«ایران» از معاملات بازار سهام گزارش می‌دهد

بازگشت شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و 500هزار واحدی


در جریان معاملات دیروز حدود یک هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد

گروه اقتصادی/ دیروز بازار سهام پس از یک وقفه چهار روزه، معاملات خود را درحالی از سرگرفت که روند خروج پول حقیقی در تمامی گروه‌های معاملاتی قابل مشاهده بود.
آمار نشان می‌دهد در این روز، حقوقی‌های بزرگ بازار در نقش تقاضاکننده ظاهر شده و همواره بر مقدار تقاضای خود افزوده‌اند.
همچنین تعداد فروشندگان حقیقی نیز نسبت به روز چهارشنبه با افت قابل‌توجهی روبه‌رو شد، اما موردی که نزول قیمت‌ها را تشدید کرد کاهش قابل توجه خریداران حقیقی بود.
به بیانی دیگر، درحالی که به اندازه عرضه‌های صورت گرفته، تقاضا ازطرف سهامداران حقیقی به عمل نیامده، بازار با خروج پول حقیقی روبه‌رو شد که این موضوع نه به خاطر افزایش عرضه‌کنندگان بلکه به‌دلیل کاهش تقاضاکنندگان بود.
اگر چه بخشی از عرضه‌های بازار توسط حقوقی‌های بزرگ و بازارگردان‌ها پوشش داده شد، اما در نهایت شدت عرضه‌ها به حدی بود که بازار با نزول قیمت روبه‌رو شد.
شاخص کل بورس در کانال حمایتی مهم قرار گرفت
در روز دوشنبه شاخص کل بورس 27هزارو 647واحد (حدود 1.79درصد) نزول کرد و با ایستادن در ارتفاع یک میلیون و 514 هزار واحد به سطح حمایتی مهم خود وارد شد.
بررسی روند شاخص کل بورس از سال 1399نشان می‌دهد که شاخص همواره به این سطح واکنش نشان داده و هرگاه شاخص در این سطح قرار گرفته شاهد افزایش حجم و تعداد معاملات بوده‌ایم.
به نظر کارشناسان، واکنش سهامداران به این سطح در روزهای آتی، سرنوشت بازار در بازه زمانی میان‌مدت را مشخص خواهد کرد.
خودرویی‌ها بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند
در جریان معاملات دیروز، شاخص کل (هم‌ وزن) با ۹ هزار و ۶۵۰ واحد کاهش به رقم ۴۲۰ هزار و ۶ واحد رسید. همچنین دیروز، بیش از ۷ میلیارد و ۹۱۱ میلیون برگه سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۶ هزار و ۷۲۵ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران دادوستد شد.
شاخص بازار اول، کاهش ۲۶ هزار و ۵۱۹ واحدی و شاخص بازار دوم، کاهش ۳۶ هزار و ۲۷۲ واحدی را تجربه کردند.
گروه خودرو در جریان معاملات دیروز با ۶۰ هزار و ۹۷۶ معامله به ارزش ۵ هزار و ۵۶ میلیارد ریال در صدر گروه‌های بورسی نشست.
همچنین، گروه شیمیایی با ۴۴ هزار و ۶۶۴ معامله به ارزش ۳ هزار و ۸۴۲ میلیارد ریال، گروه فلزات اساسی با ۳۹ هزار و ۷۴۶ معامله به ارزش ۳ هزار و ۳۸۸ میلیارد ریال، گروه فرآورده‌های نفتی با ۳۲ هزار و ۴۷ معامله به ارزش ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و گروه بانک‌ها با ۲۴ هزار و ۵۲۱ معامله به ارزش ۲ هزار و ۴۳۷ میلیارد ریال در صدر برترین گروه‌ها قرار گرفتند.
در جریان معاملات دیروز، شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس با یک هزار و ۳۱۲ واحد، شرکت مبین انرژی خلیج‌فارس با ۶۶۸ واحد، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ۱۲۳ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری البرز با ۴۸,۷ واحد و شرکت نورد و قطعات فولادی با ۳۵,۶۸ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر رشد شاخص کل داشتند.
در مقابل، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با یک هزار و ۴۷۱ واحد، شرکت پالایش نفت اصفهان با یک هزار و ۴۳۶ واحد، شرکت پتروشیمی نوری با یک هزار و ۲۲۷ واحد، شرکت پالایش نفت بندرعباس با یک هزار و ۱۵۱ واحد و شرکت پتروشیمی پردیس با یک هزار و ۱۴۳ واحد بیشترین تأثیر منفی را بر رشد شاخص کل داشتند.
شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز دیروز با کاهش ۳۶۵,۸ واحدی به رقم ۲۰ هزار و ۸۵۳ واحد رسید.
همچنین، دیروز بیش از ۴ میلیارد و ۲۰۲ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۲۸۳ میلیارد ریال دادوستد شد.
در جریان معاملات دیروز فرابورس ایران، شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس با ۱,۳۷ واحد، شرکت کشت و دام قیام اصفهان با ۱,۲۷ واحد، شرکت کشتیرانی دریای خزر با ۱,۰۲ واحد، شرکت ریل سیرکوثر با ۰,۸۸ واحد و شرکت دامداری تلیسه نمونه با ۰,۵۷ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند.
در مقابل، شرکت پلیمر آریا ساسول با ۸۵,۵ واحد، شرکت پتروشیمی زاگرس با ۳۲ واحد، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با ۲۶ واحد، شرکت پتروشیمی تندگویان با ۲۲ واحد و شرکت صنعتی مینو با ۱۱ واحد بیشترین تأثیر منفی را بر رشد شاخص داشتند.
بیش از یک هزارمیلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد و ارزش معاملات خرد با 814میلیارد افزایش نسبت به روز چهارشنبه به عدد 5125میلیارد تومان رسید.
178میلیارد تومان نیز از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت خارج شد که این موضوع نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران به سمت بازارهای موازی با بازار سهام گرایش پیداکرده‌اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7925/10/615526/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها