل به عنوان بهترین گلزن این رقابت‌ها انتخاب شد. این بازیکن که ششمین فصل حضورش در فوتبال ایران را به پایان رساند، در حالی برای اولین بار به عنوان آقای گل لیگ برتر انتخاب شد که نگاهی به فهرست آقای گل‌های ادوار لیگ ایران به خصوص لیگ برتر، آمارهای جالبی را نشان می‌دهد.
افت تعداد گل آقای گل
منشا در شرایطی در این دوره از لیگ برتر 14 گل زد که در لیگ بیستم سجاد شهباززاده مهاجم سپاهان با 20 گل زده این عنوان را از آن خود کرده بود تا به این ترتیب منشا 6 گل کمتر از آقای گل سابق این مسابقات زده باشد. البته خود شهباززاده هم افت فاحشی نسبت به فصل گذشته داشت و در این فصل تنها 6 گل در لیگ برتر برای سپاهان زد تا 14 گل کمتر از لیگ بیستم زده باشد. منشا این تعداد گل را در 27 بازی و 2046 دقیقه حضور در میدان به ثمر رسانده بود تا به طور میانگین 0.51 گل درهرمسابقه زده باشد.
منشا در کنار انصاری‌فرد
منشا با به ثمر رساندن 14 گل برای مس که 7 گل آن را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند، به دومین آقای گل 14 گله لیگ برتر تبدیل شد. پیش از او کریم انصاری فرد در فصل 93-1392 (لیگ سیزدهم) 14 گل برای تراکتور زده بود تا برای دومین بار آقای گل لیگ برتر شود. او در لیگ یازدهم با زدن 21 گل برای سایپا آقای گل مسابقات شده بود. گفتنی است عبدالجلیل گل‌چشمه مهاجم سابق ابومسلم و کوروش برمک مهاجم سابق تراکتور در فصل 78-1377 (لیگ هشتم آزادگان) با 14 گل به طور مشترک آقای گل شده بودند.
دومین آقای گل نیجریه‌ای
این بازیکن نیجریه‌ای دومین آقای گل این کشور آفریقایی در لیگ برتر ایران محسوب می‌شود. پیش از او دنی اولروم مهاجم نیجریه‌ای سابق ابومسلم در فصل 86-1385 (لیگ ششم) 17 گل برای مشهدی‌ها به ثمر رساند تا در کنار مهدی رجب‌زاده که او هم در آن فصل 17 گل برای ذوب آهن زده بود، به طور مشترک آقای گل لیگ برتر شوند. اولروم پس از مسلمان شدن در ایران نام عرفان را به جای دنی برای خود انتخاب کرد. حالا منشا پس از 15 سال توانسته به عنوان یک نیجریه‌ای دیگر آقای گل لیگ ایران شود.
ششمین آقای گل خارجی
منشا ششمین آقای گل خارجی لیگ برتر ایران نیز هست. اولین آقای گل خارجی ادوار لیگ‌های فوتبال ایران، مهند مهدی النداوی مهاجم عراقی صنعت نفت بود که در فصل 79-1378 (لیگ نهم آزادگان) 15 گل برای آبادانی‌ها به ثمر رساند. اما پس از اولروم که اولین آقای گل خارجی لیگ برتر بود، لوسیانو ادینهو مهاجم بزریلی تراکتور در لیگ چهاردهم (20 گل)، کی‌روش استنلی سوارز مهاجم برزیلی سابق سپاهان و لوسیانو پریرا مندز مهاجم برزیلی فولاد در لیگ هجدهم (16 گل) و شیخ دیاباته مهاجم اهل مالی سابق استقلال در لیگ نوزدهم (15 گل) آقای گل شده بودند.
منشا به رکورد خودش نرسید
نکته‌ دیگری که در خصوص منشا وجود دارد این است که او با وجود آقای گل شدن نتوانسته آمار 5 سال گذشته‌اش در لیگ برتر ایران را تکرار کند. او در اولین فصل حضورش در ایران که لیگ شانزدهم بود، 15 گل برای پیکان زد که یک گل بیشتر از تعداد گل زده‌اش در این فصل بود. او در لیگ هفدهم 4 گل برای پرسپولیس و در لیگ هجدهم یک برای پرسپولیس در نیم فصل اول و یک گل برای استقلال در نیم فصل دوم زد. این بازیکن که در نیم فصل اول 20-2019 به عجمان امارات پیوست پس از زدن یک گل برای این تیم در نیم فصل دوم به گل‌گهر پیوست و در نیم فصل دوم برای این تیم 2 گل زد. او در لیگ بیستم 14 گل برای گل گهر زد که هم اندازه تعداد گل او در این فصل بود ولی آقای گل نشد و در لیگ تازه به اتمام رسیده این عنوان را از آن خود کرد. این نشان می‌دهد که او فصل‌های پر افت و خیزی را در فوتبال ایران سپری کرده است.
منشا چند گل در لیگ برتر زده است؟
با احتساب تعداد گل‌های زده منشا در لیگ برتر، او تاکنون 51 گل برای 5 تیم پیکان، پرسپولیس، استقلال، گل‌گهر و مس به ثمر رسانده است. این در حالی است که بهترین گلزن خارجی ادوار لیگ برتر پریرا کاپیتان 38 ساله و برزیلی فولاد است. شیمبا که در لیگ بیست و یکم 9 گل برای فولاد زد و با شهریار مغانلو مهاجم سپاهان در رده سوم جدول بهترین گلزنان لیگ قرار گرفت، تاکنون 94 گل برای فولاد، سپاهان، گسترش فولاد و صنعت نفت به ثمر رسانده و پس از رضا عنایتی، رجب‌زاده و آرش برهانی، چهارمین گلزن برتر ادوار لیگ نیز محسوب می‌شود. ادینهو هم که 82 گل برای مس کرمان و تراکتور در دوران حضورش در ایران زد، دومین گلزن خارجی ادوار لیگ برتر است و منشا راه زیادی برای رسیدن به او و پریرا دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7925/20/615503/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها