در روزهای پایانی هفته 5 فیلم تازه به چرخه اکران اضافه می‌شود

گیشه در انتظار هوای تازه


گروه فرهنگی/ اکران فیلم‌های تازه در روزهای پایانی هفته آغاز می‌شود و 5 فیلم جدید  هم به چرخه اکران اضافه می‌شود. با اضافه شدن این آثار اگرچه تنوع مضمون در ترکیب اکران لحاظ شده اما هیچ‌کدام از آنها در فرمول جذب مخاطب جواب نمی‌دهد و مؤلفه‌های لازم برای فروش بالا را ندارند. این چشم‌انداز البته صرفاً مختص برنامه تازه اکران نیست و پیش‌بینی‌ روشنی برای کل سال وجود ندارد. با وجود وقفه‌های کرونایی اکران و با انباشتگی تولیدات دو ساله سینمای ایران پشت خط اکران، تعداد فیلم‌هایی که برای کل سال آینده بتواند مخاطب قابل قبولی را به سینماها بکشاند، به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. فارغ از تعداد قابل توجهی از فیلم‌های چند دوره اخیر جشنواره از جمله «ملاقات خصوصی» امید شمس، «زالاوا» ارسلان امیری، «ابلق» نرگس آبیار، «تی تی» آیدا پناهنده و لیستی از فیلم‌های تأمل‌برانگیز مثل «تفریق» مانی حقیقی، «برادران لیلا» سعید روستایی، «شب داخلی دیوار» وحید جلیلوند که در جشنواره‌های داخلی رونمایی نشدند و فیلم‌های طنز مثل «چپ راست» حامد محمدی، «دوزیست» برزو نیک‌نژاد، «شیشلیک» محمد حسین مهدویان و... با تمام بازیگران پولسازش، کارشناسان فروش معتقدند بضاعت سینمای ایران محدود است و اگر تولیدات جدید پرفروش نداشته باشیم به احتمال زیاد در نیمه دوم سال 1401 با بحران مواجه خواهیم بود. پیشنهاد آنها تولیدات تازه پرفروش و نمایش فیلم‌های کم‌مخاطب در فضایی غیر از سالن سینمااست.
جامه نو اکران
«هناس»، «بدون قرار قبلی»، «والدین امانتی»، «بی صدا حلزون» و «نقره داغ» فیلم‌هایی هستند که طبق اعلام شورای راهبردی اکران قرار است از چهارشنبه 18خردادماه به چرخه اکران اضافه شوند. در این ترکیب «هناس» به کارگردانی حسین دارابی و «بدون قرار قبلی» بهروز شعیبی از فیلم‌هایی هستند که در جشنواره سال گذشته به نمایش در آمدند. «هناس» با بازی بهروز شعیبی و مریلا زارعی روایتی آزاد از زندگی شهره پیرانی، همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد، دانشمند هسته‌ای است و سیاوش طهمورث در کنار وحید رهبانی، سولماز غنی و امین میری از دیگر بازیگران آن هستند. در پنجمین تجربه کارگردانی بهروز شعیبی هم پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، صابر ابر و الهام کردا نقش‌آفرینی کرده‌اند. این فیلم که همزمان با ایام ولادت امام رضا(ع) روی پرده می‌آید با نگاهی به داستانی از مصطفی مستور ساخته شده و موضوع آن ارادت به امام رضا(ع) است. بهروز شعیبی که به عنوان بازیگر و در مقام کارگردان دو فیلم روی پرده دارد سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی و سربازوطن را که از چهلمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد  به آستان مقدس حرم علی بن موسی الرضا(ع) تقدیم کرد و عنوان خادمی این حرم را دریافت کرد. «بی صدا حلزون» از جمله فیلم‌های سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر است که پس از سه سال به نوبت اکران رسیده است. اولین تجربه بلند فیلمسازی بهرنگ دزفولی مرتبط با مسائل ناشنوایان است و هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی و محسن کیایی از جمله بازیگران آن هستند.  فیلم دیگری که از چهارشنبه 18 خردادماه اکران خواهد شد «والدین امانتی» در ژانر کودک و نوجوان است. «والدین امانتی» آن طور که حسین قناعت، کارگردان این فیلم در نشست خبری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، عنوان کرده هدیه کوچکی برای فعالان فضای‌سبز و دغدغه محیط سبز دارد. بیژن بنفشه‌خواه، شبنم قلی‌خانی، آناهیتا همتی، نادر سلیمانی، رامین ناصرنصیر، یوسف صیادی، مرتضی زارع و بهنوش بختیاری در این فیلم حضور دارند. درباره «نقره داغ» اخبار قابل استنادی در رسانه‌ها منتشر نشده جز اینکه طبق گزارش ایسنا، یک فیلم اجتماعی و کمدی به کارگردانی محسن آقاخان است و اکبر عبدی همزمان در دو نقش زن و مرد ظاهر شده است.
طنز و اجتماعی ملتهب در صدر پسند مخاطب
فارغ از اینکه چه دیدگاهی نسبت به محتوا و تکنیک فیلم‌های طنز سال‌های اخیر وجود دارد همچنان آثار کمدی صدرنشین گیشه هستند و دو فیلم «سگ بند» مهران احمدی و «انفرادی» مسعود اطیابی از ابتدای سال 1401 بیشترین فروش را داشته‌اند. «سگ بند» در مرز 35 میلیاردی شدن است و «انفرادی» بیش از 26 میلیارد فروخته است. تا سومین ماه سال «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی‌فر با بیش از 12 میلیارد تومان سومین فیلم پرفروش جدول اکران سالیانه است. از میان فیلم‌های تازه اکران شده «علفزار» کاظم دانشی فروش روزانه و هفتگی خوبی دارد و پس از فیلم «انفرادی» دومین فیلم پرفروش آثار در حال اکران است. این فیلم که از سوم خردادماه روی پرده رفته و موضوعی ملتهب دارد، بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان فروش داشته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7925/23/615539/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها