اخبار


امکان استفاده حقوقی‌ها از مرابحه سهام فراهم شد

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی با بیان اینکه تاکنون ابزاری تخصصی برای تأمین مالی شرکت‌ها برای خرید سهام از بازار سرمایه وجود نداشت، گفت: با وجود ابزارهای عمومی چون ابزار اجاره و اجاره سهام، موضوع تأمین مالی شرکت‌ها و خرید سهام از بازار سرمایه از طریق آنها بسیار سخت و نیازمند الزاماتی بود، بنابراین هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اصلاح دستورالعمل مرابحه، امکان استفاده از مرابحه سهام توسط شرکت‌ها برای خرید سهام از بازار سرمایه را فراهم کرد.
مرتضی چشان، درباره ویژگی‌های مثبت ابزار جدید «مرابحه سهام» عنوان کرد: این ابزار سختی‌های ابزارهای عمومی قبلی را برطرف کرده و دسترسی به سهمی را که شرکت‌ها خواهان خرید آن از بازار هستند، تسریع می‌کند.
به گفته وی، ابزار مرابحه سهام در راستای تأمین مالی شرکت‌ها جهت خرید سهام از بازار سرمایه، کاهش زمان تأمین مالی شرکت‌ها، تخصصی‌تر شدن ابزارهای تأمین مالی و همچنین توسعه بازار سهام است.
رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی ادامه داد: این موضوع ضمن توسعه بازار سهام، به توسعه ابزارهای تأمین مالی کمک می‌کند.
وی اظهار کرد: این ابزار نقش پررنگی در تقویت بخش خرید ایفا می‌کند البته در زمانی که بازار منفی و نیازمند حمایت است، این ابزار می‌تواند شرکت‌ها و اشخاص حقوقی را به ارائه درخواست برای تأمین مالی تشویق کند تا با خرید سهام به بازار سرمایه کمک کنند.
چشان با بیان اینکه عوامل متعددی بر رونق و توسعه بازار سرمایه اثرگذار هستند، گفت: یکی از این عوامل، وجود نقدینگی مناسب برای خرید سهام از بازار سرمایه است و یکی از راهکارهای کمک به بازار سهام، استفاده از ابزارهای مالی با هدف تأمین نقدینگی مورد نیاز سرمایه‌گذاران در بازار سهام است.

سود سنواتی 24 شرکت به حساب یک میلیون سهامدار واریز شد

مدیر اداره پرداخت سود شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از پرداخت سود سنواتی و حق تقدم استفاده نشده 24 شرکت به حساب بیش از یک میلیون سهامدار خبر داد.
محسن عبدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد وصول سودهای رسوب شده سهامداران در شرکت‌های سرمایه‌پذیر، افزود: از ابتدای امسال تا نیمه خردادماه، بیش از 2 هزار و 380 میلیارد ریال سود سنواتی و حق تقدم استفاده‌نشده 24 ناشر (شرکت بورسی و فرابورسی) از طریق اطلاعات سامانه سجام به حساب یک میلیون و 69 هزار و 746 سهامدار واریز شده است که در بین 4 مورد از پرداختی‌ها به حق تقدم استفاده نشده، تعلق دارد.
وی در مورد مرحله سوم توزیع سود به سهامداران سهام عدالت اظهار داشت: براساس آخرین اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت همچنان با مشکل شبای معتبر بانکی روبه‌رو هستند.
مدیر اداره پرداخت سود سمات ادامه داد: این افراد می‌توانند مشکل شماره شبای معتبر بانکی خود را با مراجعه به سامانه سهام عدالت و یا سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) برطرف کنند و در فهرست مرحله سوم توزیع سود سهامداران سهام عدالت قرار گیرند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7925/10/615527/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها