آخرین اخبار کرونا و آبله میمون در کشور

ثبت یک مورد فوتی کرونا طی 24 ساعت در کشور



هیچ موردی از آبله میمون در کشور شناسایی نشده است
گروه اجتماعی/ ورود به روزهای گرم سال همیشه همراه با نگرانی‌ بابت برخی بیماری‌های ویروسی است و این روزها نیز شیوع بیماری همراه با اسهال در کشور شایع شده است. با این‌همه امسال سومین سالی است که «کرونا» در تابستان نگرانی از شیوع بیماری‌های دیگر را کنار زده است و با اینکه طی ماه‌های اخیر این پاندمی در کشور مان به مدد واکسیناسیون گسترده و تلاش کادر درمان کنترل شده است اما همچنان مهمترین بیماری مسری در کشور است؛ هر چند مدتی است بحث‌ها پیرامون شیوع ویروس آبله میمون که در برخی کشورها مشاهده شده است، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داده است که هیچ مورد آبله میمون تا به حال در کشور شناسایی نشده است و در عین حال آمارهای وزارت بهداشت خبر از این می‌دهد که شیب نزولی ابتلا و مرگ و میرهای کرونایی در کشور به سمت صفر همچنان ادامه دارد. پس از 12 خرداد که آمار مرگ و میرهای 24 ساعته کرونا در کشور صفر شد در 24 ساعت منتهی به روز گذشته نیز بنا به اعلام وزارت بهداشت یک بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست داد و ۵۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۶ نفر از آنها بستری شدند. در حال حاضر ۴۴۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۶۴ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۲۴۹ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۸۷۵ هزار و ۶۹۱ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۵۷۴ هزار و ۷۰۸ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۶ هزار و ۶۴۸ دوز رسید. در حال  حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی نیست و ۱۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به ایرنا گفت: تا کنون ابتلای قطعی به بیماری آبله میمون که در بسیاری از کشورهای امریکایی و اروپایی شایع شده در کشور ما و حتی کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان وجود ندارد.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت تصریح کرد: گزش حیوان، تماس مستقیم با ضایعات یا مایعات بدن حیوان آلوده، از دیگر راه‌های انتقال آبله میمون هستند. این بیماری همچنین می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، در انتقال انسان به انسان بیماری، تصور می‌شود که ویروس توسط قطرات تنفسی در هنگام تماس مستقیم و طولانی مدت چهره به چهره منتقل می‌شود.
به گفته گویا، وزارت بهداشت به طور کامل تمامی موارد مربوط به آبله میمون را رصد می‌کند و موارد مشکوک به این بیماری با بررسی‌های دقیق آزمایشگاهی تاکنون تأیید نشده‌اند و ما موردی از ابتلای قطعی به این بیماری در کشور نداریم.وی با بیان اینکه تزریق واکسن آبله برای پیشگیری از ابتلا به آبله میمون توصیه نمی‌شود، اظهار داشت: این واکسن فقط برای افرادی که در آزمایشگاه های خاص و بیمارستان‌ها کار می‌کنند و در تماس با افراد مبتلا به آبله میمون هستند، توصیه می‌شود و با توجه به اینکه در کشور ما شیوع نیافته، ضرورتی برای تزریق واکسن نیست.سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه اعلام کرد که در حال حاضر بیش از ۵۵۰ مورد از این بیماری در ۳۰ کشور وجود دارد. در امریکا حداقل ۲۰ مورد تأیید شده یا مشکوک در ۱۱ ایالت امریکا گزارش شده است.
این سازمان نیز واکسیناسیون دسته جمعی علیه آبله میمون را توصیه نمی‌کند، زیرا شیوع فعلی هنوز می‌تواند مهار شود. به گفته این نهاد بین‌المللی، بیشتر مواردی که گزارش شده در میان مردانی که به عنوان همجنسگرا یا دوجنسگرا شناخته می‌‌شوند، بوده است البته آبله میمون ویروسی بسیار خفیف‌تر است و تاکنون مرگ و میری از آن در کشورهای مبتلا، گزارش نشده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7925/22/615557/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها